Gå til innhold

Vinterdekk 2021


Snagg30
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for innspillet @Snagg30 og @E.H.D. Tydelig at det er litt annen vinter hos dere på vest enn hos oss på øst 😅 Får se hvordan vinteren går om det brått blir pigg på min. 

Hadde Hakka 8 og Hakka 9 på E91n jeg hadde. De var veldig stille, la bare merke til at det var pigg når man kjørte under 10 km/t @Ingvaldsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare prøve kontinentale vinterdekk rundt Oslo. Det skaper bare kaos. Går fint sålenge trafikken flyter, men så fort det blir stopp, så er helvete i gang. Det som er typisk er plutselig og heftig snøfall ila. Natta. Samtlige som skal på jobb blir tatt på senga, vet at de burde bli hjemme/ta bussen, men har ikke tid og hiver seg i bilen på dårlige dekk, eller et plutselig heftig snøfall fra ca. kl 13:30 når det begynner å mørkne. Så blir det kaos for alle på vei hjem.

Jeg går vinteren i møte med Lansail pigg. Jeg kjenner jeg er veldig skeptisk.. Men de er nesten nye, og jeg føler nesten jeg må prøve de først før jeg legger på Hakkapelita eller Conti. Noen som har erfaring med Lansail vinterstid? De siste bilene jeg har kjøpt har hatt Lansail sommerdekk, og må innrømme at det til mitt bruk funker. De gir ingen god kjøreopplevelse. Jeg kjenner på deres begrensninger tilstadighet, og de bråker nok en del. Men jeg er faktisk ikke så nøye på det. Så spørs det med vinterdekk..

Kjørte forrige vinter på de samme da 17 år gamle Good Year piggdekkene som jeg alltid har kjørt på med E39en. De har imponert hele veien. Særlig da mine foreldre hadde disse nye på sin E39 en gang i tiden. Ustoppelig. Men i februar viste vinteren sitt siste krampetak og jeg tuller ikke når jeg sier at snøen utenfor garasjen hjemme var på høyde med frontruta. Jeg tok rennafart(jeg er ikke best på å skrape is, børste snø, måke etc.) og kom meg faktisk ut på veien.. Var imponert, nok en gang, men det gikk såvidt. Da jeg kom meg på jobb og skulle parkere der, så kjørte jeg meg fast på flata. Så da tenkte jeg at det måtte bli ny bil(et bedre langsiktig valg enn å kjøpe nye dekk).

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Evopower skrev:

Forstår argumentene. Har man flere biler å ta av så kan man ha dette dekket på en kjøreglad bil. 

Jeg i fjor hadde 2 dager med speilis i Tysvær. Bilene sto nærmest i ro da alle kjører piggfritt. Her var det deilig å ha piggdekk og kjøre rett forbi dem rett å slett. Over haukeli i kolonne på is og snødekke var også betryggende med piggdekk. 

Forstår også argumentet om lavere støy, men det er også en passiv sikkerhet å høre på piggene når det begynner å slippe. 

Ellers står jeg på argumentet om å ha det beste dekket den ene gangen det er glatt. Fordi man bruker ikke dekkets veigrep når det regner ellers på vinteren. Inn til byen er i maks 60 og bare daffing. Så forstår ikke hvor kjøregleden i alpin 5 skal komme inn her som en fordel, kontra det å ha sikkerheten av et nordisk vinterdekk når det virkelig gjelder.

Det er forskjell på alpin5 og sommerdekk på sommerføre ja, men mye mindre forskjell enn på alpin5 kontra et nordisk vinterdekk på vinterføre. 

I andre steder i landet med mer fart så stiller det seg jo annerledes. I tillegg om man har en bil som m3/m4 og skal ha litt mer veigrep da myke nokian r3 feks bare vrenger seg. Og det er også argumentene dere har :) mer kjøreglede.

Mitt syn er at kjøreglede kan man ha på sommeren med skikkelige sommerdekk ala pilot sport4s. Og roe seg på veien i vinterhalvåret. Dessuten, kan kjøreglede på isbane være større med pigg, enn med piggfritt hvor du ikke får dratt skikkelig på ut av svingene. 

 

