Gå til innhold

F10 550i «Alpina»(Solgt) . F11 M550D nå


m-blå
 Share

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

@m-blå Gratulerer med en flott bil! Har kjørt første gen Panamera 4S, og det var en rå opplevelse. Nå vet jeg ikke om det skal være sånn, men når man trykka gassen flatt på den, så kunne man kjenne mye av "bevegelsene" i drivverket. Man følte seg veldig klistra på bilen og ikke som den "numne" følelsen mange premium sportsbiler gir. 

@Chris A @Snagg30 Kollega kjører en 18 modell Panamera hybrid med v6ern. Der skulle Porsche ha 42 løk for storservicen... må være ærlig og si det var en jævla frisk pris. Det er liksom ikke det råeste Porsche leverer, men prisen på vedlikehold er alikevel frisk. Så og si ALT var dobbelt pris av hva man betaler f.eks på en Audi eller BMW 😅 

Han endte opp med å dra til Sverige og ta servicen der ettersom det var nesten 14000 billigere, attpåtil med en Macan S leiebil inkludert ut dagen. Var dyrere enn jeg trodde å kjøre Porsche og beholde PAW.

De er dessverre ikke billig å serve:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har sjekket en del i priser før jeg handlet. Det er helt vilt dyrt og drifte en Porsche med originale deler. Timeprisen på verksted er 3600kr!!!!

Den jeg har kjøpt har akkurat fornyet PAW og hatt storservice for 2000km siden. Neste 2 servicer er mellomservicer. Skifte bremseskiver/klosser og sensor bak koster 30000kr.!! Så det koster kan en trygt si. Lønner seg og finne en der alt er på stell. Hvis ikke ryker en fort på 100000kr for og få alt på G. Hvis en bryr seg om originale deler osv. En kan gjøre det billigere med all verksted og motorskadeforsikring hvis en vil det. Men den bilen vil nok ikke være like attraktiv den dagen en skal selge igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2023 den 14.35, jorg1s1 skrev:

Gratulerer med grom bil, har siklet på denne selv! Kjøpte meg faktisk en Panamera selv denne uka, men må ha litt mer plass til bikkja baki så da ble det en '18 Sport Turismo 4 E-Hybrid. Var ikke mye som fristet fra BMW når jeg skulle ha nyere bruktbil denne gangen. Ikke like grom lyd som suge V8'ern i din, men den nedtunede RS4 motoren med Porsche sin sportseksos uten OPF låter overraskende bra. PAW er helt genialt og overgår motor/drivverksforsikring en høy gang.

Ikke bare nedtunet, den mangler vel en turbo også? Mente RS4/RS5 har biturbo? Uansett også et mestestykke av en motor. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fupsaker skrev:

Ikke bare nedtunet, den mangler vel en turbo også? Mente RS4/RS5 har biturbo? Uansett også et mestestykke av en motor. :) 

Nei, det er to turboer i 4 E-Hybrid motoren også. Alle disse 2.9-literene har to turboer, du blander kanskje med 3.0-literen (som er en helt annen motor)? Merkelig nok leveres den vanlige Panamera 4 (ikke E-Hybrid, aldri solgt i Norge) med 3.0-liters singelturbomotoren på 330 hk, mens i hybriden hentes det ut samme effekt fra 2.9-literen. For å gjøre forvirringen komplett så leveres Cayenne E-Hybrid med samme 462 hk systemeffekt som Panamera 4 E-Hybrid (hvorav 330hk fra fossilmotoren også her), men har 3.0-liters motoren... 2.9-literen er et helt annet dyr enn 3.0-literen, men det er ikke så lett å se på papiret.

Samme motoren leveres i 4S E-Hybrid og da oppgir Porsche 440hk og 0-100 på 3,7 sek i Sport Turismo utgave, altså 110 hk mer og 0,9 sek raskere til 100 (eller 0,7 sek raskere enn oppgitt tid på faceliften som har samme oppgitt effekt). Jeg har sett tunere hente ut opp til 190hk ekstra fra 4 E-Hybrid motoren så tipper det sparker greit i fra da... Personlig tørr jeg ikke noe tuning da jeg vil sove godt om natten med PAW og jeg er usikker på hva de kan finne ut om bilen har vært tunet tidligere. Driver selv i bransjen med utvikling av elektronikk, mikrokontrollere og programmering av disse og jeg vil påstå Porsche er passe dumme hvis de ikke gjør noe så enkelt som feks å logge peak-verdier for å kunne ta folk for tuning og da nekte erstatningssaker som potensielt kunne gått på garanti da det er så enkelt å implementere som det er.

Jeg tror Porsche har valgt 2.9-literen i Panamera Hybrid fordi de egentlig henter en del mer ut av motoren enn de sier, i hvert fall ved launch control og bruk av boost-funksjonen (20sek boost med knappen i midten av mode-switch hjulet som følger med Sport Chrono-pakken). Samboeren kjører en Polestar 2 som på papiret skal bruke 0,1 sek lenger til 100 enn Panameraen med launch control. Jeg har ikke målt tidene for å sjekke så det er mulig det er lyden av sportseksosen i 18-modellen uten OPF som spiller meg et puss, men det føles mye mer brutalt i Porschen med en launch control.

