Jump to content

Erlend's imolarøde 2000 BMW E38 740ia - japanimport! - Norske skilt!


turbojugen
 Share

Recommended Posts

Heisann! Da tenker jeg det er på tide og lage en ordentlig tråd, av en ordentlig bil. Har endelig fått tak i "drømme e38'n". 
La tilfeldigvis ut et bilde på instagram for et par uker siden, hvor jeg skrev at jeg skulle hatt meg en e38 igjen, uten at jeg egentlig hadde seriøse planer om og kjøpe en. Ble kontakta av en entusiast i Finland som hadde en, så av ren nysgjerrighet måtte jeg innpå profilen hans og se. Den var rød! Han hadde fanga min oppmerksomhet med en gang 😅 Videre viste det seg og være en Japanimport bil, noe som er veldig bra mtp rust. Bilen ble importert fra Japan til Finland i 2018, og har aldri sett vinter eller veisalt, noe som gjenspeiler seg under bilen. Forrige eier har tatt veldig godt vare på den, og kun kjørt den 3000km de 3 årene den har vært i Finland. Han har også dokumentert dette med delelister i excel-ark og bilder, som er grei dokumentasjon og ha på en slik bil. Kommer til og legge ut det meste her! 
Måtte oversende bilder og info om bilen til @Ingvaldsen, og etter klarsignal fra han fikk jeg enda mer lyst på bilen 😂 "Når drar vi?" sa han. Det tok vel bare 4-5 dager fra jeg sendte han info, til vi satt i e70n hans på tur til Finland for og hente bil! Turen gikk greit, og bilen sto til forventningene, så den ble med hjem. 

Bilen er en imolarød 2000 740ia. Av ca 320.000 Produserte, ble kun 287 + 16 Individual-biler produsert i denne fargen. Ganske sjelden mao! Veit om en eller to stk 728ia imola i Norge utenom min. Kun gått 126.000, så her skal det være mye bil igjen.
Mere info om selve bilen kommer etterhvert som jeg får redigert denne posten. To do-list og deleliste må og være med.

Her er en link med masse bilder av alt som er gjort av forrige eier, verdt en titt! https://alexvasica.kuvat.fi/kuvat/E38/

Første bilde jeg så av bilen, i garasjen til forrige eier;
thumbnail_image0.thumb.jpg.0215b71114c4b03bba2c9eeefda234dd.jpg

Et bilde av hjulhus bak, for og vise hvordan bilen faktisk ser ut under;
IMG_7071.thumb.JPG.7e895429847da9e8273da1e332c53de8.JPG

Annonse fra japan:
IMG_7122.thumb.JPG.e6a49a4622ad391ce49d614040ae8f75.JPG

Bilde av tilstandsrapport arket fra auksjonen i japan! I følge folk som har greie på dette, har vist bilen blitt rangert en "Grade 4 car", noe som er veldig bra. Det betyr at den er i bra stand med kun minor defects, som steinsprut osv
IMG_7228.thumb.JPG.e6062c42660fcc4ee331310f328e64a7.JPG

Noen bilder fra opplasting av bilen. Måtte ta av framfanger for og få plass til bilen, og det gikk sånn akkurat! Stoppa flere ganger underveis for og sjekke stropper, men bilen sto støtt hele turen. Kun dårlige mobilscreenshots desverre. 
IMG_7287.thumb.PNG.fe158006f880edf7a41358cafacb2611.PNG

IMG_7288.thumb.PNG.9c2747051c5677aa58599f7b3701e5d0.PNG

IMG_7289.thumb.PNG.2a9e7467bc267cdd989a6b67576cb6d0.PNG

IMG_7290.thumb.PNG.b6bb8b1122361615fbacec3b93af23fd.PNG

IMG_7291.thumb.PNG.814e4c890cffa66f2d3723163f204d81.PNG

thumbnail_image1.thumb.jpg.fa00d5c4f37463c5f358fea0423f8b78.jpg
Endelig hjemme i egen gårdsplass

thumbnail_image2.thumb.jpg.d7ef7809cb3762edf1ab21431be0e8f4.jpg

thumbnail_image3.thumb.jpg.eabccb67bdd4e4cc1d4d9d4bc17a6305.jpg

1565325565_thumbnail_image2(1).thumb.jpg.5c2d08563ef2cbc111556e704a671c05.jpg

1134961937_thumbnail_image3(1).thumb.jpg.65a4bdaffed41277384adc8b8ec1e1db.jpg

948102019_thumbnail_image1(1).thumb.jpg.2c4c2c6e242680595d8e56d48ad8655d.jpg

thumbnail_image4.thumb.jpg.714892911991f681b750e45409ecb02b.jpg

IMG_7123.JPG

IMG_7194.PNG

Edited by turbojugen
Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, Skulebollen skrev:

Denne skulle jeg handla av deg når den kommer for salg til sommeren 🤔😬 

 

Hvilket interiør er det? 

Hehe😂 det er vanlig standard skinn med sportsstoler, elektriske med memory da. Desverre ingen utvidet skinnpakke, men det er birke antrazit interiørlister slik som på alle msport biler. Den er dog strøken innvendig, ikke ei ripe på innstegslistene en gang!

