Gå til innhold

Sorte N merker på EU kontroll


bostonE36
 Share

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, ogee1 skrev:

Er ikke dette noe som vi har fått fra EU? Kan det tenkes at land som Tyskland også praktiserer dette strengt?

Det har du rett i. Vi er jo ikke med i EU så da må vi jo følge de direktivene 🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Andre land ler av oss. Men ser man det med inntørka, juridiske nitriste norske byråkratøyne så er det jo en selvfølge....sorte N merker er nesten fengsels straff 😂

Nei det er akkurat det dem ikke gjør! Prøv å dekk over Euro merket i Tyskland, da tar de skiltene dine og tauer inn bilen da ikke vil ha avskiltede biler stående på gata. Ting som har med identifikasjon og ID å gjøre skal ikke manipuleres eller forandres på, inn under dette kommer ting som førerkort, pass og bilskilter. Du retusjerer jo ikke passbildet ditt fordi du ikke er kjekk nok...blir litt samme greia. Jeg synes det er merkelig at folk ikke klarer å forstå at akkurat skiltene skal man ikke tukle med. Jeg er enig i at det er meningsløst når det er lov å klistre hvit lapp over det blå feltet. Men det er mye som Statens Vegvesen rår over som er meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lars89 skrev:

Mister ikke bevillningen for en så liten feil, men blir opprettet en sak med avvik.

Er slutt på å være "grei"/"fornuftig"med folk nå. Feil er feil verken mer eller mindre...

Da er vi enige. Og dersom kontrolløren er grei med alle som har sorte N-merker kan man etter hvert miste bevilling (ved nok saker). 
 

Jeg er for øvrig helt enig i at det er trist at man ikke kan vise skjønn, men det er SVV sin feil og ikke kontrollør. Jeg ville vernet godt om dette selv som mekaniker for ikke å få problemer med å utføre EU-kontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok av rom for synsing fortsatt på ting som f.eks slakk i ledd/foringer og rust. Det er regler og mål på det meste, men når en slakk er "stor" eller når noe er "for sterkt korrodert" varierer til dels mye ettersom hvem som har tatt kontrollen.

Ingen verksteder har råd til å miste retten til å utføre PKK. Selve kontrollen er en ting, men man får jo inn store mengder arbeid på dette.

Sort N er forsåvidt en "filleting" sett opp mot andre ting man kan/ikke kan få mangel på, men jeg skjønner jo hvorfor det ikke er lov. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som har litt greie på det. Det er noen som mener at om man skal kjøre igjennom og godkjenne en litt dodgy bil så gjør det på en fredag sånn i 15 tiden. Siden trafikkstasjonen stenger 15:15 og det er fredag og kontrollørene vil ta helg fremfor å ut å holde igjen biler. Er dette bare en myte eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrolløren er statlig ansatt og har sikkert flexitid, så han er neppe påvirket av tidene som trafikkstasjonen er åpnet for publikum.

PS: jeg har blitt trukket ut til stikkontroll og da var klokken 7:30, stasjonen i området pleier å åpne kl. 9:00.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Men dere som har litt greie på det. Det er noen som mener at om man skal kjøre igjennom og godkjenne en litt dodgy bil så gjør det på en fredag sånn i 15 tiden. Siden trafikkstasjonen stenger 15:15 og det er fredag og kontrollørene vil ta helg fremfor å ut å holde igjen biler. Er dette bare en myte eller?

Det er klart en mindre sjanse for stikkprøve kontroll da, ihvertfall ute på landsbygda. Men hvorfor skal bilmekanikeren risikere jobben sin for å godkjenne en skrotbil? Om eier da selger bilen på lørdag som eu godkjent, på søndag finner ny eier ut at her er det noe som ikke stemmer, på mandag ringer ny eier SVV som så sjekker bilen, på tirsdag kaller SVV inn de bilene som denne bilmekanikeren har godkjent det siste året... 

Dette scenariet har hendt flere ganger de siste årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tilfeldig da utekontrolløren gjerne plukker seg ut et område/by og kontrollerer biler på alle verkstedene i området i løpet av dagen.

Og aldri tenk at du skal lure SVV. Da blir de mildt sagt provosert.

