Jump to content

E23 Service, Olje Reset?


bimmaboy
 Share

Recommended Posts

Service-pin er uansett nr. 7 og den skal til jord, så du kan sjekke med multimeter at det er jord på nr. 19. Jeg har gjort det på E36 og det var rett frem. Jeg vil tro at det er tilsvarende på E23. Enkelte diagnoseverktøy kan resette for deg, men ettersom de aller fleste Kina-adaptere kjiper ut på antall ledninger de kobler opp så kan det hende at det ikke fungerer. 

Link to comment
Share on other sites

Den tabellen over her er for den 20-pinns kontakten, og den er ikke helt lik 15-pinns kontakten man finner i de eldre modellene til BMW. Men resten stemmer.

Pinne 7 er likt på begge typene av kontakter, så det stemmer.
Og pinne 1 er jord (GND) for 15-pinns kontakten.

Gjør følgende for e23:
-Koble sammen pinne 1 og 7.
-Skru på tenningen og hold den på helt til serviceindikator-lysene nullstilles.
-Skru av tenningen.
-Ta bort kortslutningen mellom pinne 1 og 7.

Vær obs på at det er to nivåer, "Oilservice" og "Inspection".
Den ene nullstilles etter noen få sekunder (3-5?), og den andre slettes etter rundt 10 sekunder.
Så det er bare å ha tenningen på helt til begge indikatorene er nullstilt.
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 15- pinns kontakten :) Jeg prøvde nettopp å nullstille men skjedde ingenting 😕

Jeg skal ha nøkkel i den andre posisjonen ikke sant?

Koblet med ledning mellom pin 1 og 7. Skrudde på tenningen og venta i 15 sek.. 

Link to comment
Share on other sites

Ok, det var rart.
Tenningen skal stå i posisjon to ja. Slik at serviceindikator-lysene lyser.

Lysene burde bli grønne selv om batteriene på SI-kortet ikke er i orden. (Men dersom de ikke er i orden går lysene tilbake til rødt igjen med en gang du skrur av tenningen igjen).

Du bør dobbeltsjekke om du faktisk får kontakt mellom pinne 1 og pinne 7. Det kan være noe belegg på pinnene.
Bruk noe spisst som du kan skrape med.

Hvis ikke dette gir resultater, så kan det være at de to batteriene du har i speedometeret ditt er deffekte og må byttes (så deffekte at lysene ikke slukker selv med tenningen på... ikke godt å si).

Du kan måle spenningen over batteriene. De står i serie og man skal derfor måle mellom 2,4v og 3v ca (1,2v til 1,5v per stk.).

Jeg byttet mine for noen år siden.
De originale er Ni-Cd batterier. Jeg satt inn Ni-Mh batterier uten at det har vært noe problem.

Det er masse informasjon å finne angående disse batteriene. F.eks:
https://www.mye28.com/viewtopic.php?t=144960
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...