Gå til innhold

Pekkas 545e


 Share

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Snagg30 skrev:

Men i sport / sport individual så skal motoren vell gå hele tiden?

Og i ren EL modus så skal vell det ikke vær mulig at bensin motoren slår inn? Det er mine erfaringer med G21 vi hadde.

Og gratulere med flott bil, deilig å se en bil med skikkelig farge :) 

Takk 😊

Motoren går hele tiden i Sport, men ikke når bilen står stille.  Skulle helst hatt løsningen fra deres G21 , for på motorveien i vinter med en demo 545e så startet bensinmotoren i elektrisk modus når gasspedalen ble presset for mye ned.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pekka skrev:

BMW har visstnok det beste hybridsystemet på markedet, ifølge motorjournalister, men de kan nok lære av bl.a. Ford.  I situasjoner hvor man skal ut på en motorvei eller foreta en forbikjøring så bør man nok sette bilen i Sport ved å trykke på knappen ved siden av girspaken.  Eventuelt kan man kjøre i hybridmodus slik at bensinmotoren starter opp ved mer enn 30% pådrag (?) (40% i Electric Mode).  Kan hende det er noen flere triks jeg ikke kjenner til enda.

Skal man ha bensinmotoren til å gå hele tiden i sportsmodus må man bruke Bimmercode til å få bilen til å lagre den settingen, men det ser ikke vanskelig ut.

Du har rett i at batteriet ikke går tomt på langkjøring, det skal alltid være nok strøm til at den kan kjøre elektrisk ved ankomst og avgang (antar dette gjelder de siste meterne inn på en parkeringsplass).  Regenerering foregår ved bremsing, BMW og endel andre produsenter lar bilene trille slik en bil med forbrenningsmotor gjør (de mener det er mer naturlig for sjåføren, og like økonomisk)  Har man fortalt bilen hvor man skal via Google maps (eller bilens egen navigasjon) så beregner bilen selv hvor den skal bruke bensin og strøm.

 

  • Auto Start Stop function

    Enable/disable the Auto Start Stop function.

    Values:
    • Active
    • Not active
    Requirements:
    • “Engine Control Unit” DME control unit
  • Auto Start Stop function memory

    Save the last used Auto Start Stop function setting for the next start of the car. Please note that the Auto Start Stop function is automatically activated again in ECO PRO driving mode.

    Values:
    • Active
    • Not active
    Requirements:
    • “Engine Control Unit” DME control unit

BMW har helt klart det beste hybridsystemet på markedet, men som du sier så er det rom for å plukke litt fra andre produsenter. Det at bilen bruker informasjon fra navigasjonen til å planlegge kjøringen er en stor fordel, dette får man ikke på Ford (eller så mange andre merker) 

Det er lov å håpe at Bimmercode oppdateres med flere muligheter for koding etterhvert 👍

Når det gjelder den giringen i elektrisk modus så synes jeg det bare er kult jeg. Bortsett fra på en MB C350e, her var det masete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/20/2021 at 4:18 PM, Pekka said:

Takk 😊

Motoren går hele tiden i Sport, men ikke når bilen står stille.  Skulle helst hatt løsningen fra deres G21 , for på motorveien i vinter med en demo 545e så startet bensinmotoren i elektrisk modus når gasspedalen ble presset for mye ned.  

Eneste måten å holde motoren gående selv i stillestående er å ha bilen i manuell modus, men hvis du da skal rygge er det en sannsynlighet for at den skrur seg av igjen, med mindre du rygger veldig fort etter at du setter den kjapt i R.

Hva synes du om lyden på 545e? Det skal vel være en forskjell mellom I4 og I6, men disse hybridene er jo generelt satt opp til å ikke høres i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å sette ønsket ladestatus på batteriet til 100% så skal vel også bensinmotoren gå hele tiden? Forutsatt at man har brukt opp litt strøm først. Når motoren brukes for å lade opp batteriet i denne modusen, øker da forbruket nevneverdig? Dvs hører man motoren jobber tyngre (drar en tyngre dynamo etc) hvor lang tid bruker motoren på å lade batteriet fra 50% til 100% uten at man regner med regenerering fra bremsing? 

Om bilen ruller i lang nedoverbakke på motorbrems, ville det da vært gunstig å satt motoren til lading av batterier, siden den går på motorbrems uansett? (bensinkutt aktivert) får man mer lading på batteriet ved å gjøre dette i tillegg til å bremse lett for å regenerere, eller har batteriet en maks kw den kan ta imot i disse tilfellene? Dvs at motor kombinert med brems ikke gir mer kw inn på batteriet enn om man velger kun en av delene?

Vet at bilen gjør dette best selv i automodus, men likevel artig å sette seg inn i :)

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, BrokeBoi skrev:

Eneste måten å holde motoren gående selv i stillestående er å ha bilen i manuell modus, men hvis du da skal rygge er det en sannsynlighet for at den skrur seg av igjen, med mindre du rygger veldig fort etter at du setter den kjapt i R.

Hva synes du om lyden på 545e? Det skal vel være en forskjell mellom I4 og I6, men disse hybridene er jo generelt satt opp til å ikke høres i det hele tatt. 

Blir nok en kort seanse med Bimmercode for å få bilen til å huske siste setting for Auto Stop/Start (istedenfor at den er default på). Ved rygging så er bilen i elektrisk modus vil jeg tro, siden det stort sett foregår ved begynnelsen/slutten av turen.

Nå har jeg ikke skrudd av Active Sound med Bimmercode, så hva som er motorlyd og hva som er høyttalere er ikke godt å si -men ved kjøring av demobilen i februar så var det nydelig sekser-lyd ved fullt pådrag opp til 7.000. Når man kommer fra E61 så er G30 som å kjøre bil med ørepropper i uansett, så @Fredrik 90 er nok bedre egnet til å si noe fornuftig om forskjellen på 545e og andre G30-versjoner.

