Gå til innhold

Pekkas 545e


 Share

Anbefalte innlegg

8 timer siden, BrokeBoi skrev:

Gratulerer med ny bil i en sjelden fargekombinasjon. Røde kalipere var et vellykket valg, og jeg er enig i at det hadde blitt for mange blåtoner dersom du hadde valgt blå her også. Jeg synes at det er ille nok at N-merket ikke matcher BMW logoen på på panseret.

Litt rart at BMW skal være så veldig strenge på akkurat dette med stjernemerking på dekk. Jeg har selv Michelin Pilot Sport 4S på min G30. Jeg bør vel demontere disse den dagen det skjer noe galt med drivverket på bilen min, før jeg sender den inn på verksted...

 

Takk!😃

Ironien er at jeg fikk tilbud på samme felger og Pilot Sport 4 fra BMW, hadde jeg takket ja til det så hadde bilen blitt levert ny fra forhandler uten stjernemerkede dekk 😄 Og det finnes vel ikke stjernemerkede dekk for nordisk vinter, så halve året har vi ikke garanti på drivverket? Porsche, Mercedes, Audi, m.fl. har godkjent Pilot Sport 4, så BMW burde gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solen tittet frem i går, bilen er fremdeles mørk blå.

Elektriker installerte to Easee-ladere, så ladehastigheten har gått betydelig opp.

Har så langt kun kjørt småturer i standard-modus (hybrid), det fungerer helt utmerket. Ser frem til å prøve ut alle mulige varianter etterhvert.

20210514_131102.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Chris A skrev:

@Pekka

Min 2021 330e Xdrive G21 blev levert med stjernemerkede Michelin pilot sport 4s fra fabrikk. Dette med mix dimensjon på 19" Orginale BMW felger fra fabrikk.

20" stjernemerkede pilot sport 4S finner hverken dekkforhandleren eller delelagersjefen hos BMW. 19" har jeg ikke sjekket siden jeg skal ha vinterdekk på de felgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

120 km på en uke er ikke mye (spesielt når 20 av dem var hjem fra forhandleren), men bilen er brukt til masse småkjøring -kun på strøm.  Fint å slippe dårlig samvittighet for å starte opp en kald bensin/dieselmotor til kjøringen som har vært denne uken.

Starter dagen med 95-100% lading.  Bilen mener jeg har 35 km elektrisk rekkevidde med min type kjøring i 10-12 plussgrader, og så langt er det kun en dag jeg har "måttet" lade mellom turene.

4 ganger har bensinmotoren våknet fordi jeg har vært for tung på gassen ut av et kryss/opp en bratt bakke.  Det har gått mindre enn ett sekund før jeg har gått av gassen igjen fordi jeg hørte motoren, så totalt har den vel vært brukt i mindre enn 4 sekunder...  Dette skjer uavhengig om bilen er i hybrid-modus eller ren elektrisk modus.  Finner kanskje en måte å programmere elektrisk modus slik at den ikke starter bensinmotoren før batteriet er tomt.

Med adaptive mode på understellet (kjennes som om bilen velger komfort-modus) passer bykjøring og elmotoren veldig fint sammen.  Ser frem til å sette alt i sport på favoritt-veiene, men nyter så langt hvert sekund med bilen uansett.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fin G30. Jeg skal være den første til å si at jeg, til tross for Skoda-lys og litt ymse følelser på interiøret, begynner å like G3x LCI. Spent på å høre hvordan du opplever 545e i praksis, så her håper jeg du kommer med mange oppdateringer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du kjøre elektriske turer hver dag uten at bensinmotoren starter? (Så fremt du har nok strøm på batteri selvsagt) åSånn at det går mange dager uten at bensinmotoren starter? 

Også lurer jeg på en ting til, når bilen står i elektrisk modus. Starter bensinmotoren når du gir full gass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Kan du kjøre elektriske turer hver dag uten at bensinmotoren starter? (Så fremt du har nok strøm på batteri selvsagt) åSånn at det går mange dager uten at bensinmotoren starter? 

