Gå til innhold

ingvaldsen sin E70 30SD - solgt


Ingvaldsen
 Share

Anbefalte innlegg

nytt univers betyr ny tråd, har gått på en stjernesmell å kjøpt bilen jeg aldri skulle ha i fargen jeg aldri skulle ha!

det hele startet med at jeg var hos TRF en tur for et par tre uker siden for å trimme touringen min, og da ble jeg tilbydd å prøvekjøre hans e70.  Jeg ble overbevist og hadde lyst til å ha med bilen hjem samme dag men siden den var svart så kunne jeg jo ikke kjøpe denne.

er egentlig på utkikk etter den perfekte f-serie men siden den jeg skal ha ikke er til salgs enda så måtte jeg nesten begå et bilkjøp, da tenkte jeg at denne kunne være en bra ventepysje og samtidig noe helt annet en det jeg er vant til å ha! kanskje bilen blir værende på sikt

må takke @TRF for ryddig og profesjonell handel, godt å kjøpe bil av noen som vet hva det innebærer å drifte en slik bil ! entusiasteid x5 er det nok laaaaaangt imellom:..

bilen er veldig dårlig utstyrt etter min standard, men den har nesten det viktigeste, store mangler er ting som webasto, hifi dsp, cic, adaptive lys og interiør med farge.

det positive på utstyrsfronten er at den har komfårseter, hifi pakke, varme i baksete, 7 seter, panorama, edc dempere, hydrauliske stabstag og CC med bremsefunksjon

Den er veldig bra teknisk og lakkmessig, terje har gjort my teknisk arbeid preventivt her.  Bilen er opprinnelig en 30d som har blitt godkjent ombygd til 30sd med alt dette skulle medføre.

det er nylig blitt lakkert alt utenom tak i på grunn av en forsikringssak der bilen har blitt brukt som lekeplass, forrige eier sørget for å ta legge i litt ekstra for å få tatt alt når det først ble lakket så mye. bilen er derfor i meget pen tilstand utvendig

bilen har nå gått 292k km etter 14 år i norge, drivlinjen har gått vesentlig mindre.

den står på nydelige x5M hjul med 285/35r21 og 325/30r21 stjernemerkede dekk, hartge eksos og senk :D

selvsagt er den trimmet, går med trf sitt steg 2 som er estimert til 375hk.. den går som et helvete selv om det er en så stor bil :P

har ingen større planer med bilen annet en å bruke å drifte den, men det er noen ting jeg må få ordnet som jeg ikke har peiling på i det heletatt.. :

 

- CIC må ettermonteres

- adaptive lys 

- webasto, men frykter det er litt vell omfattende?

- skvettlapp foran eller folie på bakskjerm for å hindre steinsprutskade.

 

hjelp og forslag på denne fronten tas imot med et smil ! 

 

kjente feil er: 

parksensor og rygge kamera kommer og går

er noe mystisk med sjåførsete, alle funksjoner funker greit manuelt... men når du skrur av tenning går ikke rattstammen opp, sidestøtten går ikke ut og det er kun speil som reagerer på memory knappene.  må være no krøll med komfårfunksjonen der ? kom gjerne med innspill

 

 

 

739239AF-0D2C-4DA8-A319-39B738ED3246.jpeg

07D73159-64B6-4E28-8922-329A33547F08.jpeg

2488DBD2-35C1-485B-829B-2AD2B35D18D9.jpeg

29129326-E2A3-480E-B6A0-05B5316F0E24.jpeg

6FA65230-607A-4263-B0EE-E160C95C35ED.jpeg

218DA594-60F9-4FF5-A0AC-1603977475E9.jpeg

C68FB839-8AD3-4711-8CD2-15BD5BE5B978.jpeg

E9D88D84-1FC0-40AE-A143-3563F042D451.jpeg

60747F8E-036C-4AF9-93FE-6C95F2EF53A8.jpeg

B29B609C-636F-45AD-B118-AE3E10DE9EB9.jpeg

BF66910E-01CE-42D9-8DEF-F7DDF8ACCA1F.jpeg

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tennbrikket skrev:

Gratulerer med sprek SUV! Denne må nok flytte på seg, ja.

