Jump to content

F11 520d lci trygt kjøp?


viggo E34
 Share

Recommended Posts

Heisann, sitter og vurder nyere BMW. Lurer på en 520d lci i nærområdet som dukket opp for salg nå nylig til en overkommelig penge. Så da har jeg litt spørsmål.

Er det fortsatt store svakheter på disse n47 maskinene? Eller er dette blitt orden på?

Har egentlig forkjerlighet for 6r kontra 4r, men det er ikke viktigere enn komfort generelt. Her begynner utstyrspakken å bli viktigere for meg

F11, e61, e53 og e70 er høyaktuelle. Tips å innputt taes imot med takk 😁

Link to comment
Share on other sites

Hva er viktigst da? Komfort, pålitelighet, pris ved innkjøp, driftspris, utstyr, etc.?

E53 er det samme som E39 og ruster deretter. E61 er generelt ok, men det finnes ting å fikse på der også, noen har blitt litt rustne, spesielt bakluka. E70 vil uansett være en dyrere bil i drift enn E61 fordi det er en større bil og du har alltid trekk på 4 hjul. E61 kan du kjøpe med kun bakhjulsdrift.

F11 520d er jo greit sånn sett, men da hadde jeg kjøpt en nyere en med B47.

Hvor trygt kjøp noe er avhenger mer av bilen du kjøper enn generelt. Jeg vurderte en E61 lci om dagen og den hadde vært på reparasjoner i løpet av det siste året for samme sum som den ble solgt for. Ellers påpasset bil. Hadde noen kjøpt den året før og måtte ta alt på verksted så hadde det vært et skikkelig drittkjøp.

Link to comment
Share on other sites

BMW-verksted tar 1600 kroner for å gå inn med kamera og gjøre en visuell kontroll av regkjedet på N47. Man får ikke inspisert alle svakheter på denne måten, men du vil få en grei indikasjon.

Link to comment
Share on other sites

Er en 14model det er snakk om, relativt grei utstyrspakke, bl.a Comfort pakken. Luxury line, gått 202k km

Det påstås så mye  rart om disse motorene, går ofte gjenn at probleme ikke er like utbredt eller borte fra juli 2012 🤷🏽‍♂️

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, viggo E34 skrev:

Er en 14model det er snakk om, relativt grei utstyrspakke, bl.a Comfort pakken. Luxury line, gått 202k km

Det påstås så mye  rart om disse motorene, går ofte gjenn at probleme ikke er like utbredt eller borte fra juli 2012 🤷🏽‍♂️

Har vært folk med 13 mod N47 bil med havari også 🤷‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du N47 så må iallefall servicen være tipp topp fulgt opp. :) Jeg har to kompiser med F11, begge LCI men ene med N47 og en med B47. F11en med N47 har vært i deres eie i 4 år nå og har gått fra 90000km til 140000km uten antydninger til problem(vel, byttet luftbelg bak på garanti ved 95000km). B47eieren detimot fikk registerhavari på rundt 100000km. B47 er en del mer solide enn N47, men de er ikke skuddsikre de heller. Nå skal ikke jeg la N47 skinne for vi er alle enige om at den motoren var en katastrofe. :) 

Link to comment
Share on other sites

Bilen er fin den, men har gått 200k og den selges som "outlet-vare" med ukjent tilstand. Her ville jeg vurdert en NAF-test inkludert diagnose.

Prøv å få rede på hva som er gjort på service; partikkelfilter, støtdempere, slitedeler.

 

Link to comment
Share on other sites

Sørlie Auto får bare skryt hos meg iallefall, kjøpte Veloster derifra for mange år siden :) De skriver selv at reperasjon og påkost må påregnes og det må det sikkert om ikke annen dokumentasjon foreligger. Bilen er uten tilstandsrapport og må undersøkes og testes av kjøper som det står. Så du har helt klart en risiko der. Dette er kanskje en bil jeg hadde skippet fordi de ikke stiller garanti. Selv gikk jeg nylig mot megselv og kjøpte F31 med N47, men lav kilometerstand og servicer fulgt opp til prikke med forholdsvis hyppige oljeskift, så jeg satser og håper N47 holder 😬

Edited by Marius2002
Link to comment
Share on other sites

Den selges som en outletbil, til noe som virker å være en ganske så gunstig pris. Det ligger i kortene at risikoen da i større grad flyttes over på kjøper. Som nevnt over, ville jeg nok kalkulert inn registerbytte og evt CP4-pumpe i regnestykket, og så vurdert om økonomien fortsatt holder vann i forhold til sammenlignbare biler på finn. Bilen ellers er jo en driftssikker og flott sak.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...