Gå til innhold

Eksoslekkasje


Gran3
 Share

Anbefalte innlegg

Det er nok katalysatoren som fjerner det meste av lukta, men på din bil sitter den i samme enhet som DPF. Du ser det hvis det er erstattet med et rett rør, men det kan også være skrapet ut på innsiden, slik at du ikke ser det ved første øyekast. 

Hvis det er fjernet så vil du kjenne diesellukt sånn ca. hver gang du står stille i et par sekunder. Det blir ekstra tydelig om AUC-sensoren for resirkulering av luft ikke fungerer.

Det kan dog lekke andre steder, EGR for eksempel. Det sitter i motorrommet og vil lett havne i kupeen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, E.C. skrev:

Det er nok katalysatoren som fjerner det meste av lukta, men på din bil sitter den i samme enhet som DPF. Du ser det hvis det er erstattet med et rett rør, men det kan også være skrapet ut på innsiden, slik at du ikke ser det ved første øyekast. 

Hvis det er fjernet så vil du kjenne diesellukt sånn ca. hver gang du står stille i et par sekunder. Det blir ekstra tydelig om AUC-sensoren for resirkulering av luft ikke fungerer.

Det kan dog lekke andre steder, EGR for eksempel. Det sitter i motorrommet og vil lett havne i kupeen.

Ja, skal sjekke EGR. Har nettopp hadd av EGR da jeg skiftet vannpumpe og termostater, så kan være noe som ikke ble helt tett.
Men lukten kommer ikke av å stå på tomgang når bilen er varm. Sto i vaskehallen i omtrent 5-10 min på tomgang, og ruset motoren litt. Hadde på maks luft i kupeen. Verken jeg eller kompis kjente noe lukt da. 

Det skjer egentlig kun når bilen er helt kald (tror jeg), altså de første sekundene etter kaldstart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...