Gå til innhold

Hvorfor er det ingen kjærlighet for BMW Cabrioleter (E46/E88/E93)?


Werther
 Share

Anbefalte innlegg

Interessant tema @Werther. Jeg var selv fristet til å slenge meg inn i tråden og argumentere mot BMW cab og hvorfor det ikke er så populært. Men istedenfor å gjøre som så mange andre har gjort før meg i tråden så stiller jeg heller spørsmålet. Stemmer det? Det kommer en del påstander i ditt første innlegg som jeg ikke tror stemmer. Eksempelvis: BMW-miljøet ignorerer 3-serie Cab." Det at E36 (og E30) ser fortsatt ut til å ha noen entusiaster mens e46 aldri hadde det. At nyere enn e46cab er ikke eksisterende på veien blant entusiaster og at moderne takløse BMW er ekstremt lite populære. At det er ingen kjærlighet for disse.

Jeg lagde litt rask og simpel finn.no statistikk bare for å hjelpe meg i å få et litt bedre overblikk. Det er ca 65000 biler til salgs i Norge. 1100 av disse er cabriolet. Det gir et forhold på ca 1 cabriolet pr 60 biler.

Det er 6164 BMW til salgs. 141 av disse er cabriolet.  Noe som gir et forhold på ca 1 cabriolet pr 44 biler. Altså langt mer BMW cabriolet enn snittet for gjennomsnittsmerket. Av disse 141 cabrioletene er det 16stk Z3 og 23stk Z4. Om vi velger å se bort fra de roadsterene sitter vi forsatt igjen med over 100stk BMW cabriolet. Til sammenligning ligger det TOTALT bare ute 35 stk Audi cabriolet. Den populære MX-5 er det bare 23 stk av.

Om vi ser spesifikt på den "upoplære" 3-serie cabriolet så det det hele 55 stk. 30 av disse er fra 2001 og nyere. En liten funfact om disse 30 er at forholdet bensin til diesel er 23/7. Det gir 3,2 ganger så mange bensinbiler som diesel. Til sammenligning er det på 3-serie totalt fra 2001 587 diesel mot 340 bensin. 1,7 ganger så mange diesel. (Alle cabriolet er også bakhjulstrekk)

Det finnes mange måter å tolke tall på, men jeg synes ihvertfall mengden BMW cabriolet fremstår som bra/høy. Betydelig høyere enn det man får inntrykk av i denne tråden. Jeg synes man trygt kan si at BMW cabriolet er godt representert på norske veier blant entusiaster. Eller er disse folkene som i høy grad har valgt en lavtsittende bakhjulsdreven BMW med bensinmotor og opplagde kompromisser mindre BMW entusiaster enn flere på bimmers.no i sine mer fornuftige dieselbiler med firehjulstrekk som veier langt mer? Bimmers.no er tross alt en liten boble i BMW miljøet med relativt få personer som står for mesteparten av aktiviteten. Forumet er farget av det. Til tross for det, er det likevel kommet inn en del kjærlighet for cabriolet samt at @tambur4 har vist et veldig fint eksemplar som oser entusiast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fxslin - nei jeg synes innlegget ditt passer perfekt inn her jeg. Jeg har ikke tallene på vridningsstivhet på g29 (mulig de ligger i dokumentasjonen, men har ikke lett). Jeg vil tro den er langt bedre enn tidligere modeller på dette. Jeg vil også tro at coupen (supra) er enda bedre. Allerede på e86 blir jo også roadsteren "akesptabel" tross alt.

mtp rundetider; virdningsstabilitet alene dikterer ikke tempoet på en bil. Det er bare en av veldig mange viktige faktorer. Biler med "grove mangler" kan ofte kjøre veldig fort likevel, det er bare å overdrive på "noe annet" (ikke det som er gjort i tilfellet med m2 n55 og g29 b58). Et godt eksempel er kanskje "Buldre" e30 m3 (med supra motor) og over 1000hk. Den går ikke like fort som en BMW Motorsport bil med 1000hk ville gjort, men på grunn av effekten greier den å hamle opp med en del "langt bedre" biler.

@PetrolSix - det er vel ingen som har anklaget roadster/cab folket for å være "mindre entusiaster"? Jeg vil heller ikke si at bimmers.no er en "boble" som jeg da antar du mener "ikke liker cab"? Det er jo flere caber som er godt representert her inne gjennom tidene? (dog, trådene kan nok ha dødd ut litt).

