Gå til innhold

Pekkas 545e


 Share

Anbefalte innlegg

Takk for det, skal legge ut mer ved anledning :) Nydelig kombinasjon på din også. 

Den mye omtalte "kjedelige" grå her da, Bernina Grey amber effect. Effekten synes godt bakskjermen på bildet. Ganske heftig i sollys. Knallfornøyd med fargen. 

image.thumb.png.ee7dd7bbc286108d8f9b301beba0a025.png

Endret av Rita G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rita G

Nydelig bil du har fått deg det, legg gjerne ut mer bilder og erfaringer. Per dags dato så er 545e den eneste hybridbilen jeg kunne tenkt meg 😅 Har vel motvillig innsett at diesel er på ut (i Norge) så da må noe sånt vurderes opp mot ren bensinbil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
På 13.7.2021 den 15.55, Pekka skrev:

2 måneder i går, 820km totalt, 640 på strøm.  Har brukt ca. en kvart tank med bensin, så skyhøye bensinpriser har ikke påvirket lommeboken enda.  Til gjengjeld er strømmen 36 ganger dyrere enn på samme tid i fjor, så det er ikke mulig å vinne.  Jeg kjøpte ikke bilen for å spare bensin, men for å spare rekkesekseren for småkjøring.  Alternativet var lenge en brukt 2019 M5, men den er enda mindre egnet enn 3-liter diesel til småkjøring.  Uansett, å spare drivstoff var ikke en avgjørende faktor for valget.

20210712_221457copy.thumb.jpg.94de685244b46007a2b2333ec30654a7.jpg

Jeg akselerer mye fortere på strøm i bytrafikk enn jeg gjør med 3-liter diesel, noe som gjør at all småkjøring på strøm går veldig fint.  Diesel-bilen har noe kort førstegir, så det blir litt masete kjøring med høyere turtall, rykk og raske girskift for å holde samme tempo.

Ellers leker jeg fremdeles med nytt utstyr: Her om dagen fant jeg et digitalt nøkkelkort på solskjermen og tok en titt på YouTube for å aktivere og bruke nøkkelkortet til å låse opp og starte bilen.

En funksjon som er gull er Reversing Assistant.  En venninne av jentungen bor på toppen av en bakke der det er mur/fjell på begge sider av veien samtidig som det er svingete og veldig smalt.  Oppe ved huset er det ikke mulig å snu med en 5-serie hvis en av bilene står utenfor garasjen, men med Reversing Assistant repeterer bilen de siste 50 meterne baklengs så lenge hastigheten var under 36 km/t.  Den ratter selv, mens føreren må bruke brems/gass.  Satser på å filme dette en gang.

Når perioden med hjemmekontor er over om under en måned så kommer kilometerne til å renne på i et helt annet tempo enn så langt.  Bilen har vært på jobben som er lengst unna et par ganger, og blir ladet der.  Starter bensinmotoren hjemme og på jobb, og går over til elektrisk drift på motorveien et sted.  Foreløpig har jeg kommet frem med adskillig lenger elektrisk rekkevidde enn nødvendig, så jeg skal skru av sekseren tidligere for hver gang.  110 på motorveien i ca. 20 grader ser ut til å gi 46km rekkevidde, hadde vært spennende å prøve en lang 60-sone uten bakker for å se hvor nær de oppgitte 54 km man kan komme.  Som beskrevet tidligere er poenget med å starte motoren ved avreise at den skal være varm når jeg skal ut på motorveien og innimellom må løse trafikale utfordringer med høyrefoten.

I dag er bilen på jobben nærmest, en kjøretur på landevei og i bytrafikk på ca. 28 km.  Brukte 68% strøm på turen, og lader på jobb.  Prøver ikke å spare strøm på disse turene, det er ikke poenget.

Liker godt den adaptive fjæringen, den er passe fast i komfortmodus, men strammer seg veldig raskt opp når man har høy hastighet inn i en sving.

