Gå til innhold

Nybilen Carbonsort iX3


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Angående bakluke, nøkkelen må være til stede bak der, altså i nærheten av bakluka, ellers kunne folk ha åpnet den ved bare å gå bak når du sitter i bilen f.eks. Slik er det på alle biler jeg har hatt med autoluke.

henger også, hvis du f.eks. har sykkelstativ på den så ønsker du ikke at det skal gå opp. Har ikke hørt om at noen har sensor bak der, de burde de virkelig ha hatt. Men at åpning ikke funker med spark og nøkkel med henger(noe koblet i kontakten) er likt på alle de jeg har hatt.

vi hadde en utfordring på x5 og spesielt nå på audien at man kom borti knappen på luka. Ganske kjipt når den står i garasjen og luka spretter opp. Derfor kodet jeg på x5 en at man måtte holde knappen inne i fem sekunder før noe skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2021 den 11.59, ogee1 skrev:

Da har jeg notert ett negativt punkt ved denne bilen. Du er nødt til å lese bruksanvisningen for å få utnyttet alle funksjonene. Litt dumt for oss som er allergiske mot bruksanvisninger. :-D

 

Et meget godt poeng @ogee1

Ellers er det ferietid, blir naturlig nok endel kjøring og ladet for første gang på noe raskere enn 50kW lader.

Denne hastigheten har vært mer enn nok til de første elbilene, våre 2 i3’er.

Dette blir en litt lang historie.
Og dette er ikke elbilens fortrinn, lading og dens myriade av ulike løsninger og stort sett elendige SW og dårlige app’er.

La meg ta det fra begynnelsen, første stedet hadde 2 stk ABB Fortum ladere på 50kW, etter mye trøbbel og 2 samtaler med noen svensker - uten hell. Droppet jeg og fortsatte med friskt mot til dagens destinasjon - Evje.

ABB ladere kan jeg endel om og det er ikke vårt beste produkt for å si det slik! 

Listet meg til Evje og fant 2 ladere, den første manglet deler og hadde gjort det siden 17.6, den andre - den også en ABB lader på 50kW fungerte greit, ladet ca 20 minutter før køen bak med løvblåsere ble for lang og påtrengende.

Etter litt om og men fant jeg imidlertid 2+2 E.on ladere på Circle K i Evje, deilig å få over 3 x hastigheten til 50kW laderne. Disse kunne vel levere maks 225kW.
50kW er jo egentlig første generasjon og fremstår som utdaterte på alt over 50-60kW batteripakker.

E.on laderen var forbilledlig enkel i bruk og jeg kunne bruke EasyPark appen til å betale med, en mye bedre brukeropplevelse enn første generasjon ladere.

3E40BEB7-2E73-4E16-9D44-26278147E21D.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg jeg kjøre rundt å lete etter ladere, finne ladere som ikke funker og folk i kø bak meg på en treig lader. Med en kone som ikke ver hva tolmodighet betyr og en 2-åring i baksetet. Hadde blitt tatt ut skilsmisse mot både meg og bilen etter en slik tur, det er sikkert og visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurtiglading er vel kanskje det største ankepunktet mot elbil for tida. Vi har vært heldige å unngå ladekø så langt. Da virker det ganske greit med en ladeeffekt på noe over 100kW effektivt. Hvis jeg ikke er redd for ladekøer liker jeg ofte å lade bare til 40-50% da det oppleves å gå veldig raskt. Så tar jeg heller flere korte stopp.  Men jeg kjører enten alene eller så er det kona og jeg. Hadde vi hatt unger med måtte vi nok tilpasse oss deres behov i større grad. Jeg håper virkelig at myndighetene får opp øynene for at ladestruktur er viktig for å løfte elbilandelen videre og iverksetter tiltak for å få på plass flere ladestasjoner.

90% eller mer av tida lader vi i garasjen med 15A enfas. I disse periodene føler vi at det ikke er noen ulemper med elbil i det hele tatt. Helt magisk å ha sin egen "bensinstasjon" i garasjen.

Et viktig poeng i elbildiskusjoner er at vi foreløpig ikke er kommet dit at elbil passer for alle. Det er glimrende for mange, mens andre vil ha mer glede av en ICE-bil.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ogee1 skrev:

Hurtiglading er vel kanskje det største ankepunktet mot elbil for tida. Vi har vært heldige å unngå ladekø så langt. Da virker det ganske greit med en ladeeffekt på noe over 100kW effektivt. Hvis jeg ikke er redd for ladekøer liker jeg ofte å lade bare til 40-50% da det oppleves å gå veldig raskt. Så tar jeg heller flere korte stopp.  Men jeg kjører enten alene eller så er det kona og jeg. Hadde vi hatt unger med måtte vi nok tilpasse oss deres behov i større grad. Jeg håper virkelig at myndighetene får opp øynene for at ladestruktur er viktig for å løfte elbilandelen videre og iverksetter tiltak for å få på plass flere ladestasjoner.