Når jeg har fått besøk har det nesten alltid vært på biler med 10-20 feil, gjerne 3er også, men dette er visst helt tilfeldig. 

Jeg kan sikkert bli oppfatta som en regelrytter, spesielt av selvskruere, men det er virkelig ikke for mye forlangt at bilen skal være i normalt god stand og ikke spy ut svartrøyk og lekke olje overalt...

Jeg er glad for at man har PKK. Tør nesten ikke tenke på tilstanden til bilene til enkelte hvis de kunne gjøre som de vil...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så er det bra at det da kun var en myte. For det bør jo ikke være sånn at systemet kan lures. Jeg etterstreber jo selv å holde bilen i teknisk bra stand, da ville det vært surt om noen slapp unna med snarveier. Jeg har jo fått noen mangler på E34en min når jeg viser den, men det gjør jo bare at jeg utbedrer bilen og ender selv opp med en bedre og tryggere gammel bil. Eneste som irriterte meg var da jeg fikk toer feil på defekt lyktejustering på hovedlys. Mekaniker antok at E34 hadde automatisk lyktejustering, og så ikke at dette må justeres manuelt innefra i bilen. Men det ble oppklart og jeg fikk fjernet toeren på etterkontrollen (måtte inn å vise andre ting også). 

Men Tyske TÜV er ganske strenge greier har jeg skjønt. Der er det ikke mye ut over fabrikkstandard som godkjennes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gammel nok til og huske hvordan det var før PKK kom og det ble luket ut mye dårlige biler i det momanget der. Det begynner og bli sjeldent man ser direkte trafikkfarlige biler lenger og godt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært gjennom fire EU-kontroller med sorte merker på skiltene, hos fire ulike verksteder, uten at dette har vært bemerket, ikke engang muntlig. Tror faktisk ikke sjekk av dette er et punkt på PKK-listen? Den som hevder det bør kunne vise til skriftlig dokumentasjon.

Uansett er det bare å lime på et stykke hvitt papir før kontrollen, hvis du er redd for bemerkninger. SVV gir selv ut slike lapper, så dette er lovlig og godkjent av SVV. Men disse bør du ikke bruke, altfor sterk lim ... ;)

Her finner du hele sjekklisten:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/for-verkstedbransjen/utfore-periodisk-kjoretoykontroll

Under punkt 0.1 Kjennemerker, dette gir toerfeil:

a) Kjennemerke mangler (dersom ikke avregistrert)
b) Kjennemerke er så dårlig festet at det kan falle av
c) Preging mangler eller er uleselig
d) Ikke i samsvar med kjøretøyets dokumenter eller med registre
e) Ikke forskriftsmessig plassert
f) Skadet eller deformert kjennemerke
g) Kjennemerke ikke i samsvar med kravene

Modifisering av landkjennemerke kan nok noen mene vil ligge under det siste punktet, men siden landkjennemerke ikke er et krav, ref. at mange biler fremdeles kjører med den gamle typen skilt uten dette, samt at SVV selv gir ut lapper for å dekke til landkjennemerket, så hadde nok jeg meldt inn en kontrollør som gir toerfeil på dette. Jeg tror nok disse er i et veldig lite mindretall, som bør få korrigert sin tolkning av reglene.

Ikke dermed sagt at modifisering av landkjennemerket er lovlig. I en politikontroll vil du kunne få beskjed om å ta dem av. Men dette er noe helt annet. En politikontroll vil også reagere på at det ligger en joint på passasjersetet. Men tror du at du får en toerfeil på EU-kontrollen for det samme? ;)

Da er jeg mer bekymret for dere som fester skiltet med borrelås. Det kommer under punkt b).

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39-12 i kjøretøyforskriften sier at merket skal være blått, dvs at punkt g er riktig å sette mangel på.

Dette er bekreftet både av kursholder og utekontrollør fra SVV.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_39#KAPITTEL_39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk forklart det samme som Lars89 sier når jeg var på PKK kurs for 2 måneder siden. Innen utgangen av året skal alle PKK kontrollører  i hele landet ha hatt det samme kurset 

Endret av 540is
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...