Gå til innhold

BMW X5 45e, fersk Harrys Garage video, erfaringer etter 16 000km


strukt
 Share

Anbefalte innlegg

5 timer siden, CrZyWiz skrev:

Samme gjelder også Elbil, så det er neppe ett argument.

Nå går jo utviklingen på elbiler så fort at disse modellene fortere blir "gamle" og utdaterte. En fossilbiler holder seg "fersk" lengere, skjer ikke så mye utvikling der. Dette påvirker selvsagt andrehåndsverdien for elbiler, de blir mindre attraktive når nyere og langt bedre modeller blir tilgjengelig. Det finnes selvsagt unntak, særlig for nyere elbiler som det er lang leveringstid på. 

2 timer siden, strukt skrev:

Kommende iX er kanskje et bedre alternativ for meg mtp på fremtiden. Ren elbil, 4x4, 60mil, og på størrelse av en X5 med plassen til X7.

Spennende tider ihvertfall :)

Synes du iX er pen i forhold til X5? 😅Eller er det helt likegyldig hva du kjører, i såfall så tror jeg du finner bedre alternativer andre steder enn BMW. Jeg har ikke fått med meg at iX har samme innvendige plass som en X7, det var jeg ikke klar over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrik 90 said:

Nå går jo utviklingen på elbiler så fort at disse modellene fortere blir "gamle" og utdaterte. En fossilbiler holder seg "fersk" lengere, skjer ikke så mye utvikling der. Dette påvirker selvsagt andrehåndsverdien for elbiler, de blir mindre attraktive når nyere og langt bedre modeller blir tilgjengelig. Det finnes selvsagt unntak, særlig for nyere elbiler som det er lang leveringstid på. 

Nåja, også El-biler følger modellsyklusen, der de må selges i noen år for å betale tilbake utviklingskostnadene. Verken E-tron eller I-Pace er biler med lang leveringstid, men de ligger likt eller høyere i pris enn for ett år siden.

Mtp. miljøpolitikken som føres, men også teknologiske framskritt, så vil du komme til ett punkt når fossilbilene blir ved utdaterte\lite attraktive. Lite som tyder på at disse skal vare noe lengre enn EL\Phev av nyere dato.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, CrZyWiz skrev:

Nåja, også El-biler følger modellsyklusen, der de må selges i noen år for å betale tilbake utviklingskostnadene. Verken E-tron eller I-Pace er biler med lang leveringstid, men de ligger likt eller høyere i pris enn for ett år siden.

Mtp. miljøpolitikken som føres, men også teknologiske framskritt, så vil du komme til ett punkt når fossilbilene blir ved utdaterte\lite attraktive. Lite som tyder på at disse skal vare noe lengre enn EL\Phev av nyere dato.

 

Men nå er verken e-tron eller I-pace rukket å bli særlig gamle. Men hvis Jaguar etterhvert hadde kommet med en ny utgave av i Pace som går 600 km og har kraftigere motor så vil jo dette gå ut over andrehåndsverdien på de eldre modellene. Jeg tror bruktprisene på e-tron 50 vil stupe om to tre års tid, når alle de bilene som har blitt pøst ut i markedet er brukte og egentlig ikke lenger er noen attraktiv elbil. En tre år gammel X3 20d vil stadig være attraktiv da det ikke finnes noen ny variant av den bilen som er overlegen. Det er 2,7 millioner fossilbil eiere i dette landet her, det er ikke naivt å tro at godt og vel halvparten av disse ønsker å kjøpe fossilbil igjen. Ta så høyde for at salget av eksempelvis dieselbiler stadig minker og det er enkelt matematikk å forstå at prisene her vil holde seg. Ting det er etterspørsel etter som ikke tilbys i så stort antall markedet kan tilby vil gå for høyere priser...det er enkel kapitalisme 😀

