Gå til innhold

Vinterdekk 2021


Snagg30
 Share

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, E.H.D skrev:

Tror ikke du blir skuffet, så sant det ikke blir speilholke hele vinteren. 😁

Hvilken dimensjon går du for?

Nå hadde vi en unormal vinter sist med mye snø så satser på en litt mer normal en nå.
 

Det blir 245/45/18 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, ahj skrev:

Til dere som har valgt europeiske vinterdekk, hvorfor har dere valgt disse? Hva gjorde at dere valgte disse? Er det lite snø/is der dere bor? Gjerne utfyllende hvorfor, nysgjerrigheten min må vite 🤷🏻‍♂️

Jeg bor ved kysten og har stort sett våt vinter med svært lite snø. Ja her er snø i området av og til, også reiser jo man på tur en gang i blant noe som selvsagt medfører til at man kan møte på mer snø. Men tror helt ærlig at Michelin pilot alpin 5 som er så dyre/gode premium dekk takler fint litt snø når det skulle oppstå, nå har jo jeg Xdrive og så kan ikke skjønne at det skal vær noe problem. På snøføre kjører jeg heller ikke noe særlig hardt, så da ønsker jeg og heller ha muligheten til kose kjøring på det føre vi har 9/10 ganger som er vått/tørt :) 

 

Jeg kom på når vi hentet G21 så var det nordiske vinterdekk på (husker ikke navn, men vet det var premium dekk) og de var ikke særlig god på føre her. Jeg startet jo en tråd angående antispinn på tørr asfalt i både lav og høy fart. Bilen føltes ut som en båt, og krenget og svaiet veldig, og dette er også en av grunnene til at jeg har bestemt meg for europeiske dekk denne gangen. 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, ahj skrev:

Til dere som har valgt europeiske vinterdekk, hvorfor har dere valgt disse? Hva gjorde at dere valgte disse? Er det lite snø/is der dere bor? Gjerne utfyllende hvorfor, nysgjerrigheten min må vite 🤷🏻‍♂️

Ja, jeg bor også helt ute ved kysten på sørvestlandet. Som regel har vi kun et fåtall dager med snø her, i tillegg blir det ikke akkurat spart på saltet.
 

Dessuten er kontinentale vinterdekk nesten like god som nordiske vinterdekk på snø, mens det er større forskjeller på isføre.

Siden min kjøring i all hovedsak skjer på bare veger gjennom vinteren, har jeg prioritert å ha et dekk med best egenskaper på slikt føre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende innslag med tyre reviews. Den eneste skikkelige dekk kanalen nå til dags. Morro med test av kontinetale vinterdekk, det resten av verden kaller vinterdekk og skandinaverne kaller helårsdekk. 

Michelin pilot alpin 5 vinner. Vel fortjent. Det er et bra dekk. 

Det jeg stusser på er hvorfor folk velger dette på sørvestlandet? Jeg bor her selv og det er som det blir sagt: mye regn og høstlig. Kanskje en dag og to med snø som blir til slaps og regner bort. Her er michelin dekket perfekt. Det jeg ikke forstår er hva man gjør den ene dagen det er speilblankt og underkjølt, eller skal over haukeli på speilholke? Da er det jo bare piggdekk, til nøds gode nordiske piggfrie som duger. I mitt hode stemmer ikke teorien om å velge dekk til det underlaget man kjører mest på. Fordi:

Regn og høstligt hele året kan alle dekk klare å kjøre på. Også piggdekk, selv om alpin 5 er overlegent bedre på akkurat det underlaget. Hvorfor? Fordi man makser ikke veigrepet på slikt underlag. Har enda til gode å miste grep på en høstdag uansett dekk egentlig. Hvor får man kjørt aktivt nok til å makse veigrepet og hvorfor skal man det i vinterhalvåret? Så hvorfor velger man da et kontinentalt dekk til dette formålet når man likevel daffer rundt og ikke får utnyttet maksimalt grep? 

