Gå til innhold

-14 startproblem


John McLane
 Share

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, E.C. skrev:

Det er ikke bare skrua di som er rusten, det ser ut til å være godt med rust i kontaktområdet og da kan ledningsevnen bli betydelig redusert.

Ja overflaten der ser ikke bra ut. Den ser ut til å sitte fast som en firkantet liten plate sveiset på metallet. Altså en firkant med tilhørende gjenger på. Så enkelt prinsipp med likevel vanskelig å vri hodet rundt hvordan rense og skape ny god kontakt. Jeg har brukt eddikk på bolter og skruer, men de blir jo bare sånn igjen ganske raskt.

Hvordan rense?
Hvordan isolere hele området godt etterpå? Isolere/forsegle. Vil gjøre en grundig jobb og forsegle jobben med det som blir gjort. Sånn at det ikke skjer igjen.

Kanskje pusse med sandpapir grovt, også finere og finere til overflaten blir glatt rett og slett. Sånn at den er minst mulig ru. Metall i sin natur har vel ganske porøs og ru karakteristikk i seg selv.

Vil gjerne gjøre det selv så det blir gjort skikkelig, for å lære og ha kontroll. 

Takk for raskt svar på en Fredags kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at du skal bruke mye rustløser for og få av den mutteren der. Men når festet knekker så spiller det jo ingen rolle hvor du skrur fast jordledningen etterpå. Det bør være mulig og finne et godt sted i motorrommet for og sette på en annen jordledning.

Men jeg ville først sjekket om du har noen spenningsforskjell mellom motor og karosseri selv om jeg regner med at du har funnet feilen der. Det gjør du på et par minutter med et multimeter mens motoren er i gang. Bare og måle volt mellom jordingspunktet i motorrommet og et gott sted på motoren. Huset til dynamoen f.eks. fungerer fint. Det bør vise under 1 volt spenningsforskjell. Sett på så mange forbrukere som mulig for og trekke mest mulig strøm så får du en mer nøyaktig måling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Rune-K skrev:

Jeg vil tro at du skal bruke mye rustløser for og få av den mutteren der. Men når festet knekker så spiller det jo ingen rolle hvor du skrur fast jordledningen etterpå. Det bør være mulig og finne et godt sted i motorrommet for og sette på en annen jordledning.

Men jeg ville først sjekket om du har noen spenningsforskjell mellom motor og karosseri selv om jeg regner med at du har funnet feilen der. Det gjør du på et par minutter med et multimeter mens motoren er i gang. Bare og måle volt mellom jordingspunktet i motorrommet og et gott sted på motoren. Huset til dynamoen f.eks. fungerer fint. Det bør vise under 1 volt spenningsforskjell. Sett på så mange forbrukere som mulig for og trekke mest mulig strøm så får du en mer nøyaktig måling. 

Ok takk. Hva skal volt verdien være? Fra jording i motorrommet til et sted på motoren.
Jeg har sett ved en annen anledning, at jordings festet bak til høyre under batteriet også var tilsvarende. Det var noen som sa til meg at: Det har ikke noe å si. Men jeg husker bare det så ikke mye sunt ut. Begynnelse på rust. Så skal pusse begge. 

Finnes det/har dere hørt om nano smøre-olje som penetrerer enda bedre? Bare noe jeg kom på nå, siden det kommer mer og mer nano til bilmarkedet.


Otis: Grunnen for at jeg spurte om universalfett er fordi personalet som viste meg fluid film idag, så bare ut som universal fett. Det var dog det lille glasset med pensel oppi. Den sprayen hørtes mer innovativ ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, John McLane skrev:

Ok takk. Hva skal volt verdien være? Fra jording i motorrommet til et sted på motoren.
Jeg har sett ved en annen anledning, at jordings festet bak til høyre under batteriet også var tilsvarende. Det var noen som sa til meg at: Det har ikke noe å si. Men jeg husker bare det så ikke mye sunt ut. Begynnelse på rust. Så skal pusse begge. 

Er jeg virkelig så dårlig til og forklare?😃

Det bør være så lavt som mulig, jo nærmere 0 volt jo bedre. Du kan også sjekke mens du kjører startmotoren. Hvis du måler 2 volt vil det si at du får 2 volt mindre og drive startmotoren med. Om vinteren kan det være kritisk.

Hvis du er usikker på tilstanden til jordingspunktet under batteriet kan du gjøre den samme målingen der men da bør du måle når motoren ikke går. Sjekk mellom minuspolen på batteriet og jordingspunktet i motorrommet mens du har på så mange forbrukere som mulig, frontlys, vifte, varmetråder etc. Jo nærmere 0 volt desto bedre. Har du ikke lange nok måleledninger så finner du sikkert en annen ledning og bruke.

EDIT: Alt har med OHMs lov og gjøre. Et dårlig jordingspunkt har stor motstand og når du kjører startmotoren da som trekker mye strøm så vil spenningsfallet over motstanden bli stor. Man får det samme problemet hvis ledningene er for tynne. Da vil motstanden i ledningene bli for stor.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Rune-K skrev:

Er jeg virkelig så dårlig til og forklare?😃

Det bør være så lavt som mulig, jo nærmere 0 volt jo bedre. Du kan også sjekke mens du kjører startmotoren. Hvis du måler 2 volt vil det si at du får 2 volt mindre og drive startmotoren med. Om vinteren kan det være kritisk.