Finn.no melder om at dieselbiler er de mest etterspurte bilene i Norge. Det omsettes 500 000 brukte biler i Norge, brorparten av disse er diesel. Det omsettes ca 130 000 nye biler i Norge, brorparten av disss er elektrifiserte. Med slike bruktbiltall så frykter iallfall ikke jeg for andrehåndsverdien på rene fossilbiler. Her vil markedet være stort og sultent i overskuelig fremtid... Iallfall i det segmentet som X5 befinner seg i.

https://www.nettavisen.no/okonomi/kjempevekst-i-dieselbil-salget-i-norge/s/12-95-3424011675

Autolease gikk jo selv ut her for en stund siden og bekreftet at en Golf diesel har langt bedre restverdi enn en elektrisk Golf. Han trekker også frem Volvo XC70, disse bilene synker jo nesten ikke i verdi på tross av at de gikk ut av produksjon for 5 år siden. Og dette er litt av det jeg også mener når jeg sier at elbiler ikke vil holde verdien sin like godt som dieselbiler på sikt.
 

https://www.bilnytt.no/subscriber/showarticle.aspx?articleid=7608

Også har vi ikke snakket om kostnader ved å holde elbiler på veien når alt av garantier til slutt går ut...hvor på en reprasjon på 100 000 kr ikke er uvanlig. Dette med rep kostnader på elbil har det jo blitt satt søkelys på den senere tiden, dette er ikke bilene man vil eie utenfor garantitid. Greit nok er det få bevegelige deler i en elbil...få mekaniske deler. Men de er proppfulle av elektronikk, system overvåkning, styringsmoduler, høyspent komponenter osv. Når dette begynner å ryke så blir det dyrt...og bilen blir i tillegg ubrukelig. Da er plutselig ikke ett turbo bytte eller høytrykkspumpe så ille likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Marius2002 skrev:

Tror du også får like gode leasingtilbud for F39 X2 25e som på F48 X1 25e, så om man liker X2 så er de absolutt verdt å ta en ekstra titt på :) Traff en sort X2 M-Sport X på søndagsturen, den hadde også Thule Motion XT takboks, som faktisk kledde bilen og alt i alt så helt greit ut. Tross at jeg ikke liker takboks. :) Men klart, selv om den er lik X1 på det meste er det indre arealet litt mindre. @StigJs bedre halvdel har en slik og jeg har inntrykket av at de er fornøyd!

Om BMW har forbedret hybridteknologien på F45 225xe, F48 25e og F39 25e tilsvarende som de større modellene er nok kanskje usikkert, men jeg tror ikke at produktene er dårlige. De har iallefall større batteri enn førstegenerasjon. Det er ikke min erfaring at det er dårlig iallefall, men klart det hjelper å være litt nerd og ha et forebyggende kjøremønster :) 
 

Jeg skal ha hybrid igjen, likte det konseptet :) (med det "mindset" at man legger elektrisk rekkevidde litt til siden og fokuserer på mye bil for pengene, som jeg også mener er rett "mindset".)

Jepp, hun er superfornøyd. Meget god å kjøre, oversiktlig og akkurat passe stor. Hun var litt skeptisk i begynnelsen med takhøyden i baksetet siden den ene dattera er 1.80, men det går helt fint. Perfekt til hennes daglige bruk. kjører for det beste på eldrift, på motorvei og en del småkjøring rundt dørene. Lader kun hjemme. Men veldig greit å ha en bil man kan ta lengre turer med uten å måtte planlegge. Hun hadde en MB B250E som hun ikke likte pga rekkevidden. Var litt mer mas om det skulle planlegges skitur på fjellet.

 Bilen er vel nå kjørt ca. 3500 km, og snittforbruket totalt etter hun hentet den ut fra Bavaria er på 0,3 på mila. 

