Jump to content

Shell V-Power Nitro 98 bensin


Recommended Posts

Hei alle,

Jeg vil dele en erfaring med dere.

Jeg kjøpte en ny BMW 1 serie 1.6 bensin i 2014. Motoren gikk fantastisk lett og fint, husker jeg tenkte at det virket som om den nærmest kun gikk på luft.

Etter hvert som årene gikk, forandret dette seg. Motoren begynte å gå tyngre. Mer lyd og ikke så lett og uanstrengt gange lenger. Hørte også av og til tenningsbank. Satt med en mistanke om at motoren hadde begynt å sote ned. Forsøkte litt mer aktiv kjøring for å "blåse ut", uten at det hjalp.

Leste så om Shells bensin V-Power Nitro 98. Den skulle ha en rensende effekt mens man kjørte. Jeg har nå kjørt et par tanker, og vil bare fortelle at dette har vært løsningen på problemet. Jeg vet at mange er skeptiske til tilsettingsstoffer i bensinen. Jeg vet også at man generelt ikke skal lytte til reklame. Reklame inneholder oftest mye tull og lite fakta. Men i dette tilfelle er det riktig som Shell hevder. Denne bensinen renser motoren.

Så til andre som måtte ha samme problem. Prøv Shells V-Power Nitro 98. Den hjelper. Punktum finale.

Mvh

niets

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har jobbet der man tester drivstoff og sånn ca. alt drivstoffet er likt i utgangspunktet før man shipper det ut til forskjellige selskap som blander inn sin greie. Alle vil selvfølgelig hevde at deres ting er best. Jeg betviler ikke at motoren din går bedre og at det er de beste additivene i den dyreste bensinen, men her kan det jo hende at overgangen fra 95 til 98 har vært med på å maskere et underliggende problem i motoren din. Vitenskapelig sett så blir det litt feil å endre flere parametre på en gang og sette to streker under svaret på at noe fungerer, hvis du skjønner.

Link to post
Share on other sites

Ja, da, jeg skjønner utmerket godt. Jeg hadde ingen intensjon om at mitt innlegg skulle fylle kravene til vitenskapelig metode. Jeg håper bare at ditt innlegg ikke får andre til ikke å gi denne bensinen en sjanse. Som jeg skrev: Den virker. Prøv selv.

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt er at du vet ikke helt hva det var som var ditt problem og du vet ikke helt hva det er som har hjulpet. Da er det vanskelig å påstå at det vil fungere for andre. Kanskje, men det er mange ting som kanskje-fungerer når man skal prøve å fikse noe. Noen vil si V-Power funker, andre vil si at man kan ta tilsetninger i bensinen, bytt olje, noen sier at du skal bytte plugger, osv. og hvis man havner på det kjøret så kan man fort svi av nok penger til at en kyndig person med riktig utstyr kunne ha feilsøkt og pekt på hva som må gjøres med en gang.

Det er meget flott at det fungerte for deg, men innlegget ditt blir mer som et "testimonial" som produsenter liker å henge opp på veggen enn et konkret tiltak man bør gjøre hvis x inntreffer. Tatt i betraktning at et par tanker V-power ikke gjør det store innhogget i lommeboken eller innebærer noe særlig innsats så skal ikke jeg direkte fraråde det. Skal man fikse biltrøbbel etter tippemetoden så er det et greit sted å starte. 

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jeg har brukt denne bensinen så lenge jeg har eid nåværende bil, 4 år. Grunnen var at jeg leste på Amerikanske forum at noen tidvis hadde problemer med feiltenning etc når de kjørte på billig "Walmart" bensin på disse motorene jeg har. Bmw sammen med bl.a VW, Audi, Mercedes m.fl har en såkalt top tier liste med anbefalt drivstoff og Shell Vpower står på denne lista sammen med bl.a Chevron.  Jeg har så klokketro på denne at jeg også bruker den til båt og gressklipper 😊

Det handler bl.a om mengde additiver og avleiringer i motor.  

https://www.toptiergas.com/toptier_detergent_gasoline/

Edited by Hpi
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Nå er det vel ikke så mange tankanlegg omkring rundt i landet eller raffineri. 2 som er igjen Esso på Slagentangen og Mongstad av raffineri. Og noen oljeterminaler som er spredt rundt omkring (Esso Fredrikstad,ST1 og Circle K Sjursøya,Esso Slagentangen,Circle K Kristiansand,St1 Tananger og etc) . De fleste selskaper her i landet henter drivstoffene fra samme tankene rundt omkring.. Grunnbasen er fra samme tanker da det kun tilsettes addetiver i enhold til kundens ønske.. Ta f.eks for Agder regionen så henter alle stasjonen fra Circle K anlegget i Kristiansand.... Når det kommer til 98 bensin så er det faktisk veldig få tanker igjen i landet da etterspørselen er så lav at de faktisk blir liggende lenge før det fylles opp igjen.. Og her er det avhengig av hvor man fyller og bor hen men mye hentes fra slagen lageret da de er få som fortsatt har det enda. Mye av tilsetningene er jo tilsetninger som det er mulig å kjøpe selv fra noen bilrek forhandlere. For det er ikke store mengder som legges til i forhold til produktdatabladet vi får utskrevet når vi tanker opp. Som endel av sjåførene hos oss med mye fartstid sier så er det mye av det bare en gimmick. 