Hvis du er usikker på tilstanden til jordingspunktet under batteriet kan du gjøre den samme målingen der men da bør du måle når motoren ikke går. Sjekk mellom minuspolen på batteriet og jordingspunktet i motorrommet mens du har på så mange forbrukere som mulig, frontlys, vifte, varmetråder etc. Jo nærmere 0 volt desto bedre. Har du ikke lange nok måleledninger så finner du sikkert en annen ledning og bruke.

EDIT: Alt har med OHMs lov og gjøre. Et dårlig jordingspunkt har stor motstand og når du kjører startmotoren da som trekker mye strøm så vil spenningsfallet over motstanden bli stor. Man får det samme problemet hvis ledningene er for tynne. Da vil motstanden i ledningene bli for stor.

Det var bra forklart. 
Og bra innsikt det med ohm. 

Alt det her er ikke selvinnlysende for en amatør ;D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du se dette visuelt. Blå linje er spenning målt på batteriet i bagasjerommet og rød er målt i motorrom under oppstart. Sett vekk fra den ekstreme mengden strøm som går helt i starten er avstanden mellom rød og blå under last generelt under 0,5V. For meg betyr det at mine plusskabler og jord er OK. Når bilen fyrer opp og spenningen går tilbake opp så ser man at det nå er mer eller mindre ingen forskjell, ettersom det ikke lengre går noe særlig strøm i kablene. Dippene ned er sylinderkompresjon når starteren går.

 

114797793_hotstart1.thumb.PNG.7dc7c973b324d1aae5f369416865161a.PNG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig og se hva man kan få ut med profesjonelle instrumenter.

Jeg skulle tro at dårlige ledninger og kontaktpunkter burde være et tilbakelagt kapitel men det kommer stadig tilbake. Et sted skal man vel spare pengene.

Når jeg begynte og leke meg med bilelektrisk så var det mye dårlig og se. Opel fra 70 tallet var fæle. Å ha et spenningsfall fra batteriet og fram til frontlyktene på 3 volt var ikke uvanlig. Jeg bygde om en del Asconaer med tykkere ledninger og rele for og få bedre lys. Jeg gledet mange kamerater med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2021 den 20.42, Rune-K skrev:

Artig og se hva man kan få ut med profesjonelle instrumenter.

Jeg skulle tro at dårlige ledninger og kontaktpunkter burde være et tilbakelagt kapitel men det kommer stadig tilbake. Et sted skal man vel spare pengene.

Når jeg begynte og leke meg med bilelektrisk så var det mye dårlig og se. Opel fra 70 tallet var fæle. Å ha et spenningsfall fra batteriet og fram til frontlyktene på 3 volt var ikke uvanlig. Jeg bygde om en del Asconaer med tykkere ledninger og rele for og få bedre lys. Jeg gledet mange kamerater med det.

Litt angående dette litt samme gate. Jeg tok av minus kabel på min bil og venta over et døgn for og ta på plass igjen pga skullem ontere noe og så tok på minus kabel til batteri igjen og så plutelig så viste 11.9 volt og for ikke start på bilen igjen why?? Jording OK og starter OK. er batteri yes men why utladet da etter tok av minus kabel?

Kan ikke se noe osm trekker strøm heller. Pga død batteri som ikke tålte og ta av minus pole??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bimmernew skrev:

Litt angående dette litt samme gate. Jeg tok av minus kabel på min bil og venta over et døgn for og ta på plass igjen pga skullem ontere noe og så tok på minus kabel til batteri igjen og så plutelig så viste 11.9 volt og for ikke start på bilen igjen why?? Jording OK og starter OK. er batteri yes men why utladet da etter tok av minus kabel?

Kan ikke se noe osm trekker strøm heller. Pga død batteri som ikke tålte og ta av minus pole??

Du får sette på en batterilader. Viktig å lade batteriet en gang i blant, spesielt hvis man kjører mye småturer. Pleier selv å  vedlikeholdslade batteriet noen ganger i løpet av vinteren. Hvis du har batteri som ikke holder noe særlig på ladingen, så er det vel kanskje på tide å bytte. Har brukt biltema sine grå, og biltema sine AGM batterier i biler jeg har hatt tidligere, og dem har vært bra i forhold til prisen!.

Biltema har også batteritester:

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/batteritestere/batteritester-2000035744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, dopus skrev:

Du får sette på en batterilader. Viktig å lade batteriet en gang i blant, spesielt hvis man kjører mye småturer. Pleier selv å  vedlikeholdslade batteriet noen ganger i løpet av vinteren. Hvis du har batteri som ikke holder noe særlig på ladingen, så er det vel kanskje på tide å bytte. Har brukt biltema sine grå, og biltema sine AGM batterier i biler jeg har hatt tidligere, og dem har vært bra i forhold til prisen!.

Biltema har også batteritester:

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/batteritestere/batteritester-2000035744

skjønner så ut som jeg ikke holdte på ladingen ja pga ikke lenge siden batteriet ble ladet..

kode nå no bsd message from alternator kode 2EBE men blir borte når batteriet er bra tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg vært under bilen og lokalisert jordingspunktet under førersetet. Den så da ikke så ille ut. Pusset den og skal legge på fluid film. Bilen starter ikke. Ingen endring. (glemte å måle med multimeter før/etter) 

Har ikke sjekket jordingspunkt bak ved batteriet. Ser det ligger under teppet kanskje. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_5341.jpg

IMG_5349.jpg

IMG_5344.jpg

IMG_5345.jpg

IMG_5348.jpg

IMG_5354.jpg

IMG_5355.jpg

IMG_5359.jpg

Endret av John McLane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...