Også lurer jeg på en ting til, når bilen står i elektrisk modus. Starter bensinmotoren når du gir full gass?

Noen venner sin Outlander PHEV starter automatisk bensinmotoren en gang i måneden da de stort sett kun kjører innenfor bygrensene, jeg vet ikke hvordan BMW har programmert sine hybrider men så langt går all småkjøring på kun strøm.  Konfigurerte i går Electric Individual-mode til å være default, men vet ikke enda om det betyr at bilen starter automatisk i Electric-mode eller om den fremdeles starter automatisk i hybridmodus (finner det ut neste gang jeg skal ut å kjøre).

Ut fra testingen jeg gjorde i januar/februar i år og de gangene jeg har vært litt for tung på gassen ut av et kryss eller opp en bratt bakke så starter bensinmotoren når jeg gir nok gass (altså mindre enn full gass) selv om bilen er i Electric mode.  BMW anser kanskje at jeg prøver å unngå en kollisjon?  Uansett skulle jeg gjerne programmert bort automatisk oppstart av bensinmotor ved for mye pådrag i Electric mode.  Selv om ca. 110 hk elektrisk motor er lite til ca. 2 tonn bil så er dreiemomentet høyt og bilen går godt fra 0 til 50 km/t, som gjerne er maks hastighet i lokal bytrafikk.

En ørliten detalj er at grensen for automatisk innkobling av bensinmotor er litt høyere i Electric mode enn hybridmodus, 40 vs. 30 (om det er prosent gasspådrag eller noe annet har jeg ikke rukket å finne ut av enda).

Mye av poenget med en hybrid for min del er at forbrenningsmotoren ikke plages med småkjøring, samt at jeg kjører miljøvennlig på ca. 95% av turene (antall turer, ikke antall kilometer).  På langkjøring bruker den nok mye bensin når batteriet er tomt, så da vil en dieselmotor være mer miljøvennlig, ha lengre rekkevidde og være billigere i drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Ford har løst dette veldig bra på sine ladbare hybrider. Jeg har kjørt mest med Kuga PHEV men også en del med Explorer, systemet er det samme på begge. Men så lenge bilen er i elektisk modus så er det kun eldrift, uansett om du trør pedalen langt ned i teppet. Og dette uansett om det er -10 eller +30 grader ute. Først når du passerer 135 km/t i elmodus da starter bensinmotoren. Videre så står der i displayet "Trykk OK for start av motor" hvor man ved å trykke på en OK knapp på rattet kan starte bensinmotor i elmodus om man skulle ønske det. F eks for å kjøre forbi en traktor eller akse ut på motorveien. Også en annen ting, i Sport så går bensinmotoren hele tiden selv når man står på rødt lys.

Det var litt dette systemet jeg hadde håpt at BMW også hadde, da det gir deg full mulighet til å herske over bilen selv.

På langkjøring så går vel ikke batteriet tomt? er vel bare at du ikke har noen fullelektrisk rekkevidde. Men i vanlig hybridmodus så regenerer den vel strøm ved rulling og bremsing, slik at elmotoren er til å bistår bensinmotoren innimellom. På en lengere tur med Explorer så klarte jeg 0,87 l per mil, og det er fullt ut akseptabelt for en SUV på 2,5 tonn med V6 og 457 hk. På samme tur klarer jeg 0,61 med min G30 540d...så jeg hadde håpt at en G30 545e ville legge seg midt i mellom. Kuga PHEV brukte 0,45 l per mil på samme strekke, hvilket er vanvittig gunstig. Jeg vipper mellom å kjøpe en slik (lease) og beholde 540d (hovedbil) eventuelt gå for en 545e. Har jo mest lyst til det siste 😅

Nå var det ikke meningen å prate en støvel full om Ford og hva jeg ønsker av en hybrid, men litt artig er det å sammenlikne de ulike hybridsystemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pekka skrev:

Noen venner sin Outlander PHEV starter automatisk bensinmotoren en gang i måneden da de stort sett kun kjører innenfor bygrensene, jeg vet ikke hvordan BMW har programmert sine hybrider men så langt går all småkjøring på kun strøm.  Konfigurerte i går Electric Individual-mode til å være default, men vet ikke enda om det betyr at bilen starter automatisk i Electric-mode eller om den fremdeles starter automatisk i hybridmodus (finner det ut neste gang jeg skal ut å kjøre).