Jeg mener Panamera 4 E-Hybrid med sin potente motor har falt litt i skyggen av andre biler ift hvor kapabel den er samt hvor bra totalpakke du får og hvor oppdatert og moderne den føles ut sammenliknet med nye biler idag, særlig prisen tatt i betraktning. Disse har hatt et enormt verditap bare det siste året, men også 1-2 år før dette. Jeg vurderte RS4 B9 og M340i også, men prisen her har jo stått stille i 2-3 år og let's face it - en Panamera er mye mer bil om man ser litt lenger enn bare performance og kjøreegenskaper!

 

 

Ref servicekostnader på 4 E-Hybrid som nevnt tidligere her så er det premium-pris, ja. Jeg fikk nettopp pris på underkant av 31k for bytte av luftfilter og olje på PDK-kasse (6 års/120k service) samt oljeskift på motor, pollenfilter og bremsevæske (gjøres på hver service). Med tanke på det nevnte jobben bare for å bytte luftfilteret (gjelder også første generasjon Panamera så vidt jeg vet) og at dette er Porsche merkeversted hvor de tar i området 3200-3600 kr i timen (husker ikke nøyaktig pris) så synes jeg ikke det er så ille dog. Kunne sikkert fått det gjort billigere et annet sted, men for å opprettholde PAW så får man svelge kamelen. Trøster meg med at tidligere eier har hatt et verditap på rundt en million på 5 år og at det fortsatt føles ut som ny bil.

Endret av jorg1s1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, jorg1s1 skrev:

Nei, det er to turboer i 4 E-Hybrid motoren også. Alle disse 2.9-literene har to turboer, du blander kanskje med 3.0-literen (som er en helt annen motor)? Merkelig nok leveres den vanlige Panamera 4 (ikke E-Hybrid, aldri solgt i Norge) med 3.0.liter singelturbomotoren på 330 hk, mens i hybriden hentes det ut samme effekt fra 2.9-literen. For å gjøre forvirringen komplett så leveres Cayenne E-Hybrid med samme 462 hk systemeffekt som Panamera 4 E-Hybrid, men har 3.0-liters motoren... 2.9-literen er et helt annet dyr enn 3.0-literen, men det er ikke så lett å se på papiret.

Samme motoren leveres i 4S E-Hybrid og da oppgir Porsche 440hk og 0-100 på 3,7 sek i Sport Turismo utgave, altså 110 hk mer. Jeg har sett tunere hente ut opp til 190hk ekstra fra 4 E-Hybrid motoren så tipper det sparker greit i fra da... Personlig tørr jeg ikke noe tuning da jeg vil sove godt om natten med PAW og jeg er usikker på hva de kan finne ut om bilen har vært tunet tidligere. Driver selv i bransjen med utvikling av elektronikk, mikrokontrollere og programmering av disse og jeg vil påstå Porsche er passe dumme hvis de ikke logger peak-verdier for å kunne ta folk for tuning og nekte garantisaker da det er så enkelt å implementere som det er.

Jeg tror Porsche har valgt 2.9-literen i Panamera Hybrid fordi de egentlig henter en del mer ut av motoren enn de sier, i hvert fall ved launch control og bruk av boost-funksjonen (20sek boost med knappen i midten av mode-switch hjulet som følger med Sport Chrono-pakken). Samboeren kjører en Polestar 2 som på papiret skal bruke 0,1 sek lenger til 100 enn Panameraen med launch control. Jeg har ikke målt tidene for å sjekke så det er mulig det er lyden av sportseksosen i 18-modellen uten OPF som spiller meg et puss, men det føles mye mer brutalt i Porschen.

Jeg mener Panamera 4 E-Hybrid med sin potente motor har falt litt i skyggen av andre biler ift hvor kapabel den er samt hvor bra totalpakke du får og hvor oppdatert og moderne den føles ut sammenliknet med nye biler idag. Disse har også hatt et enormt verditap bare det siste året, men også 1-2 år før dette. Jeg vurderte RS4 B9 og M340i også, men prisen her har jo stått stille i 2-3 år og let's face it - en Panamera er mye mer bil om man ser litt lenger enn bare performance og kjøreegenskaper!

 

 

Ref servicekostnader på 4 E-Hybrid som nevnt tidligere her så er det premium-pris, ja. Jeg fikk nettopp pris på underkant av 31k for bytte av luftfilter og olje på PDK-kasse (6 års/120k service) samt oljeskift på motor, pollenfilter og bremsevæske (gjøres på hver service). Med tanke på det nevnte jobben bare for å bytte luftfilteret (gjelder også første generasjon Panamera så vidt jeg vet) og at dette er Porsche merkeversted hvor de tar i området 3200-3600 kr i timen (husker ikke nøyaktig pris) så synes jeg ikke det er så ille dog. Kunne sikkert fått det gjort billigere et annet sted, men for å opprettholde PAW så får man svelge kamelen. Trøster meg med at tidligere eier har hatt et verditap på rundt en million på 5 år og at det fortsatt føles ut som ny bil.

