Gå til innhold

530D xdrive, 2018


 Share

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Vedkommende må lære seg matte, for avviket er på -0,58% (eller -3,8mm i diameter og -1,2cm i omkrets).

Det er ikke komplisert med BMW og dekk, men det blir desto mer komplisert når man fanatisk hører på noen som åpenbart ikke har peiling (jf. tidligere utsagn fra denne dekkselgeren).

1. Stjernemerkede dekk er laget identiske. Skal du eliminere all form for risiko når det gjelder dekk, velger du dette. Bakdelen med dette er at man låser seg til enkelte dekk og dekkbredder.

2. Du kan fint kjøre uten stjernemerking, men ved splittdimensjoner er det helt essensielt å fysisk måle dekkene opp mot hverandre. Du kan ikke stole på dekkalkulator, annet enn at det gir en viss pekepinne. Dekk i nevnte størrelse fra Michelin kan for eksempel gi 0% avvik, mens dekk fra Yokohama kan gi 2% avvik, selv om kalkulator og teorien sier 0,58% avvik. Derfor er det helt essensielt å fysisk måle dekkene eller kjøpe dekk det foreligger TÜV på til en aktuelle bilen og/eller dekk med stjernemerking.

Bare for å vise hvor lite en dekkalkulator er til å stole på;
Jeg har montert 21" felger på min F11, og i den sammenheng gir 245/30-21 og 285/25-21 best match - i følge teorien. I mitt tilfelle bestilte jeg Continental Sport Contact 6 i nevnte dimensjon, men fabrikken til Continental endret fordekkene fra å være 245 til å bli 255 etter at det ble spesifisert at dekkene skulle på en bil med xDrive. 255/30-21 og 295/25-21 gir et teoretisk avvik på 0,82% og er langt unna hva som er anbefalt. Det viser seg imidlertid at Continental Sport Contact 6 (og kun dette dekket) i 255/30-21 og 295/25-21 gir tilnærmet 0% i avvik. Dette har AC Schnitzer (den største ettermarkedstilbyderen til BMW) også funnet ut, så den eneste dimensjonen de leverer TÜV-dokumentasjon på er nettopp 255/30-21 og 295/25-21 i Continental Sport Contact 6 (fordi det er det eneste dekket som tilfredsstiller kravene for å kunne sitte på en xDrive). 

Dette illustrerer godt hvorfor man er nødt til å fysisk måle dekkene (og/eller kjøpe dekk det foreligger en eller annen godkjenning for). Selv om teorien sier det ene, vil det som oftest i praksis si noe annet. Et dekk i 245/40-19 hos Michelin kan ha en helt annen størrelse enn 245/40-19 fra Yokohama.

Mange mange takk - dette var veldig oppklarende... for meg. Tror ikke nødvendigvis at selger er fanatisk, men mer "det er min erfaring/det er det jeg har lært". Han skal bli utfordret på det du/dere skriver, og så får jeg se hvor jeg lander... Jeg betaler heller mer for Continental/Michelin - mellom 12 - 13 tusen for disse komplett, kontra å risikere noe av uvitenhet👏👌😅. Jeg er i hvert fall ikke fanatisk når jeg prøver å ta riktig valg😂 - ønsker bare å unngå sporing og mye dekkstøy i en strålende bil. 

Endret av Eivind V.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Chris A skrev:

Det er jo uansett deg det går utover dersom kassa ryker. Du skal være helt sikker på at dekk blir nevnt dersom den rykker. Er jo derfor man også må skifte alle fire dekkene på biler med xdrive, selv om man kanskje hadde sluppet unna med to. Pga. ujevnt slitasje.

Du vil merke dette ved at bilen begynner å lugge. 

Jeg kjørte good year excellence runflat på min 530D F11, kjenner ikke igjen det du skriver. Jeg er rimelig nøye og støy og sporing irriterer meg. Det opplevde jeg ikke med disse dekkene jeg hadde. Er dekkene gamle kanskje. 

