Gå til innhold

Hvorfor er det ingen kjærlighet for BMW Cabrioleter (E46/E88/E93)?


Werther
 Share

Anbefalte innlegg

12 timer siden, tambur4 skrev:

Når jeg kjøpte min første cabriolet, en E46 330i, ble jeg overrasket over hvor ofte jeg kjørte åpent. Kjøpet var et sosialt eksperiment for å få med kona på tur. Selv trodde jeg bilen kun ville bli brukt "i medvind på varme søndager"! Nå kjører jeg åpen Alpina B3 3,3, og jeg kjører gjerne åpent fra 12 grader og oppover. Det er bare å kle seg! (Noen ganger må jeg innrømme at jeg kjører åpent på pur prinsipp!) Kona er forøvrig fortsatt bare sjeldent med på tur... E6 og lange tuneller holder jeg meg helst unna, og på slike etapper kjører jeg gjerne lukket. En annen ting, er det altfor varmt så kjører faktisk lukket pluss air condition. Det er ikke ofte!

Bortsett fra det med kona så kjenner jeg igjen alt sammen. Det hender noen ganger jeg kjører åpnet kun fordi jeg kan. Første turen om våren uten hardtoppen på er et høydepunkt. Da trenger det ikke å være mange varmegradene.

P.s, vi må snart møtes for en softis igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om solen osv. Doug påpeker helt korrekt at på 80 og 90-tallet hadde nesten alle bilprodusentene cabrioleter på programmet og det handlet ikke kun om dyre modeller. VW, Opel, Peugeot etc. tilbød alle sammen relativt billige cabrioleter. Det var en annen tid - ikke minst med tanke på sikkerhet.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 7 months later...

Ok så jeg har lest gjennom tråden og ser at det er veldige variasjoner i hva folk mener om BMW cabrioleter

Selv så har jeg likt E36 lenge. Har tenkt på coupe, og cab. Aldri sedan eller stasjonsvogn.. Coupe med takluke er kult, coupe uten takluke så virker det som det er noe som mangler.. Og cab, både med hardtop og bare stofftaket oppe ser jo greit ut. Med hardtop ser det muligens litt kunstig ut da den ikke likner særlig på coupen, men med stofftaket oppe så ser det veldig kult ut

Kjøreegenskaper er jo en ting, men man kjøper vel ikke cab for å delta på banedager og generelt kjøre bilen tøft. Man kjøper cab for å ha en bil å cruise i, og kose seg på fine dager med taket nede. Kjøreegenskaper i høy hastighet, ved hurtig nedbremsning og slikt er liksom noe i andre rekke når man kjører cab. Selv kjøpte jeg mest cab siden jeg liker utseendet på dem, har oppdaget etter en mnd eierskap at den er veldig god å kjøre, og at den har en "tidløs design"

Jeg er ikke særlig interessert i andre modeller BMW (+Alpina) cab enn E36, så det får vel mest bli den jeg snakker om, også såvidt touche innom E46 i siste avsnitt. Så håper jeg synspunktene mine gir mening, det meste er vel nevnt tidligere men kan være artig å delta litt i denne samtalen selvom jeg er litt sen

Den neste tingen er at cab visstnok ikke ser bra ut sammenliknet med coupe (for eksempel E36), men totalt sett.. så ser da E36 cab veldig bra ut. Med taket nede og sidevinduene nede er da denne "strømlinjeformet" og ser nokså naturlig ut som cab. Dette respekterer jeg at man har forskjellige meninger om men jeg synes E36 cab er veldig flotte biler

Så er det dette med fargekombinasjoner og slikt, så for eksempel en mørkegrønn en med beige interør er noe jeg synes er veldig fint. Og det var det jeg endte opp med som første E36 cab. Jeg har ikke angret ett sekund at jeg kjøpte denne, og jeg planlegger å ha den så lenge som mulig. Om det dukker opp noen problemer underveis, feks med motoren til stofftak, så er dette noe som er å forvente med "ikke ny" bil. Så tar det ikke som noe nederlag å måtte fikse slike ting etterhvert

Ang vindavviser (?) så fungerer nok det helt topp i høyere hastigheter, men som noen nevnte her så kan man jo bare ta opp taket evt. Selv så tenker jeg at en slik nesten bryter opp og ikke gjør noe bra for helhetsinntrykk av bilen når den har tak nede. Så jeg tviler på for min del at det blir å montere en slik men det er jo mulig å ombestemme seg så jeg skal ikke si det sikkert

Og ang E46 så har jeg aldri vært interessert i den bilmodellen. Har sett en sølvfarget cab og den så helt grei ut. Men ikke noe jeg kunne hatt. Skjønner dog at noen kan finne dem attraktive, og det er litt leit at disse tydeligvis også har fått så mye tyn da de også er en del av BMWs historie ua sett hvordan "helheten" av dem er

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@GreenE36Cab Jeg burde vel egentlig være blodig fornærmet siden du hverken liker Alpina eller E46🙂

Jeg har heller ikke kjøpt min cabriolet for å kjøre på bane e.l, men kun som cruisebil. 