For endel år siden oppdaget jeg at telefonsamtaler med handsfree i Tesla høres veldig lett på utsiden, usikker på om årsaken er manglende støydemping eller manglende motorlyd, men trakk på smilebåndet i dag da bilen på grønt lys rullet over sentrumsgaten med mange ventende fotgjengere på hver side og Radio Rock skiftet til Rammstein med Deutchland og strofen «Deutchland, Deutchland über alles» dundret ut av høyttalerne.

20210703_191625copy.thumb.jpg.a56e271a828dbeeb42d83702ee281843.jpg

Ser at du skriver at du fant ut på YouTube hvordan du aktiverte nøkkelkortet. Av ren lathet spør jeg heller her :) Jeg har satt opp diplay key til meg selv som er hovedbruker av bilen, og den andre vanlige til sambo. Har dermed 3 brukerprofiler, min, hans og gjest som er standard. Uansett hva jeg prøver, får jeg ikke knyttet til kortet til noen av disse. Får bare beskjed om at det kun er en nøkkel som kan knyttes opp mot hver profil 🤔 Selger sa noe om at kortet kunne være fint om man skulle på stranda og ikke ville ha med seg display key f. eks. Jeg tenkte det som en backup til min nøkkel. Vet du hva jeg gjør feil/ikke gjør? Trenger jo ikke en brukerprofil til, og det fordrer jo også en ny bruker på Bmw-appen, som er styr nok i seg selv med de to vi har lagt opp.

Ellers kan jeg også rapportere om storsmilfaktor til denne bilen :) Var kraftig inne på tanken om å legge den ut for salg i sommer (3 måneder gammel) til fordel for bestilling av en I4 M50 (som har vært den bilen jeg/vi har ventet på i noen år nå), men når jeg ser hvor mange som bestiller den, og har begynt å bli vant til den andre, så blir den nok her en stund videre likevel ❤️ Kjører en del mer til jobb om dagen, og har ca. 7 mil t/r. Lader ikke på jobb (kunne gjort det, men velger å bruke litt bensin også på E6). Ligger nå på 2,7 l. i reelt forbruk (med litt variert kjøring utenom vanlig jobbkjøring). Volvo S90 T8'en fikk jeg så vidt ned i 3,5 på sommeren. 1-0 til Bimmer'n der altså :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. 2:10 inn i denne videoen begynner forklaringen (kortet er til å låse opp, legge på platen for trådløs lading, starte bilen innen 30 sekunder, låse bilen). Deretter en forklaring på hvordan aktivere kortet første gang (Innstillinger -> Dører -> ). Det tar lengre tid å se videoen enn å aktivere kortet 😄

Jeg måtte øve meg litt på å holde kortet i riktig vinkel mot dørhåndtaket, men fikk det til etterhvert.

i4 ser strålende ut, men guttungen er på min størrelse og vokser fra meg, så hvis jeg skal bytte bil en gang så blir det nok i 2024 når den helelektriske 5-serien kommer. Men kanskje han har flyttet hjemmefra innen den tid og ikke skal sitte i baksetet så mye? 🤔

https://youtu.be/BHmtyjc4zmA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pekka skrev:

Ca. 2:10 inn i denne videoen begynner forklaringen (kortet er til å låse opp, legge på platen for trådløs lading, starte bilen innen 30 sekunder, låse bilen). Deretter en forklaring på hvordan aktivere kortet første gang (Innstillinger -> Dører -> ). Det tar lengre tid å se videoen enn å aktivere kortet 😄

Jeg måtte øve meg litt på å holde kortet i riktig vinkel mot dørhåndtaket, men fikk det til etterhvert.

