Jump to content

N47. Rød kjølevæske? Spørsmål om etterfylling


Recommended Posts

Skal etterfylle kjølevæske. Ser ut som det står en rød på den nå. N47 320d 2008.

Må jeg etterfylle med rød? 

Kan det stemme at det er rød som skal på denne? 

 

Edited by Boddiz
Link to post
Share on other sites
  • Boddiz changed the title to N47. Rød kjølevæske? Spørsmål om etterfylling

Det er vel Grønn som skiller seg ut ettersom dette er IAT-veske.
Mens Rød, Orange, Grønn og Blå er type OAT (Organic Acid Technoloy).
 

Så finnes det noen hybridtyper.

Men alle som spør, så er svaret at man skal bruke BMW sin egen OEM. Disse er vel blå?

Link to post
Share on other sites

Sist gang(ca 10år siden) jeg kjøpte noe orginal kjølevæske på GS til BMW så fikk jeg en blågrønn sak fra castrol.

Så lenge produsenten sier du kan bruke produktet deres på bilen din så er det bare å bruke det.
Vi er stort sett forbi den tiden det var fyfy å blande forskjellige FARGER.
Alt vi har på jobben av kjølevæsker kan stort sett blandes med alt.
Men så har du jo noen spesielle som Mons1 er inne på.

De fleste produsenter har oppe en smørekatalog der det står hva de går god for/har fått godkjent til din bil.
her er valvoline sin f.eks https://valvoline-eu.lubricantadvisor.com/nor 

 

Link to post
Share on other sites
41 minutter siden, Trond H. Olsen skrev:

Sist gang(ca 10år siden) jeg kjøpte noe orginal kjølevæske på GS til BMW så fikk jeg en blågrønn sak fra castrol.

Så lenge produsenten sier du kan bruke produktet deres på bilen din så er det bare å bruke det.
Vi er stort sett forbi den tiden det var fyfy å blande forskjellige FARGER.
Alt vi har på jobben av kjølevæsker kan stort sett blandes med alt.
Men så har du jo noen spesielle som Mons1 er inne på.

De fleste produsenter har oppe en smørekatalog der det står hva de går god for/har fått godkjent til din bil.
her er valvoline sin f.eks https://valvoline-eu.lubricantadvisor.com/nor 

 

Er vel egentlig ikke fargen som avgjør, men om det IAT(Inorganic Acid Tech) eller OAT(Organic Acid Tech). Det er vel disse som er vanskelig å blande.

Link to post
Share on other sites

Var ikke klar over at det noen kunne blandes med rød, men når man søker på kjølevæske så kan de se ut som at det kun er blå og grønn som er godkjent av BMW(BMW GS94000). Leste litt på Comma sine sider og den gule til Comma er beregnet for "moderne økonomiske motorer og diverse landbruksmotorer" og kun den grønne som har BMW GS94000 godkjenning. Castrol sin Radicool NF er godkjent for alle BMWer og er ifølge Castrol blå/grønn. Den har bytte intervall på 3 år.

 Ikke noen harde påstander, men mer litt info. :)

Edited by Øyvind L.
Link to post
Share on other sites

Litt mer kjøtt på beina med tanke på innlegget over her;
Ved fortynning av frostvæske er det viktig hvilken type vann som brukes. Det beste å bruke et såkalt avionisert vann. Det er vann med svært lavt saltinnhold. Vanlig vann fra springen har vanligvis for høyt saltinnhold. Salter med klorider og sulfater, salter som f.eks angriper metaller. Et vann med lav saltinnhold har lav ledingsevne.. Kommunalt tappevann har ofte en ledeevne på > 20mS/m. 
Har man brønn eller borehull så er jo kalkinnhold også noe å forholde seg til.

Jeg personlig kjøper stort sett ferdig blandet kjølevæske(RTU) men har også brukt vann fra avfukter som er noe det samme som avionisert vann.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...