Tror dekkene er rimelig nye i.h.t. gjenværende mønster. Den er bare kjørt på sommerdekk i Tyskland tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Chris A skrev:

Det er jo uansett deg det går utover dersom kassa ryker. Du skal være helt sikker på at dekk blir nevnt dersom den rykker. Er jo derfor man også må skifte alle fire dekkene på biler med xdrive, selv om man kanskje hadde sluppet unna med to. Pga. ujevnt slitasje.

Du vil merke dette ved at bilen begynner å lugge. 

Jeg kjørte good year excellence runflat på min 530D F11, kjenner ikke igjen det du skriver. Jeg er rimelig nøye og støy og sporing irriterer meg. Det opplevde jeg ikke med disse dekkene jeg hadde. Er dekkene gamle kanskje. 

Tror dekkene er rimelig nye i.h.t. gjenværende mønster. Den er bare kjørt på sommerdekk i Tyskland tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste spørsmål før dere går lei meg🙆‍♀️:

Er det slik å forstå at dersom jeg i stedet kjøper nye like brede felger, både foran og bak, så blir det mye enklere..., ved at jeg ikke trenger å måtte ha stjernemerkede dekk? 🤔😊 - større utvalg. Tror jeg får nettopris på felger via kontakt. Eller må jeg ha originale felger på BMW'n, ellers så blir det utfordringer også? 

 

Endret av Eivind V.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Eivind V. skrev:

Et siste spørsmål før dere går lei meg🙆‍♀️:

Er det slik å forstå at dersom jeg i stedet kjøper nye like brede felger, både foran og bak, så blir det mye enklere..., ved at jeg ikke trenger å måtte ha stjernemerkede dekk? 🤔😊 - større utvalg. Tror jeg får nettopris på felger via kontakt. 

 

Ja, det mener jeg du kan. Tar jeg feil @Saltkjelen?

Jeg hadde omtrent akkurat samme diskusjon som du når jeg skulle skifte dekk. Jeg selv turte rett å slett ikke annet en å kjøpe stjernemerkede dekk, etter endt dialog her på forumet. 😅

 

se link og dialog:)

 

Endret av Chris A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Om man ikke har splittdimensjon, så trenger man ikke kjøpe stjernemerkedte dekk (med mindre man plutselig finner ut at man skal ha Michelin foran og Yokohama bak, for da må man fysisk måle dekkene igjen).

Da har jeg tatt en avgjørelse - snakket med leder på Dekkteam, Oslo, og kjører med dekkene som står på nå frem til evt mai. Han bestiller stjernemerkede Michelin-dekk, og jeg trenger ikke "bekymre" meg mer. Takk! - dere klarte å overbevise meg - for å være på den helt trygge siden🌺🌺👌😊.

1 time siden, Chris A skrev:

Det er jo uansett deg det går utover dersom kassa ryker. Du skal være helt sikker på at dekk blir nevnt dersom den rykker. Er jo derfor man også må skifte alle fire dekkene på biler med xdrive, selv om man kanskje hadde sluppet unna med to. Pga. ujevnt slitasje.

Du vil merke dette ved at bilen begynner å lugge. 

Jeg kjørte good year excellence runflat på min 530D F11, kjenner ikke igjen det du skriver. Jeg er rimelig nøye og støy og sporing irriterer meg. Det opplevde jeg ikke med disse dekkene jeg hadde. Er dekkene gamle kanskje. 

Tror dekkene er rimelig nye i.h.t. gjenværende mønster. Den er bare kjørt på sommerdekk i Tyskland tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Chris A skrev:

Ja, det mener jeg du kan. Tar jeg feil @Saltkjelen?

Jeg hadde omtrent akkurat samme diskusjon som du når jeg skulle skifte dekk. Jeg selv turte rett å slett ikke annet en å kjøpe stjernemerkede dekk, etter endt dialog her på forumet. 😅

 

se link og dialog:)

 

Turte ikke annet jeg heller😅, så da får roen senke seg igjen med stjerne... dekk👋😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve litt mer lufttrykk i RFT dekkene, er det Goodyear Excellence du har? Har hatt disse på min siden den var ny og synes ikke de er så ille med tanke på sporing. Litt mer støy er det så klart men har fungert bra så langt.
Er på mitt andre sett av disse nå. 

