Gå til innhold

Sorte N merker på EU kontroll


bostonE36
 Share

Anbefalte innlegg

16 hours ago, Rune-K said:

Jeg er gammel nok til og huske hvordan det var før PKK kom og det ble luket ut mye dårlige biler i det momanget der. Det begynner og bli sjeldent man ser direkte trafikkfarlige biler lenger og godt er det.

 

 

Det er mye man kan kritisere EU-byråkratiet for, men akkurat EU-kontrollene er tross alt til det beste for alle.

De første ti årene 1996-2005 var det mye snusk. I hvert fall i Oslo/sentrale Østlandet var det en del korrupsjon, og mange skrotbiler gikk gjennom EU med en Whiskyflaske i baksetet eller en 500-lapp i hånda. Sånn sett visste man aldri helt hva man fikk når man kjøptenylig godkjente bruktbiler da - har selv gått på et par-tre smeller med å kjøpe EU-godkjente biler som viser seg å være pill råtne. 

Hvis man har opplevd dette selv så får man forståelse for reglene og setter etter hvert pris på at det er noen kontrollfunksjoner rundt dette. Korrupsjon og snarveier ligger dessverre i menneskers natur, og uten et reglement ville bruktbilmarkedet vært rimelig texas....

Jeg har hatt bra mange biler gjennom EU-kontroll, og har merket at reglementet har blitt strammet inn godt, spesielt siste 5 årene.  Det mest irriterende var vel en Lincoln Town Car (ramme) jeg kjøpte som hadde fått 2er feil på et rusthull i ene kanalen. Og attpåtil var dette på et amcar-verksted. Hva slags opplæring og erfaring er det slike mekanikere får når de jobber på et amcar-verksted og gir 2er-feil på chassirust på en rammebil?...Bilen ble senere vist hos Statens Vegvesen ifbm innskriving av rammenr og ble der godkjent med samme kanalrust.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lov og forskrift er rimelig tydelig på at dette ikke er tillatt. Og for de som fortsatt undrer, er svaret på dette besvart i en henvendelse til SVV tilbake til 2015.

Spørsmålet her er vel egentlig ikke om det er tillatt å modifisere landkjennemerket, generelt, men spesielt om dette er en sak for PKK. Ikke alt som er ulovlig etter diverse forskrifter, er sjekkpunkter ved PKK. Kontrollinstruksen nevner, så vidt jeg kan se, ikke landkjennemerket i det hele tatt, så da er det et tolkningsspørsmål hvorvidt dette kan komme inn under det generelle punktet 0.1 g) Kjennemerke ikke i samsvar med kravene.

Jeg ser at flere skriver at kontrollørene nå blir kurset i å kontrollere landkjennemerket. Men vil dette stå seg i et kritisk lys i en rett? Vurderingen er helt enkelt som følger: Landkjennemerket kan være en integrert del av bilens kjennemerke, men kan også være et separat skilt/merke, utformet etter nærmere bestemmelser. Siden kontroll av dette separate landkjennemerket ikke er en del av PKK, så er det rimelig å legge til grunn at heller ikke det integrerte landkjennemerket er det.

Det kan jo ikke være slik at landkjennemerket skal kontrolleres kun når det er en del av bilens kjennemerke. Åpenbart er det skiltets funksjon som identifikator av bilens registreringsnummer som er kontrollpunktets siktemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at du kommer deg til retten. Du har fått et statlig dokument til å identifisere kjøretøyet ditt. Det er tillatt at du klistrer over flaggdelen med hvitt. Du har modifisert et offentlig dokument på en slik måte at det strider med hva utsteder har spesifisert. Rettssystemet vil sannsynligvis ikke behandle ditt krav/klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lars89 og @540is

Det er altså bare å klistre på en hvit papirlapp før kontrollen, så er alt i skjønneste orden hva regelverket angår.

Men har du/dere en kommentar til skilt festet med borrelås? Det synes for meg å være en langt større sak enn sorte N-merker. En papirlapp på skiltet skader ingen, heller ikke om det faller av i fart. Et skilt, derimot, som løsner i fart, kan potensielt ta liv. Har dere blitt kurset om dette?

Eller har ingen tenkt så langt?

Er borrelåsen laget for utendørs bruk? Tåler den 30 minusgrader? Tåler den stekende sommervarme? Tåler den stadig skiftende vær og temperaturer? Tåler den veisalt? Tåler den vaskekjemikalier, spesielt petroleumsholdige avfettingsvæsker?

