Gå til innhold

Hvorfor er det ingen kjærlighet for BMW Cabrioleter (E46/E88/E93)?


Werther
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg kjørte en 2012 SL 350 for noen år siden som hadde varmluft som blåste ut i nakken, det var ganske snedig og helt klart noe som økte komforten betraktelig for dem som vil kjøre toppløst. 

Ellers så ser jeg du drar paralleller mellom Cab og båt. Da føler jeg at det må presiseres at det bør gjelde båt med vindskjerm type Daycruiser eller Cabincruser. Ellers så gjelder jo litt av samme prinsippet her når det kommer til væravhengighet. Jeg føler jeg kan strekke sesongen siden jeg har båt som man kan oppholde seg under kalesjen. Men det er jaggu ikke mer enn ett par måneder i året her det er komfortabelt å kjøre åpen båt. Fordelen med båt er at man kan kjøre i 5 knop og sitte skjermet bak vindskjerm, da blir det varmt, stille og lunt slik at man kan nyte å være på sjøen. Eller man kan kjøre 30 knop men da blåser det, bråker og blir kjøligere. I cab har du liksom ikke noe valg, passer seg ikke å kjøre i 25 km/t på E18 fordi det er mer behagelig (satt på spissen)😅

Du setter på en slik så er det null stress med cab i 10 pluss grader eller i god driv på motorveien. Men cab er mye mer en å pushe fartsgrense på motorvei. Du skal nyte turen i cab, og da blir gjerne omveier et bedre alternativ en å stresse i trafikk på E18 :)

90F28BC0-7175-4A73-B1F5-01FE0BF805AC.thumb.jpeg.d42502291fa79b7942657ee360757d12.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må henge meg på den geografiske begrunnelsen, dog også litt det typiske bilhatende politiske klimaet som har vært. Kabriolet har vært på tippen av ekstravagansa-isberget og med det typiske norske været sammen med priser på slikt som heller veldig på luksus siden av bilhold gjør nok at det er langt mindre solgt. I tillegg så er det vel ikke samme "prestisje" over kabriolet i Norge som i andre land.

Om man reiser til den franske riviera med sol og sommer fra mai til september så vil det nok være ganske annerledes, og i California med sommer nesten hele året samtidig som kabriolet har en helt annen sosial status så blir de bilene lettere solgt andre plasser..

Min mening ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å bidra med uten om at for meg personlig er stort sett BMW cab mindre pent kontra alternativet, men det har absolutt sin sjarm slik som med den bilen her. Sett bort i fra den er ombygd så virker det til å vær en ypperlig bil, gøy motor å hyggelig km stand. Prisen er og ikke avskrekkende, absolutt noe jeg selv kunne eid :) 
 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=217817100

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/6/2021 at 1:27 PM, Ron Jeremy said:

Det var noe mer støy, mer shaky i chassi om man kjøre over togskinner og slikt. Men kjørefølelsen blir mangedoblet kontra vanlig biler, man får inn alle duftene, lydene og man får et egen nivå av kjøreglede å cruise rundt i en cabrio .

Dette punktet blir forsterket i disse dager, hvor man er såvidt distansert fra kjørefølelsen, med mangel på støy og andre analoge opplevelser. Slik at en cabrio for meg, blir en flott opplevelsen, spesielt nå i disse dager.

 

Godt poeng dette med luktene og lydene, det er noe av det jeg verdsetter mest med å kjøre åpent. Selv er jeg spesielt glad i å cabbe på høsten, men digger også lukta av kumøkk på våren. Pleier å kle meg godt med ullundertøy, høyhalset, god jakke med høy krage, lue og hansker.      Det er også mye lettere å gjenkjenne andre bilmodeller langs veien med alt nede, plutselig hører du V8eren i en passerende Mercedes ML eller 6eren i en E60. 

Har aldri en eid en 4/5-seters cabriolet selv, kun 2-seters roadstere. Skal jeg dra en sammenligning er det ikke til å komme unna at MX-5ene jeg har hatt er mer gjennomførte - de er bygd som ekte sportsbiler. Understell, girkasse, styring, alt stemmer og er perfekt.  Z3en er litt mer typisk tysk - den er et kompromiss og mer GT. 

M Roadsteren min tar igjen på motor og motorlyd. Dessuten er den litt sketchy å kjøre og krever en god sjåfør når man virkelig presser på, noe som gjør den spennende. Den er rett og slett litt bøllete. På mange måter minner M Roadstere litt om eldre 911er.  