Endret av Pekka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Ved å sette ønsket ladestatus på batteriet til 100% så skal vel også bensinmotoren gå hele tiden? Forutsatt at man har brukt opp litt strøm først. Når motoren brukes for å lade opp batteriet i denne modusen, øker da forbruket nevneverdig? Dvs hører man motoren jobber tyngre (drar en tyngre dynamo etc) hvor lang tid bruker motoren på å lade batteriet fra 50% til 100% uten at man regner med regenerering fra bremsing? 

Om bilen ruller i lang nedoverbakke på motorbrems, ville det da vært gunstig å satt motoren til lading av batterier, siden den går på motorbrems uansett? (bensinkutt aktivert) får man mer lading på batteriet ved å gjøre dette i tillegg til å bremse lett for å regenerere, eller har batteriet en maks kw den kan ta imot i disse tilfellene? Dvs at motor kombinert med brems ikke gir mer kw inn på batteriet enn om man velger kun en av delene?

Vet at bilen gjør dette best selv i automodus, men likevel artig å sette seg inn i :)

 

Dette er noe av det jeg må sette meg inn i 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydmessig så ble jeg litt forbauset over hvor lik motorlyd det er i B58 (bensin) og B57 (diesel) som jeg har. Dette er under akselerasjon vel å merke. I vanlig hybridmodus så under vanlig kjøring, særlig i lave hastigheter så hører du tydelig at du har en bensinsekser i 545e. Her får min G30 540d den typiske "diesel" låta, så fort jeg gir den litt turtall i form av akselerasjon så låter disse to motorene veldig likt.

Det jeg falt litt for i 545e er at når bilen settes i Sport så går bensinmotoren hele tiden såfremt man ikke stanser opp. Da har man hele tiden den herlige dype sekserhummingen under panseret, og dette er ikke kunstig lyd. Jeg kjørte med vinduene nede og lyden kommer fra motorrommet, uten tvil. Min 540d har ikke kunstig lyd, det er jeg veldig sikker på. Og om det er kunstig lyd på 545e så har de gjort en god jobb... Jeg tenker kanskje at de heller har forsterket den faktiske motorlyden igjennom høytaleranlegget. For dette høres helt ekte og troverdig ut i mine ører.

En ting vil jeg iallfall si. De som har kjørt BMW i mange år med sekser bensin, E28 og E34, E39 og F10. De som vil ha en vassekte BMW med deilig sekssylindret bensinmotor som høres ut som nettopp det den er. Dere vil IKKE bli skuffet i 545e. Dette er en 100 prosent vassekte BMW 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pekka Har du kiket godt nok i innstillingene? Jeg fant «active sound» i min G21 hvor man kunne bestemme hvor mye og hvor lite den skulle gi lyd. 
 

@Fredrik 90 Er du helt sikker på du ikke har active sound? Til og med F10 M5 har active sound. Litt av grunnen til at mange nyere BMW biler med sekser høres rimelig likt ut innvendig er pga active sound, mener jeg. 
 

For en stund tilbake sjekket jeg ut nettop 545e og lyden utvendig var absolutt ikke gale :D Nå er dette her en X5 men jeg kan tenke meg 5-serien høres i alle fall ikke noe dårligere ut. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Snagg30 skrev:

@Pekka Har du kiket godt nok i innstillingene? Jeg fant «active sound» i min G21 hvor man kunne bestemme hvor mye og hvor lite den skulle gi lyd. 

 

Har funnet Active Sound, men det laveste nivået er "Reduced".  Skal man skru det av er det Bimmercode som gjelder 😊

Takk for X5-video, heftig akselerasjon for en så stor bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var det endelig oppholdsvær, jeg har aldri gledet meg så mye til å vaske en bil noensinne.  Bilen ble gul av pollen med en gang, men det får så være.

Etter vask ble det dekkskift, 19" av, 20" på.  Trodde det var samme design, men 19" er mye dypere i senter.  Dobbeltsjekket at det var klaring til caliper foran og tok en runde for å få bilen til å registrere de nye dekktrykksensorene.  Til slutt var det frem med sykkelpumpen for å få helt riktig lufttrykk i dekkene.

1389501704_Frstevask1.thumb.jpg.216db52e66b1921b943e0120d3c39b2c.jpg

995864721_Frstevask2.thumb.jpg.28a1d0180f87ee0afa9b11cee782bda2.jpg

 

632199851_Frstevask3.thumb.jpg.7eb1e4bf306b5787d4a439562070e113.jpg

 

1893112986_Frstevask5.thumb.jpg.250c039afd50fef21d66f5d06d47f06a.jpg

825072419_Frstevask6.thumb.jpg.67daab999bda46bfc2f0e537102d4ddf.jpg

20210527_193029.thumb.jpg.e8ecfee812133938e0cfe6987fb63857.jpg

20210527_193718.thumb.jpg.e8d9c2ebc1feb30a8d8354e165b09047.jpg

20210527_200035.thumb.jpg.c57c08e096d4516398e87db0aac38a5d.jpg

 

20210527_205350.thumb.jpg.484ee954a4e042722579c1b43b17ab7c.jpg

843755236_Frstevask7.thumb.jpg.e06ddb8aa49566075a6cac30c25dab60.jpg

1971062832_Frstevask8.thumb.jpg.4a4122d9a266a3749a441530570cc467.jpg

20210527_205946.thumb.jpg.b30c7a6b5c34521cbb49c8850558a75c.jpg

20210527_215742.thumb.jpg.2278a1fb5dfbd804ab93ac51bc1fe74f.jpg

 

 

 

Endret av Pekka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...