Gå til innhold

Sorte N merker på EU kontroll


bostonE36
 Share

Anbefalte innlegg

For meg er det ikke et problem at det er et blått felt på kjennemerket, men jeg synes at 3000 kroner i bot er urimelig.

Jeg synes det hadde vært fint om det var mulig å velge svarte merker for de som vil det. Hvorfor ikke gjøre som man normalt gjør når man ønsker å få endret lovverket? Sende e-post til en stortingsrepresentant eller kontakte en lokal politiker eller en interesseorganisasjon som kan ta det videre? Sannsynligvis mer effektivt enn å klage i forskjellige bilfora.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir et problem stort nok, så blir det slått ned på. Jeg bryr meg nada om hva folk velger å gjøre. Jeg bryr meg svært lite om det blå feltet på skiltet.

Synes bare at det er litt artig at hele Europa kjører rundt med blått felt på skiltene, også er det noen i Norge som ikke liker dette og klistrer et svart merke over. Hadde dette vært et annet Europeisk land ville det vært håndtert langt hardere ser jeg for meg.


Har vel innsett at vi har det ganske godt, og nokså fritt her i Norge mtp. Modifikasjoner på biler og motorsykler. Konsekvensene er små og utfallene er for mange ting veldig milde. Hadde man gjort det samme i Tyskland eller Østerrike hadde det nok blitt litt av et ståhei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@FredrikE24

Ja man kunne jo forsøkt å sette på ett sånn sort klistremerke i Tyskland, skal love deg at de hadde kommet etter deg med langt mer enn ett krav på 3000 kr. "Bilkriminalitet" er noe er steinharde på der nede, kloning av chassis nummer og juks med km stand gir fengsel i inntil 10 år. Lurer på hva tukling med statseide identifikasjons nummer da vil medføre 😅

Men det jeg ikke skjønner er at folk fortsatt driver å jamrer om disse merkene, skal vi ikke snart legge dette dødt. Kjør med dem på hvis du vil det, tviler på at de kommer til å håndheve dette så voldsomt. Blir du tatt så blir du tatt, ellers så lar du bare være å sette dem på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hele greia med sort klistremerke er ganske barnslig og misforstått liberalisme. Hva blir det neste? At man ikke liker den røde fargen på passet og limer fast et blått cover? Når man blir litt mer voksen gidder man ikke å bry seg om slike trivialiteter og aksepterer at noe bare er slik det er.

Jeg mistenker imidlertid at de sorte klistremerkene egentlig var/har noe med nei til EU å gjøre. Det hele er ganske tåpelig etter min mening. Jeg støtter heller ikke at man får gjøre som man vil og evt. ta straffen. Dette er feil fokus, men hvis man allikevel velger å gjøre dette er det på eget ansvar som det heter.

Misbruk av nummerplater inkl. forfalskning (altså endring av et offentlig dokument) i Tyskland er forøvrig en kriminell handling og kan straffes med opp til et års fengsel. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg mistenker imidlertid at de sorte klistremerkene egentlig var/har noe med nei til EU å gjøre. Det hele er ganske tåpelig etter min mening. Jeg støtter heller ikke at man får gjøre som man vil og evt. ta straffen. Dette er feil fokus, men hvis man allikevel velger å gjøre dette er det på eget ansvar som det heter.

Det var derfor de hvite lappene kom så de som er mot EU slapp og ha skilt som minnet om EU skiltene. 

Personlig så kunne jeg ikke brydd meg mindre om hvordan skiltene ser ut selv om jeg er skeptisk til EU. Det blir på samme måten som at bergenserne som stemte borgerlig ikke ville ha skilt med SV på seg. Noen ganger blir det bare for dumt.

Det eneste jeg er skeptisk til er moderne skilt på en klassisk bil, det blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to ulike spørsmål i debatten her som må holdes adskilt:

(1) Hva sier loven?

