Jump to content

Turbotrykk-problemer? - E61 525DAT


Recommended Posts

Posted (edited)

Har et litt merkelig problem med min '06-mod E61 525D. 

Symptomer:
Bilen drar veldig dårlig under 2000rpm og begynner ikke å dra som den skal før ca 2200rpm. Kommer sporadisk opp en motorlampe med feilkode "Increased emissions". Sjekket denne opp de første gangene den kom og i Carly fant jeg da feilkode på LMM. Kjøpte en brukt del (gått 50k-ish) og byttet denne. Vil si problemet da ble 70% bedre og det fungerte slik uten motorlampe i ca 250km før bilen plutselig spøy ut samme motorlampe, feilkode og symptomer igjen. 

Noen ganger (tror mest når motorlampen er der) så kan gassen føles ekstremt "treg" ut. Står stille i et kryss eller en rundkjøring, får en luke så jeg slipper bremsen og tråkker inn gassen; men selv med maks gass i førstegir så skjer det bokstavelig talt INGENTING og det tar noen sekunder før bilen begynner å gasse. Dette er ikke bare irriterende men kan være direkte farlig. Dette skjer også i høyere gir slik at jeg må sette den i "manuell" og gire ned et par gir for at den skal gi på så jeg får satt i gang skikkelig hvis jeg skal kjøre forbi noen eller bare må gi på. Opplevde også en gang i går at i tillegg til at dette var på sitt verste så var det noen ganger bilen "harket" og "spyttet" litt på turtall (litt som om man har dårlige plugger på en bensinbil), men dette har ikke skjedd noe mer før eller siden da (ikke kjørt så veldig mye siden men).

Dog når jeg sletter feilkoder og slikt så virker alt dette mye bedre. Da klarer den hvertfall å skyve meg avgårde når jeg står stille i et kryss og gir på over veien, og virker egentlig generelt helt greit utenom at det er "turbolag" fram til 2200rpm. Akkurat den "laggen" er dog tilstede hele tiden.

 

Diagnosering hittil:

Fått veldig god hjelp av @E.C. til å sjekke diverse. Her er hva vi fant.

Ligger to permanente feilkoder i DDE;
-IBS-feil (antas ingen relasjon)
-El-kjølevifte radiator (antas ingen relasjon, temp under kjøring/test ok, ca 90 grader) // Denne er også kjøpt erstatter til og skal byttes fortløpende.

Sporadiske feilkoder:
-4530 DDE-Charge-Air pressure control
-4501 EGR

Feilkode på LMM følger også ofte med på motorlampen som bilen kaller "increased emissions".

180928605_133456792051189_774431425694977851_n.thumb.jpeg.64d10682755ef7622751fa6eed4d2890.jpeg

 

Bilen har fått ny eksosmanifold, renset EGR og nye pakninger mot turbo. Ingen unormal slark i turbo. MAF er som sagt byttet med ny. Elektrisk turbo-aktuator ble testet med aktuator test, går fram og tilbake ok. Diesel-siden er for ordens skyld sjekket. Lite korreksjon på dyser (innenfor +/-1 i INPA), og god sammenheng mellom requested og actual railtrykk, ikke sett mer i den retningen. Virker helt ok. 

Ukjent historikk og kjøremønster på bil, gått ca 173kkm (siste 4k i mitt eie). Lå inne feilkoder på glødeplugger (3 stk samt releet hvis jeg ikke husker feil) så mulig DPF burde ha vært regenerert men ikke har fått til pga det.

Mottrykk på ca. 20-25 mbar på tomgang og oppmot nesten 350 mbar ved fullt pådrag (kunne ikke logge mot rpm, men ca. ved 4000 rpm i 3. eller 4. gir (fullt pådrag). 

181156342_943918119760697_5597942613020597217_n.thumb.jpeg.abeec6be25c1014013500466149131dd.jpeg   

 181329921_139851284781872_5214069547050952984_n.thumb.jpeg.91af2e64f37f3b3067a4f6383d0948d5.jpeg

 

Kunne ikke logge alle parametere i graf, sett på ladetrykk mot RPM. Ved jevnt pådrag med 80-100% gass i 3.-4. gir er det en relativt flat kurve for ladetrykk før det tar seg opp ved 2000 rpm, får en dipp ved 2000-2500 rpm og fortsetter oppover med mye brattere stigning. Alltid en dipp i ladetrykk ved 2500rpm ved pådrag.

