Gå til innhold

E90 325i


bmwe30is
 Share

Anbefalte innlegg

Dæven det var mye bra arbeid her! Kjøpt meg en E91 med samme motor selv for en uke siden, håper det er litt mindre rust der.

Kunne du estimere tidsbruk og pengebruk her? Om du er komfortabel med å skrive det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende arbeid. Men hva har denne bilen vært igjennom før? Jeg har hatt E9X før, og var regelmessig under og fulgte med. Den ble aldri noe i nærheten av dette. Traversen ble litt brun i kantene etter hvert, men karosseriet virket å holde seg bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digga kvaliteten på arbeidet her og lyktene såg jo ut til å bli veldig bra! Første gang eg har sett at nåken har borra hol i lykteglaset for å få ut dogg/fukt. Ikkje akkurat der eg hadde plassert drillen, men folk er forskjellige 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Olaandref skrev:

Herlig tråd og rå jobb du har lagt ned her, dette blir bra. 👌 Var heller ikke klar over at E9X ruster slik, har vært under min noen ganger, heldigvis ikke sett noe rust, men det er tydelig at det er greit å følge med ja. Fortsett å legg ut bilder, mye å lære av her. 🙂

 

Det kommer nok veldig an på hvordan disse bilene brukes. Jeg regner ikke med du kjører i saltsørpe hele vinteren med din bil?😄 Det gjør ikke jeg heller med 335en, og det finnes ikke en rustflekk der😀

 

22 timer siden, E.C. skrev:

Dæven det var mye bra arbeid her! Kjøpt meg en E91 med samme motor selv for en uke siden, håper det er litt mindre rust der.

Kunne du estimere tidsbruk og pengebruk her? Om du er komfortabel med å skrive det.

 

Takker. Ja, får håpe du slipper å gjøre samme jobben.

Jeg har ikke tenkt så mye på hvor mye tid som blir brukt her, men det er helt klart mange timer. Jeg fikk bilen på bukken i begynnelsen av juli. Nå nærmer det seg november, så da blir det vel 4 måneder. Jeg har ikke stresset så mye med dette, jeg tar noen timer om kveldene i ukedagene + noen lengre økter i de helgene man ikke har andre planer.

Ting tar tid. Bare det å gå over hele bilen med pensel før man sprøyter (for å komme til der man ikke får sprøytet), brukte nok 1,5-2 timer på det. Og her er det 4 strøk, så man kan gange det med 4. Selve sprøytingen tar også lang tid siden det er mange vanskelige plasser og komme til, i alle slags vinkler.

Når det gjelder pengebruk, så trenger det nødvendigvis ikke å bli så dyrt. Om bilen er grei ellers, og det bare skal demonteres, sandblåses, lakkeres og monteres så er det jo bare sand, grunning og maling som koster.

Men hvis man skal bytte ut «alt» som jeg gjør nå, så baller det fort på seg.

Jeg vil tro dette havner på rundt 50k. Uten å regne med diff + akslinger fra 335, siden jeg hadde dette fra før.

Dette inkluderer blant annet:

-Nye nav og hjullager

-Foringer og kuler

-Bremserør og slanger

-Komplett sett med m-sport bremser fra F30

-Mange nye bolter og muttere

-Blåsesand, grunning og maling

-Nye dempere og fjærer. Har kjøpt Bilstein B12 sett med fjærer/dempere fra Koed, men dette blir ikke levert før midten av november.

-Klips og alt mulig annet krimskrams

 

22 timer siden, *MrB* skrev:

Imponerende arbeid. Men hva har denne bilen vært igjennom før? Jeg har hatt E9X før, og var regelmessig under og fulgte med. Den ble aldri noe i nærheten av dette. Traversen ble litt brun i kantene etter hvert, men karosseriet virket å holde seg bra.

 

Takker. Jeg har ingen idé om hva denne har vært gjennom. Ikke annet at den er solgt ny i Norge i 2005. Regner med den har vært brukt flittig om vinteren i salt, og sikkert aldri vært behandlet med noe som helst.

Traversen er vel det svakeste punktet på disse når det kommer til rust.

Jeg har en E90 320si som bruksbil nå (hatt siden 2017), begge førerdørene var/er veldig angrepet av rust på denne. Det begynner også å komme i hjulbuer og andre plasser. Mulig det bare er meg som har vært uheldig med mine E90 biler 🤷‍♂️😄

 

18 timer siden, RF91 skrev:

Digga kvaliteten på arbeidet her og lyktene såg jo ut til å bli veldig bra! Første gang eg har sett at nåken har borra hol i lykteglaset for å få ut dogg/fukt. Ikkje akkurat der eg hadde plassert drillen, men folk er forskjellige 😅

 

Takk for det. Hehe nei, kanskje ikke der man vil begynne å bore😅

 

18 timer siden, papertiger skrev:

Herlighet, mektig imponert over arbeidet her 🤛🏻 Dette er jo et nivå som ligger skyhøyt, men så har jeg også sett på hva du har gjort med 335’en din. Rått!

