Gå til innhold

Nybilen Carbonsort iX3


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, mslello skrev:

Ja, sparkåpning fungerte bra på G20. Men den hadde ikke hengerfeste da. Mulig det kan påvirke? Men foten rett inn og ut igjen uten veiving fungerte 99% av gangene.

Hengerfeste påvirker ikke dette, har hengerfeste på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2021 den 7.27, Ron Jeremy skrev:

Men ser varsling for rødt lys ikke er aktivert i Norge?

Det er endel funksjoner for semi-autonom kjøring som ikke er lov i Norge tydeligvis, f.eks. automatisk justering til ny fartsgrense.

På 30.6.2021 den 16.31, Ron Jeremy skrev:

Den sensoren under bak, for å åpne bakluka er ikke helt enkel, virker mest som en gimmick eller bruker folk det?!

Fikk den til å virke etter litt prøving, selv med hengerfeste:

Fot i bevegelse med klokken = åpne

Fot i bevegelse mot klokken = lukke

Praktisk når man har begge hendene fulle

Endret av Pekka
trenger databriller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pekka skrev:

Det er endel funksjoner for semi-autonom kjøring som ikke er lov i Norge tydeligvis, f.eks. automatisk justering til ny fartsgrense.

Fikk den til å virke etter litt prøving, selv med hengerfeste:

Fot i bevegelse med klokken = åpne

Fot i bevegelse mot klokken = lukke

Praktisk når man har begge hendene fulle

Ikke rart mine biler har vært forvirret når jeg har tatt foten frem og tilbake i håp om den skal åpne seg, takk for tipset :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snagg30

Best å prøve mens ingen ser på 😄

Egentlig skal det holde med å stikke foten under både når man skal åpne og lukke, men suksessraten min er vesentlig høyere med en roterende bevegelse av foten (med og mot klokken har altså ingenting å si) 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende, da skal klokke rotasjonen prøves 😅

Kjørt med full henger idag, og med velfylt bil, bagasje samt 2 voksne og to barn.

Var spent på forbruket, normal kjøring, ikke cruise - ikke aktivert når man kjører med henger..?

Destinasjonen var til og fra hytta som er en melk og brød distanse for min del.

Tok midterste rute (2t 1min) opp, over Gautefall. Ned kjørte jeg over Gjerstad (1t 51min)  og E18 hjem, resultatet er 19kwh, syns det er respektabelt.

659129D9-1AB5-457B-A62D-BE56BFBE2040.jpeg

AF10626C-5CB5-4DE7-883F-37A84E9D232B.jpeg

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke med iX3, noen inntrykk har satt seg, noen er mer nyansert. 
I det store og hele, leverer bilen veldig på kvalitet og størrelse. Jeg elsker at det ser ut som en vanlig suv og ikke er en bil som oser elbilsuv/crossover. At den har ekte knapper fremfor haptiske er et stort pluss også.
Det er en moderne bil/drivlinje pakket inn i det beste fra hva som har vært fra fossilverden.

Negative så langt:

- mangel på varme i ratt.

- mangel på el ratt stamme.

- ikke veldig mye varme i varmesetene.

- ikke venn med «kick under bil for åpning/lukking av bakluke».

- litt lyssvake kombi og navi skjerm.

- Kan bli litt lost i sensorikk og stillingen av parameter, tar tid å sette opp bilen slik man ønsker.

På den positive siden er:

- Forbruk, ligger mellom 13-19kW.

- Kjøregleden

- Kvalitetsfølelsen i alle ledd.

- Plass og seter.

- sprek nok, spontan.

- Bilen er «innestemme», svært stille.

- Automatisk køkjøring, fungerer perfekt.

- Dette er en bil som kan og gjør «alt».

Skal jeg trekke frem noe er det hvor imponerende kjøringen er i den Adaptive regenereringen.

Det er virkelig bilkjøring 2.0, fra varsling av rødt lys og forsiktig brems for vikeplikt, rundkjøring, bil som bremser ned foran.