180834245_478851230113145_2045256855635247563_n.thumb.jpeg.a7d4b34497b3b7bf31b6bb10e7e41870.jpeg

 

180881024_807742759880946_367895905098726078_n.thumb.jpeg.8a493ccd1bccf8c841f5b366d77b8d16.jpeg



Sjekket sensorverdier på innsugtemp og ladetemp. Plausibelt, rundt 25 gr og 50 gr på tomgang. Sjekket ladetrykk mot ambient, i overensstemmelse på tomgang. 
 

Sett på boost og air mass actual, og requested (actual boost og air mass ser ut til å være i OK overensstemmelse), kunne ikke grafe eller se alle ting samtidig, men kommet til følgende konklusjon: actual boost henger etter i området 0,3-0,8 bar ved pådrag <2000rpm, air mass actual også lavere enn setpoint ved pådrag. Boost pressure actuator kan variere en del ved ca. samme pådrag. Ingen åpenbare lekkasjer av eksos/lukt eller ladetrykk/plystring. Ingen funksjonstestet EGR-ventil. 

181223499_941240323371261_7668234602216801903_n.thumb.jpeg.98262ad91a7220a12db0eb1f185fc1c6.jpeg     

181580023_1097343954108130_5861850147358218152_n.thumb.jpeg.319b9983226d91fd947c04d197374401.jpeg

181625481_843501962904830_2769903060869381485_n.thumb.jpeg.c79a6f508e22e8ec543ecda93b0c0f0b.jpeg


 

Noen som har noe innspill eller erfaringer her? All hjelp tas i mot med takk!

Edited by Gabz
Link to post
Share on other sites

Har du prøvd å fysisk blende egr? Litt vanskelig å si noe om tall som ikke er linket til turtall, i et område hvor motoren er under kraftig og hurtig endrende parametere. 

Videre, har du kontrollert at spjeldet står helt åpent? 

Link to post
Share on other sites

Testet ut nytt diagnoseverktøy jeg fikk, så ble litt "a-ha" da den hadde kun 11 parametere å grafe under DDE og de resterende (air mass og boost - actual/requested) lå under spesialfunksjon. Der fikk jeg fysisk ikke rpm inn på samme bilde. De 3 nederste screens er jevnt pådrag i området 1500-2000rpm låst i 2.-3. gir med pedalen 80-100% i bånn. Jeg kan prøve å se om jeg kan logge med et annet verktøy, der får ikke jeg live-graf, men kan eksportere som .txt og se på i etterkant. Hva er verdt å ta med/prøve å få med? Air mass request/actual, boost requested/actual, rpm, load, egr-ventil %, VNT-aktuator %?

Har ikke sett så mye på EGR i første omgang, hadde et håp om at de som rensa den på service tok en funksjonstest. Er den "naturally closed" med vakuum av? Kan man bare ta av og plugge igjen slangen som går til EGR og teste på den måten?

Spjeld, som i gasspjeld som stenger når motoren skrus av? Ikke sjekket.

Link to post
Share on other sites

to siste:

Ja, men det er ikke det jeg spør om. Du må fysisk blende selve EGR sløyfa (eksempelvis som det er gjort på din bil ned på eksosmanifolden).

Spjeld, ja. Pleier dog å være feilkoder på det om det tuller seg.

Første: Prøv heller å blende EGR som beksrevet først (vil få feilkoder, men kan gi en klar indikasjon).

Link to post
Share on other sites

Det er jo det beste, men det er også mulig å klippe til noe tykt blekk etc å legge imellom. NB! på eget ansvar, skulle noe løsne så har du et kjempeproblem.

 

Link to post
Share on other sites

Har ventet med å blende EGR da det krever mapping uansett(?) så tenkte vente til steg 2 blir aktuelt da kostnad av EGR blending alene tilsynelatende blir såpass at det tilsier at det hadde vært like greit å ta alt (EGR, tuning og DPF) samtidig. Men hvis det er høy sannsynlighet for at det kan forårsake disse problemene så blir det jo en annen sak. 

Link to post
Share on other sites

Like greit å prøve med en annen EGR-ventil som fungerer da kanskje? Er tankegangen her at ventilen lekker gjennom for mye eksos slik at turboen ikke får nok ladetrykk ved lave turtall, men at dette blir mindre merkbart på høyere turtall pga. fysisk smal åpning på EGR som begrenser hvor mye den kan lekke?

Link to post
Share on other sites

Fant en ny EGR-ventil til ok pris så har bestilt denne og får teste litt med den gamle og den nye når den er i hus. Om det løser seg da så blender jeg isåfall bare EGR på sikt sammen med tuning heller. 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...