Ut fra testingen jeg gjorde i januar/februar i år og de gangene jeg har vært litt for tung på gassen ut av et kryss eller opp en bratt bakke så starter bensinmotoren når jeg gir nok gass (altså mindre enn full gass) selv om bilen er i Electric mode.  BMW anser kanskje at jeg prøver å unngå en kollisjon?  Uansett skulle jeg gjerne programmert bort automatisk oppstart av bensinmotor ved for mye pådrag i Electric mode.  Selv om ca. 110 hk elektrisk motor er lite til ca. 2 tonn bil så er dreiemomentet høyt og bilen går godt fra 0 til 50 km/t, som gjerne er maks hastighet i lokal bytrafikk.

En ørliten detalj er at grensen for automatisk innkobling av bensinmotor er litt høyere i Electric mode enn hybridmodus, 40 vs. 30 (om det er prosent gasspådrag eller noe annet har jeg ikke rukket å finne ut av enda).

Mye av poenget med en hybrid for min del er at forbrenningsmotoren ikke plages med småkjøring, samt at jeg kjører miljøvennlig på ca. 95% av turene (antall turer, ikke antall kilometer).  På langkjøring bruker den nok mye bensin når batteriet er tomt, så da vil en dieselmotor være mer miljøvennlig, ha lengre rekkevidde og være billigere i drift.

På min 330e, så har jeg satt den til å starte automatisk i Electric. Har som du sier mer krefter tilgjengelig da enn i hybridmodusen. På G20 er det 40 (%?) i hybrid og 60 i electric. Innbiller meg at jeg må presse pedalen forbi kickdown for å starte el motoren i electric modus. Så virker som det er løst annerledes på 545e da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mslello skrev:

På min 330e, så har jeg satt den til å starte automatisk i Electric. Har som du sier mer krefter tilgjengelig da enn i hybridmodusen. På G20 er det 40 (%?) i hybrid og 60 i electric. Innbiller meg at jeg må presse pedalen forbi kickdown for å starte el motoren i electric modus. Så virker som det er løst annerledes på 545e da.

Den startet automatisk i Electric Individual Mode i dag etter at jeg endret innstillingene i går kveld 😊

Kom meg opp byens bratteste bakke i Electric Mode i dag, så det er mulig at jeg har blitt litt lurt tidligere ved at bilen girer ned (den elektriske motoren sitter jo på girkassen, så i praksis er det en elbil med 8 gir) og at Active Sound (falsk motorlyd) ikke er skrudd av med Bimmercode enda, eller at bilen har vært i hybridmodus istedenfor elektrisk modus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg synes Ford har løst dette veldig bra på sine ladbare hybrider. Jeg har kjørt mest med Kuga PHEV men også en del med Explorer, systemet er det samme på begge. Men så lenge bilen er i elektisk modus så er det kun eldrift, uansett om du trør pedalen langt ned i teppet. Og dette uansett om det er -10 eller +30 grader ute. Først når du passerer 135 km/t i elmodus da starter bensinmotoren. Videre så står der i displayet "Trykk OK for start av motor" hvor man ved å trykke på en OK knapp på rattet kan starte bensinmotor i elmodus om man skulle ønske det. F eks for å kjøre forbi en traktor eller akse ut på motorveien. Også en annen ting, i Sport så går bensinmotoren hele tiden selv når man står på rødt lys.

Det var litt dette systemet jeg hadde håpt at BMW også hadde, da det gir deg full mulighet til å herske over bilen selv.