Det er ikke bare at den gjør dette, men hvor bra, komplett og intuitiv Kjøreopplevelsen blir.
Ingen ghostbrems, ikke nykking, men en veldig smidig premium kjørefølelse, man merker at BMW har mye know how med elbil på dette Punktet - meget imponert! Den ruller der den skal/kan og justerer regenerering på perfekt vis.

Må sette meg mer inn i og leke med M adaptiv justeringen, den er komfortabel nok.
Men har fremdeles en vei å gå før jeg vet hva som bor i bilen. 

Men ser det er en begrensing hva meningmann får ut av bilene etterhvert som de blir mer avanserte.

Selv er jeg teknisk interessert (nok) og syns slikt er gøy, men merker på kollegaer som ikke har kunnskap eller lyst/evne til å sette seg inn/bruke bilen tekniske løsninger, at de går glipp av endel.
De stoler på selger/markedsføring og blir ganske blendet.

 

 

DC3C2339-3C5C-4CEF-BB92-CE08CD8C6607.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekrefter min oppfatning om at dette for mange brukere er den beste totalpakka i elbilmarkedet for tida.

På Volvoen har sparkeåpning av bakluka fungert utmerket etter at jeg leste manualen. Og fortalte kona at det ikke virker når håndveska med nøkkelen ligger inne i bilen. Men jeg regner med at du har lest manualen for iX3. Synd at du ikke får det til å virke skikkelig, det er en ganske praktisk funksjon.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, ogee1 skrev:

Bekrefter min oppfatning om at dette for mange brukere er den beste totalpakka i elbilmarkedet for tida.

På Volvoen har sparkeåpning av bakluka fungert utmerket etter at jeg leste manualen. Og fortalte kona at det ikke virker når håndveska med nøkkelen ligger inne i bilen. Men jeg regner med at du har lest manualen for iX3. Synd at du ikke får det til å virke skikkelig, det er en ganske praktisk funksjon.

Vel, størrelse og pris gjør at den favner bredt, så klarer man seg uten trekk på alle 4 gir denne bilen mening.


Vel.. jeg er ingen leser av manualer 😅 det du her nevner med nøkkelen bl.a, gitt at det er et must for BMW, er en detalj jeg ikke visste om.
Slikt er …eh nyttig info, tror nok det er en feature som er praktisk, men etter x antall spark føles det ganske dust ut, så blir det bare noe man ikke prøver så mye på. 

Så her er det nok meg det står på og ikke bilen, skal sjekke denne detaljen mer ut. 😇

Takk for opplysningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.7.2021 den 8.48, Ron Jeremy skrev:

Vel.. jeg er ingen leser av manualer 😅 det du her nevner med nøkkelen bl.a, gitt at det er et must for BMW, er en detalj jeg ikke visste om.
Slikt er …eh nyttig info, tror nok det er en feature som er praktisk, men etter x antall spark føles det ganske dust ut, så blir det bare noe man ikke prøver så mye på. 

Så her er det nok meg det står på og ikke bilen, skal sjekke denne detaljen mer ut. 😇

Takk for opplysningen!

Dette fant jeg i X3-manualen: "Two sensors detect a forward-directed foot motion in the central rear area and the tailgate is opened and closed" og "The sensor has an approximate range of 5 ft/1.50 m extending from the rear of the  vehicle".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese din vurdering av adaptiv regenering. G20 har light versjon av denne og den likte jeg også. Men bladet Car har testet i4 prototypen og der fikk det kritikk. Jeg velger å tro at de ikke har satt seg inn i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ogee1 skrev:

Dette fant jeg i X3-manualen: "Two sensors detect a forward-directed foot motion in the central rear area and the tailgate is opened and closed" og "The sensor has an approximate range of 5 ft/1.50 m extending from the rear of the  vehicle".

Ok, takk for opplysningen! Men det betyr at jeg ikke trenger å sparke under selve bilen? 
I min villfarelse trodde jeg at man måtte ha benet laaangt under bilen for at det skulle skje noe.
Men står ikke noe om bilen måtte være låst, ha nøkkel i lommen osv altså?!