Jeg tolker spørsmålet ikke som absolutte tall, men "hvorfor ikke flere liker cab". Som du selv er inne på er bilen et kjempekompromiss, som ikke gir tilbake noe i form av egenskaper. En e46 sedan leverer tross alt langt bedre enn z3 roadster på det aller meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF Ikke enig i dine to siste setninger. 

Angående "det er vel ingen som har anklaget roadster/cab folket for å være "mindre entusiaster"?" Les første post i tråden.

Jeg mener ikke at bimmers.no er en boble som ikke liker cabriolet. Jeg vet det finnes flere tråder rundt de og mange som har interesse av de. Jeg har vel ca 15 år bak meg på forumet selv om brukeren ikke tilsier det.

Som jeg la frem så er det bare 1/44 BMW som er til salgs som er cabriolet. Det er også en begrenset brukermasse som er aktive her på bimmers. Ta bort de 44 eller 88 mest aktive personene så er det sterkt begrenset aktivitet igjen. Når det kommer til det som i Norge er mer nisje biler som cabriolet så vil det derfor være litt tilfeldig hvor mye aktivitet man ser. Eksempelvis, dersom bare Fredrik og Fredrik90 hadde kjøpt seg cabriolet så hadde det blitt MYE mer snakk og info om den biltypen på forumet fordi det er to personer som poster mye og deler mye om sine bilopplevelser. Poenget er at på dette forumet så skal det ikke mange aktive personer til før man ser en betydelig endring i hvor mye kjærlighet en bilmodell får. I senere tid så synes jeg at @fxslin i høy grad representerer roadster/zed miljøet. Vi får ihvertfall et fint innblikk i den verdenen gjennom han. Det skal ikke så mye til i et mindre miljø. 

Endret av PetrolSix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@PetrolSix Det er etter min mening mye fornuftig i det du skriver og jeg er helt enig i at statistisk utvalg og representasjon i mange sammenhenger er avgjørende for hvordan vi oppfatter f.eks en bilmodell og/eller et bilkonsept her inne. Jeg er også klar over f.eks "ekkokammer" fenomenet i relasjon til medlemmer av forumet som poster mange innlegg. Jeg tenker at det noen ganger har vært litt preg av dette her inne, men helt generelt vil jeg mene at vi har vært forskånet fra direkte meningsmakeri som vi ser f.eks på FB. Som regel får man relativt kraftig motspill hvis man påstår noe som er kontroversielt og/eller veldig spesielt. Jeg har vært her inne siden 2003 og forumet er mye mer redelig i dag (hvis man kan si det på den måten) enn det var de første 10 årene. Mange av medlemmene er temmelig opplyste/kunnskapsrike og dette er også årsaken til at jeg stadig skriver her inne tiltross for en etterhvert ganske moden alder.

Det er imidlertid ingen tvil om at populære tråder med f.eks prosjekter eller bare show off har en påvirkning på andre. Følger man et imponerende prosjekt eller kanskje bare ser noen flotte bilder av en fin BMW vil man selvfølgelig bli litt påvirket. Det er f.eks vanskelig å ikke bli imponert over f.eks Saltkjelens helt ekstreme detaljnivå eller Sveigis' ukuelige vilje der han skrur på gamle BMW'er liggende på ryggen under bilene i all slags vær. Eller hva med de fantastiske bilene i Indrehus garasjen eller eminente tråder som f.eks "Før bilen fikk airbag" (som primært handler om E12 og E28)?

Hvis man blir positivt påvirket av disse trådene (- og selvfølgelig andre tilsvarende fine tråder) vil jeg mene at dette er en god ting. Det er med andre ord den objektive kvaliteten som teller uansett fokus og form på trådene. Bilen/e kommer selvfølgelig i første rekke, men allikevel ikke når de aller fleste av oss må forholde oss til kjøretøyene slik de presenteres i forumet. Relativt dårlige bilder betyr mindre bare engasjementet og/eller skrivekunsten skinner igjennom. Hvis en modell som f.eks E12 blir mer populær av den grunn vil jeg uten tvil mene at det bare er en god ting.

Det som først og fremst preger forumet i dag mener jeg er at medlemmene har en temmelig diversifisert interesse og bakgrunn. Det er litt av alt og bredden er egentlig ganske imponerende. Vi har noen profilerte medlemmer, men de dominerer ikke forumet og såvidt jeg forstår ønsker de heller ikke å gjøre dette. 

