Gå til innhold

Led bremselys bakluke & sentrallås defekt på E61- 2007


Chrispa
 Share

Anbefalte innlegg

Lampa lyser med 12 v på. så da er det ledningsbrudd.

Målt spenningen på kontakten til antenneforsterker. målte 8  v over signalkabel og 0.82 V over strøm kabel . så antar det er delvis brudd/dårlig kontakt et sted. 

 

Så da er det brudd på varmetråder,antenneforsterker og bremselys. Noen tips på hva som er best /enklest og fikse dette på Det enkleste er og sette det på verksted sef.  Men om det er mulig , og ikke  altfor vanskelig er det greit og skru litt selv.  Er dette ledningsnett som dekker alle disse 3 tingene?  Ikke mye kunnskap om dette som dere skjønner, men kan fikse det meste , med litt veiledning.  Vil det være beskrevet i Haynes sin bok? lurer på og skaffe den først som sist nå. Mye som begynner og svikte her etterhvert.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere hadde koed.no et fint sett for å reparere ledningsnettet. Sjekk om de har det enda.

Det kostet bare 700,- per side og inneholdt alt man trengte. Det er det mange som har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får alt på biltema da, men disse er fort litt billigere å kjøpe et annet sted (på nett). 

Det finnes også ledningsnett på Ebay, de du fant dekker kanskje hovedluka, du skal bare ha til glassluka (i denne omgang). Det følger dog vanligvis kun to krympekoblinger per kabel, så fort gjort å gå tom for de når man krymper en del feil i starten. Jeg har også lest om de som reklamerer med silikonisolasjon som er mer fleksibel, men når det er kobberet som knekker så vet ikke jeg helt. Det jeg har brukt var:

  • Krympekontakter som referert til over
  • Tang til disse (Biltema)
  • Kabel på rull i ulik dim (kjørte over dim. på f.eks. signalkabler)
  • Avisoleringstang
  • Varmepistol
  • Ledningsnett teip fra Tesa

Går an å lodde også, men litt trangt der. Trenger også å legge skjøten såpass langt forbi at det ikke havner i hengslet, der er det fysisk ikke plass til skjøt. Du må ha noen til å holde når du tar av glassluka og helst et håndkle på taket der for å ikke lage riper. Jeg hadde en nylakkert bil da jeg gjorde dette, så måtte være ekstra forsiktig. Så er det å få justert glassluka rett på slutten som kan ta litt tid. Man kan tegne på med tusj før man tar av, men her blir en differanse på 1 mm oppe hele 5 mm nede og da har du det gående, særlig når det er en bit som ligger oppe på en annen bit, men det gikk også greit til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

8 minutter siden, E.C. skrev:

Du får alt på biltema da, men disse er fort litt billigere å kjøpe et annet sted (på nett). 

Det finnes også ledningsnett på Ebay, de du fant dekker kanskje hovedluka, du skal bare ha til glassluka (i denne omgang). Det følger dog vanligvis kun to krympekoblinger per kabel, så fort gjort å gå tom for de når man krymper en del feil i starten. Jeg har også lest om de som reklamerer med silikonisolasjon som er mer fleksibel, men når det er kobberet som knekker så vet ikke jeg helt. Det jeg har brukt var:

  • Krympekontakter som referert til over
  • Tang til disse (Biltema)
  • Kabel på rull i ulik dim (kjørte over dim. på f.eks. signalkabler)
  • Avisoleringstang
  • Varmepistol
  • Ledningsnett teip fra Tesa

Går an å lodde også, men litt trangt der. Trenger også å legge skjøten såpass langt forbi at det ikke havner i hengslet, der er det fysisk ikke plass til skjøt. Du må ha noen til å holde når du tar av glassluka og helst et håndkle på taket der for å ikke lage riper. Jeg hadde en nylakkert bil da jeg gjorde dette, så måtte være ekstra forsiktig. Så er det å få justert glassluka rett på slutten som kan ta litt tid. Man kan tegne på med tusj før man tar av, men her blir en differanse på 1 mm oppe hele 5 mm nede og da har du det gående, særlig når det er en bit som ligger oppe på en annen bit, men det gikk også greit til slutt.

takk :-) Regner med at bruddene ligger i hengslene. så man må vel kutte lenger bak . Må innertaket tas ned?  mye arbeid . bør vel unne stå innendørs til man er ferdig. Eller så måler man seg vel bakover for og se hvor bruddet sitter. Disse rep settene er da alle ledninger man trenger som man lodder på/skjøter bak hengslene et sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste er rett etter hengslet og du kommer til ved å ta ut høyttalerne i taket. Jeg vil definitivt anbefale innedørs. Koble fra batteriet og pass på at du ikke smekker igjen lukene med strømmen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hat nå fått demontert og fått sett på kabelen fra antenne forsterker/midtre bremselys. Det var 4 ledninger knekt. strøm bremselys, strømførende kabel inn til anetteforsterker og 1 litt tykkere rød ledning, vet ikke hva den er til.  Reparert ved og kutte av dårlig del  og skjøtet sammen. men fremdeles ingen funksjon....Får måle litt imorgen ,men er det sannsynlig at det er brudd annet sted, som ikke sees på kabelen? Alle andre så fine ut.  

IMG_20210407_201103.jpg

Endret av Chrispa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, E.C. skrev:

Kan være knekt lenger inn i taket. Den store tjukke er rutevarmeren. Det er den som drar mest strøm der, med god margin.

knekt lenger bak høytaler mot fronten? Er det noen områder som er belastende for ledningene som gjør at de knekker? Må man ta ned taket for og se da... irriterende slitsomt.   Har bare isolert den røde , den var ikke noe fysisk brudd, kun  brudd i isoleringen. Kan tyde på brudd andre steder da... Side rutevarmeren ikke har fungert tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg har vert borti har røket ca mellom høyttaler og hengsel. Det er en skarp kant, du ser den inni der hvor ledningsnett går inn i taket mot høytaler. Originalt rep sett går ut på å klippe over hele ledningsnett ved høytaleren og lage en kontakt der. Så må hele ledningsnettet i luka skiftes og kobles mot kontakten du har montert i taket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kimhas skrev:

De jeg har vert borti har røket ca mellom høyttaler og hengsel. Det er en skarp kant, du ser den inni der hvor ledningsnett går inn i taket mot høytaler. Originalt rep sett går ut på å klippe over hele ledningsnett ved høytaleren og lage en kontakt der. Så må hele ledningsnettet i luka skiftes og kobles mot kontakten du har montert i taket. 

Vil brudd i ledningsnettet i  luka (ikke glassruta) påvirke funksjonen til det som strømfører glassluka. Altså Midtre led bremselys, sentrallås  og antenneforsterker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jo det. Men det er ikke èn kabel som gir strøm til hele luka. Det er mange.

Og det er ikke vanlig med brudd andre plasser enn ved høyttaler i taket og litt forbi hengsel på luka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Chrispa skrev:

Vil brudd i ledningsnettet i  luka (ikke glassruta) påvirke funksjonen til det som strømfører glassluka. Altså Midtre led bremselys, sentrallås  og antenneforsterker? 

Ja og det kan være brudd i en eller flere av jordledningene som også lager problem 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle verdifull innspill.  Da er det vel egentlig bare og skifte hele driten.  begge sider når man først er i gang . Tenker begge sider må gjøres for det er vel sikkert noe på v.side som kan påvirke h.side? 

noen plastpropper blir jo ødelagt gjennom tiden når man tar av og på deksler. tips til hvor man kan få tak i sett som passer. Funker universalsett til dette? 

:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...