 

Takker for det. Prøver å gjøre det skikkelig når man først gjør det👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fantastisk flott gjennomført prosjekt. E46 var jo forferdelig når det gjaldt rust og man skulle tro at E90 var litt bedre, men jeg vet sannelig ikke. Hvordan man bruker bilen har nok stor betydning, men overordnet burde dette ikke være avgjørende når det gjelder såpass påkostede biler som BMW. Det finnes andre og billigere bilmerker som klarer dette betydelig bedre for å si det på den måten. Uansett... en pen E90 325i er vel verdt å ta vare på... :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2021 den 17.29, Fredrik skrev:

Et fantastisk flott gjennomført prosjekt. E46 var jo forferdelig når det gjaldt rust og man skulle tro at E90 var litt bedre, men jeg vet sannelig ikke. Hvordan man bruker bilen har nok stor betydning, men overordnet burde dette ikke være avgjørende når det gjelder såpass påkostede biler som BMW. Det finnes andre og billigere bilmerker som klarer dette betydelig bedre for å si det på den måten. Uansett... en pen E90 325i er vel verdt å ta vare på... :)  

Takk for det.

Ja, man skulle gjerne tro at et premium merke som BMW jo er, burde være mer holdbart en dette 🤔

Tenker også at en 325i i god stand må vel være verdt å ta vare på. Nå fikk jeg redda denne i siste liten😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det en strøken 325i til slutt. Å ta vare på de her er moro å se. Er så mange som forsvinner fra veien ettersom årene går men her har du en bil som kan brukes mange år til. Hadde en 2005 modell tidligere jeg også å er en veldig god bil å kjøre. Hadde ikke rust problemer på den for forrige eier hadde vært nøye med understells behandling. Men hos meg var det mer motor problemer. Men fikk ordnet det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bilder igjen. 

 

Den ene strømkabelen var gåen, så her måtte jeg få tak i en ny:

 

1.thumb.jpg.a7554b51a59577dd813439a3991e04fe.jpg

 

2.thumb.jpg.e663d27645695a01c243eb54841376e1.jpg

 

Montering av klips og diverse. Smører alt inn med grease, så holder det forhåpentligvis enda lenger:

 

3.thumb.jpg.3b4c72884c33ad8564bdd10cedeb8708.jpg

 

4.thumb.jpg.3d9c177ace587fc75876ff7a64030b45.jpg

 

5.thumb.jpg.b1b10287ec43b57f8dea885838cee2d5.jpg

 

6.thumb.jpg.98f1fed09b6ba687bb8ba075e13891e7.jpg

 

Klart til å montere tank:

 

9.thumb.jpg.33c0ff9c39557f8da6e2681b18c909a3.jpg

 

10.thumb.jpg.5a4123ee566ee9234a7b34d17fd77360.jpg

 

7.thumb.jpg.c9233fd8ca74cc7f3335a1536c6d7b14.jpg

 

8.thumb.jpg.95289b109f15fecb3d4677e354ec01ae.jpg

 

11.thumb.jpg.bd10b68eefd518bae084192484eff627.jpg

 

12.thumb.jpg.7d79b3783cf8ef64f36fc015b09bfd24.jpg

 

Oppheng og vaiere til håndbrekk + påfyllingsrør på plass:

 

13.thumb.jpg.d12c2c651a72e7d80347928238be28dd.jpg

 

14.thumb.jpg.6e71951745cac5ecf17e6b865b654cf7.jpg

 

Bakstilling klar til montering:

 

15.thumb.jpg.2b03ce48a7bbf0bb1267a5e216e3431a.jpg

 

16.thumb.jpg.3b6015c27e198fcadb462dbd01becf3b.jpg

 

17.thumb.jpg.b74cba77afaf7bf344ca2213b41f91de.jpg

 

18.thumb.jpg.da263df599bd6d5ec77fd7bf158013e2.jpg

 

19.thumb.jpg.80b556bfe0f971034a8977a98a8d7fd7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2021 den 10.04, M-jakob skrev:

Her blir det en strøken 325i til slutt. Å ta vare på de her er moro å se. Er så mange som forsvinner fra veien ettersom årene går men her har du en bil som kan brukes mange år til. Hadde en 2005 modell tidligere jeg også å er en veldig god bil å kjøre. Hadde ikke rust problemer på den for forrige eier hadde vært nøye med understells behandling. Men hos meg var det mer motor problemer. Men fikk ordnet det også. 

Får håpe denne holder en stund nå ja.

Har hørt mye bra om disse motorene, så jeg håper på det beste. Hvis ikke så lar det seg nok alltids fikse🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har vært gjennom en solid overhaling for en stund siden, men typiske ting er jo vanos-solenoider, ventiltetninger, valvetronic, el-vannpumpen og sylinderforinger. Basert på hva man ser av arbeid i denne tråden så vil jeg tro at du får til det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...