Tilbake til cabrioleter og hvor populære disse er helt generelt. Jeg tenker at det først og fremst handler om klima og hvor brukervennlige bilene er. Skiboks er f.eks utelukket selv om skistativ i noen tilfeller kan la seg gjøre. Moderne kalesjer tilbyr stort sett samme komfortnivå som biler med tak og hvis bilen har et mekanisk foldbart tak er det praktisk talt ingen forskjell. Tilbake står ønsket og viljen til å ha en cabriolet. Kanskje handler det om design eller frykt for fremtidig verdi på bilen, men jeg tenker at selve konseptet begrenser seg selv ved at det finnes få cabrioleter med fire dører og at plassen bak eller i bagasjerommet alltid er litt mindre enn tilsvarende biler med et fast tak. Er man flere enn to på tur vil man merke en klar forskjell og dette tror jeg er avgjørende for ganske mange.         

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

@PetrolSix Det er etter min mening mye fornuftig i det du skriver og jeg er helt enig i at statistisk utvalg og representasjon i mange sammenhenger er avgjørende for hvordan vi oppfatter f.eks en bilmodell og/eller et bilkonsept her inne. Jeg er også klar over f.eks "ekkokammer" fenomenet i relasjon til medlemmer av forumet som poster mange innlegg. Jeg tenker at det noen ganger har vært litt preg av dette her inne, men helt generelt vil jeg mene at vi har vært forskånet fra direkte meningsmakeri som vi ser f.eks på FB. Som regel får man relativt kraftig motspill hvis man påstår noe som er kontroversielt og/eller veldig spesielt. Jeg har vært her inne siden 2003 og forumet er mye mer redelig i dag (hvis man kan si det på den måten) enn det var de første 10 årene. Mange av medlemmene er temmelig opplyste/kunnskapsrike og dette er også årsaken til at jeg stadig skriver her inne tiltross for en etterhvert ganske moden alder.

Det er imidlertid ingen tvil om at populære tråder med f.eks prosjekter eller bare show off har en påvirkning på andre. Følger man et imponerende prosjekt eller kanskje bare ser noen flotte bilder av en fin BMW vil man selvfølgelig bli litt påvirket. Det er f.eks vanskelig å ikke bli imponert over f.eks Saltkjelens helt ekstreme detaljnivå eller Sveigis' ukuelige vilje der han skrur på gamle BMW'er liggende på ryggen under bilene i all slags vær. Eller hva med de fantastiske bilene i Indrehus garasjen eller eminente tråder som f.eks "Før bilen fikk airbag" (som primært handler om E12 og E28)?

Hvis man blir positivt påvirket av disse trådene (- og selvfølgelig andre tilsvarende fine tråder) vil jeg mene at dette er en god ting. Det er med andre ord den objektive kvaliteten som teller uansett fokus og form på trådene. Bilen/e kommer selvfølgelig i første rekke, men allikevel ikke når de aller fleste av oss må forholde oss til kjøretøyene slik de presenteres i forumet. Relativt dårlige bilder betyr mindre bare engasjementet og/eller skrivekunsten skinner igjennom. Hvis en modell som f.eks E12 blir mer populær av den grunn vil jeg uten tvil mene at det bare er en god ting.

Det som først og fremst preger forumet i dag mener jeg er at medlemmene har en temmelig diversifisert interesse og bakgrunn. Det er litt av alt og bredden er egentlig ganske imponerende. Vi har noen profilerte medlemmer, men de dominerer ikke forumet og såvidt jeg forstår ønsker de heller ikke å gjøre dette. 

Tilbake til cabrioleter og hvor populære disse er helt generelt. Jeg tenker at det først og fremst handler om klima og hvor brukervennlige bilene er. Skiboks er f.eks utelukket selv om skistativ i noen tilfeller kan la seg gjøre. Moderne kalesjer tilbyr stort sett samme komfortnivå som biler med tak og hvis bilen har et mekanisk foldbart tak er det praktisk talt ingen forskjell. Tilbake står ønsket og viljen til å ha en cabriolet. Kanskje handler det om design eller frykt for fremtidig verdi på bilen, men jeg tenker at selve konseptet begrenser seg selv ved at det finnes få cabrioleter med fire dører og at plassen bak eller i bagasjerommet alltid er litt mindre enn tilsvarende biler med et fast tak. Er man flere enn to på tur vil man merke en klar forskjell og dette tror jeg er avgjørende for ganske mange.         

Trender går i sykluser.
SUV vil kanskje ikke alltid være populært.