En MX-5 er satt opp som rimelig idiotsikker (må sies at jeg havnet i grøfta en gang...) og mangler de siste 10%ene når det kommer til sjarm og personlighet. Dog, Mazda MX-5 ND2 er nok den beste bilen uten tak man får på markedet i dag, nesten uavhengig av pris.  Hadde heller kjøpt en slik enn E46/E93 M3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Werther skrev:

 

Godt poeng dette med luktene og lydene, det er noe av det jeg verdsetter mest med å kjøre åpent. Selv er jeg spesielt glad i å cabbe på høsten, men digger også lukta av kumøkk på våren. Pleier å kle meg godt med ullundertøy, høyhalset, god jakke med høy krage, lue og hansker.      Det er også mye lettere å gjenkjenne andre bilmodeller langs veien med alt nede, plutselig hører du V8eren i en passerende Mercedes ML eller 6eren i en E60. 

Har aldri en eid en 4/5-seters cabriolet selv, kun 2-seters roadstere. Skal jeg dra en sammenligning er det ikke til å komme unna at MX-5ene jeg har hatt er mer gjennomførte - de er bygd som ekte sportsbiler. Understell, girkasse, styring, alt stemmer og er perfekt.  Z3en er litt mer typisk tysk - den er et kompromiss og mer GT. 

M Roadsteren min tar igjen på motor og motorlyd. Dessuten er den litt sketchy å kjøre og krever en god sjåfør når man virkelig presser på, noe som gjør den spennende. Den er rett og slett litt bøllete. På mange måter minner M Roadstere litt om eldre 911er.  

En MX-5 er satt opp som rimelig idiotsikker (må sies at jeg havnet i grøfta en gang...) og mangler de siste 10%ene når det kommer til sjarm og personlighet. Dog, Mazda MX-5 ND2 er nok den beste bilen uten tak man får på markedet i dag, nesten uavhengig av pris.  Hadde heller kjøpt en slik enn E46/E93 M3. 

Er absolutt ulike cabriolet’er for ulike kjørestiler. En MX-5 er ikke noe jeg vurderer, men jeg ser kanskje muligheten for noe takløst i forbindelse med at guttungen blir 14 i år.

Han er ikke veldig bil interessert som hans generasjon gjerne er, så ikke poenget å sladde litt i snøen med en E36 jeg hadde for noen år siden f.eks.

Slik at jeg tenkte at kanskje er kombinasjonen iX3 (kommer i August) og kjøreopplæring ikke optimal, i hvertfall hvis jeg skal vekke enkelte autofile gleder.

Så vurderer derfor et stunt mot noe takløst en kommende høst/vinter litt der fremme.

Er det noe som kanskje kan vekke smilet i form av kjøring - må det være takløst og en I6?

Dette er jo ikke ment som noe sporty, men som et lærings objekt, både for å lære å kjøre, men også for å vekke kanskje noe fahrfreude hos den oppvoksende generasjon. Jeg tenker mot en fornuftig priset E46 cab.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roadster er mer artig en Cab synes jeg, da du sitter lavere og gjerne har en langt stivere bil. En kamerat av meg har en 1999 Mazda MX5 og er er en uhyre artig bil å kjøre, særlig girkassa synes jeg var herlig på denne. Skikkelig tettsteget og presis, så kan man liksom piske motoren litt uten at du tar avgårde i en vill fart. En annen bil jeg hadde det gøy med en gang var en Z4 2,2 liter, de som mener BMW sine suge seksere er daffe og kjedelig greier må prøve en Z4 med slik motor.  Dette er billig og herlig moro 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... E85 Z4 med M54B22 motoren er en artig bil. Med en tur-retur Oslo-Ålesund på landeveier sammen med moderator [Space] stadig i friskt minne i denne bilmodellen (det var hans bil) mener jeg at dette helt klart burde være en BMW klassiker. Motoren har en relativt kort slaglengde og er derfor mer villig til turtall og ikke minst turtallsendringer enn de større M54 rekkesekserne. Jeg mener at denne lille rekkesekseren er blandt BMW's beste og den er uten tvil en perfekt kombinasjon med E85 Z4. 5. gearet på bilen er litt kort til lange motorveiskjøringer, men på landeveier briljerer bilen med veldig fine kjøreegenskaper og mye morro.

Personlig har jeg hatt 1,5 stk. åpen bil. Først en klassisk Landrover Series III 88" (som ikke riktig teller) der hele taket kunne tas av inkl. toppen av sidevinduene på dørene. Frontruten kunne også legges ned slik at bilen ble 100% åpen. Ganske kult, men ikke særlig praktisk til annet enn fotosafari. 

Ellers kjøpte jeg en Mazda MX-5 da den kom på markedet i 1990 og hadde svært mye morro med den bilen. Bortsett fra glimrende kjøreegenskaper er det, som det også nevnes over, først og fremst alle luktene og lydene jeg husker best. Dette er uten tvil en ganske spesiell opplevelse og noe alle burde prøve.

