Gå til innhold

Strømforsyning for diagnose / koding


Andreas_R
 Share

Anbefalte innlegg

Skal gå til innkjøp av en skikkelig batterilader eller power supply, slik at jeg får nok power til å holde bilens systemer i gang under koding og diagnose. Kunne gjerne tenkt meg 100A på 14V, og da begynner ting å koste ser jeg.

Har derfor vurdert å bygge meg en stasjon av 2 slike, parallellkoblet:

https://www.elfadistrelec.no/no/switch-mode-stromforsyning-600-75w-13-5v-44-5a-mean-well-psp-600-13/p/16994713?q=&pos=8&origPos=654&origPageSize=50&track=true

Så ser jeg biltema har kommet med denne, noen erfaringer? Den leverer riktignok kun 60A. Denne er jo en ren lader, så her får man både funksjonalitet som vedlikeholdslading og startboost som selvsagt er kjekt å ha.

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-digital-2000042782

Dette er jo to helt forskjellige produkter som egentlig ikke kan sammenlignes. Hadde vært litt artig å bygd seg en power supply av de 2 enhetene i parallell, montert dem på en slags montørvogn og hengt på de nødvendige kablene, PC osv. Men så har man jo den enkle løsningen fra Biltema, som sikkert funker ok?? 

Hva bruker dere til power supply? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2021 den 21.26, E.C. skrev:

https://www.sparelys.no/batterilader-60a-automatic-1260

Har denne, funker fint. Du kan gjerne bygge selv, men skal du ha det litt skikkelig så koster det litt også. Da tenker jeg på polaritetsbeskyttelse, display for spenning og trekk og at det ser litt bra ut etc.

Den så jo veldig kjekk ut!

Har du noengang opplevd at 60A ikke er tilstrekkelig?

Dette er jo også et alternativ: https://bilradiospes.no/dd-audio/sps1004/dd-audio-sps-1004-strømforsyning-230v--gt--12v-100a?gclid=Cj0KCQjw5JSLBhCxARIsAHgO2SdmvvR1AiIG9fYoCLjhBe6M8n2Uy9yxz_agin1yurHvtOli1eVVClIaAsy-EALw_wcB

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa. Godt spørsmål. Kan prøve å tenke litt høyt:

En strømforsyning har vel ikke noe form for "ladelogikk" eller batterianalyse. 

Et batteri kan jo ses på som en energiakkumulator. Ingen problemer med å kjøre et batteri i parallell med en strømforsyning, men man får ikke optimal lading slik man får med en dedikert lader.

Men de enkleste analoge laderne er vel egentlig bare en likeretter, eller kall den gjerne en strømforsyning. I teorien vil jo en slik lader til slutt koke batteriet. Dette er jo ikke et tema med de nye smarte laderne, og for så vidt ikke et tema med AGM batterier heller.

Til kun diagnose formål kan man bruke enten eller, så lenge enheten leverer nok effekt (strøm og spenning).

Hvis jeg skulle bygd meg en stasjon av de strømforsyningene jeg linket til i første innlegg, ville jeg ikke brukt dette til ren lading av batteri. Da ville jeg kjøpt en dedikert lader i tillegg.

Den strømforsyningen fra Bilradiospesialisten defineres både som en lader og en strømforsyning. Den er vel dermed en strømforsyning med integrert ladelogikk. De fleste skikkelige ladere kan jo settes i supply mode, går ut i fra at dette bypasser hele ladelogikk delen, og kjører effekten rett ut. 

I power supply mode får man vel konstant angitt spenning ut uansett, det gjør man vel ikke i "lademodus", da spenningen da varierer med tilstanden på batteriet. 

Så oppsummert er vel en lader som leverer nok effekt det beste, så lenge den kan levere hele effekten i supply mode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Andreas_R said:

Fornøyd?

 

Jeg tror jeg lander på laderen fra DD audio... Den skal levere 100A på 13,8V.

Denne leverer 14V 100A. Denne var billig og fungerer utmerket. 

Du kan også bygge din egen som er noe billigere

 

Endret av stfoer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig tankegang mtp lader og PSU/strømforsyning. Bruker du en lader så vil spenningen variere, samt at den kan midlertidig stoppe å lade midt i prosessen for å måle spenningen = uheldig. Det er også gjerne en begrensning på hvor mange A man har til å lade med. En PSU gir bare en bestemt spenning ut (gitt at kapasiteten ikke er sprengt) og da har det ikke noe å si om systemet trekker 3A eller 50A.

En lader og PSU kan gjerne kombineres, det er ikke den store logikken som bygges inn. En ren PSU ikke beregnet på bildiagnosebruk vil kanskje mangle ting som polaritetsbeskyttelse, etc. som en normal billader har. Det går greit 99% av tiden, men du har potensiale for å svi av noen dyre moduler om du koble noe feil.

For meg holder som sagt den på 60A for nå, men på sikt tenker jeg å kjøpe noe Gysflash på 100-110A om jeg skal drive noe mer med sånt. Prisen er dog rundt 10k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...