Mitt største ankepunkt mot BMW-caber, spesielt E36 og E46, er at kalesjen ser helt elendig ut! Spesielt rundt "C-stolpen" blir det en merkelig knekk. Det er så ille at jeg alltid må parkere med fronten ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, tambur4 skrev:

@GreenE36Cab Jeg burde vel egentlig være blodig fornærmet siden du hverken liker Alpina eller E46🙂

Jeg liker Alpina veldig godt (E31, E34, E36), og som sagt husker jeg spesielt én sølvfarget E46 (M3) cab som jeg likte men de er ikke noe for meg.. Skjønner dog dere som har tatt valget å skaffe seg en (Alpina) E46 (cab), det er jo egentlig fine biler selvom jeg ikke er så veldig begeistret for dem :)

Én gang kjørte jeg en E46 M3 coupe, med shortshift og massevis av kraft. Denne likte jeg veldig godt, kjørekomforten av helt topp, iallfall den korte stunden jeg kjørte den. Så den var også litt gøy da, artig å ha opplevd å kjøre E46 M3 også da

Jeg har aldri engang tenkt tanken på å skulle hatt en E46 selv, jeg har disse modellene av BMW jeg liker veldig godt og har hengt meg opp i dem.. Så er vel kun dem jeg kunne hatt. Det er ikke dermed sagt at jeg er negativ til andre biler eller synes de er stygge eller noe pga jeg ikke kunne eid dem selv

49 minutter siden, tambur4 skrev:

Jeg har heller ikke kjøpt min cabriolet for å kjøre på bane e.l, men kun som cruisebil. 

Det er akkurat det jeg mener, og det er et rimelig viktig punkt på listen over hvorfor enkelte misliker cab.. Altså skal man for det meste cruise og bare nyte å kjøre bilen, trenger man ikke kjøreegenskaper av en annen verden og stive støtdempere osv

Og ang støy, vanlige biler støyer også om man har (alle) vinduene nede og kjører 100km/t på vei østover gjennom en tunnel.. Dog støyer vel caben noe mer.. Men for meg er det verdt det. E36en min er som sagt min første cab, og jeg har ikke angret kjøpet ett sekund. Støy er vel en del av livet med cab

49 minutter siden, tambur4 skrev:

Mitt største ankepunkt mot BMW-caber, spesielt E36 og E46, er at kalesjen ser helt elendig ut! Spesielt rundt "C-stolpen" blir det en merkelig knekk. Det er så ille at jeg alltid må parkere med fronten ut!

Ja absolutt, det er jeg egentlig veldig enig i.. Så jeg skal ikke diskutere det med deg, men heller bare nikke anerkjennende :)

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en liten ting. 

Vi var på klubbtur i Tyskland for noen år siden, tror det var i 2004 og da besøkte vi BMW M. De hadde statistikk på stort sett alt og det var spesielt en ting jeg bet meg merke i. Det absolutt største markedet for M3 cab var i London, tipper show of faktoren er stor der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rune-K skrev:

Det absolutt største markedet for M3 cab var i London, tipper show of faktoren er stor der.

Snakker du mest om E46 nå?

Personlig når jeg kjøpte en E36 320i cab, så var det ikke for å "show off".. Det var mer pga det er en bil jeg har hatt lyst på veldig lenge, og når sjansen endelig bød seg så ble det kjøp. Det er også et stort pluss at den skiller seg ut, er ikke noen tvil hvilken bil på parkeringsplassen som er min :)

Kan skjønne noen kanskje kjøper bil som "vekker oppsikt".. som det (ofte) står i bilsalgsannonser. Evt bil som andre tar bilder av, det kan jeg helt klart tenke meg er litt artig. Og det respekterer jeg, men for min del kjøpte jeg bilen for meg selv, ikke for å "show off"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det var på begynnelsen av 2000 tallet så blir det nok E46 ja.

I Norge så er det antagelig ikke mange som kjøper den type bil for å vise seg fram men når man kjører M3 cab i London da er det jo ingen fornuft i det. Man trenger jo ikke den største motoren for å kose seg i åpen bil. Da skjønner jeg mer de som kjøper  Alpina cab. Den er ikke like hardcore som M3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Gammel tråd ser jeg, men holder liv i den? 😅 Er veldig glad i min E46 Cab 323i med manuell gir og sport eksos så er den riktige lyden på plass. Bilen er langt fra original da tidligere eiere har gjort mye med den oppigjennom, bikket 250'km og mangler service heftet. NCZ har i sin tid bygget anlegget i bilen. Elsker å kjøre denne bilen, smil pr mil osv. Men ja, enig i at cab er lite i fokus sammenlignet med andre modeller. 

Screenshot_20230307_220749.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...