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle gratulasjoner! Selvfølgelig ble det brukt slippers 😄
Idag ble det bestilt time hos førstegangskontroll hos SVV. Bilen fikk BC Racing coilovers mens den var i Finland, noe som ikke har TUV. Men det var godkjent i fInland, så spent på hvordan dette går. Maila litt med BC, som skulle sende over et  dokument som tydelig sto at disse var ment for denne bilen. Spent på hvordan det går! Ellers er lyktespylerne fjerna fra bilen av en eller annen grunn. Sjekka opp en annen e38 japanimport idag, og den hadde heller ikke lyktespylere, men xenon. Snedig! 
Ble uansett bestilt alt av lyktespyler-deler nytt, samt et deksel under framfanger og ny kjedestrammer. Kun orginaldeler selvfølgelig, slik som denne bilen fortjener.
Gleder meg til bilen har norske skilt! :D

Link to comment
Share on other sites

Nok en liten post idag! 
Tenkte og få ordna en perm til bilen hvor jeg kn samle all dokumentasjon og kvitteringer!

gikk samtidig igjennom servicehefte og alt som fulgte med mappa i bilen. Her er det mye jeg ikke forstår😂 men det ser ut som bilen er godt holdt. Service på 7298km, 15743km, 24941km, 41433km, 60000km, 77000km, 91000km og 100600km. Fant ikke fler fra japan, men det ble tatt en stor service når den kom til Finland på 121.000km. Dette er gøy og se😃 fant også ut at det ble solgt 38.000 e38 til japan, og jeg tror det finnes mellom 7-10 japanimport e38 i Norge. 
 

første servicen i boka.
ACB383B3-2955-4A93-B500-0E8CD1A1679C.thumb.jpeg.3bb4df33431f4ea64486695c4d8ca750.jpeg
 

videre servicer har medfølgende ark stifta fast i servicehefte. Skjønner ikke mye av det men!

55C54F68-F109-43C9-A995-81A9BE9A674C.thumb.jpeg.f54c9456e3054a95696632a4f0ab7822.jpeg

mye japansk her

652ACEA2-C4CC-40D3-9AED-0CAD0AD7F92B.thumb.jpeg.db20d24dce4469acbb0555b0cf45c44e.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ble ei lita økt igår, begynt og gjøre den klar for førstegangskontroll! Ble montert orginal eksos igår. Så mangler jeg og re-montere spyledyserne i framfanger, og se over høyden på bilen. 

Står BC Racing coilovers på bilen, som desverre ikke har tuv. Men bilen var godkjent med disse i Finland. Noen som veit om det er håp for å få de godkjent i Norge og?
 

fått den opp på bukker og klart for demontering av eksos. Når denne taes ut av vinterlagring er forhåpentligvis garasjen ferdig, så den kan på bukk istedet😄

6F8C83C8-2B94-493B-8AFB-54553E1A06E2.thumb.jpeg.6d21d316c8709d0c479d023ce587e052.jpeg

 

eksos ute. Null problem og skru på rustfri bil, når ingenting sitter fast😃 fikk med nye tankfester, da det har kommet litt brunfarge på de gamle. Fikk bytta disse og! 
68724BD4-803B-4C6D-976E-6F3CE1860087.thumb.jpeg.6bef7148cfcc73c11f3e0dd8b14af0a0.jpeg

 

pent og se en 21 år gammel bil i så god stand!

3661F0B2-2D51-4B98-ACE7-078D3F1E83BA.thumb.jpeg.e6806d55335a4c2d670e680e26744853.jpeg

6F81F954-B3BD-4657-8788-9FBE287AC3ED.thumb.jpeg.3e3eba839e656e49aa79ebd6298e2a6d.jpeg

9698FF97-C5A6-485F-BF01-860FCC30DCF4.thumb.jpeg.fd7ec674f6cf8e9ab876c4dcf61b3a0c.jpeg

 

det eneste jeg fant av rust var noe påbegynt småtteri som dette, noe forslag om hva som er rett måte å få stoppa og behandla dette på?

31B36BA7-21DC-4F63-92B8-5E4AB2D997F8.thumb.jpeg.eb4bc83c408e91370960e27b4a21d21d.jpeg

 

nye tankfester på plass, og en så godt som strøken tank (rusta hull i tank er typisk på e38)

52452D1E-8129-4FDE-B2E2-FA9F2A6A2D40.thumb.jpeg.4f86de5f87d27b7dea7a8fca1c9c73c9.jpeg

13339571-A3E0-48C8-9862-4590AE6F0998.thumb.jpeg.b117938846ef05dd821e36f434172f91.jpeg

 

og til slutt et par bilder ute av garasjen😎

C51AB1FA-C80D-4C31-B241-8C39A541BDC1.thumb.jpeg.42324a57e4523b5da22da610d66e27d4.jpeg

BCCC5185-203A-4B1A-9841-185D12532CD3.thumb.jpeg.88a71947e68039ac69c0ceda52ded4fb.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ble ei veldig lita skruøkt ikveld og. Men med fulle dager som rørlegger, og drive dekkfirma på ettermiddagene/helg, nå midt i dekksesong, oooog husbygging - så blir det ikke mye tid til overs😅 men fikk justert til lovlig høyde bak. Veldig spendt om jeg får den godkjent med disse coiloversne uten tuv, selv om den var godkjent slik i Finland. Neste økt blir montering av deksel under, samt justere høyde foran. Da gjenstår det bare spylerdyser - trodde jeg. Så det var ettermontert et annet xenon-kit foran, så jeg må vel kjappe meg og finne deler fra orginale frontlykter. Stress!😂

 

hjulhusa så fine ut da:


79E31E14-E518-4583-8356-3ACD83C85296.thumb.jpeg.ce6e9c7e3dddecca835138d0d17d1348.jpeg

71312EE7-DB50-4F97-B984-0CBDCA4EDD69.thumb.jpeg.64348a16ba000e8d98b217ae628227c0.jpeg

D22B8B70-7AFB-48AB-8CC2-5FC403D40783.thumb.jpeg.e6788b6f6ceb7ec84e78033ed1ed3c64.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • turbojugen changed the title to Erlend's imolarøde 2000 BMW E38 740ia - japanimport! - Norske skilt!

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...