Må snart anskaffe deg grønndiesel hjemme så mange dieselbiler du har nå. 

Mange takk! Har faktisk en tusenliters tank i kjellern, men den er nestentom🤠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sveigis skrev:

Grattis med fin e70 Jostein 😊

Synes e70 i sort er meget eksklusivt og flott jeg da.

Med det vedlikeholdet denne har fått pluss at du er blitt eier av den ,så vil denne vare lenge 🙏

Mange takk!

vi får se hvor lenge den blir i mitt eie da, mulig den blir på lang sikt😊

19 minutter siden, Shattered skrev:

Gratulerer med E70 :D Ble det ren byttehandel mot E39? 

takk takk, e39’n står her fortsatt den! Må vell tynne ut bilparken litt siden det kommer en bil til ved høsttider🤠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med super vogn :) blir vel godt å ha denne til vinteren med all snøen som legger seg på Lesja :) ikke så nøye om de brøyter lengre nå.

E70 er nydelige biler, hadde jeg fortsatt hatt huset fullt av unger så hadde en slik stått høyt på ønskelista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med X5! Jeg spøkte jo litt i den andre tråden om at jeg får konkurranse om å kjøpe bilene til Terje, for jeg var nylig i prat med samboeren om at vi på sikt burde ha noe med tauekrok og høyere bakkeklaring, så halv-spøkte jeg at vi kan vel sikkert bare kjøpe den andre bilen hans, så ser jeg her at du har kjøpt den 😃

Skvettlapper på bilen bør vel funke? Ellers må du ha folie langs kanalen også, ikke bare bakerst, selv om det er der det blir mest steinsprang. Adaptive lys er nok selve lyktene, mulig noe ekstra kabling og litt koding. E6x hadde forskjellige moduler for AHL, så du må kanskje oppgradere lysmodul i samme slengen. Webasto kan bli litt omfattende, med prisene på enkelte løsdeler blir det fort ganske mye, men om du får plukke fritt fra en vraka bil så er det plutselig litt lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Ron Jeremy skrev:

E70 er fremdeles kanskje den fineste X5 og X modellen fra BMW. 
Hva med champagne skinn og maritime lister, noe litt utenfor allfarvei. 
gratulerer med grom X, fin bilpark du har nå!

e70 har egentlig aldri falt helt i smak utseendemessig, men rompa har de fått til på denne, resten ser bedre ut på en e53 med 4,8is optikk!

farger innvendig har vært kult, denne har jo intet mindre en 7 seter og varme i midterste rekke... så man skal ha flaks for å finne en individual kombinasjon som kan monteres rett inn i denne bilen

skinnpakken i e70 er jo rett å slett nydelig, det er ikke prioritert per idag men jeg alltid på vakt etter individual deler.

mangetakk, bilparken er egentlig for stor nå mtp at 1 av bilene er et prosjekt enda.

 

16 timer siden, Mortenej skrev:

Gratulerer med super vogn :) blir vel godt å ha denne til vinteren med all snøen som legger seg på Lesja :) ikke så nøye om de brøyter lengre nå.

E70 er nydelige biler, hadde jeg fortsatt hatt huset fullt av unger så hadde en slik stått høyt på ønskelista.

mangetakk!

vi får nå se da om det fungerer så bra med 275 å 315 dekk på vintern, ser ivertfall tøft ut!  har aldri hatt 4wd bil på privaten før faktisk.

