Gå til innhold

kjøper nekter å betale


Robin L
 Share

Anbefalte innlegg

@Shattered Det tror jeg heller ikke for man gjør seg selv til kriminell ved å true med et balltre. I forhold til hva man risikerer er det ikke verdt bryderiet og spesielt ikke hvis man har et rent rulleblad fra før. Hvis man har en sak bør man derfor anmelde forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2021 den 13.47, Fredrik 90 skrev:

Så han kjøpte coilovers i stede for å betale deg tilbake de siste tusenlappene? Skikkelig fin fyr dette her... Han har nok hatt denne hensikten hele tiden tenker jeg.

Det behøver du ikke å ha, men det er virkelig å ta noen forhåndsregler på hvem du selger til. Man må ikke bli så desperat på å selge at man selger til hvem som helst. Sånne som ber om delbetaling, som må vente med å betale til de får lønn, feriepenger etc....styr langt unna dem. Da har de ikke penger i utgangspunktet og sannsynligheten for trøbbel i ettertid er større hvis noe ryker og de er blakke etter å ha kjøpt bil, coilovers, stereoanlegg og rakrør. 

Nå avviste jeg nok en tulling som skulle kjøpe min E60 545i som jeg har for salg. En dust fra Fredrikstad som pruta og klaga før han i det hele tatt hadde sett bilen. Jeg er villig til å diskutere pris, men ikke på den måten før han har sett bilen. Så jeg sa jeg ikke var interessert i å selge til han, da beklagde han seg og styra på. Sånne orker jeg ikke å ha noe med å gjøre. Så det jeg vil frem til her er at det er du som bestemmer hvem du skal selge til, det er du som avgjør hva og når og hvem. Det er viktig å ikke la kjøper ta kontroll over salgsprosessen. Jeg har skullet selge bil flere ganger jeg hvor kjøper har reist hjem uten bil, enten fordi jeg har avblåst handelen eller at kjøper har blitt sur fordi jeg har lagt føringer på hvordan vi gjør handelen. Likevel så har jeg alltid blitt kvitt bilen før eller senere 😀

du har absolutt rett. det er egentlig et stort, rødt flagg.  jeg trudde jeg sikret med å skrive uten reklamasjon etc.   det er godt råd det du har med å ha faste ramme på hvordan du gjør ting, aksepterer de ikke det, så vær så god neste. 

 

11 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Hva om du legger ut link til annonsen her, så sender vi alle her melding til ham hvor vi ber ham om å se til helvette gjøre opp for seg før han selger bilen videre? 😅

skulle nesten gjort det. men vil sjekke litt før jeg henger ut kjøper og annonsen

 

jeg gikk inn på politiet for å se på anmeldelser, men fant ikke noe passende kategori.  

Som selger sier selv har han hatt 50 biler. hva om han har lurt 50 andre selgere, ja da tenker jeg det er på plass å anmelde det. kanskje de får øynene opp for han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om så han ikke har svindlet de 50 tidligere selgerne, så har han vist at han har potensiale til å svindle i fremtiden. Det er jo det eneste som er garantert.

Så hvis du faktisk setter hardt mot hardt så tenker han seg kanskje om to ganger før han gjør noen lignende hyss i fremtiden. I tillegg så havner han kanskje på politiets liste over slemme barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/12/2021 at 8:12 PM, Fredrik said:

@Shattered Det tror jeg heller ikke for man gjør seg selv til kriminell ved å true med et balltre. I forhold til hva man risikerer er det ikke verdt bryderiet og spesielt ikke hvis man har et rent rulleblad fra før. Hvis man har en sak bør man derfor anmelde forholdet.

 

 

Saken er at med denne underdanige holdningen kommer man ikke langt, da vil man bli rævkjørt. Rovdyr ser svake ofre ganske lett, og utnytter det. 

 

Jeg har kjøpt og solgt ganske mange biler uten problemer, men nylig ble jeg overrasket ved salg av en som plutselig skulle finansiere deler av bilen, uten at det nevnt eller avtalt på forhånd. Og skulle overføre deler av summen etc etc, du begynner å skjønne regla og man ser hvor dette går. 

Jeg sa rett ut til han face to face at hvis du ikke betaler og gjør opp for deg ordentlig i løpet av to uker kommer jeg etter deg og henter bilen. Med andre ord - jeg var dominant og ga klar beskjed om å ikke kødde rundt og skape unødvendig drama. Og det funket. 

Så mitt råd til alle dere underdanige selgere som ser ut som en "sucker", gro dere noen baller. Alle i Norge vet at politiet gir en god faen i svindel/økonomisk kriminalitet og at man vil komme unna med å hustle folk med 5-20 000kr. 

