Gå til innhold

Pekkas 545e


 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, mslello skrev:

Skjønner at du vil vaske denne ja! :) Ser de leverer full Xdrive høyde på 545e også 😏

Morsomt sammentreff, fikk dette svaret fra AC Schnitzer i dag:

 

AC Schnitzer.PNG

Endret av Pekka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For etpar dager siden fikk jeg endelig stilt inn lyden på H/K-anlegget og programmert garasjeportåpneren.  Begynner å bli bedre venner med bakluken når denne skal åpnes og lukkes med et sveip med foten under bakfangeren.

Harman Kardon-innstillingene er fra følgende video, ut fra kommentarfeltet så har fyren bedre peiling på lyd enn meg.  Bra ble det iallefall:  

For dere som ikke gidder å se hele videoen så er innstillingene:

SurroundSound: På

Diskant: 2-3 pluss

Bass: 4-5 pluss

 

Equalizer:

100Hz: 6 pluss

200Hz: 6 minus

500Hz: 3 pluss

1KHz: 2 pluss

2KHz: 0 (ingen endring)

5KHz: 2 minus

10KHz: 1 minus

 

I går ble det noen rolige mil på motorveien med bensinmotoren på for å begynne innkjøringen av denne:

https://www.bmw.com/en/automotive-life/break-in-a-new-car.html

 

Fornøyd med å finne en Charger R/T i parkeringshuset:

20210529_120352.thumb.jpg.ae7490e0cc00b7693b48958e05a8b934.jpg

 

616999786_ChargerRT.thumb.jpg.6c08a17538e2685bd584e784b189f752.jpg

Vel hjemme hadde vi kjørt langt nok til at hjulmutterne kunne etterstrammes.  Må finne meg en ny, plastkledd 17mm kraftpipe da den gamle begynner å bli litt slapp.  Ser på Hazet SLG903:

https://lsxgarasjen.no/hazet903slg17.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

En drøy måned med hybrid nå.  Har kjørt veldig mange turer, men veldig få kilometer.  Bensinmotoren er kun brukt den ene gangen på motorveien for å starte innkjøringen.  Slik sett har hybrid vært et helt riktig valg så langt.  Nå skal det sies at det flyttet inn en voksen Rottweiler for et par måneder siden, og han må transporteres i bur i E61 når vi skal på tur.  Det vil si at E61 får noen turer på 15-20 minutter når det ikke er så varmt ute (hunden legger seg ned og hviler en stund hvis temperaturen er høy), noe som gjør at det er den som brukes de få gangene jeg skal utenbys - slik at den blir god og varm.  Til det ene kontoret går 545e fint på strøm (riktignok testet med en ny Outlander Hybrid) og kan lade der, til det andre kontoret er avstanden og teoretisk rekkevidde lik (54km) så det må kjøres noe på bensin uansett.  Dermed blir fordelingen bensin/strøm på 545e kanskje litt kunstig nå all den tid disse turene til jobb tas med E61.

Fra BMW fylte bensin på fabrikken er gjennomsnittsforbruket 0.15 liter per mil.  Ser kWh per 100km er høy, men det kommer av mye småkjøring i en by med god stigning fra sør til nord.

20210611_223351.thumb.jpg.1c663a4eaca56ff224233e2704848dca.jpg

Ser stadig på YouTube-videoer for å raskere skjønne alt utstyret (kontra å lese instruksjonsboken), akkurat nå gleder jeg meg til å prøve self parking og videoopptak.  Litt skuffet over at tyske myndigheter nå har forbudt muligheten til å kjøre bilen inn/ut av en trang parkeringslomme med fjernkontrollen uten at man selv sitter bak rattet.  Det gjør virkelig Display Key overflødig (Heldigvis betalte jeg ikke noe for den da det var del av en pakke).  Pleier ikke å parkere trangt av frykt for merker i dørene, men morsom funksjon da.

Jeg elsker å leke med innstillinger i bilene, men for de som bare vil sette seg inn og kjøre så har virkelig BMW truffet spikeren på hodet:  Det er egentlig ingenting man trenger å fikle med ut fra forhandleren, standard-innstillingene passer helt utmerket.

Ellers dukket bilen opp hos Schmiedmann for en ukes tid siden:

Screenshot_20210610-222203_Facebook.thumb.jpg.a652842f18b3219b953d63ef3389d8f1.jpg

Screenshot_20210610-222102_Facebook.thumb.jpg.1500ac4a7acafd147e686d06d49d3b35.jpgScreenshot_20210611-070511_Facebook.thumb.jpg.5b64631a1e8f252941691611a472b1ad.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

2 måneder i går, 820km totalt, 640 på strøm.  Har brukt ca. en kvart tank med bensin, så skyhøye bensinpriser har ikke påvirket lommeboken enda.  Til gjengjeld er strømmen 36 ganger dyrere enn på samme tid i fjor, så det er ikke mulig å vinne.  Jeg kjøpte ikke bilen for å spare bensin, men for å spare rekkesekseren for småkjøring.  Alternativet var lenge en brukt 2019 M5, men den er enda mindre egnet enn 3-liter diesel til småkjøring.  Uansett, å spare drivstoff var ikke en avgjørende faktor for valget.