i4 ser strålende ut, men guttungen er på min størrelse og vokser fra meg, så hvis jeg skal bytte bil en gang så blir det nok i 2024 når den helelektriske 5-serien kommer. Men kanskje han har flyttet hjemmefra innen den tid og ikke skal sitte i baksetet så mye? 🤔

https://youtu.be/BHmtyjc4zmA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Takk, da skal jeg sjekke ut den :) Ja, har hatt sansen for I4 hele tiden (eller, strengt talt 4-serien, 440i er vel en av mine absolutte favoritter ❤️ ), men timingen med retur av leasingbil gjorde at det ble 545e i stedet. Angrer ikke altså, men når prisene kom, ble det jo åpenbart at man kunne "bytte ned" til en nydelig bil. Imidlertid, 5-serien blir her nå.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Livet ble plutselig veldig travelt, så rakk å skrive et lite stykke etter tre måneder men ikke legge det ut før nå:

3 måneder

Har nå pers på 50km på motorvei med mye bakker og stort sett 110-sone.  Tenker dette er såpass nær BMWs lovede 54km at de siste 4km er oppnåelig i en flatere 80-sone.  Dermed måtte jeg bla litt i menyene for å finne frem motortemperaturen, visstnok en blanding av olje-temp og vann-temp, for å finne driftstemperaturen (ble ikke så mye klokere av endel Google-søk, ser ut til at normal temperatur ligger på 110 grader for B58, og at mellom 90 og 120 grader er regnet som akseptabel variasjon.  Dette spiller dog ingen rolle ettersom BMW bare viser et termometer istedenfor et tall).  Siden bensinmotoren bevisst blir startet med en gang på disse langturene for å ha driftstemperatur før kreftene trengs så er det lurt å ikke skru av bensinmotoren for tidlig – da forsvinner jo noe av poenget med å ha en hybrid for oss som liker å ta vare på bilene våre.  Vet jeg taler til menigheten på et BMW-forum 😊  Motoren oppnår i alle fall driftstemperatur på rekordtid, ca. 3 kilometer med rolig kjøring i 30-50-soner er nok, tipper BMW har vært ekstra bevisste på dette i en hybrid. 

De nevnte 50km er teoretiske, som vist på måleren.  I god BMW-ånd ligger det nok endel reserver i oppgitte tall, men for å finne ut av dette selv så må jeg full-lade bilen ved siden av en relativt flat vei med jevn hastighet, for så å kjøre bilen tom for strøm.

En gledelig detalj er hvordan BMW har håndtert feilvisning på speedometeret.  På E61 er det ett stort klikk med spaken for 10 km/t fartsendring, og ett lite klikk for hver 1 km/t.  GPS viser at 115 km/t på speedometeret er 110 i virkelig hastighet.  I den andre enden er 32 km/t = 30.  545e har samme feilvisning, men man kan programmere inn f.eks. +3 km/t opp til 60 og +5 km/t over 60.  Dvs. at når bilen foreslår å endre farten (litt mer om skiltgjenkjenning under) så trykker man på SET-knappen på rattet og bilen endrer til f.eks. 115 km/t på speedometeret i 110-sonen.

Skiltgjenkjenningen er basert på to ting – tror jeg: Fartsgrense-skiltet ligger i BMWs navigasjonssystem, og blir verifisert med kamera når skiltet passeres.  Dvs. at endrede fartsgrenser ifbm. veiarbeid blir registrert når man passerer skiltet, man får ikke varsel før man kommer dit. Systemet fungerer egentlig veldig bra, det er bare et par steder føreren må overstyre.

Det er flere muligheter til å hindre motoren i å stoppe når bilen stanser, jeg har foreløpig landet på å dra spaken mot meg (Sportsmodus).  Dette fordi jeg ikke ønsker en serie kaldstarter da det miljømessig er bedre med en bil som varer lenger enn å spare noen sekunder med utslipp - tror jeg.  Hadde jeg bodd i Oslo sentrum kan det hende auto start/stopp hadde gitt en miljøgevinst, men da hadde jeg kjørt på strøm uansett.