Det er kanskje ikke verdt bryderiet opp mot det økonomiske, men noen av oss har faktisk integritet.  Sett klare linjer og regler med en gang, slik at ting ikke får anledning til å skli ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så vanskelig å bare kreve å få oppgjøret på konto før du leverer fra deg bilen? Dette er jo såre enkelt, blir dette ett probmem for kjøper så får han kjøpe en annen bil. Så slipper man å gro baller og bruke balltre selv om det fremstår som tøft når man skriver på forum 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Fredrik 90 said:

Er det så vanskelig å bare kreve å få oppgjøret på konto før du leverer fra deg bilen? Dette er jo såre enkelt, blir dette ett probmem for kjøper så får han kjøpe en annen bil. Så slipper man å gro baller og bruke balltre selv om det fremstår som tøft når man skriver på forum 😅

 

Ofte blir biler man selger fullfinansiert av kjøper, det vet du jo godt.  Da kan man ikke kreve å få penger på konto før overtakelse.

Jeg har selv kjøpt/finansiert bruktbiler og kjørt hjem uten at selger/eier har fått pengene inn på konto samme dag. Ganske normalt. Hvis man skal ha pengene inn på konto før overdragelse må du regne med å begrense antall potensielle kjøpere for å si det sånn, i hvertfall for biler over 100 000kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Werther skrev:

 

Ofte blir biler man selger fullfinansiert av kjøper, det vet du jo godt.  Da kan man ikke kreve å få penger på konto før overtakelse.

Jeg har selv kjøpt/finansiert bruktbiler og kjørt hjem uten at selger/eier har fått pengene inn på konto samme dag. Ganske normalt. Hvis man skal ha pengene inn på konto før overdragelse må du regne med å begrense antall potensielle kjøpere for å si det sånn, i hvertfall for biler over 100 000kr. 

Da har man vel en bekreftelse fra finansinstitusjonen som skal finansiere bilen på at alt er i orden. Det er ikke helt det samme som en privatperson som sier "jeg lover å betale".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, macrorain said:

Da har man vel en bekreftelse fra finansinstitusjonen som skal finansiere bilen på at alt er i orden. Det er ikke helt det samme som en privatperson som sier "jeg lover å betale".

 

Det stemmer. Men som regel må man stole på vedkommende og ta det for god fisk, ihvert fall før internett og BankID. 

Pre-BankID brukte man jo papirer med fysisk signatur, og det kunne ta sin tid.  Kommer igjen an på hva slags kultur man lever i - i det gode gamle Norge var ikke dette et problem. Men i dagens Norge må man regne med å bli utsatt for luringer og kjeltringer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Werther skrev:

 

Det stemmer. Men som regel må man stole på vedkommende og ta det for god fisk, ihvert fall før internett og BankID. 

Pre-BankID brukte man jo papirer med fysisk signatur, og det kunne ta sin tid.  Kommer igjen an på hva slags kultur man lever i - i det gode gamle Norge var ikke dette et problem. Men i dagens Norge må man regne med å bli utsatt for luringer og kjeltringer. 

 

Vet ikke hvor langt tilbake du må for å definere det som "gode gamle Norge", men jeg har kjøpt og solgt biler i 20+ år, og har aldri stolt på at en kjøper skulle betale bare fordi vedkommende sa det. "Før i tiden" brukte man bankremisse, eller var på telefon med banken og fikk bekreftelse på at finansiering var i orden. Høres ut som du har vært heldig, og det er jo bra.

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, macrorain said:

Vet ikke hvor langt tilbake du må for å definere det som "gode gamle Norge", men jeg har kjøpt og solgt biler i 20+ år, og har aldri stolt på at en kjøper skulle betale bare fordi vedkommende sa det. "Før i tiden" brukte man bankremisse, eller var på telefon med banken og fikk bekreftelse på at finansiering var i orden. Høres ut som du har vært heldig, og det er jo bra.

 

Har selv kjøpt og solgt med bankremisse et par ganger, og det funket bra. Var da ganske normalt å ta folk på ordet før BankID/Vegvesen innlogging?  Har da selv solgt 10-12 biler uten at pengene har vært på konto, det var jo normalen.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Werther skrev:

 

Har selv kjøpt og solgt med bankremisse et par ganger, og det funket bra. Var da ganske normalt å ta folk på ordet før BankID/Vegvesen innlogging?  Har da selv solgt 10-12 biler uten at pengene har vært på konto, det var jo normalen.  

 

Mulig jeg husker dårlig, men kan ikke huske / skjønne at det var normalen. Men ok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, macrorain said:

Mulig jeg husker dårlig, men kan ikke huske / skjønne at det var normalen. Men ok. :)

Mulig det bare var meg som var en naiv bygdetulling.  Men pengene kom da alltid inn uansett om det var kontant, bankoverføring eller lån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...