20210712_221457copy.thumb.jpg.94de685244b46007a2b2333ec30654a7.jpg

Jeg akselerer mye fortere på strøm i bytrafikk enn jeg gjør med 3-liter diesel, noe som gjør at all småkjøring på strøm går veldig fint.  Diesel-bilen har noe kort førstegir, så det blir litt masete kjøring med høyere turtall, rykk og raske girskift for å holde samme tempo.

Ellers leker jeg fremdeles med nytt utstyr: Her om dagen fant jeg et digitalt nøkkelkort på solskjermen og tok en titt på YouTube for å aktivere og bruke nøkkelkortet til å låse opp og starte bilen.

En funksjon som er gull er Reversing Assistant.  En venninne av jentungen bor på toppen av en bakke der det er mur/fjell på begge sider av veien samtidig som det er svingete og veldig smalt.  Oppe ved huset er det ikke mulig å snu med en 5-serie hvis en av bilene står utenfor garasjen, men med Reversing Assistant repeterer bilen de siste 50 meterne baklengs så lenge hastigheten var under 36 km/t.  Den ratter selv, mens føreren må bruke brems/gass.  Satser på å filme dette en gang.

Når perioden med hjemmekontor er over om under en måned så kommer kilometerne til å renne på i et helt annet tempo enn så langt.  Bilen har vært på jobben som er lengst unna et par ganger, og blir ladet der.  Starter bensinmotoren hjemme og på jobb, og går over til elektrisk drift på motorveien et sted.  Foreløpig har jeg kommet frem med adskillig lenger elektrisk rekkevidde enn nødvendig, så jeg skal skru av sekseren tidligere for hver gang.  110 på motorveien i ca. 20 grader ser ut til å gi 46km rekkevidde, hadde vært spennende å prøve en lang 60-sone uten bakker for å se hvor nær de oppgitte 54 km man kan komme.  Som beskrevet tidligere er poenget med å starte motoren ved avreise at den skal være varm når jeg skal ut på motorveien og innimellom må løse trafikale utfordringer med høyrefoten.

I dag er bilen på jobben nærmest, en kjøretur på landevei og i bytrafikk på ca. 28 km.  Brukte 68% strøm på turen, og lader på jobb.  Prøver ikke å spare strøm på disse turene, det er ikke poenget.

Liker godt den adaptive fjæringen, den er passe fast i komfortmodus, men strammer seg veldig raskt opp når man har høy hastighet inn i en sving.

For endel år siden oppdaget jeg at telefonsamtaler med handsfree i Tesla høres veldig lett på utsiden, usikker på om årsaken er manglende støydemping eller manglende motorlyd, men trakk på smilebåndet i dag da bilen på grønt lys rullet over sentrumsgaten med mange ventende fotgjengere på hver side og Radio Rock skiftet til Rammstein med Deutchland og strofen «Deutchland, Deutchland über alles» dundret ut av høyttalerne.

20210703_191625copy.thumb.jpg.a56e271a828dbeeb42d83702ee281843.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott oppdatering, liker å følge med på dine erfaringer med denne bilen. Det er nyttig informasjon for meg som går og vurder samme bil med tid og stunder. 

Jeg pratet med en på bensinstasjonen som kjørte en 545e. Han hadde en litt annen taktikk en deg når det gjelder bruk av motor på jobb pendlingen. Han startet på strøm hjemme, så kjørte han de 10 km på småveier bort til motorveien. Her aktiverte han bensinmotoren og kjørte ca 26 km i 120 km/t. Så kjørte han av motorveien og slo over på elektisk igjen for å kjøre de siste 16 km i 50 og 60 soner til arbeidsplassen. På jobb ladet han og gjentok samme prosedyre på vei hjem. Argumentet for å bruke motoren kun på motorveien var at det er her motoren går "lettest" og at den blir helt driftsvarm. 

Uansett hvordan man gjør det så er det veldig artig å høre de forskjellige metodene for å kjøre hybridbil. Og når jeg ser ditt forbruk og hva som er mulig, så tenker jeg at om vi en gang skal få bensinpriser på 25 kr litern så går det an å kjøre skikkelig bil likevel. Hvis ikke dette er en del av fremtiden så vet ikke jeg, jeg tror ikke på elbiler som the final soulution 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer noe nytt om bilen for hver dag som går (nesten), og synes det er en morsom prosess i seg selv.  En ting jeg ikke har reflektert så mye over i begynnelsen er at den ruller omtrent på samme måte når jeg slipper gassen som min manuelle E61, dvs. at G30-en regenererer mens E61-en motorbremser med samme retardasjon.  Kjenner jeg BMW rett er ikke dette tilfeldig.

Ellers venter jeg utålmodig på å få nok kilometer på B58-motoren til at den er innkjørt og jeg kan kjenne på draget fra 4.000-7.000.  Eneste gang jeg har kjøpt ny bil tidligere var en Mustang GT i Los Angeles, der jeg bittert måtte se diverse Camaroer dra fra på grønt lys før motoren var innkjørt.  Selvbeherskelse er tungt noen ganger.