Kan en borrelås, som ikke er testet og godkjent i nevnte miljø, anses som godkjent feste av kjennemerket etter punkt 0.1 b) i kontrollinstruksen for PKK?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Spørsmålet her er vel egentlig ikke om det er tillatt å modifisere landkjennemerket, generelt, men spesielt om dette er en sak for PKK. Ikke alt som er ulovlig etter diverse forskrifter, er sjekkpunkter ved PKK. Kontrollinstruksen nevner, så vidt jeg kan se, ikke landkjennemerket i det hele tatt, så da er det et tolkningsspørsmål hvorvidt dette kan komme inn under det generelle punktet 0.1 g) Kjennemerke ikke i samsvar med kravene.

Jeg ser at flere skriver at kontrollørene nå blir kurset i å kontrollere landkjennemerket. Men vil dette stå seg i et kritisk lys i en rett? Vurderingen er helt enkelt som følger: Landkjennemerket kan være en integrert del av bilens kjennemerke, men kan også være et separat skilt/merke, utformet etter nærmere bestemmelser. Siden kontroll av dette separate landkjennemerket ikke er en del av PKK, så er det rimelig å legge til grunn at heller ikke det integrerte landkjennemerket er det.

Det kan jo ikke være slik at landkjennemerket skal kontrolleres kun når det er en del av bilens kjennemerke. Åpenbart er det skiltets funksjon som identifikator av bilens registreringsnummer som er kontrollpunktets siktemål.


Ta en for teamet og så drar du på PKK og forhåpentligvis får anmerkning på sort merke, og så står du på kravene gjennom en rettsak i etterkant. Kjører du inn i solnedgangen med sorte N-merker etterpå så er jeg sikker på at minst 50-60 stk sender over en hundrings for å spleise på kostandene ved det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Basse Lusk skrev:

@Lars89 og @540is

Det er altså bare å klistre på en hvit papirlapp før kontrollen, så er alt i skjønneste orden hva regelverket angår.

Men har du/dere en kommentar til skilt festet med borrelås? Det synes for meg å være en langt større sak enn sorte N-merker. En papirlapp på skiltet skader ingen, heller ikke om det faller av i fart. Et skilt, derimot, som løsner i fart, kan potensielt ta liv. Har dere blitt kurset om dette?

Eller har ingen tenkt så langt?

Er borrelåsen laget for utendørs bruk? Tåler den 30 minusgrader? Tåler den stekende sommervarme? Tåler den stadig skiftende vær og temperaturer? Tåler den veisalt? Tåler den vaskekjemikalier, spesielt petroleumsholdige avfettingsvæsker?

Kan en borrelås, som ikke er testet og godkjent i nevnte miljø, anses som godkjent feste av kjennemerket etter punkt 0.1 b) i kontrollinstruksen for PKK?

 


JA!  Og for ikke å snakke om å møte på PKK med vinduene nede i sesongen når løvetannen er hvit, turbulens fra bilen kan gjøre at det blir dratt masse frø inn og gir dårlig sikt sånn at sjåføren kjører på en kattunge, som igjen kan føre til at ei lita jente som var glad i katten hopper fra ei bru og dør.
Det blir utvilsomt 3er på alle med vinduene nede på PKK hos meg fra nå av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Basse Lusk

Nå tror jeg du prøver å lage ett problem ut av noe som ikke er ett problem. Det er vel ikke noen krav til hvordan skiltet er festet så lenge det henger synlig til, og ikke henger å slenger. Om man fester med skruer, sika eller borrelås er ikke noe de bryr seg om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Basse Lusk skrev:

Spørsmålet her er vel egentlig ikke om det er tillatt å modifisere landkjennemerket, generelt, men spesielt om dette er en sak for PKK. Ikke alt som er ulovlig etter diverse forskrifter, er sjekkpunkter ved PKK. Kontrollinstruksen nevner, så vidt jeg kan se, ikke landkjennemerket i det hele tatt, så da er det et tolkningsspørsmål hvorvidt dette kan komme inn under det generelle punktet 0.1 g) Kjennemerke ikke i samsvar med kravene.

Jeg ser at flere skriver at kontrollørene nå blir kurset i å kontrollere landkjennemerket. Men vil dette stå seg i et kritisk lys i en rett? Vurderingen er helt enkelt som følger: Landkjennemerket kan være en integrert del av bilens kjennemerke, men kan også være et separat skilt/merke, utformet etter nærmere bestemmelser. Siden kontroll av dette separate landkjennemerket ikke er en del av PKK, så er det rimelig å legge til grunn at heller ikke det integrerte landkjennemerket er det.