Ikke for å kuppe tråden, men noen ganger hadde det vært deilig å bytte Taycanen i en Panamera 4 E-hybrid, bare grunnet deilig verditap (for kjøper) på en -18 og -19-modell, men også fordi man får i pose og sekk med deilig lyd, like stor bagasjeplass (bak) og ellers innvendig plass som i dagens bil. Men jeg får nok aldri kona med på å bytte ut elbil i dagens situasjon med vesentlig rimeligere driftskostnader enn for en bensin-/dieselbil, så lever heller litt gjennom dere andre. :D Og ja, det er et rot at de har forskjellige motorer i forskjellige versjoner. 3-literen i kombo med hybrid har vært et stort problem på Cayenne, men tydeligvis ikke på Panamera... Som har en 2.9L som du sier, som er nedstammet fra motorsport hos Audi. Eller Audi Sport da. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, fupsaker skrev:

men noen ganger hadde det vært deilig å bytte Taycanen i en Panamera 4 E-hybrid, bare grunnet deilig verditap (for kjøper)

Verdens merkeligste grunn for et bil kjøp :P Og som tvilsomt første eier ofrer mange tanker om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@jorg1s1

Interessant å høre dine erfaringer rundt Panamera 4 E-Hybrid. Jeg vurderer selv en slik bil, helst en 2019 modell. Jeg vurderer den opp mot M340i, G31 540d/i LCI og X5 45e. Får jo mye nyere bil ved å velge noen av BMWene, men det er jo veldig forlokkende å kunne få en Porsche Panamera hvis man kan leve med at bilen er ett par år eldre. 

Jeg prøvekjørte 4 e-Hybrid og jeg må si jeg synes den gikk utrolig godt. Føles som den går bedre enn hva tallene skulle tilsi. Jeg prøvekjørte rett etterpå en Taycan 4S og den føles ikke like sprek, den føltes ikke like brutal på en måte. Jeg synes også at Taycan føles som en "billigere" bil. Panamera i andre generasjon har helt klart ufortjent havnet litt i skyggen av den nye "Bærumspassaten" fra samme merke.

Største dealbreakeren synes jeg er delepriser og servicekostnader. Samt at jeg er skeptisk til holdbarheten på en Audi motor i hybriddrift. Hadde ikke vært bekymret om det var Porsche som utviklet motoren, men Audi er jeg skeptisk til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F90: Så lenge du har PAW, noe som er det eneste riktige. Så har du "nybilgaranti" så lenge du eiger bilen, og veldig enkelt videresalg mtp. Du slipper ansvar/reklamasjoner. 

Da har det jo null betydning om motor er bygd av Audi eller Porsche 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

IMG_2869.thumb.jpeg.0f112839718933372b65b893bd7d03f8.jpegIMG_2742.thumb.jpeg.aa6ad5f5c9ce426efb6e276475c5ea22.jpegIMG_2867.thumb.jpeg.560741096c1f9a0faa2f9bf6c9a0d306.jpegPlutselig tilbake igjen i «ny» Bmw. GTS’en var en rå bil men ble litt lite praktisk da den ble brukt alt for mye til hengerkjøring. Samt kona hatet den bilen. Bilen ble solgt mye fortere enn jeg trodde selv og trengte ny bil kjapt pga. ferietur. Så mens jeg var avgåde og leverte Porschen i Åmot, var kona i Bergen og hentet vår «nye» M550D 2014. Rett på tur i går og ble noen og 50 mil. Den drar greit opp bakkene 😊. Var litt mer avslappet og uanstrengt med 740nm til hjelp. 
Bilen mangler ett par ting på utstyrslisten men har mine viktigste kriterier som: Aktiv cruise, komfortstoler, krok, rattvarme, adaptive drive osv. Litt spesielt med individual alcantara tak i lys farge.Ellers har den elfenbens hvite seter, skinn dasjbord, keramiske brytere, HUD, comfort access, softclose osv…

Felgene er jeg veldig usikker på, blir sikkert og finne noe annet. Noen som vet hvilke felger det er som står på?IMG_2740.thumb.jpeg.7d71e80ace9cbbf5fc8e147f96b4e1ee.jpegIMG_2742.thumb.jpeg.aa6ad5f5c9ce426efb6e276475c5ea22.jpeg

IMG_2870.jpeg

Endret av m-blå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • m-blå changed the title to F10 550i «Alpina»(Solgt) Tilbake i M550D nå.
  • m-blå changed the title to F10 550i «Alpina»(Solgt) . F11 M550D nå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...