Når det er vi som er ute og kjører er det som regel jeg som ratter den. Jeg synes da det er greit å få kjørt den på fossil slik at en vakker dag den stakkars maskinen kan bli innkjørt :P 

Det jeg har bemerket meg er at den er meget stiv i understellet og at den drikker godt med suppe ved bruk av kun bensinmotoren. men hva kan man forvente av en nesten 1,8 tonn tung bil og en liten halvsekser på 1,5 liter. Ellers er den knakandes god.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Synes du iX er pen i forhold til X5? 😅Eller er det helt likegyldig hva du kjører, i såfall så tror jeg du finner bedre alternativer andre steder enn BMW. Jeg har ikke fått med meg at iX har samme innvendige plass som en X7, det var jeg ikke klar over. 

Nei, jeg synes ikke den er så veldig pen. Ikke i forhold til X5. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Fredrik 90 said:

Men nå er verken e-tron eller I-pace rukket å bli særlig gamle. Men hvis Jaguar etterhvert hadde kommet med en ny utgave av i Pace som går 600 km og har kraftigere motor så vil jo dette gå ut over andrehåndsverdien på de eldre modellene. Jeg tror bruktprisene på e-tron 50 vil stupe om to tre års tid, når alle de bilene som har blitt pøst ut i markedet er brukte og egentlig ikke lenger er noen attraktiv elbil. En tre år gammel X3 20d vil stadig være attraktiv da det ikke finnes noen ny variant av den bilen som er overlegen. Det er 2,7 millioner fossilbil eiere i dette landet her, det er ikke naivt å tro at godt og vel halvparten av disse ønsker å kjøpe fossilbil igjen. Ta så høyde for at salget av eksempelvis dieselbiler stadig minker og det er enkelt matematikk å forstå at prisene her vil holde seg. Ting det er etterspørsel etter som ikke tilbys i så stort antall markedet kan tilby vil gå for høyere priser...det er enkel kapitalisme 😀

Finn.no melder om at dieselbiler er de mest etterspurte bilene i Norge. Det omsettes 500 000 brukte biler i Norge, brorparten av disse er diesel. Det omsettes ca 130 000 nye biler i Norge, brorparten av disss er elektrifiserte. Med slike bruktbiltall så frykter iallfall ikke jeg for andrehåndsverdien på rene fossilbiler. Her vil markedet være stort og sultent i overskuelig fremtid... Iallfall i det segmentet som X5 befinner seg i.

https://www.nettavisen.no/okonomi/kjempevekst-i-dieselbil-salget-i-norge/s/12-95-3424011675

Autolease gikk jo selv ut her for en stund siden og bekreftet at en Golf diesel har langt bedre restverdi enn en elektrisk Golf. Han trekker også frem Volvo XC70, disse bilene synker jo nesten ikke i verdi på tross av at de gikk ut av produksjon for 5 år siden. Og dette er litt av det jeg også mener når jeg sier at elbiler ikke vil holde verdien sin like godt som dieselbiler på sikt.
 

https://www.bilnytt.no/subscriber/showarticle.aspx?articleid=7608

Også har vi ikke snakket om kostnader ved å holde elbiler på veien når alt av garantier til slutt går ut...hvor på en reprasjon på 100 000 kr ikke er uvanlig. Dette med rep kostnader på elbil har det jo blitt satt søkelys på den senere tiden, dette er ikke bilene man vil eie utenfor garantitid. Greit nok er det få bevegelige deler i en elbil...få mekaniske deler. Men de er proppfulle av elektronikk, system overvåkning, styringsmoduler, høyspent komponenter osv. Når dette begynner å ryke så blir det dyrt...og bilen blir i tillegg ubrukelig. Da er plutselig ikke ett turbo bytte eller høytrykkspumpe så ille likevel..

Blir for mye visst om og kanskje. Det som til syvende og sist bestemmer er tilbud vs etterspørsel, ett skift her og prisene kan rase uansett.

Du skriver at lansering av ny utgave medfører mindre attraktivitet for utgående modell, samme gjelder forssilbiler.
Du referer til e-tron 50, jeg antar at Volvo V70 med 1.6d ikke holder verdien nevneverdig den heller.

