Gå til innhold

Ulyd ved gasspådrag, E61 med N53-motor


Frode_E61
 Share

Anbefalte innlegg

Bil: 2007 lci 525xi med N53-motor (bensin 218 HK), gått 120 000 km

Etter EU-kontroll (0 feil) oppdaget verkstedet at multireima ikke løp rett på strammehjulet, og anbefalte å bytte både multireim og strammehjul. Dette ble utført, og verkstedet prøvekjørte bilen og alt skulle være i orden.

Da jeg kom hjem, oppdaget jeg at det er en helt ny lyd i motoren når jeg gir gass. Det er en slags skurre/suse-lyd, som bare inntreffer akkurat idet jeg trykker inn gasspedalen. Den er ikke hørbar under kjøring. En mekaniker har hørt på det og bekreftet at det ikke skal være der. Han mente det høres ut som vacuum-lyd, f.eks. om motoren suger falsk luft eller noe liknende. Men motoren har helt stabilt tomgangsturtall og går like bra som før under kjøring.

Jeg har lagt ved et videoklipp, der jeg gasser raskt noen ganger etter hverandre slik at lyden kan oppfattes, akkurat i starten av hvert gasspådrag. (Merk at dette altså ikke er motoren på tomgang; den går som sagt helt stabilt når jeg ikke rører gassen). Det hadde vært interessant å få høre om noen på forumet har noen forslag til årsak her. Jeg finner ikke ut noe mer før de kan ta bilen inn på verksted igjen, og evt. begynne med tidkrevende og kostbar feilsøking...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de har satt luftfilterboksen og tilhørende litt dårlig på, slik at du har en veldig liten lekkasje i det motoren starter å dra inn mye luft. Jeg hadde demontert og montert på nytt til å begynne med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt tips! Jeg sjekket luftfilterboksen nå, og den virker litt løsere festet enn jeg mener å huske den skal være. Ingen skruer mangler, men i forkant av boksen ser det ut som et plastrør ikke er festet ordentlig inn i braketten sin. Håper det synes på vedlagte bilder (må kanskje zoome litt inn for å se at en kant ikke sitter i hakket sitt).

Kan dette føre til at motor drar falsk luft? Glippen er vel på "utsiden" av selve luftfilteret (ikke mellom filter og motor)?

642027755_luftfilterboks1.jpg

1283349339_luftfilterboks2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Som nevnt satt ikke luftfilterboksen helt riktig montert. Jeg snakket med verkstedet som jobbet på bilen, og siden det er en enkel jobb å montere denne riktig, avtalte vi at jeg skulle feste den selv.

Etter at boksen er montert riktig, ble det en endring: Nå er lyden litt verre....! Spesielt merkes den også når jeg slipper gassen, ikke bare når jeg tråkker inn. Håper det er noen her på forumet som har ideer om hva dette kan skyldes. Siden det nå oppstod en endring, virker det som luftfilterboksen har noe med det å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute og forsøkt å se etter, samt sammenliknet med deletegning. Klarer ikke finne noen O-ringer i deletegningen for disse komponentene, men fort gjort at det er noe jeg overser. Klarer heller ikke finne noen antydning til sprekker mellom luftfilterboks og motor. Men det ene av tre klemmer til luftfilterboksen (det underste) mangler. Vet ikke om det kan føre til at motor trekker falsk luft; det virker som luftfilterboksen sitter ganske tight.

Har lagt ved noen bilder av luftslangen, i fall det er mulig å oppdage noe uregelmessig. Det er en slangeklemme som fester luftslangen til luftfilterboksen, og evt. lekkasje her kan kanskje gi problemer. Som nevnt ingen tegn til O-ring akkurat her, og slangeklemmen sitter godt på.

Takknemlig for svar; verkstedet hadde foreløpig ikke noe godt forslag og må evt. ta bilen inn igjen.

608087545_luftfilterrr1.jpg

1394617983_luftfilterrr2.jpg

662566654_luftfilterrr3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan enten spraye startgass rundt eller ha røyk for å triangulere deg fram til hvor lekkasjen er. Ellers kan du prøve å ta alt fra hverandre og sette sammen igjen. Prøve uten luftfilterboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Oppdatering: Jeg har fått testet med startgass, og kunne ikke merke noen endring i turtall uansett hvor jeg sprayet. I mellomtiden har bilen også vært en tur innom merkeverksted, og de hadde ingen kommentar til denne lyden. (De påpekte imidlertid at det var gjort en feil når kun det ene og ikke begge strammehjulene ble skiftet samtidig med multireima, men dette har neppe noe med suselyden å gjøre.)

Kan det være at den lyden som videoklippet viser, rett og slett skal være der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...