Jeg har også hatt en Porsche 944 Targa som hadde en takløsning der man kunne ta av en stor del av taket i form av en takplate som så kunne legges i bagasjerommet. Bilen ble selvfølgelig ikke en cabriolet, men med vinduene nede var den åpne følelsen allikevel ganske fin.

Ellers så tenker jeg at hvor trendy cabrioleter til enhver tid er går i bølger. Akkurat nå er disse bilene mindre populære og dette er en internasjonal trend. Det begynner å bli noen år siden at f.eks Mercedes-Benz SL og 911 Cab var noe av det kuleste man kunne ha. I dag assosieres spesielt SL først og fremst med eldre menn. 911 Cab er litt kulere, men selv disse har vært mer populære enn de er i dag. Jeg tror at det generelt er det store fokuset på SUV'er som har sendt bl.a cabrioletene ut i kulden. Det er ikke meningen at man i dag skal glede seg over å kjøre bil på den samme måten som tidligere.     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, cab er generelt en regelrett dårlig bil fra et teknisk ståsted. Den er ikke "mindre vridningsstabil", den er ofte "ost" i forhold til coupe/sedan. Det er helt vanlig eller typisk for cab å ligge på ca halve stivheten til coupe/sedan. I tillegg er den tyngre, og oppå det hele støyer den som @E.C. her sa på et nivå som ikke er sant, spesielt i tuneller, og hastigheter over 60-70. Kjører du skikkelig fort, og da gjerne også i tunnell, tror jeg omtrent du står i fare for umiddelbar hørselskade.

Entusiast miljøet tilknyttet bmw er ofte sentrert rundt bilenes kjøreegenskaper, og der har ikke cab noe å stille opp med. Dette tror jeg kan være deler av grunnen til lite cab bmw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF Jeg er enig, men når det gjelder de tyske premium bilprodusentene er de stort sett temmelig nøye på at cabrioletmodellene også yter bra når det gjelder torsjonsstivhet og kjøreegenskaper generelt. Det finnes unntak, men selv 718 Boxster (som er blandt Porsches billigste modeller) har f.eks et marginalt stivere karosseri enn E46 sedan (som igjen er vesentlig stivere enn både Coupé og Touring variantene). På den annen side kan E46 ikke sammenlignes med mer moderne BMW modeller - og dette gjelder tyske premium bilmodeller generelt. F13 6-serie har f.eks et chassis som er over to ganger sterkere når det gjelder torsjonsstivhet enn E46 sedan.

Hvis man skal følge dette resonnementet flekser en E46 sedan vilt i svingene og over ujevnheter i veien, men det gjør den jo ikke så dataene er mest av akademisk interesse. På den annen side igjen har 718 Cayman et chassis som er over to ganger sterkere når det gjelder torsjonsstivhet enn 718 Boxster (on par med F13 6-serie) så det er ingen tvil om at åpne bilmodeller er mindre stive i chassiset enn tilsvarende bilmodeller med fast tak.      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av fokuset og edrueligheten har vel nå forsvunnet litt ut av vinduet?

En cabrio er vel (for min del) mer en cruiser, enn sportsbil. Det er ment for kjøreturer som skal nytes, en «glidare».
En roadster er hakket (eller mer) sportslig en de sedvanlige 1/2/3/4/6 serie cabrioletene.
Men kjøreglede trenger ikke nødvendigvis å bety at man skal oppleve mest mulig G i enhver sving eller ha 700 hk?

En cabrio tilfører noe annet/mer enn å kjøre coupe/sedan og alt annet med tak.

Når det gjelder støy og at dette utålelig, tror jeg enkelte bør prøve hvordan dette er løst det siste tiåret.

Ting går fremover på cabrio fronten også, til tross for at vridningsstivhet ikke er ideel eller «optimal».

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy Jeg er helt enig med deg også så for min del er selve opplevelsen med å kjøre en åpen bil det som er viktig. E85 Z4 har helt klart sportslige egenskaper selv om den ikke er en perfekt sportsbil, men selv en Peugeot 306 Cabriolet (som har et fantastisk design av Pininfarina) tilbyr mye av den samme opplevelsen (bare for å ta et eksempel). Selv min tidligere Landrover var skikkelig kul åpen - spesielt om vinteren, men da med frontruten oppe og sidevinduene på plass. Jeg hadde en tykk WW2 bomber jacket med lammeskinn og trivdes som bare det og jeg brukte den samme jakken i MX-5'en (der jakken nesten var for varm). Uansett så gir en åpen bil mye glede og det er uten tvil en veldig spesiell opplevelse i forhold til alminnelige biler. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy - jeg vet ikke om det er meg du referer til med edruelighet og fokus? Spørsmålet om manglende "kjærlighet til bmw cab" tror jeg definivt har mye med mitt poeng å gjøre. Det trenger ikke å være viktig for deg, men det er nok likevel viktig for flere enn du tror, og ikke minst betyr det mye hva slags fokus en produsent har, og dermed hvilket fokus "fansen" har. "Mest mulig G" eller "700hk" har ingen pratet om. Vridningsstivhet påvirker direkte hvordan bilen reagerer på inputs fra føreren, og ikke minst hva som kommuniseres tilbake til føreren.