Den semi-autonome funksjonen som styrer rattet fungerer best på motorveien: På landevei så hender det jeg får beskjed om å overta styringen på kort varsel på vei inn i en sving.  Når bilen har feil sporvalg inn i svingen så kommer autovernet plutselig litt for nær.  Som noen skrev på forumet så er denne funksjonen mest egnet til de gangene man skal ta på solbriller eller gjøre noe annet som krever oppmerksomhet og eventuelt to hender i noen sekunder.  Skulle man være av det uoppmerksomme slaget så er det også greit å få hjelp til å holde bilen på veien.

Har lest litt i instruksjonsboken, og finner enkelte ting som ser feil ut, bl.a. Xtraboost-funksjonen.  Denne skal man visstnok få opp i displayet når man trykker flere ganger raskt på Sport-knappen ved girspaken.  Jeg har sett eBoost i displayet ved noen pådrag, så jeg tipper BMW har automatisert Xtraboost-funksjonen der elmotoren hjelper bensinmotoren ved akselerasjon.  Det blir bra dreiemoment på lavt turtall av slikt.

Av de første 2500 kilometerne var 1800 på strøm, de resterende 700 på bensin er mest på grunn av langturer der jeg ikke får ladet på destinasjonen.  Total kombinert rekkevidde blir da avhengig av type kjøring, men på siste bensinfylling ser det ut til å bli 1600 kilometer inklusive en dag med endel kjøring på motorveien uten særlig med lading.  Det høyeste bensinforbruket på én tank så langt er 0.3, men da forsvant halve tanken på en langtur.  Ser ut til at normalforbruk er 0.24 liter på mila og 17.7 kW (eller hva nå betegnelsen er).

Turene på bensin ser jeg på som steg nærmere innkjøring av motoren, den skal holdes under 4.500 o/min inntil 2.000 km, og unngå fullast eller kick-down fullstendig.  Så da er det bare drøyt 1.000 km igjen til flat pedal.  Akselerasjonen er mer enn tilstrekkelig opp til 3.000 o/min uten spesielt mye pådrag.  Som skrevet tidligere er elmotoren sterk nok til rask bykjøring, og den flytter bilen kjapt på motorveien også.  Men, jeg gleder meg veldig til å kjenne draget og høre sekseren opp mot 7.000 o/min.

Etter 3 måneder er det slutt på å teste alle mulige menyer og innstillinger også, det er bare å sette seg inn og kjøre.  Uten motorlyd blir det høy musikk isteden, noe jeg ikke er vant med da hørselen tidligere ubevisst har fanget opp turtallet i en bil med forbrenningsmotor.  Ca. 60% av maks volum gir et lydnivå som nesten får ørene til å blø, og kvaliteten på lyden virker veldig bra.

Har prøvd å konfigurere Widgets ihht. Instruksjonsboken, men i likhet med Xtraboost ser det ut til å være en copy-and-paste fra en annen modell for jeg har ikke kommet noen vei.

Uansett, veldig fornøyd så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin lesing! Hvilke andre metoder finnes for å kunne la motoren gå? Ser du også skriver litt om at det er igjen 1000km til bensinmotoren er innkjørt. Finnes det en egen oversikt over kilometerstand for motoren? Nå som det er hybrid, gir jo egentlig ikke kilometerstanden på bilen isolert sett noen mening lenger. Jeg ville f.eks mye heller kjøpt en bil som var gått 10 000km på bensin og 90 000km på elektrisk enn vice versa, og i alle fall ville det vært en betydelig verdiforskjell, sett i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På G20 så holdt den selv oversikt over kjørte kilometer på strøm  så da er det lett å finne ut. Men når jeg fikk oppdatert programvaren (2 ganger) så ble oversikten over kilometer kjørt på el nullstilt. Så kan være greit å notere seg om man vil ha full kontroll.  