Vil tippe når 70’ generasjonen som «vokste» opp med cabrioleter (jeg er en av dem) blir i «rett» alder, vil endel av disse realisere denne muligheten igjen. 
Om det er en roadster eller en 6’ serie cabrio aner jeg ikke, men tror ikke helt ufornuftige biler helt har tatt kvelden ennå.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt plass, tid og kanskje litt mer lyst hadde jeg ikke sagt nei takk til en Mercedes-Benz R129 eller kanskje aller mest en A124. Utfordringen er at med store barn stadig boende hjemme er det faktisk vanskelig å finne anledning til å kjøre en bil som kun har to seter eller i praksis kun to seter. Skal man ha en slik bil må man nesten ha to biler og det vil jeg helst unngå. Var vi kun fruen og jeg kunne vi fint klart oss med kun en cabriolet, men da kanskje en litt nyere modell enn disse to klassikerne.

Det blir imidlertid ikke det samme for som Ron Jeremy påpeker er litt av poenget å endelig kunne virkeliggjøre drømmen fra da man var ung og disse bilene var state of the art. Jeg kan stadig huske at jeg prøvekjørte en ny R129 500SL da modellen akkurat (høyst et par dager tidligere) hadde kommet til Norge (Autostern). Den aktuelle bilen ble så noen dager senere kjøpt av Magne Furuholmen som hadde bilen frem til for kort tid siden (altså i over 30 år). At han hadde bilen i så mange år er fult forståelig for maken til fin og klassisk Mercedes-Benz modell skal man lete lenge etter. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Fredrik skrev:

Hadde jeg hatt plass, tid og kanskje litt mer lyst hadde jeg ikke sagt nei takk til en Mercedes-Benz R129 eller kanskje aller mest en A124. Utfordringen er at med store barn stadig boende hjemme er det faktisk vanskelig å finne anledning til å kjøre en bil som kun har to seter eller i praksis kun to seter. Skal man ha en slik bil må man nesten ha to biler og det vil jeg helst unngå. Var vi kun fruen og meg kunne vi fint klart oss med kun en cabriolet, men da kanskje en litt nyere modell enn disse to klassikerne.

Det blir imidlertid ikke det samme for som Ron Jeremy påpeker er litt av poenget å endelig kunne virkeliggjøre drømmen fra da man var ung og disse bilene var state of the art. Jeg kan stadig huske at jeg prøvekjørte en ny R129 500SL da modellen akkurat hadde kommet til Norge (Autostern). Den aktuelle bilen ble noen dager senere kjøpt av Magne Furuholmen som hadde bilen frem til for kort tid siden (altså i over 30 år). At han hadde bilen i så mange år er fult forståelig for maken til fin og klassisk Mercedes-Benz modell skal man lete lenge etter. 

En kompis som har litt for meget penger og (lite) tid, kjøpte en silkestrøken SL 320 med 120k km på telleren, stått urørt i en garasjen i et tiår. Alt virket - også den elektriske antenna, og nå nettopp EU godkjent, gikk rett gjennom.

Slikt er morsomt og kvaliteten er upåklagelig.

Det samme kan jeg ikke si om Corvetta han kjøpte uka før.

For min del handler det ikke om drøm, eller å virkeliggjøre ting man ikke har gjort.
Men jeg føler opplevelsen av å kjøre bil, blir bedre i en bil uten tak - enn med. Så spørsmålet blir da, hvorfor vil man ikke gjøre det, når/hvis man har mulighet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy Sant nok og den genuine åpne følelsen får man jo bare bilen er åpen. Det behøver ikke å bli kostbart, men det gir uten tvil en ekstra dimensjon hvis bilen også er litt spesiell som f.eks R129. Jeg husker ikke hva en R129 500SL kosted i 1989, men det var ganske sikkert over en million NOK (eller rundt to millioner NOK i dagens pengeverdi). For meg var biler av dette kaliberet helt klart som en drøm på slutten av 80-tallet. Jeg var vant til dyre biler, men ikke så dyre biler. En Landrover og en MX-5 fikk holde som åpne biler... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fersk cab eier må jeg melde meg på her jeg også. Jeg selv hadde aldri kjørt skikkelig cab før for 3 - 4 år siden. Da leide vi en Beetle cab på Mallorca og kjørte blant annet til Cap de Formentor. De åpnet cab øynene mine. Får ett helt annet inntrykk av naturen, spesielt med bratte fjell over deg.

image.thumb.png.1950252d0f7b50f1fe8586aa2baa0cb6.png

Jeg var også veldig skeptisk til støy i cab, for i G20'n med soltak, så er det jo kun brukbart i vippeposisjon over 50 km/t. Slipper den blafringa i cab og overraskende stille om man sammenligner med vanlig 1 serie. Men tunnel er ikke favoritt øvelsen nei. Synes ikke det er plagsomt, men bråker merkbart mer.