"Greit nok er det få bevegelige deler i en elbil...få mekaniske deler. Men de er proppfulle av elektronikk, system overvåkning, styringsmoduler, høyspent komponenter osv. Når dette begynner å ryke så blir det dyrt...og bilen blir i tillegg ubrukelig. Da er plutselig ikke ett turbo bytte eller høytrykkspumpe så ille likevel.."

Med unntak av høyspentkomponenter, så finner du alt det du lister opp her i en diesel\bensinbil også. I tillegg til de bevegelige delene til motor samt turbo, og og ikke minst dieselpumpe som fort beløper seg til 6 sifret beløp ved rep.

Min påstand er at verken det ene eller det andre er mer "futureproof" enn det andre pdd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil taper seg alltid i verdi når en ny modell kommer, det er ikke dette det handler om. Det hele handler om at så fort utviklingen går på elbiler om dagen så blir fort de andre elbilene utdaterte og lite attraktive. Jeg skjønner at dette er ett tema elbil eiere (særlig eiere av dyre elbiler) ønsker å unngå. En 2013 Golf TDI er stadig en attraktiv bil, den gjør jobben like godt nå som den var ny og en ny Golf TDI gjør i grove trekk ikke noen bedre jobb. En 2013 Nissan Leaf er ikke akkurat det kan kalle attraktiv, ute av garanti og med ett batteri som har fått redusert effekten med 10 prosent. Men en splitter ny Leaf har jo over dobbelt så lang rekkevidde, lader raskere, sterke motor og har bedre teknologi. Her har det skjedd mye på 8 år kontra på fossil Golfen. Den har fått litt større media skjerm, ad Blue og noen få hester ekstra..

Å sammenlikne e-tron med V70 1,6D bli feil, det er to helt forskjellige biler. Den ene en SUV med firehjulstrekk som kosta 600 000 og den andre en stasjonsvogn som kosta 400 000 kr. Når det er sagt så ja, de halvgamle V70ene holder verdien utrolig bra. Prosentvis verdifall vil vare adskillig større på en e-tron. Men se på verdien på en 2013 X3 20d, de koster jo fortsatt over 250 000 kr for ett bra eksemplar. Eller sjekk XC60 med diesel motor, de holder verdien bra. 

Med det antallet elbiler som pøses ut, og med den raske utviklingen på disse bilene så er det ganske naivt å tro at verdifallet ikke vi få en knekk. Jeg er enig i at ingenting er sikkert, men hvis vi tar en status på slik det er akkurat i dag så ser vi konturene av hvordan ting blir. Det gjenstår å se hva som skjer 😀

I en annen tråd her ble det påpeket det at "få bevegelige deler" argumentet i høyeste grad gir falsk trygghet til de med elbil. Det finnes så mye teknikk her som ikke finnes i fossilbiler. Bare på en batteripakke så er det haugevis med temperatur sensorer og cellebalanse moduler. Du har ombord ladere som tar kvelden, du har moduler som styrer likestrøm/vekselstrøm. Bremser som ruster er en gjenganger, varmepumper med gass lekkasje osv. Hva koster det for en ny ladehet til en Leaf, nesten 100 000 kr. Nytt batteri til en Tesla utenfor garanti? 250 000kr for ett brukt batteri. Ikke vil Tesla dele software med seg heller slik at man får kodet og programert bilene.  Da er det langt billigere med en delemotor eller overhalt del til en fossilbil. Det er klart dette vil påvirke bruktprisene i årene fremover, men vi får se hvem som får rett 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

 

Denne tråden trenger ikke å bli dynget ned av dine våte og noe banale diesel fetisj Fredrik. 

Dette handler om bensin hybriden x5 45e.

;-)

 

Ja dette var det mest konstruktive du klarte å bidra med her? Det er ikke snakk om noen "diesel fetisj", vi er uenige om hva som vil holde seg best i verdi i årene fremover. Jeg har to bensinbiler og en dieselbil...så la det ikke være noen tvil om hvilket drivstoff jeg foretrekker. Alt til sitt bruk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...