Skal undersøke dette mer, har vært lite kreativ her skjønner jeg 😂

 

artig å lese din vurdering av adaptiv regenering. G20 har light versjon av denne og den likte jeg også. Men bladet Car har testet i4 prototypen og der fikk det kritikk. Jeg velger å tro at de ikke har satt seg inn i det. 

Mange har nok tenkt at elbil SKAL ha enpedal kjøring, aka, kraftig regenerering.

At bilen «tenker» selv ifht topografi og ifht trafikken rundt - og gjør dette bra, tror jeg mange vil kjenne er vel så intuitivt. Men smaken er vel som baken, delt.

Er nok slik at man ikke stoler helt på systemet i begynnelsen, krever litt tilvenning. Nå syns jeg det er et av bilens fremste elbil fortrinn.

Tenker i4 er minst like bra - om ikke bedre enn vår iX3 ifht adaptiv regenerering, siden førstnevnte har 5G og iDrive 8 m.m.
Kan være at i4 ikke er ferdig helt, går vel ikke i produksjon før Q4? Slik at opplevelsen var litt halvveis?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

 

Tenker i4 er minst like bra - om ikke bedre enn vår iX3 ifht adaptiv regenerering, siden førstnevnte har 5G og iDrive 8 m.m.
Kan være at i4 ikke er ferdig helt, går vel ikke i produksjon før Q4? Slik at opplevelsen var litt halvveis?
 

Ja, at det er prototyp spiller også inn tror jeg også. De ville ha en mulighet til å slå det helt av. Men det jeg har sett av tester på iX3, så tror jeg bilen har bra kontroll på det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, mslello skrev:

Ja, at det er prototyp spiller også inn tror jeg også. De ville ha en mulighet til å slå det helt av. Men det jeg har sett av tester på iX3, så tror jeg bilen har bra kontroll på det. 

 

Overraskende bra, leter etter at den skal rote det til, hittil uten «hell».

Den kan slåes av, eller gradere styrken til regenereringen i 3 trinn. Tror man skal være kresen hvis man ikke finner en kjørestil som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 dager etter av iX3’n kom, begynner det å bli slik at man kjenner bilen etterhvert. 
Lekte litt med ACC idag, under en tur til Arendal.

Ved et trykk (default) så kom selvkjøringen på.
Begrenset hvor spennende det er, køkjøringen fungerer da langt bedre og tryggere.

Men kommer bare til å kjøre med aktiv cruise med maks avstand til forankjørende bil. 
Lanechange er noe dritt, jeg har tatt den fra «moderat» til «svak». 

Forsøkt å venne meg til det…
Men denne assistenten vil bli deaktivert, hater at den tvinger meg tilbake i min kjørebane under f.eks aktiv kjøring.

Ellers har jeg rotet litt med bakluka, sparkefunskjonen som jeg hatet har jeg nå fått taket på.
😅

Men med henger på, later det som om bakluka ikke vil åpnes ved fjernkontroll? Forsøkte uten henger og svært nær en fjellkant (1 cm unna) da åpnet den gladelig luka. Så tror ikke det er sensorikk her, men at ved henger aktivert (den deaktiverer jo også CC) vil bakluka kun åpnes manuelt?

Ellers er det en allsidig bil som er perfekt som hytte/familiebil. Kjørt den opp og ned fra hytta til Arendal idag, full bil og 4 i bilen, semi aktivt kjøring på både E18 og landevei, men med konstant kjøling i bil ved stopp, butikkhandling osv, vil tro det ble 7-8 kjølinger på ca 30 min hver.

Og i dag var det hysterisk varmt, se bildet. Tross dette, snittforbruk på 16.8kW.

 

 

 

9CC24BAE-1A78-4075-B9E4-C7E19020B347.jpeg

903D819C-D6D4-4684-899D-985D7D4DD5E3.jpeg

80AEA9F1-71A4-46A5-A838-1BD90AF43203.jpeg

5551B80C-FB1B-4388-847D-D2D010A4DCC5.jpeg

AA66FB2A-60DE-4FEF-BB90-55AA141D71E5.jpeg

543698E4-613C-42AE-87CE-1997BCCCA9E9.jpeg

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...