Vi er sikkert ekstra ivrige i år, men vi har kjørt overraskende mye med taket nede. Er det oppholds så trenger du ikke mange plussgradene med litt ekstra klær. Det krever at vi bruker windshoten da. Uten den, så blir det for mye trekk. Så egner seg best om to - seter med taket nede.

I Norge vil vi jo helst ha stasjonsvogn og hengerfeste og selv coup'er er jo sjelden. Så når mange ser for seg at cab er ubrukelig under 20 grader i tillegg, så skjønner jeg at det er få av de i Norge. De aller fleste kjører jo noe kjedelig og fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alle forunt å ha 2 biler, enten på grunn av økonomi eller plasshensyn.  Derfor skjønner jeg godt at cabriolet nedprioriteres. I alle fall her oppe i Norge. En cabriolet bør jo også (i mine øyne) stå under tak. Men har du lyst, trenger jo ikke en cabriolet koste så mye. Man trenger ikke nødvendigvis mye motor for å kose seg i sola, og det går uansett litt saktere!

Når jeg kjøpte min første cabriolet, en E46 330i, ble jeg overrasket over hvor ofte jeg kjørte åpent. Kjøpet var et sosialt eksperiment for å få med kona på tur. Selv trodde jeg bilen kun ville bli brukt "i medvind på varme søndager"! Nå kjører jeg åpen Alpina B3 3,3, og jeg kjører gjerne åpent fra 12 grader og oppover. Det er bare å kle seg! (Noen ganger må jeg innrømme at jeg kjører åpent på pur prinsipp!) Kona er forøvrig fortsatt bare sjeldent med på tur... E6 og lange tuneller holder jeg meg helst unna, og på slike etapper kjører jeg gjerne lukket. En annen ting, er det altfor varmt så kjører faktisk lukket pluss air condition. Det er ikke ofte!

Jeg kjøper allikevel argumentet med cabriolet og alder. Jeg har aldri vært noen ræcerfører, og derfor har jeg ikke behov for stiv bil. For det er forskjell! Jeg er godt over 50 år, så jeg er stiv nok som det er selv...  Vi er 4 vennepar med cabriolet som drar på tur én gang i året. Her er det gammel MGB, Mercedes E-klasse og Audi A4, og Alpina. Det er stas det! Gjett hvem som har best lyd! Yngste deltager er forøvrig 55 år...

For meg er det ikke mye som slår en sen kveldstur (helst alene!) på svingete veier i grensetraktene rundt Halden en deilig sommerkveld!

 

Kan man bedre ha det? (OBS: Dette er ikke grensetraktene rundt Halden!)20180719_143613.thumb.jpg.b93c9a0b62c0935bb9e99971ace101bb.jpg

Det er godt vi er forskjellige!

Endret av tambur4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2021 den 17.05, Fredrik skrev:

@Ron Jeremy Sant nok og den genuine åpne følelsen får man jo bare bilen er åpen. Det behøver ikke å bli kostbart, men det gir uten tvil en ekstra dimensjon hvis bilen også er litt spesiell som f.eks R129. Jeg husker ikke hva en R129 500SL kosted i 1989, men det var ganske sikkert over en million NOK (eller rundt to millioner NOK i dagens pengeverdi). For meg var biler av dette kaliberet helt klart som en drøm på slutten av 80-tallet. Jeg var vant til dyre biler, men ikke så dyre biler. En Landrover og en MX-5 fikk holde som åpne biler... :)

Vet ikke hva den kosta i 1989, men ifølge skatteetaten kosta den 2M i 1994, dvs 3,4M i dagens verdi og dobbelt så mye som SL500 kosta i 2019 (siste året den er i prislista)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lars89 skrev:

Vet ikke hva den kosta i 1989, men ifølge skatteetaten kosta den 2M i 1994, dvs 3,4M i dagens verdi og dobbelt så mye som SL500 kosta i 2019 (siste året den er i prislista)

Dette forteller først og fremst hvor mye det norske avgiftssystemet har endret seg med årene, men at R129 var en temmelig kostbar bilmodell er det ingen tvil om. Jeg kan forestille meg at å kunne kjøpe en 500SL i 1989 må ha vært litt av en milepæl for Mags etter den innledende suksessen med A-ha. Man måtte ha inntekter på dette nivået for å den gangen kunne kjøpe slike biler.

https://www.youtube.com/watch?v=BBPcADt6IUI

https://www.youtube.com/watch?v=LhX0Y2wQfqo  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...