90% eller mer av tida lader vi i garasjen med 15A enfas. I disse periodene føler vi at det ikke er noen ulemper med elbil i det hele tatt. Helt magisk å ha sin egen "bensinstasjon" i garasjen.

Et viktig poeng i elbildiskusjoner er at vi foreløpig ikke er kommet dit at elbil passer for alle. Det er glimrende for mange, mens andre vil ha mer glede av en ICE-bil.

Definitivt noe vi kjenner oss selv igjen i.

Nå har jeg ordrebøkene «oppe» og ser hvor mye bestillinger som kommer fremover ifht ladere, samtidig blir det høysesong løsninger med portable ladeløsninger.

Sist men ikke minst ferie i Norge har vært ekstremt i år og i fjor.

Vi har også en 7KW løsning hjemme som lader bilen 95% av tiden, så begrenset hvor stort problemet er. Men må feil tidspunkt (Juli) kan det være trøblete som jeg opplevde det.

Så har du andre ganger, hvor det elendige systemet jobber for deg. Lader nå gratis siden sw/app ikke klarer å henge med på ladestasjonen hw. 😅😇😂

i bunn og grunn klarer jeg ikke gå tilbake til forbrenningsmotor på en melk og brød bil, de er håpløst utdatert teknisk og for komplekse og strupet igjen (miljø) for hvermannsen. Slik at forbruker blir sittende igjen med (for) store utgifter og driftskostnader.

Nå er det vel også satt en endelig dato (2035?) for når den siste fossilbil skal produseres i EU også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy jeg er helt med på ditt syn! :) Opphavet er på ferie og da kjører jeg opp til de og låner i3S innimellom og har gjort så siste uken, det er helt konge å ratte rundt i den. En ting er i3en i seg selv, det andre er alt den elektriske drivlinjen gir deg. Det er nærmest en nedtur å sette seg inn i 2-serien igjen. Jeg regner med utbygging av ladenettet i Norge er i full gang og at det om få år vil være optimalt. De gangene jeg har kjørt forbi Dombås om sommeren så har ladekøen vært uutholdelig lang og sett antydninger til @papertiger sin teori over. Neste bil håpes på elbil her i gården :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

@Ron Jeremy jeg er helt med på ditt syn! :) Opphavet er på ferie og da kjører jeg opp til de og låner i3S innimellom og har gjort så siste uken, det er helt konge å ratte rundt i den. En ting er i3en i seg selv, det andre er alt den elektriske drivlinjen gir deg. Det er nærmest en nedtur å sette seg inn i 2-serien igjen. Jeg regner med utbygging av ladenettet i Norge er i full gang og at det om få år vil være optimalt. De gangene jeg har kjørt forbi Dombås om sommeren så har ladekøen vært uutholdelig lang og sett antydninger til @papertiger sin teori over. Neste bil håpes på elbil her i gården :) 

Det er jeg helt enig i, det er kanskje et sted hvor elbil ennå ikke skinner, det er på bane hvor bensin/manuell fremdeles frister «vår generation». 

Det er kanskje mest førstegangs elbil eiere som opplever ladekø, er man litt kreativ kan man klattlade og eller lade litt utenom typisk lunsjtid/ladekø tilstander. Men målt opp mot antall bensin stasjoner/tiden det tar å fylle fossilt fludium, så blir det tidevis rått parti.

Savner i3 i det urbane/daglige, så blir nok kanskje en i3 igjen etterhvert. Hørte 94Ah versjonen har gått greit ned i pris i det siste? Uansett utrolige enkle og greie biler, fremdeles selger de bra etter 8 år på markedet og de ser fremdeles svært moderne og freshe ut, imponerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har funnet ut er at hjemmelader er helt alfa omega når man har elbil. Nå har jeg kjørt Mach-e en måneds tid og har ennå ikke stått i ladekø, men jeg har kjørt forbi mange ladekøer. Men så har den ganske habil rekkevidde også da, og jeg har kun vært på tur til Oslo hvor jeg ladet der jeg parkerte bilen. Jeg tenker sikkert helt feil, men å sette avgårde hjemmefra med 100% gir deg ganske stor aksjonsradius i Norge. Jeg tenker heller å få ladet på destinasjonen, helst så mye at man kommer seg videre til neste destinasjon eller hjem igjen. Å klattlade underveis høres ikke noe særlig ut 😅 Men når jeg kan kjøre en elbil akkurat sånn jeg kjører mine fossilbiler så begynner det å hjelpe. Å ligge i 105 km/t på motorveien er uaktuelt, må kunne holde 130 km/t...og det begynner flere og flere elbiler å klare.