Og stjernemerkede dekk er kritisk for xDrive, så du har tatt et lurt valg. Det kan være så ille at om dekken er slitt en del ( les brukt noen år ) og du må bytte 1 dekk, bør du bytte begge på samme aksel. Selv med stjernemerkede dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Eivind V. said:

Da har jeg tatt en avgjørelse - snakket med leder på Dekkteam, Oslo, og kjører med dekkene som står på nå frem til evt mai. Han bestiller stjernemerkede Michelin-dekk, og jeg trenger ikke "bekymre" meg mer.

Skal ikke helle mer bensin på stjernemerkebålet nå, men du er sikker på at du får Michelin stjernemerkede i samme modell i de nevnte dimensjoner foran og bak? Jeg fant bare forskjellige modeller på dekkonline når jeg sjekket; typisk Pilot Sport 4 foran og Primacy bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, papertiger skrev:

Skal ikke helle mer bensin på stjernemerkebålet nå, men du er sikker på at du får Michelin stjernemerkede i samme modell i de nevnte dimensjoner foran og bak? Jeg fant bare forskjellige modeller på dekkonline når jeg sjekket; typisk Pilot Sport 4 foran og Primacy bak. 

Skal sjekke👌😊 Finnes det noe stjerne... som blir riktig da, Continental, Michelin eller Yokohama? Eller er det bare andre merker som har... 🙆‍♀️😏

3 timer siden, Chris A skrev:

Det er jo uansett deg det går utover dersom kassa ryker. Du skal være helt sikker på at dekk blir nevnt dersom den rykker. Er jo derfor man også må skifte alle fire dekkene på biler med xdrive, selv om man kanskje hadde sluppet unna med to. Pga. ujevnt slitasje.

Du vil merke dette ved at bilen begynner å lugge. 

Jeg kjørte good year excellence runflat på min 530D F11, kjenner ikke igjen det du skriver. Jeg er rimelig nøye og støy og sporing irriterer meg. Det opplevde jeg ikke med disse dekkene jeg hadde. Er dekkene gamle kanskje. 

Tror dekkene er rimelig nye i.h.t. gjenværende mønster. Den er bare kjørt på sommerdekk i Tyskland tidligere. 

Endret av Eivind V.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da bilen ikke er kjørt på vinteren/salt tidligere, og den ble en ny højdare/ ny opplevelse for meg, endte jeg opp med å kjøpe enda en bil (bensin - Mazda 3) til småkjøring, vinter- og grisete-hund kjøring😂. Så da blir BMW'n trolig bare brukt fra april - november i årene fremover. Koster å få interesse for finere bil, men gøy da🐣😅

IMG_20210402_154420.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, såpass ja 😅 Men jeg kan forsikre deg om at disse bilene tåler kulde og vinter altså. Men det er klart at kan man spare godbilen for salt og vaskebrett føre så hvorfor ikke. Det med å ha med hund i bil er ett godt argument for å kjøpe en billigbil på siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen som har prøvd en slik? 🤔 

Byttet for øvrig ut runflat-dekka med Michelin Pilot Sport 4 XL, og det ble en helt annen kjøreopplevelse... Lite dekkstøy, ingen sporing, og i det hele tatt en mye mer "soft" opplevelse 😊

Screenshot_20210411_104414_com.android.chrome.jpg

Endret av Eivind V.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eivind V. skrev:

Noen som har prøvd en slik? 🤔 

Byttet for øvrig ut runflat-dekka med Michelin Pilot Sport 4 XL, og det ble en helt annen kjøreopplevelse... Lite dekkstøy, ingen sporing, og i det hele tatt en mye mer "soft" opplevelse 😊

Screenshot_20210411_104414_com.android.chrome.jpg

Jepps dette fungerer meeeget bra :) har du krom stusser nå! Isåfall ville jeg matta de ned litt før du spraya med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...