Gå til innhold

Kjøpsråd 5-serie, F11. Facelift og LED-lys eller større motor og utstyr?


larserso
 Share

Anbefalte innlegg

Dette er jo igjen en av de trådene hvor ting blir et definisjonsspørsmål. N47 og B47 er en tragedie uten sidestykke i en stor og tung bil som dette, men igjen, for noen kan det være godt nok. 

Om man kommer fra V6 diesel fra VAG og rekkesekser diesel fra BMW er det helt åpenbart om at en rekkefirer diesel blir kanskje muligens den tristeste nedgraderingen noensinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette burde jo egentelig være en nobrainer. N47/B47 er ikke bare slappere i effekten, men som flere påpeker så ødelegges kjøregleden av den ukultiverte gangen til disse motorene. BMW er ekstremt flinke til å lage kultiverte seksylindrede dieselmotorer, sier seg mye selv i fysikken da en rekkesekser er langt mer avbalansert enn en rekkefirer. Men treliterene har en vesentlig bedre momentkurve, lydnivået er lavere, vibrasjonsnivået er lavere og hele motoren fremstår som mer premium i en slik bil. Når vi så snakker om N47/B47...not so much.

Flere her nevner at man kan hente ut 220 hk av en 520d, noe som helt klart hjelper. Men en 530d kan man hente ut 300 hk av...og få følelsen av å rutte med utømmelige kraftressurser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt å foreslå stor motorisering om en ikke skal betale for gildet selv og ikke ta hensyn til budsjett... :) Å kjøpe en 10 år gammel 530d med 50% lenger kjørelengde kontra en 4 år gammel 520d er jeg av den oppfatning at er for de som liker å skru selv. Vedlikeholdsbudsjettet bør økes betraktelig på førstnevnte, men såklart kan man få mandagsbiler av nyere sort også, så ingenting er gitt. Men klart, økes kjøpsbudsjettet med 100-150k så er det jo et helt annet segment biler som åpner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mener jeg at trådstarter bør se seg om etter en annen bil om budsjettet er låst til maks 300 000,-. Kanskje vurdert en 3-serie Touring, eller ett annet merke som kan gi mer bil for pengene. For å foreslå en 520d til en som før har kjørt M550d og annen motor sterk bil blir helt feil for meg om intensjonen er å være "rådgiver". 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrik 90 said:

Da mener jeg at trådstarter bør se seg om etter en annen bil om budsjettet er låst til maks 300 000,-. Kanskje vurdert en 3-serie Touring, eller ett annet merke som kan gi mer bil for pengene. For å foreslå en 520d til en som før har kjørt M550d og annen motor sterk bil blir helt feil for meg om intensjonen er å være "rådgiver". 

Det er nok et bedre råd enn å komme med "kjøp en M5, kjøp en M550d" når trådstarter gir en økonomisk ramme fra start av. Skal en da ha en rekkesekser-femmer innenfor denne rammen som er satt er det enten 1) en ekstremt høy km stand eller 2) en mye eldre bil enn facelift som gjelder.

Personlig synes jeg en LCI 520xd med det utstyrsnivået linket til over for rundt 300k er utrolig mye bil for pengene, selv når en begynner å kikke på ikke-premium-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Otis skrev:

@Walkabout Litt artig, men den har faktisk N47T motoren og ikke B47. Jeg trodde at alle LCI F1x hadde B47.

Så for min del, så hadde jeg hoppet over denne, da den ikke har noen info om at verken pumpe eller register er byttet.

Samme trodde jeg. Så da er nok B47 safere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Otis skrev:

@Walkabout Litt artig, men den har faktisk N47T motoren og ikke B47. Jeg trodde at alle LCI F1x hadde B47.

Så for min del, så hadde jeg hoppet over denne, da den ikke har noen info om at verken pumpe eller register er byttet.

B47 ble ikke introdusert før 2014, så biler produsert i 2013 og tidlig i 2014 hadde N47T selvom de er LCI 👍 Ligger noen flere ute med 184hk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis @Walkabout @Mikael-B
B47 ble ikke introdusert før MY2015 på F1x, så den kom på biler produsert fra høsten 2014 (når MY-skiftet kom). Merk at flere av B47-utgavene også er 163hk (nedtunet 190hk), så er ikke alltid lett å finne ut av om en ikke har reg-nr eller chassisnr om det er akkurat i skjæringspunktet og dersom motoren har 163hk i stedet for 190hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sjokkerende dyre syns nå jeg! 

Satt Mye på Finn når fruen skulle ha seg pendlebil for over 2 år siden.

Da kjøpte vi en 2015mod. Orig. norsksolgt Msport, ok utstyrt ( manglet acc og led, ellers bra ) Bilen hadde gått 90k, hadde ny storservice og akkurat euok i 2 nye år. og var tilnermet og over snittet strøken. Den hadde også ett helt år igjen av nybilgaranti!  Vi betalte 327k.. 

 

Og betale godt over 300k for tilsvarende bil idag virker helt latterlig. Ingen garanti, og 2 år eldre bil.. 

 

Er mange biler på markedet så her burde det vere stort prutningsmonn.

Ellers; Facelift 530d koster jo ikke så fryktelig mye mer?  Binder kanskje 80-100k mer i kapital, men dette får man garantert igjen ved salg. 

 

Jeg ble personlig aldri fornøyd med 4cyl. Og kjøper ikke det flere ganger.. 

 

Superraskt sløvt finnsøk:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=235291400

 

40.000 opp fra 520 som påstås løp og kjøp.. Det mellomlegget er verdt hver krone

 

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...