Forstår dine argument og, og er ikke uenig sann sett i det. Men jeg og du har ikke en lik vinter og her i området som er på en øy utenfor Ålesund omringet av hav så kan jeg med god trygghet si at jeg personlig ikke har behov for piggdekk eller veldig myke nordiske vinterdekk. Her har vi så mild vinter at jo jeg kan prioritere kjøre glede på vinters tid og med god samvittighet :) Jeg trenger heller ikke å tenke på å kjøre rolig i 60kmt inn i byen for der er jeg aldri, det blir mye landeveis kjøring på greit føre og da tenker jeg å prøve Alpin 5, om det skjærer seg så kommer jeg til å gå for nordiske vinterdekk. Ser dere nevner det ikke støyer med 5-seie og oppover med piggdekk, jeg har ingen erfaring med det men sliter litt med å tro at bilene er så godt lyd isolert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder 5-serie og piggdekk, du hører det ikke i E39 faktisk. Ikke antydning en gang. Åpner man døra, eller gløtter på et vindu derimot.. Det er faktisk veldig imponerende. tror mye av det har med aluminiumsunderstellet å gjøre. Fikk kjøre en ny Volvo S80 en gang med pigg og det hørtes ut som man kjørte på grusvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valg av dekk er vel en helt lik diskusjon som valg av motorolje. Alle har sine meninger og erfaringer, men noen fasit tror jeg ikke finnes.
Jeg har lært av min erfaring at når det gjelder vinterdekk, så sparer man ikke på pengene. Det kan man gjøre på sommerdekk.
Forskjellen på Sailun og Linglong og slikt kina-dritt er forskjellen på en hyggelig biltur eller fengsel for overlagt drap. Slike dekk fungerer greit på godt føre, men faller rett igjennom når det faktisk blir glatt. Og selv om det var mye våt asfalt sist vinter, så kan det bli mye holke og våt is denne vinteren. Ingen vintre er like.
Så trygge kjøp er Continental, Nokian, Michelin, Goodyear og Pirelli.
Hva som subjektivt kan skille dem er mer prisen. Jeg bruker velge topp-dekket på dekktesten i Motor, men hvis dekk nr 2, 3 eller 4 er nært opp til førsteplass poengmessig, men lavere pris, ja da velger jeg de. 5-10 poeng på disse testene er ikke merkbar. Dette er kun subjektiv synspunkter for akkurat den bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at det advares mot nordiske vinterdekk på sommerføre, det skal nemlig ikke mange varmegradene til før piggfrie vinterdekk i premiumklassen får dårligere stabilitet og lengre bremselengde enn utskjelte kinadekk. Derfor nytter det ikke å se bare på pris i den tro at dyre dekk er gode uansett. Du må se på dekkenes egenskaper i det føret du har tenkt å bruke dem. Andre i tråden har delt erfaringer med dette.

Selv har jeg to sett vinterdekk liggende, med helt ulike egenskaper, fordi der jeg ferdes i landet er det så ulike føreforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.10.2021 den 18.27, Daniel. skrev:

Jo :) Det og at de fikk god omtale i testen gjør at jeg vurderer de denne gangen også, selv om det var andre dekk som gjorde det like bra eller bedre.

Gikk glipp av denne kommentaren her tidligere, de dekkene du nevner er jo europeiske vinterdekk. Fikk du kjørt med dekkene på snø føre, om så hvordan var de? Sitter å skal bestille dekk nå, litt usikker hva jeg går for men tror det blir Michelin pilot alpin 5 :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden @Snagg30 gir meg tyn for å sende en melding på snap, svarer jeg her også. Hadde Pirelli Ice Zero SUV på eTron, mulig det nærmeste du kommer kontinentale vinterdekk lager for Norden. Hadde de i én full vintersesong med bløtt, slaps, tørt, snø, hard og tørr snø. Oppførte seg eksemplarisk. Så Pirelli SottoZero blir vel levert på høyytelsesbiler på kontinentet, det burde kunne være noe? 

 

For å følge opp Pilot Alpin 5: https://alltyretests.com/michelin-pilot-alpin-5-test-review/

Endret av fupsaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
På 5.10.2021 den 20.33, Snagg30 skrev:

Gikk glipp av denne kommentaren her tidligere, de dekkene du nevner er jo europeiske vinterdekk. Fikk du kjørt med dekkene på snø føre, om så hvordan var de? Sitter å skal bestille dekk nå, litt usikker hva jeg går for men tror det blir Michelin pilot alpin 5 :)  

Jeg har Pirelli ZottoZero vinterdekk på begge mine M5, jeg valgte disse fordi disse er V merket, mykere gummi, enn Michelin som ikke hadde V merket i mine dimensjon.

Jeg har 265/35x20 og 295/30x20 med V merking, 275/35x20 med V merking. Jeg har aldri hatt problemer med fremkommelighet, eneste når det er ren is, da er pigg som gjelder. På bar asfalt er de helt topp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke overaskende at de ikke-nordiske vinterdekkene briljerte på tørr/våt bakke.

For min del er jeg superfornøyd med Conti VikingContact 7 på min F10. Denne vinteren blir tredje sessong med disse dekkene og antar at det kommer til å gå like knirkefritt som de tidligere. Har også vært på isbane med disse, og synes de opplevdes utrolig trygge ut til tross for mangel på pigg samt kun bakhjulsdrift. Selvom det kanskje ikke er de mest krevende værforholdene her i Oslo, så har jeg mer lyst til å kjøre rundt med nordiske vinterdekk en hel sessong til tross for at et ikke-nordisk dekk kunne fungert helt greit. Er vel de "spesielle" dagene ila sessongen som gjør at jeg velger å ofre sportslige egenskaper til fordel for sikkerhet og fremkommelighet. 

Kom fra Nokian tidligere som kjentes en god del mykere ut, og det viser vel testen også ser det ut som. 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg nå Goodyear Ultragrip Performance+ på X2'n og Pirelli PZero Winter på Porschen. Ikke testet de på snø, men i 5 grader på morgenen er begge vesentlig bedre på tørt/vått føre enn nordiske vinterdekk. Men når jeg har sett Tyre Reviews sine tester, så ser det ut til at Conti, Goodyear, Michelin kontinentale gjør en veldig god jobb også på snøføre, samt slaps, vått, tørt osv som det er mest av her, syd i Viken. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...