Vi har i sikkert 10 år, om ikke mer, måttet høre på det, beklager uttrykket, _dumme pjattet_ om hvor sportslig z3 roadster er. Så har jeg brukt ca like lang tid på å forklare hvorfor det ikke er noe "sporstlig" ved den annet enn emosjonene man tar med seg inn i bilen, og at bilen egentlig er direkte dårlig fra et "sportslig" ståsted. Det er ikke slik at dette (følelsene) er uviktig, for det er kanskje noe av det viktigste i hvordan vi opplever en bil. Men egenskapene man subjektivt projiserer på en bil er altså ikke representativt for hva en bil *er* (er i stand til). Dette ser man veldig tydelig på en del amerikanske bilder som typisk utstråler (designmessig) noe helt annet enn hva de faktisk er i stand til.

Når det gjelder støy og hvor bra nye caber er på dette er også dette noe som har vært gjentatt til det kjedsommelige. Den nyeste caben jeg har brukt en reell mengde tid i selv er e64 lci. Passasjeren satt bortimot å grein og holdt seg for ørene etter å dratt gjennom en litt trang vestlandstunell med "litt hastighet". Eller er også denne bilen for gammel? Det har skjedd noe helt radikalt bare et par år etter dette? Som ingen har fått med seg?

Jeg sier altså ikke at man ikke kan ha en helt fantastisk kjøreopplevelse / biltur i z3 roadster og dens "likemenn", for det kan man naturligvis. Men hvis målet er at den skal være "sportslig" så kommer du nok bedre utav det hele med en god e46.

@Fredrik - som i mitt siste avsnitt til @Ron Jeremy så bestrider jeg altså ikke at man kan ha fantastiske kjøreopplevelser og turer i "mindre enn ideelle" biler, jeg har det hele tiden. Men det er langt fra å hevde at man koser seg i en bil til at den er så mye mer "sportslig" enn div andre biler. I min bok må bilen da prestere på et høyere nivå "sportslig" hvis man argumenterer for noe slikt.

Videre er F13 vs e46 en rimelig urettferdig sammenligning. En ting er at bilen flere generasjoner nyere. Men enda viktigere og ofte oversett når man ikke er vant å bruke tall om vridningsstivhet i den virkelig verden er at bilen er mye større enn e46. Husk at man normalt angir dette i Nm/grad. Et større karosseri vil enkelt nå en høyere verdi her, men det vil også få kraften lengre fra senter (altså må en større bil også ha et større tall for å prestere likt).

For å ha et edruelig perspektiv på det hele mener jeg derfor bestemt at man må sammenligne biler fortrinnsvis fra samme modell, men i det minste som ikke er for langt fra hverandre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en E36 cab siden 18 mai 2018 og har stort sett vært meget fornøyd med den. Kjørte til og fra GS treffet i Bud fra Fredrikstad uten taket på. Gikk i 110 på deler av veien. Ingen problem, men over 80 km/t kjørte jeg opp vinduene. 

Kunne godt hatt en E46 cab også, men synes E36 er en penere cab.
 

hvorfor folk ikke liker cab er fordi de fleste ikke har prøvd og er fulle av fordommer 🤪
 

Min bil er blå med blått stofftak og hvite skinnseter. Kjøpte hardtop til den også.

E16C5D89-4D93-4AD4-A25A-63D0F1C4AB90.thumb.jpeg.34828b6e9cb38a31b3f96693711399eb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offtopic post av meg siden det går på Roadster og ikke cab.

Men har lyst til å nevne at Z4 40i kjørte ringen på 7:55 i 2019 mens f.eks M2 klokket inn på 7:58 i 2015. Er riktignok noen år med utvikling og to forskjellige biler, men farten totalt sett er relativt lik. Og jeg tenker med min uvitenhet at en slik fart på ringen setter «like» og «strenge» krav til sportslige egenskaper på Z4`ern som på M2? Så helt klart at BMW klarer å videreføre noe kjøreegenskaper over på sine åpne biler. Er dog usikker på om andre cab`er fra bmw vil kunne matche sine tilsvarende motparter. Z biler er tross alt rene Roadstere og ikke 4/5seter biler.

Om det bidrar til emnet i tråden vet jeg ikke, men som Roadster fan ville jeg påpeke det 😇

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...