Når det gjelder adaptiv fjæring så ser jeg at jeg husket feil i innlegget over: Adaptiv fjæring fungerer kun med bilen i Hybrid-modus og en destinasjon plottet inn i GPS-en.  Understellet skal også kjøres inn, så det er noen kilometer igjen før jeg kan sette understellet i Sport og la Pilot SuperSport bite seg fast i favorittsvingene.

Den latterliggjorte gestikuleringsfunksjonen er standard, så den kom jeg ikke utenom.  Bruker den faktisk til all justering av volum på stereoanlegget, da jeg slipper å se ned på ratt/senterkonsoll for å finne riktig knapp.

Etter flere gode tips her på forumet så drar jeg girspaken i M/S hvis jeg vil at rekkesekseren ikke skal stoppe når bilen står stille.  Da går girkassen i Sport og girer automatisk, om enn med et noe høyere turtall enn i Drive.  Dytter den bare tilbake i Drive når jeg er ferdig med den ene stoppen eller to på vei til/fra jobb, vesentlig mindre arbeid enn å kjøre med manuell kasse.  I Manuell modus så girer man opp selv, men bilen girer ned når turtallet blir for lavt - minner litt om et bilspill der du får hjelp til å lykkes.

20210713_134404copy.thumb.jpg.910d13b59cea61537e908ea52f65c24c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du deler :)

På G20'n så varierte den regenerering i forskjellige modus. Hyrid, så er det full regenering. Hyrid Eco pro, så velger den å "seile" helt til du tar igjen en bil. Da regenerer den, selv om du ikke benytter cruisecontroll. Mener også at den noen ganger gikk over til regenerering på endring av fartgrense. Men det oppførte seg i tilfelle ikke konsekvent.

Jeg har forstått det som at fjæringen er adaptiv hele tiden, som du beskriver i forrige innlegg. Men fastere innstilling på Sport enn i comfort/hybrid. Mens den i adaptiv modus velger hva som passer best av comfort eller sport. Men det er ikke sikkert 545e har samme funksjon og denne adaptiv modusen?

Blir fint å få den ferdig innkjørt, så den kan nytes til fulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk 😊

Kjører stort sett bare i Eco Individual (satt det som Default) eller Sport Individual, så har ikke lagt merke til forskjellige grader av regenerering enda, men får mulighet i morgen.  Bilen regenererer i EcoPro så snart farten går ned, f.eks. når fartsgrensen går fra 60 til 40, og ved bruk av bremsepedal.

For adaptivt understell så dukker det opp en melding på hovedskjermen når jeg trykker på Adaptive-knappen ved siden av Sport/Hybrid/Eco-knappene: "Bilen må være i hybrid-modus og destinasjon plottet inn på navigasjonen for at adaptivt chassis skal virke".  Det er selvsagt ikke ordrett, skal ta bilde av skjermen senere i dag.  Har lest i tysk og norsk konfigurator uten å bli så mye klokere:

image.thumb.png.d9910e74345aed4b75f25065dbc9753a.png

EDIT:

Når jeg trykker på Adaptiv-knappen kommer dette opp. Forteller meg at jeg ikke har fotografisk hukommelse, og at jeg må undersøke mer - kanskje til-og-med lese bruksanvisningen 😳

 

20210720_154639.jpg

Endret av Pekka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner mye om Dynamic Damper Control på nettet, men det er endel synsing og lite konkret fra BMW for G30.  Teksten under er fra et G30-forum fra 2017:

 

Comfort, Sport, ECO PRO and, optionally, Adaptive (if Dynamic Damper Control and the Navigation system Professional are specified) – can be selected at the touch of a button. Each mode activates a predefined set-up for the relevant powertrain and chassis components. The Sport and ECO PRO modes can be further differentiated using the iDrive Controller, which now allows the powertrain and chassis settings to be configured separately. In the new Adaptive Mode, the steering, Dynamic Damper Control and Steptronic transmission are automatically adapted to the driving style and, depending on vehicle specification, also to the route.  The control logic reacts to inputs such as accelerator and steering commands, or gear selector position, to vary the powertrain and chassis characteristics between sporty and more relaxed. Also, data supplied by the Navigation system Professional is used to proactively adapt the settings to take account of upcoming bends and intersections, or different types of road, such as motorways or single-carriageway main roads.

EDIT:

Måtte frem med bruksanvisningen til slutt:

 

👀

919165654_Screenshot_20210721-123057_DRIVERSGUIDE.thumb.jpg.4d3624939d30e1500dc728f629105f4c.jpgScreenshot_20210721-123247_DRIVERS GUIDE.jpg

Endret av Pekka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Artig å lese om erfaringene dine med bilen :) Hilsen nytt medlem med samme bil 🥰 Bestilte som en av de første i fjor høst, og bilen ble levert til forhandler lille julaften 2020. Sto i utstillingen hos dem til den ble hentet ut to dager før påske. Nydelig bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...