(2) Hvordan bør loven være?

Når folk reagerer på bøteleggingen av dette klistremerket, så er det fordi de mener loven er urimelig. Dette kan ikke møtes med "men det er jo ulovlig!", som mange gjør. Spørsmålet om hvordan loven bør være, kan ikke besvares med hvordan loven er.

Det er knapt til å tro at myndighetene og SVV faktisk har brukt tid på et harmløst klistremerke som folk har kjørt rundt med på bilskiltet i ti år. Når myndighetene først tok tak i saken, ville det eneste fornuftige være å gjøre dette eksplisitt lovlig. Ett pennestrøk skulle til. Isteden har de brukt ressurser på å tilpasse loven for å kunne bøtelegge forholdet, og med dette bundet opp ressurser som må settes av for å kontrollere at forbudet overholdes i fremtiden.

Dette er en fillesak, men i et større perspektiv ser vi her et trekk i lovgivningen som bryter med noen grunnprinsipper i rettsstaten. Andre i tråden har pekt på fraværet av forholdsmessighet. Et klistremerke som ikke skader noen, blir bøtelagt med en høyere sats enn trafikkfarlige forhold. Forbudet og bøteleggingen synes ikke å ha noen bedre begrunnelse enn "fordi vi kan". Altså et rent maktovergrep.

Påstanden om dokumentfalsk er direkte latterlig. Intet dokument er endret. Informasjonen på skiltet er ikke endret. Faktisk er nasjonalitetsmerket ikke en del av skiltet i det hele tatt, førstnevnte har bare, av praktiske grunner, fått låne en ledig plass på skiltet. Å trekke inn dokumentfalsk her er som å anklage noen for falskneri fordi det har kommet en flekk på vitnemålet, på ytterkanten av arket uten at det engang påvirker lesbarheten av dokumentet.

Nasjonalitetsmerke er for øvrig ikke påbudt.

12 hours ago, ogee1 said:

Jeg synes det hadde vært fint om det var mulig å velge svarte merker for de som vil det. Hvorfor ikke gjøre som man normalt gjør når man ønsker å få endret lovverket? Sende e-post til en stortingsrepresentant eller kontakte en lokal politiker eller en interesseorganisasjon som kan ta det videre?

Tiltredes! En kort og effektiv tekst burde kunne forfattes som alle interesserte kunne kopiere og sende til sin representant.

Og til slutt til dere som tror dette er et særnorsk fenomen (enormt utvalg ...):

https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_nkw=vehicle+number+plate+stickers

Og: Dette er lovlig!

https://www.gov.uk/displaying-number-plates/flags-symbols-and-identifiers

 

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rune-K skrev:

Det var derfor de hvite lappene kom så de som er mot EU slapp og ha skilt som minnet om EU skiltene. 

Personlig så kunne jeg ikke brydd meg mindre om hvordan skiltene ser ut selv om jeg er skeptisk til EU. Det blir på samme måten som at bergenserne som stemte borgerlig ikke ville ha skilt med SV på seg. Noen ganger blir det bare for dumt.

Jeg er helt enig og jeg er også skeptisk til EU. Danskene løste dette på en litt mer pedagogisk måte og som ikke åpner opp for "misforståelser" ved at de har to typer skilt. De gamle uten et blått felt for de som ikke liker EU som en slags overnasjonal konføderasjon - og de nye skiltene med et blått felt og EU stjernene. Man velger selv når nye skilt skal bestilles. Det er som tidligere nevnt ikke lovlig i Danmark (av samme årsak som i Tyskland) å endre på skiltene med et klistremerke.

@Lysken Hva som er lovlig i Storbritania er ikke relevant i denne diskusjonen. De har meldt seg ut av EU (og de er heller ikke medlem av EØS) og de har alltid hatt deres egne ganske spesielle regler for hva som er lovlig når det gjelder kjøretøyer (f.eks kit cars/selvbygg). 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...