Jump to content

e39 - slark i endeledd på styrestag - bytte hele eller bare endestykket?


sondre
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har slark i endeleddet på høyre styrestag på min 2002 e39 525dat.

Ser på Koed at man kan kjøpe enten hele styrestaget eller bare ytre delen.

https://www.koedbmw.com/no-no/product/32111094674YD

vs

https://www.koedbmw.com/no-no/product/11818

T.o. Jeg skrur selv, men om det må hjulkontroll til så må det tas på verksted.

#1 Spørsmålet er om det er enkelt å bare bytte ytre delen, kontra å bytte hele, jeg betaler glatt ekstrakosten for å unngå problemer.

#2 Er vel nødvending med hjulkontroll ved bytte av hele, er det også tilfelle ved bytte av den ytre delen?


Gikk forresten gjennom EU i dag, selv med massivt rustangrep, fortsatt bare kosmetisk 😃 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig avhengig av hvem du spør, om hvilken del man skal/bør skifte. Jeg har skiftet bare ytre et par ganger, og det har gått fint det.

Du kan nok treffe veldig godt med opprinnelig lengde på stag, om du er svært nøye. Men det er små toleranser mellom veldig bra og ræva på forstilling. Då slik EC sier, ta en 4-hjulskontroll.

Jeg husker ikke helt på E39, men på E70 så er det rimelig piss å skifte innerste stag kontra ytterste stag. Det var så mye ekstra at jeg ikke orket å skifte indre på min.

Link to comment
Share on other sites

Alle biler jeg har jobbet på, har hatt litt småkrøkkete tilkomst til indre endeledd, om du ikke har bilen på bukk. På den annen side. Det er også ganske vanlig at indre og ytre sitter ekstremt godt sammen. 

Edited by *MrB*
Link to comment
Share on other sites

Takk for info, vil ta hjulstillingskontroll som dere sier og prøve meg på selv å kun bytte ytre stag/ledd.

Noen som har noen how2 på hvordan ytre stag demonteres/monteres på det indre, er jo litt redd for det @*MrB* skriver at de sitter som støpt sammen. Jeg har verktøy så jeg skal kunne løsne selve endeleddet. Har selv byttet alle stag og foringer foran for noen år siden, bortsett fra styrestag.

Er det lettere å bytte hele så gjør jeg det.

 

Ser jo ganske greit ut på denne videoen å bytte den ytre delen, de første 2 minuttene: 

 

Edited by sondre
Link to comment
Share on other sites

Er vel like greit å bytte på begge sider også når jeg først er i gang og skal ha hjulkontroll, har jo gått nesten 330 000 km...

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, sondre skrev:

Er vel like greit å bytte på begge sider også når jeg først er i gang og skal ha hjulkontroll, har jo gått nesten 330 000 km...

Hadde byttet begge sider ja.. 

Link to comment
Share on other sites

Bytter på begge sider, bestilte også hele, ikke bare ytre ledd - pakke med stag og mansjett og klemmer.

Bruker denne som guide:

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er helgens bytte utført, glad jeg tok begge sider når jeg først hadde fått låne en Quick Jack (brukte anledningen til å sette på vinterhjul på søndagen)

20211106_112338.thumb.jpg.b6721dcd448cf79276864013e43f04fa.jpg

Høyre mansjett var i tillegg sprekt, så var greit å bytte hele styrestaget og ikke bare det ytre.

20211106_122217.thumb.jpg.1cd61352cb6cc07072d2ec2175f56611.jpg

Høyre side

20211106_122201.thumb.jpg.7a60ec2d3936347eb56eb2b60eb38d97.jpg

Venstre side, hel mansjett

20211106_120023.thumb.jpg.222314992001fea903d42bb0954abdb0.jpg

Løsne mutter på toppen

20211106_121406.thumb.jpg.b4faa320e5f112b8e62beb7ba84d5d1a.jpg

Uten denne ville jeg ikke fått den løs, satt som et lite helv...

20211106_120826.thumb.jpg.e8482acd08a87b52454d67af81f2a729.jpg

Gikk greit å løsne indre del

20211106_121753.thumb.jpg.e5b347b8a78a26b33be43c48165b42f2.jpg

Godt med ny på begge sider, traff vel med +/- 1 mm
20211106_154011.thumb.jpg.44baac842e6f4c8dcec8c7e2eeee62ad.jpg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fin liten DIY der. Hjelper mye å få bilen på bukk, slik at man kan vri hjulene fritt, samt tar ut mest mulig spenn i ting.

 

En klassiker er ytre kule, der låsemutteren har en tendens til å stritte imot om ikke gjengen er bra/ren nok. Da er du dømt til å feile, og må frem med kutteverktøy.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...