Gå til innhold

530D xdrive, 2018


 Share

Anbefalte innlegg

Mange takk! De sporer for mye, så litt "slitsomt" å kjøre med. Mye mer dekkstøy på mindre god asfalt - enn Volvoen, så detta gidder jeg ikke. Dekkene ødelegger en del av gleden ved kjøringen, og da er det kort prosess... 😅. Skal huske på stjernemerkede 👍. Heldigvis så betaler jeg "lite" for nye skikkelige dekk via... kamerat. 

Jeg kan velge mellom Yokohama, Michelin og Continental, så da får jeg finne ut av hvem som går roligst/mest komfort... 🤔

 

Endret av Elvira Wacht.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michelin har stjernemerkede dekk. Så brenn fast dette i minnet ved valg :D Michelin er vel en av merkene BMW tilbyr/anbefaler selv, uten at akkurat det trenger å være avgjørende. Du får holde oss up-to-date, det er som dag og natt med og uten runflat :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører på samme felger med Michelin run flat, synes ikke det er så ille jeg. Hadde runflat på F10 530d jeg hadde før, de var fæle å kjøre med. 

Men å gå fra en vannseng av en Volvo over til en BMW med runflat kan jeg  forstå blir litt brå overgang. Kommer ikke til å velge runflat nestegang jeg heller, men var nå det som sto på. Michelin Pilot Super Sport skal jeg ha.

Men pass på å ikke komme borti noe med de felgene, det er maskinert finish på dem som ikke lar seg reparere. Ikke kvinnfolkvennlig i det hele tatt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg kjører på samme felger med Michelin run flat, synes ikke det er så ille jeg. Hadde runflat på F10 530d jeg hadde før, de var fæle å kjøre med. 

Men å gå fra en vannseng av en Volvo over til en BMW med runflat kan jeg  forstå blir litt brå overgang. Kommer ikke til å velge runflat nestegang jeg heller, men var nå det som sto på. Michelin Pilot Super Sport skal jeg ha.

Men pass på å ikke komme borti noe med de felgene, det er maskinert finish på dem som ikke lar seg reparere. Ikke kvinnfolkvennlig i det hele tatt 😅

Må vel bare Diamantfreses for en fin sum?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg kjører på samme felger med Michelin run flat, synes ikke det er så ille jeg. Hadde runflat på F10 530d jeg hadde før, de var fæle å kjøre med. 

Men å gå fra en vannseng av en Volvo over til en BMW med runflat kan jeg  forstå blir litt brå overgang. Kommer ikke til å velge runflat nestegang jeg heller, men var nå det som sto på. Michelin Pilot Super Sport skal jeg ha.

Men pass på å ikke komme borti noe med de felgene, det er maskinert finish på dem som ikke lar seg reparere. Ikke kvinnfolkvennlig i det hele tatt 😅

Oppsettene på BMW'n er glimrende. Volvoen hadde sportsunderstell - de "vanlige" Xc70 ble alt for duvende for meg. BMW'n er jo mye bedre med alternative oppsett, så det går bare på selve dekkene👍😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han anbefalt Yokohama da Michelin Pilot Sport 4 ikke er å få før ut i mai. Det var ikke nødvendig med stjernemerkede på min bil ved 4 like dekk sa han, og forklarte/ opplyste hvorfor... Jeg vil merke stor forskjell da runflat ikke er beregnet på norske veier i utg.punktet (komfort), osv.. Dersom jeg ikke er fornøyd med Yokohama 245/40 - R19, 275/35 - R19, så kan jeg bare komme tilbake og bytte til annet m/gratis omlegging. Totalt i underkant av kr 10 000,-👍. Dere skal få en tilbakemelding når jeg har kjørt litt med Yokohama😊

Endret av Eivind V.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har 245 fremme og 275 bak. Har du ikke like dekk.  Har du 245 rundt bilen trenger du ikke stjernemerkedte dekk, for da skal dekkene være like runde. Det er når dekkene har ulik dimensjon fremme og bak problemet kommer. Å du må ha stjernemerkedte dekk. Vert mange som har fått problem med fordelingskassa si ved å bruke urunde/ ulike dekk. 

Endret av Chris A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal høre mer med han når jeg kommer inn en av de første dager. Når jeg skrev "like dekk", så er det kanskje feil ordvalg - han vet at det er 245/275, og sa at det ikke var nødvendig med stjernemerkede. Virket som han kunne dette godt, men skal allikevel forvisse meg om at han er 100% sikker i lys av hva du skriver Chris. Han vet det er G31/xdrive. Takker! 👍 😊🤔

Om noen av dere har en link, evt skjermdump hvor BMW oppgir at dekkene mine må være stjernemerkede, så tar jeg imot med stor takk😊. Jeg kunne ikke bruke eks høyere profil for mer komfort sa han, fordi..., osv. - en lengre begrunnelse derpå. 