 

16 timer siden, E.C. skrev:

Gratulerer med X5! Jeg spøkte jo litt i den andre tråden om at jeg får konkurranse om å kjøpe bilene til Terje, for jeg var nylig i prat med samboeren om at vi på sikt burde ha noe med tauekrok og høyere bakkeklaring, så halv-spøkte jeg at vi kan vel sikkert bare kjøpe den andre bilen hans, så ser jeg her at du har kjøpt den 😃

Skvettlapper på bilen bør vel funke? Ellers må du ha folie langs kanalen også, ikke bare bakerst, selv om det er der det blir mest steinsprang. Adaptive lys er nok selve lyktene, mulig noe ekstra kabling og litt koding. E6x hadde forskjellige moduler for AHL, så du må kanskje oppgradere lysmodul i samme slengen. Webasto kan bli litt omfattende, med prisene på enkelte løsdeler blir det fort ganske mye, men om du får plukke fritt fra en vraka bil så er det plutselig litt lettere.

mangetakk ! du trenger ikke å legge planene helt på is for denne bilen, er som sagt kjøpt fordi jeg ikke klarer å vente på den rette f-serien.  mulig den kommer for salg til høsten, og det er mulig den blir med meg i flere år framover.. per idag lener det seg mot det sistnevnte faktisk, godt fornøyd med å sitte høyt samtidig som jeg har kjøreegenskaper av den smidige typen!

 

har ikke fått tid til å satt meg ned skikkelig å sett på detaljene om hva jeg kan og ikke bør gjøre, hentet bilen etter at jeg kom hjem på fri så har gått i ett til nå.

 

skvettlapper ser jeg er høyst nødvendig, uten de blir det ikke kjørt noe lengere på grusvei.

lykter er matte og stygge, beste hadde vært å fått inn adaptive lykter og aktivert fjernlysassistanse.  var godt fornøyd med den funksjonen på e90'n jeg hadde, spørsmålet er da om jeg skal gå for preface eller facelift lykter ? alle kan vell ha halogen parkpærer ? 

angående webasto er det fristende å bare sette bilen på bavaria å betale fakturaen mens jeg blir holdt i hånden, men da snakker vi rundt 30-40k i utgifter.  ser du kan få ny enhet for 14-15k, domt å prøve å bygge om med brukt brenner som nesten aldri virker. blir bilen værende i mitt eie er det høyst aktuelt å ettermontere webasto

 

fremst på prioteringslista kommer CIC etterfulgt av lykter.

er dette alt jeg trenger for å bygge om til CIC ? 

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/bmw-navigation-e70-e71-x5-x6-navi-set-display-cic-professional-sj/1758192962-223-16845

er alle cic moduler like fysisk så jeg kan bruke en slik for å få dab ? ligger antenne klart eller må det legges opp ? 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=219031401

 

varme i ratt er også noe som virker lett å ettermontere ? 

 

både kamera og pdc kommer å går som det selv vil, er det da et større problem en selve sensoren/kameraet ? jobber disse ut i fra samme modul ? 

 

mulig det er flere her som har kjenskap til ettermontering/ombygging av det samme bare på e60/e90 osv ? regner med det er mye likt

vet @Saltkjelen har stålkontroll på dette, men han virker veldig opptatt om dagen så vil ikke mase på han for mye.

 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ettermontere webasto på min, før vinteren. Ligger an til ca 10-12k for brukt webasto hvorav ca 6k i nye deler å ledninger samt div.

Webasto på e70 er helt ulik tidligere E chassis, med mye sjeldnere feil. Thermotop V på E70.

Cic ettermontering krever annen kamera modul å nytt ryggekamera mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Otis skrev:

Jeg skal ettermontere webasto på min, før vinteren. Ligger an til ca 10-12k for brukt webasto hvorav ca 6k i nye deler å ledninger samt div.

Webasto på e70 er helt ulik tidligere E chassis, med mye sjeldnere feil. Thermotop V på E70.

Cic ettermontering krever annen kamera modul å nytt ryggekamera mener jeg.

Finnes det noe guide på slik i newtis for ettermontering ? 
 

ser koed har en strøken webasto til e70 brukt for 6k, ny koster 14k

 

mulig termotop v er langt bedre en termotop c/z ?
 

kameraet er det ikke så farlig med sålenge jeg har pdc, klart det er jo fine greier om man skal koble på henger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Ingvaldsen changed the title to ingvaldsen sin E70 30SD - solgt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...