På langkjøring så går vel ikke batteriet tomt? er vel bare at du ikke har noen fullelektrisk rekkevidde. Men i vanlig hybridmodus så regenerer den vel strøm ved rulling og bremsing, slik at elmotoren er til å bistår bensinmotoren innimellom. På en lengere tur med Explorer så klarte jeg 0,87 l per mil, og det er fullt ut akseptabelt for en SUV på 2,5 tonn med V6 og 457 hk. På samme tur klarer jeg 0,61 med min G30 540d...så jeg hadde håpt at en G30 545e ville legge seg midt i mellom. Kuga PHEV brukte 0,45 l per mil på samme strekke, hvilket er vanvittig gunstig. Jeg vipper mellom å kjøpe en slik (lease) og beholde 540d (hovedbil) eventuelt gå for en 545e. Har jo mest lyst til det siste 😅

Nå var det ikke meningen å prate en støvel full om Ford og hva jeg ønsker av en hybrid, men litt artig er det å sammenlikne de ulike hybridsystemene.

BMW har visstnok det beste hybridsystemet på markedet, ifølge motorjournalister, men de kan nok lære av bl.a. Ford.  I situasjoner hvor man skal ut på en motorvei eller foreta en forbikjøring så bør man nok sette bilen i Sport ved å trykke på knappen ved siden av girspaken.  Eventuelt kan man kjøre i hybridmodus slik at bensinmotoren starter opp ved mer enn 30% pådrag (?) (40% i Electric Mode).  Kan hende det er noen flere triks jeg ikke kjenner til enda.

Skal man ha bensinmotoren til å gå hele tiden i sportsmodus må man bruke Bimmercode til å få bilen til å lagre den settingen, men det ser ikke vanskelig ut.

Du har rett i at batteriet ikke går tomt på langkjøring, det skal alltid være nok strøm til at den kan kjøre elektrisk ved ankomst og avgang (antar dette gjelder de siste meterne inn på en parkeringsplass).  Regenerering foregår ved bremsing, BMW og endel andre produsenter lar bilene trille slik en bil med forbrenningsmotor gjør (de mener det er mer naturlig for sjåføren, og like økonomisk)  Har man fortalt bilen hvor man skal via Google maps (eller bilens egen navigasjon) så beregner bilen selv hvor den skal bruke bensin og strøm.

 

  • Auto Start Stop function

    Enable/disable the Auto Start Stop function.

    Values:
    • Active
    • Not active
    Requirements:
    • “Engine Control Unit” DME control unit
  • Auto Start Stop function memory

    Save the last used Auto Start Stop function setting for the next start of the car. Please note that the Auto Start Stop function is automatically activated again in ECO PRO driving mode.

    Values:
    • Active
    • Not active
    Requirements:
    • “Engine Control Unit” DME control unit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Pekka skrev:

Den startet automatisk i Electric Individual Mode i dag etter at jeg endret innstillingene i går kveld 😊

Kom meg opp byens bratteste bakke i Electric Mode i dag, så det er mulig at jeg har blitt litt lurt tidligere ved at bilen girer ned (den elektriske motoren sitter jo på girkassen, så i praksis er det en elbil med 8 gir) og at Active Sound (falsk motorlyd) ikke er skrudd av med Bimmercode enda, eller at bilen har vært i hybridmodus istedenfor elektrisk modus.

Jeg synes det er litt tøft å kjenne at den girer i el modus. Og blir ganske frisk i frasparket i ren el også da, om man er litt kvass med gasspedalen. Men andre synes ikke noe om giringa i el modus i det hele tatt. G20'n har jo også denne xtraboost funksjonen. Da går bensin motoren hele tiden uansett stilling på gearspaken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i sport / sport individual så skal motoren vell gå hele tiden?

Og i ren EL modus så skal vell det ikke vær mulig at bensin motoren slår inn? Det er mine erfaringer med G21 vi hadde.

Og gratulere med flott bil, deilig å se en bil med skikkelig farge :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...