En uke senere er det klink is, kun en dag. Det kan komme overraskende på. Den følelsen man kjører i 40 og alt slipper og farten bare øker. Det er da jeg vil ha piggdekk. Jeg trenger bare redning denne gangen. En avkjøring er en for mye. Så er det ikke ideelt resten av året, spesielt argumentet bremselengde våt asfalt på et nordisk dekk som er dårligere enn kontinentalt dekk som alpin 5. Men når kjører man slik at de 2 meterne i forskjell ved panikkbrems er avgjørende? Det er mye viktigere de 12 meterne i bremselengde som skiller et piggdekk og alpin 5 på is. 

Det nevnes vinteregenskaper som er veldig gode på alpin 5. Ja, men det er hard og kald snø, slik som i nord eller indre østland. Sørvestlandet er egentlig det værste føret å finne passende dekk til. Ja det finnes kontinentale dekk, men de hjelper ikke den ene dagen med holke. 

Det er min teori, så har du de som lar bilen stå den ene dagen, og heller lar være å kjøre over fjellet og slike ting. Men da er det nesten så man bare trenger sommerdekk egentlig. 

Alpin 5 er et kjempedekk, men tror heller det passer til en snever klimagruppe/kjøpergruppe. Jeg tror faktisk man kan snu på det og si det er et kjempebra sommerdekk til sørvestlandet som har 10-15 grader og regn om sommeren. 

Gikk selv for pirelli ice zero2 piggdekk i år. De mest asfaltfokuserte piggdekkene. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower for meg blir det helt fjernt å velge dekk pga den ene eller de fem gangene det er glatt ute i løpet av vinteren her, det går ikke opp i mitt hode. Jeg velger selvsagt dekk ut ifra det føre vi så og si har hele vinteren, og vinteren er lang og jeg ønsker mest mulig kjøre glede på min bil. Så har jeg og den luksusen om å velge mellom to andre biler på de verste dagene, og jeg kan lett la bilen stå de få dagane det er håpløst føre, det betyr selvsagt ikke at jeg kjører rundt med sommerdekk på vinters tid. 
 

Det største minuset med piggdekk er det forferdelige bråket som gjør bil turen uholdbar, å velge piggdekk pga de få gangene det er glatt fremstår for meg som et merkelig valg. Da er det beste valget for meg å velge dekk etter det føre vi stort sett har og nyte turene.
 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Evopower skrev:

Spennende innslag med tyre reviews. Den eneste skikkelige dekk kanalen nå til dags. Morro med test av kontinetale vinterdekk, det resten av verden kaller vinterdekk og skandinaverne kaller helårsdekk. 

Michelin pilot alpin 5 vinner. Vel fortjent. Det er et bra dekk. 

Det jeg stusser på er hvorfor folk velger dette på sørvestlandet? Jeg bor her selv og det er som det blir sagt: mye regn og høstlig. Kanskje en dag og to med snø som blir til slaps og regner bort. Her er michelin dekket perfekt. Det jeg ikke forstår er hva man gjør den ene dagen det er speilblankt og underkjølt, eller skal over haukeli på speilholke? Da er det jo bare piggdekk, til nøds gode nordiske piggfrie som duger. I mitt hode stemmer ikke teorien om å velge dekk til det underlaget man kjører mest på. Fordi:

Regn og høstligt hele året kan alle dekk klare å kjøre på. Også piggdekk, selv om alpin 5 er overlegent bedre på akkurat det underlaget. Hvorfor? Fordi man makser ikke veigrepet på slikt underlag. Har enda til gode å miste grep på en høstdag uansett dekk egentlig. Hvor får man kjørt aktivt nok til å makse veigrepet og hvorfor skal man det i vinterhalvåret? Så hvorfor velger man da et kontinentalt dekk til dette formålet når man likevel daffer rundt og ikke får utnyttet maksimalt grep? 

En uke senere er det klink is, kun en dag. Det kan komme overraskende på. Den følelsen man kjører i 40 og alt slipper og farten bare øker. Det er da jeg vil ha piggdekk. Jeg trenger bare redning denne gangen. En avkjøring er en for mye. Så er det ikke ideelt resten av året, spesielt argumentet bremselengde våt asfalt på et nordisk dekk som er dårligere enn kontinentalt dekk som alpin 5. Men når kjører man slik at de 2 meterne i forskjell ved panikkbrems er avgjørende? Det er mye viktigere de 12 meterne i bremselengde som skiller et piggdekk og alpin 5 på is. 