Endret av Eivind V.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

245/35-20 og 275/30-20 gir et rimelig stort avvik, og langt større avvik enn hva en xDrive tåler, så her er det viktig at man har tungen rett i munnen ved valg av dekk. Dersom 245/35-20 og 275/30-20 er stjernemerkede, så er det ingen differanse mellom de. Da er dekkene laget for å matche med hverandre til tross for at benevnelsen egentlig sier noe annet. I realiteten kan f.eks dekkene egentlig være 243/37-20 og 270/29-20 (bare et eksempel), men de kalles likevel opp iht. standardoppsettene for enkelhetens skyld.

Skal du droppe stjernemerking må du 1) fysisk måle dekkene du skal sette på (da disse fortsatt kan avvike iht. teorien) og 2) velge dekk som er tilnærmet like. For 20" til G3x vil 245/35-20 og 285/30-20 gi 0,07% avvik (tilnærmet 0%), og dekkdimensjonen du bør satse på. Dog er det verdt å merke seg at det her kan være betydelige avvik fra produsent til produsent og at man derfor må måle dekkene fysisk.

Om en dekkforhandler ukritisk mener at 245/35-20 og 275/30-20 kan fungere sammen uten stjernemerking, ville jeg vært sterkt kritisk til denne forhandleren. I mine øyne vitner det om svært mangelfull kunnskap.

Hva gjelder valg av dekkmerke ville jeg nok utelukkende sett på Michelin eller Continental. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Saltkjelen skrev:

245/35-20 og 275/30-20 gir et rimelig stort avvik, og langt større avvik enn hva en xDrive tåler, så her er det viktig at man har tungen rett i munnen ved valg av dekk. Dersom 245/35-20 og 275/30-20 er stjernemerkede, så er det ingen differanse mellom de. Da er dekkene laget for å matche med hverandre til tross for at benevnelsen egentlig sier noe annet. I realiteten kan f.eks dekkene egentlig være 243/37-20 og 270/29-20 (bare et eksempel), men de kalles likevel opp iht. standardoppsettene for enkelhetens skyld.

Skal du droppe stjernemerking må du 1) fysisk måle dekkene du skal sette på (da disse fortsatt kan avvike iht. teorien) og 2) velge dekk som er tilnærmet like. For 20" til G3x vil 245/35-20 og 285/30-20 gi 0,07% avvik (tilnærmet 0%), og dekkdimensjonen du bør satse på. Dog er det verdt å merke seg at det her kan være betydelige avvik fra produsent til produsent og at man derfor må måle dekkene fysisk.

Om en dekkforhandler ukritisk mener at 245/35-20 og 275/30-20 kan fungere sammen uten stjernemerking, ville jeg vært sterkt kritisk til denne forhandleren. I mine øyne vitner det om svært mangelfull kunnskap.

Det er 245/40 R19, og 275/35 R19 som sitter på min bil da👋😊 - ikke dimensjonene du nevner. Og da blir det kanskje riktig uten stjerne... som han sier🤔 - det er de som er bestilt/Yokohama. Jeg har jo ikke peiling da😅

Endret av Eivind V.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkforhandleren kan si hva han vil han, han har ett sett med Yokohama dekk på lager som han ønsker å bli kvitt. Han vet utmerket godt at du ikke kommer til han hvis du får problemer med bilen din. 

En seriøs forhandler tilbyr deg ikke Yokohama når du spør etter Michelin Pilot Sport 4. Det er som å bli tilbydd Suzuki når du spør etter BMW...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Eivind V. skrev:

Det er 245/40 R19, og 275/35 R19 som sitter på min bil da👋😊 - ikke dimensjonene du nevner. Og da blir det kanskje riktig uten stjerne... som han sier🤔 - det er de som er bestilt/Yokohama. Jeg har jo ikke peiling da😅

Beklager. Mente jeg hadde lest 20" her. I utgangspunktet gir 245/40-19 og 275/35-19 et avvik på rett i underkant av 0,6%, så jeg vil likevel mene at man må gjøre ytterligere undersøkelser her. Jeg ville i alle fall ikke tatt for god fisk at Yokohama-dekkene gir perfekt match uten at det kan dokumenteres på noe vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er leveranseproblemer på grunn av Korona over det hele. Han sa at nevnte Michelin-dekk var veldig gode, og at de slites raskere. Jeg trenger "bare" dekk som gir betydelig mer komfort, og trenger ikke beste kjøreegenskaper da jeg kjører nokså "gubbete" til vanlig😅. Han har ikke Yokohama inne, men må bestille disse også, og jeg kan bytte fritt om jeg ikke er fornøyd. Han "skrøt" også av Yokohama i forhold til komfort. Itte vet je, men jeg kan som sagt returnere å bytte, så jeg tenker han er trygg på at jeg blir fornøyd. Større firma i Oslo = kort veg for meg😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...