Det kan jo ikke være slik at landkjennemerket skal kontrolleres kun når det er en del av bilens kjennemerke. Åpenbart er det skiltets funksjon som identifikator av bilens registreringsnummer som er kontrollpunktets siktemål.

Jeg føler dette fortsatt er rimelig klockers rett frem.

Av forskrift om bruk av kjøretøy § 2-11 første ledd fremgår det at kjennemerke til kjøretøy skal være av utførelse fastsatt av Vegdirektoratet.

Det følger videre av kjøretøyforskriften § 39-12 første ledd at nasjonalitetsmerke kan inngå som en del av kjennemerket. Dersom nasjonalitetsmerket inngår som en del av kjennemerket, skal dette være levert av den produsenten SVV benytter og kan ikke påføres i etterkant. Flagg og nasjonalitetsbokstav skal stå på blå, retroreflekterende bakgrunn. 

Av kontrollinstruks for periodisk kontroll av kjøretøy versjon 3.0 (dekker direktiv 2014/45/EU) kontrollpunkt 0.1 "Kjennemerker", fremgår det at kjennemerkene skal kontrolleres opp mot vognkort og mot informasjon gitt av SVV. Det fremgår av kontrollpunkt 0.1 g) at det skal gis 2er feil om kjennemerkene ikke er i samsvar med kravene. Og kravene? Jo, det er kjøretøyforskriften kapittel 39 og forskrift om bruk av kjøretøy § 2-11.

Det er altså ikke "landkjennemerket" som kontrolleres, men selve kjennemerket - som følgelig har en fastsatt form jf. kjøretøyforskriften kapittel 39. All den tid man velger å utstyre skiltet sitt med nasjonalitetsmerke, så følger det krav til hvordan dette skal utformes og hvordan skiltet skal se ut. Med en annen utforming enn fastsatt i forskriften vil ikke kjennemerkene lenger samsvare med kravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Skal vi tro denne artikkelen, er det nå fastsatt en bøtesats på kr. 3 000,- for sorte N-merker.

https://www.at.no/transport/matte-betale-3000-kroner-for-dette/603825?fbclid=IwAR06kK_C_Or0scCNRHtUK_hlYz86DOKmNJoIoSxeJ_fWZNEoiqLrjjnpRbA 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør uten, og er du i tvil om du kan kjøre på eu med noen pokkers klistremerker, RIV DEM AV!
Koster 99,- for ett sett med nye!

Herre og man skal sette himmel og jord i bevegelse for noen plastlapper med lim på.

Men helt riktig at dem øker satsen for å kjøre rundt med merkene.
Nå må bare Onkel åpne opp øya for alle passientene som raser rundt med nærlys og tåke, fjernlys og ikke lys i trafikk!

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Skulebollen skrev:

Sjokkert over hvor mange som synes det er ok og bøtelegge dette med 3000kr😳 

Det er drøyt mye og mitt innlegg var bensin på bålet, men noe seriøst :) Det ligger nok bak at man på død og liv skal finne måter å unngå å bli tatt for denne "ikke-saken". Det er ikke lov, punktum, ok, ferdig, finale. Men så er det hit og dit om man får det igjennom EU, bryr onkel blå seg, er jo bare en farge osv.. Det er dette som drar ut diskusjonen. Hadde man bare "ok, det er ikke lov" så hadde alt vært greit, så gjør man som man vil selv uten å si imot. Jevnt over bryr nok svært få seg, og de fleste legger nok heller ikke merke til om dette merket er sort eller blått. Men det er en risiko, man vet det er en risiko, er det verdt det? Noen synes det og er villig til å ta støyten, helt i orden. Noen synes ikke det, men velger å gjøre det likvel. Nå fant vel høyere makter ut at det måtte bøtelegging til fordi flere og flere gir blanke i noe som er bestemt og tatt opp gjentatte ganger. Jeg bryr meg nada om naboen har sorte merker, selv om jeg synes fra et personlig ståsted at blått er finest om en skal gå i detalj :)

Så om det er ok å bøtelegge med 3000? Ingen av de som kjører med blått merke bryr seg om summen eller om det blir bot, men vi er enige om at det drøyt mye. Men det er en sats som er satt, okei greit. 🤷🏼‍♂️ Mye heller kjøpt meg noen flasker god vin for de, så igjen er det verdt risikoen å måtte punge ut 3000,-? :) 
 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...