Edited by RemyNG
Link to post
Share on other sites

Jeg vet jo at det rundt om er stor skepsis til tilsettingsstoffer i bensin. Det kommer nå frem i denne tråden som i de fleste andre tråder på nettet om samme tema. Jeg er også skeptisk. Har aldri brukt tilsettingsstoffer eller kjøpt spesialbensin tidligere. Men denne gangen gjorde jeg et forsøk med Shell V-Power Nitro 98. Og som jeg allerede har skrevet: Den virker. Jeg har fått tilbake den flotte BMW-motoren slik jeg husker den da den var ny. Den går lett og fint, og er meget sterk i mellomregisteret.

Mitt anliggende her: Har du samme problem som meg, så gi bensinen en sjanse. Prøv selv. Ikke mye å tape. Mye å vinne.

Link to post
Share on other sites

Kan skrive litt om egen erfaring med dette.

Hadde en Mini Cooper S med N14, en nær beslektning av N13-motoren i trådstarters bil (antar det er en F20 116i/118i 136/170hk du beskriver?) og i vår nåværende F20 116i.

Slet av og til med tenningsbank (såkalt superknocking-feilkode), og prøvde å lese meg litt opp på dette selv. Som nevnt over her - mye skriverier på amerikanske forum rundt dette med drivstoffkvalitet og feiltenning, pga lavt oktantall og dårlig kvalitet. 

Gikk over til Shell 98 oktan, og motoren ble bedre med en gang. Skjedde sjeldnere og sjeldnere, og til slutt forekom det aldri. Dette var dog den eneste endringen jeg gjorde, for å kunne se om akkurat drivstoffbytte utgjorde en forskjell. Så holdt meg til 98 oktan etter det. Hvorfor problemet oppstod i utgangspunktet vet jeg ikke, om motoren etter tuning var så ømfintlig for tenningstidspunkt at 95 oktan ikke gjorde jobben godt nok? Har ikke peiling, men funket gjorde det.

 

Link to post
Share on other sites

Interessant tema, der synsingen fort tar kommandoen. (Og jeg er ikke noe unntak sånn sett).

Det er også flere aspekter her.

En motor som er frisk og ren, og bygget/satt opp for 95, skal ikke gå merkbart bedre på 98. Mange biler lider imidlertid under mye småkjøring.  De soter ned, kokser igjen osv over tid. Spesielt dieselbiler, men også nyere bensinbiler med EGR, direkte innsprøytning osv. Selv eldre bensinbiler kan fint ende opp som "daukjørt". Da vil nok tilsetningene fra f.eks. V-power samt/eller en flaske med egen tilsetning på tanken potensielt bidra til å rense opp. Da gjerne sammen med en "italian tune-up". Men da er det mer snakk om å vekke en "sovende" motor snarere enn at bensinen i seg selv gir så mye mer skyv.

Et annet aspekt er biler som er satt opp for 98, enten originalt eller vha ettermarkeds tune. De vil i en del tilfeller ikke fungere bra på 95.

Et tredje aspekt er etanoltilsetningen i 95-bensin, som ikke alle eldre biler nødvendigvis liker så godt. Motor og forbrenning er nå så sin sak, men div slanger, filtre osv er ikke nødvendigvis laget for dette. Skal bilen i tillegg stå lagret over tid, så foretrekker jeg å ha breddfull tank med 98-bensin på den.

Link to post
Share on other sites

@E.C. det kan godt være, men det skal være sagt at dette kom ikke før et år uti eierskapet mitt, og forrige eier hadde hatt bilen i flere år med denne tune. Men det blir som @*MrB* sier bare synsing fra min side, skriver bare av egen erfaring, har null dokumentasjon som bygger opp under min erfaring.

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg skal dra på Shell og fylle en tank med V-power. Jeg har selv nylig kjøpt meg en godt brukt bruktbil.
Jeg er særs skeptisk til virkningen av drivstofftilsetninger og slikt fra før. Samme med oljetilsetninger og drivstoffmagneter :D 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...