@Ron Jeremy

Den sluttdatoen for fossil gjelder forøvrig bare rene fossile motorer uten elektisk dyttehjelp. Innen denne datoen tror jeg de fleste "fossilbiler" har en eller annen form for elektrisk drahjelp uansett. Så den "sluttdatoen" er mest for at EU kan vise seg frem å vise hvor flinke og strenge de er 😅 Dog skal det bli spennende å se hvordan det da går med en del modeller som bare er rene fossilbiler. Hva skjer med Porsche 911? Mazda MX5, diverse offroadbiler/pickuper osv. Ser aldri for meg en elektrisk eller hybrid Land Cruiser 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva skjer med Porsche 911? Mazda MX5, diverse offroadbiler/pickuper osv. Ser aldri for meg en elektrisk eller hybrid Land Cruiser 😂

Det som skjer er vel at disse modellene fases ut, og de som allerede eier en slik bil sitter på en fremtidig gullgruve :) etterspørselen økes når tilgangen synker. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg «fucke opp» tråden til @Ron Jeremy men Toyota Land Cruiser kommer neste år med 3.5L V6 hybrid(el+bensin) istedenfor V8 diesel som vi kjenner fra før, sier Toyota selv ihvertfall. Riktignok skal de mindre dieselvariantene fortsette litt til :) Neste generasjons MX5 har Mazda allerede bekreftet vil komme i hybrid utgave. Og hybrid Porsche 911 finnes det allerede testversjoner av på veiene og blir vel lansert i 2023 om jeg ikke bommer fælt. Porsche har jo gjort hybridlinjen i 918 Spyder perfekt og jeg tror nok ikke at Porsche vil gjøre en dårlig jobb i kjøremaskinen 911 heller :) Vi kan ta resten i "tulletråden" for å unngå videre diskusjon i @Ron Jeremys tråd :) 

Endret av Marius2002
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marius2002 skrev:

Nå skal ikke jeg «fucke opp» tråden til @Ron Jeremy men Toyota Land Cruiser kommer neste år med 3.5L V6 hybrid(el+bensin) istedenfor V8 diesel som vi kjenner fra før, sier Toyota selv ihvertfall. Riktignok skal de mindre dieselvariantene fortsette litt til :) Neste generasjons MX5 har Mazda allerede bekreftet vil komme i hybrid utgave. Og hybrid Porsche 911 finnes det allerede testversjoner av på veiene og blir vel lansert i 2023 om jeg ikke bommer fælt. Porsche har jo gjort hybridlinjen i 918 Spyder perfekt og jeg tror nok ikke at Porsche vil gjøre en dårlig jobb i kjøremaskinen 911 heller :) Vi kan ta resten i "tulletråden" for å unngå videre diskusjon i @Ron Jeremys tråd :) 

911 av denne generasjon er allerde klargjort for hybrid, om det kommer nå eller på neste er jo spennende å se.Lamborghini kommer med helt ny V12 hybrid i 2024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmer seg leveranse av model y til norge (august/september), det blir spennende å prøvekjøre denne etter testturen med ix3. Lik pris på begge bilene med vinterhjul og hengerfeste. Per nå er jeg pro bmw pga all ståhei og klager på tesla. Men vi får se etter prøvekjøring. Nøkkelord familiebil, vår x3 med takboks gjør susen per i dag med små unger.

Følger med her videre for oppdateringer fra heldige kjøpere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langtur idag med 4 personer og meget fullstappet bil, gikk turen fra hytta, til Øvre Birtedalen, Fyresdal, over Gautefall og ned Drangedal og hjem til Porsgrunn. Startet med ca 75% batteri og 350km rekkevidde, etter 247 km og 14.9kW i snitt er det Igjen nesten 100km rekkevidde. Dette er normal/aktiv kjøring.

Bilen leverer, men ser jo ikke ut nå stakkar, etter å ha kjørt på endel tørre grusveier, er det en grundig vask som må til.

 

D2379FAE-D1AA-42F6-A4E5-43941D107F6D.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...