Det nevnes vinteregenskaper som er veldig gode på alpin 5. Ja, men det er hard og kald snø, slik som i nord eller indre østland. Sørvestlandet er egentlig det værste føret å finne passende dekk til. Ja det finnes kontinentale dekk, men de hjelper ikke den ene dagen med holke. 

Det er min teori, så har du de som lar bilen stå den ene dagen, og heller lar være å kjøre over fjellet og slike ting. Men da er det nesten så man bare trenger sommerdekk egentlig. 

Alpin 5 er et kjempedekk, men tror heller det passer til en snever klimagruppe/kjøpergruppe. Jeg tror faktisk man kan snu på det og si det er et kjempebra sommerdekk til sørvestlandet som har 10-15 grader og regn om sommeren. 

Gikk selv for pirelli ice zero2 piggdekk i år. De mest asfaltfokuserte piggdekkene. 

Ja, enig angående Tyre Reviews, veldig gode tester. 
Men når du sier at pilot alpin 5 dekket kunne passet som sommerdekk her er jeg ikke enig. Det er stor forskjell på dette og sommerdekk. 
Så hva gjør jeg når det er holke, har ikke hatt behov for å kjøre til fjells om vinteren, og husker ikke sist det var holke på Karmøy. Sist vinter var det jo kaldt og mye vinter her og, men det saltes jo til og med på sideveger, så de eneste plassene jeg møtte på is var på noen parkeringsplasser, og det gikk fint. Selv om det er dårligere enn et piggdekk er det jo mye bedre enn er sommerdekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår argumentene. Har man flere biler å ta av så kan man ha dette dekket på en kjøreglad bil. 

Jeg i fjor hadde 2 dager med speilis i Tysvær. Bilene sto nærmest i ro da alle kjører piggfritt. Her var det deilig å ha piggdekk og kjøre rett forbi dem rett å slett. Over haukeli i kolonne på is og snødekke var også betryggende med piggdekk. 

Forstår også argumentet om lavere støy, men det er også en passiv sikkerhet å høre på piggene når det begynner å slippe. 

Ellers står jeg på argumentet om å ha det beste dekket den ene gangen det er glatt. Fordi man bruker ikke dekkets veigrep når det regner ellers på vinteren. Inn til byen er i maks 60 og bare daffing. Så forstår ikke hvor kjøregleden i alpin 5 skal komme inn her som en fordel, kontra det å ha sikkerheten av et nordisk vinterdekk når det virkelig gjelder.

Det er forskjell på alpin5 og sommerdekk på sommerføre ja, men mye mindre forskjell enn på alpin5 kontra et nordisk vinterdekk på vinterføre. 

I andre steder i landet med mer fart så stiller det seg jo annerledes. I tillegg om man har en bil som m3/m4 og skal ha litt mer veigrep da myke nokian r3 feks bare vrenger seg. Og det er også argumentene dere har :) mer kjøreglede.

Mitt syn er at kjøreglede kan man ha på sommeren med skikkelige sommerdekk ala pilot sport4s. Og roe seg på veien i vinterhalvåret. Dessuten, kan kjøreglede på isbane være større med pigg, enn med piggfritt hvor du ikke får dratt skikkelig på ut av svingene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører man 5serie eller oppover så er støyen fra piggdekk minimal til tolererbar

Hakka 7 var krise når det kom til støy, men hakka 8 og 9 er på god vei når det kommer til støy!

 

hadde 11mod e90 med hakka 7, det hørtest ut som defekt hjullager.

 

Hjemme har jeg jo delevis stabil vinter, men det blir jo saltet konstant under 10 minus... men når det bikker under 10 minus blir salthinnen veldig sleip og seig!, og med lengere perioder med med 20-30 minus så blir det bare glattere å glattere såle helt til den sprekker opp å blir borte.

Pigg har reddet meg uttallige ganger på stålis!

skal nå for første gang i mitt liv kjøre piggfritt på 550’n, spent på hvordab det blir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...