Artig å lese dine erfaringer 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter fem måneder som eier har de siste halvannen til to månedene vært uten lademuligheter på jobb fordi noen brakker forsvant og med dem strømuttakene. 

Da lademuligheten forsvant hadde jeg kjørt 1213km siden forrige tankfylling og brukt opp 60% av tanken.  Dette gir en hypotetisk rekkevidde på 2021km per fylling.  Kjører man ofte langt slik at prosentandelen for bensin går opp blir rekkevidden naturligvis mye kortere.

Har siden eksperimentert litt med strømforbruk og kjøremoduser og notert følgende:

Bensinforbruk til jobb og 100% - 0% strøm: 0,2 liter per mil ved manuell styring av strøm og bensin (altså bevisste valg, ikke kjøring i hybrid-modus).  Dette er på 54 kilometer med bytrafikk, lang 110-sone og bytrafikk igjen.

Hjem igjen med tomt batteri blir det samme resultat om jeg for testens skyld velger hybrid-modus eller om jeg styrer manuelt: 0.74-0.75 liter per mil.

Gjennomsnittsfart ved alle tre målingene er 73.7-74.6 km/t.

Uansett, det jeg har landet på er det jeg opprinnelig kjøpte bilen for: Driftstemperatur på motor ut på motorveien, og tilgang til alle 394 hestene på hele motorveistrekningen – så bruker jeg strømmen på køkjøring i by der forbikjøringsmulighetene uansett er null.  Ideelt for meg, bilen og lokalmiljøet.

Elmotoren er på papiret svak (109hk/265Nm), men i motsetning til elbiler flest har denne 8 gir og akselerasjonen er hurtigere enn det jeg normalt ville hatt i en ren fossilbil, i alle fall i bytrafikk.

Motoren er ferdig innkjørt og bilen gjør 110 km/t – Fengsel på ufattelig kort tid.  For å forstå essensen i denne bilen må man ta inn over seg at den elektriske motoren gjør at den minste bevegelse på gasspedalen medfører umiddelbar akselerasjon, det er ingen turbolag, samt at etter hvert får 3-literen summet seg og bygget opp ladetrykket.  Bilen kan altså være en sparebøsse om man ønsker det, eller så kan elmotoren fylle inn svakhetene i effektkurven til bensinsekseren.  Akselerasjonen er sømløs og uten ketchup-effekt, og 0-100 på 4.4 sekunder (Auto Motor und Sport) matcher forrige generasjons M5.

Laserlysene er ikke brukt enda, men det virker som om de har en uønsket bieffekt: Noen dager er det opptil tre biler som suser forbi i venstrefeltet før de hopper på bremsepedalen og blir liggende i lovlig hastighet, fremdeles i venstrefeltet.  Mulig at det er tilfeldig, men jeg mistenker at de blå stripene i frontlyktene gjør at bilen ser ut som en sivil UP-bil i sidespeilet.  Resten av bilen skriker alt annet enn UP, så jeg sitter bak rattet og lurer på hva de driver med.  Legger de seg da inn foran og senker farten til under fartsgrensen så mister jeg tålmodigheten innimellom, og jobber nå med moderering av gasspedalbruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å høre litt mer brukererfaringer 👍 Jeg synes at de forbrukstallene du legger frem her er ganske posetive, selv jeg som kjører en diesel vil jo kunne ha en stor besparelse i det daglige. På motorveien synes jeg ikke 0,74 er avskrekkende sett i lys av hva som bor i bilen av krefter. Det er noe over de 0,61 jeg klarer med min 540d på konstant 120 km/t, men besparelsen i hverdagen er såpass stor at dette går opp i opp med GOD margin. Jeg ser jo hvordan behovet for elektrisk hverdagskjøring presser seg frem med all lokalkjøring mellom jobb, butikk og barnehage. 

Det skal bli interessant å høre dine erfaringer hvordan bilen fungerer nå som vi går mot en kaldere årstid 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...