Gå til innhold

Hvilke oppgraderinger bør jeg gjøre på M57 motoren?


Nyheim
 Share

Anbefalte innlegg

God kveld bimmerfolk 🙂

Har nå kjøpt meg en 2009 E61 525XD med M57TU2B30 motoren. Den har nå gått 299.000 km, men den går som ei klokke. Skal være tunet til 252 HK / 510 Nm i følge TS Racing.

Bilen har automatkasse.

Hvilke oppgraderinger bør jeg gjøre med denne for å sørge for at den bare går og går? Tenker da hovedsakelig på motor, automatkassen og 4-trekk systemet 🙂

Det jeg vet sålangt:

- Olje og filterskift hver 10.000 km.

- Oljeskift på auto kassa

- Fjerne swirl flaps

- Fjerne og blokkere EGR

- Fjerne DPF

- Toppdekselpakning??

Hva har jeg glemt, og hva mer bør jeg gjøre?

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den kilometerstanden er det en del som mener man bør skifte registerkjedet. I motsetning til de forrige generasjonene av M57 har det vært noen tilfeller av havari på disse. Men ikke i nærheten av så mye som på N motorene da. Sikkert mange som er uenig med dette også, så du får bedømme det selv om du vil bare la den gå til du eventuelt hører at det er ulyd.

525d E6x 197hk har ikke swirlflaps.

Toppdekselpakning kan vel byttes om det er tegn til lekkasje, ja. Bør da gjerne bytte tetning/o-ring til injektorene i samme slengen, de må jo ut uansett.

Er jo sånn sett ganske pålitelige motorer, så vil tro den skal holde seg fint med jevnlig vedlikehold. Den har jo allerede kjørt et stykke. :)

Angående girkassen så er det mye delte meninger om dette med flushing, spesielt på biler med høy kilometerstand. Om du har et firma som spesialiserer seg på girkasser i nærheten så kan du jo høre med de hva de anbefaler.

Men ellers så bør du bytte disse tetningene mellom ventilhus og selve kassen:

Spoiler

be790bc9dab14c985447f7b12b8b1f77.thumb.jpg.3afc63afaa2d46fb4800f0e56cbf1380.jpg

KOED skal selge dette kittet. Mulig solenoider også bør byttes på denne kilometerstanden. Men som nevnt over, gjerne forhør deg med noen som driver med girkasser.

Oljebytte på diff og fordelingskasse er vel noe en bør gjøre også :)

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Daniel. skrev:

På den kilometerstanden er det en del som mener man bør skifte registerkjedet. I motsetning til de forrige generasjonene av M57 har det vært noen tilfeller av havari på disse. Men ikke i nærheten av så mye som på N motorene da. Sikkert mange som er uenig med dette også, så du får bedømme det selv om du vil bare la den gå til du eventuelt hører at det er ulyd.

525d E6x 197hk har ikke swirlflaps.

Toppdekselpakning kan vel byttes om det er tegn til lekkasje, ja. Bør da gjerne bytte tetning/o-ring til injektorene i samme slengen, de må jo ut uansett.

Er jo sånn sett ganske pålitelige motorer, så vil tro den skal holde seg fint med jevnlig vedlikehold. Den har jo allerede kjørt et stykke. :)

Angående girkassen så er det mye delte meninger om dette med flushing, spesielt på biler med høy kilometerstand. Om du har et firma som spesialiserer seg på girkasser i nærheten så kan du jo høre med de hva de anbefaler.

Men ellers så bør du bytte disse tetningene mellom ventilhus og selve kassen:

be790bc9dab14c985447f7b12b8b1f77.thumb.jpg.3afc63afaa2d46fb4800f0e56cbf1380.jpg

KOED skal selge dette kittet.

Oljebytte på diff og fordelingskasse er vel noe en bør gjøre også :)

Så disse motoren har ikke swirl flaps altså? Det var jo en god nyhet.

Mente oljeskift, ikke flushing av girkassa, har retta på det nå. Jeg har ikke utstyr for flushing.

Olje på differ skal skiftes, ja.

Angående registerkjede så har jeg hørt det samme, at siste generasjon M57TU2 har hatt noen tilfeller med havari men langt mindre sjanse for dette enn det er på f.eks N47 / N57 (?). Motor går meget pent, ingen ulyder fra register, så tror jeg lar den være foreløpig i alle fall.

Hvor omfattende er det å skifte reg. kjede på disse? Registret sitter vel i forkant og er relativ lett å komme til sammenlignet med N47?

Takk for svar 👍🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Otis skrev:

Register er i forkant. Tror bmw skal ha ca 10k for å skifte for deg. Men ta det litt med en klype salt.

Nå ble jeg meget lettet! 10k er ikke så farlig som 50k på N47. Det bør jo være en grei jobb å gjøre selv og, høres det ut som da. Skrur mye og er ganske kyndig, så.

Vet du om M57 motoren står i risiko for rådebank og toppakning havari?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nyheim skrev:

Så disse motoren har ikke swirl flaps altså? Det var jo en god nyhet.

Mente oljeskift, ikke flushing av girkassa, har retta på det nå. Jeg har ikke utstyr for flushing.

Olje på differ skal skiftes, ja.

Angående registerkjede så har jeg hørt det samme, at siste generasjon M57TU2 har hatt noen tilfeller med havari men langt mindre sjanse for dette enn det er på f.eks N47 / N57 (?). Motor går meget pent, ingen ulyder fra register, så tror jeg lar den være foreløpig i alle fall.

Hvor omfattende er det å skifte reg. kjede på disse? Registret sitter vel i forkant og er relativ lett å komme til sammenlignet med N47?

Takk for svar 👍🙂

Stemmer. Ingen 25d 197hk M57N2 har swirlflaps. Vet ikke hvorfor, men er i hvertfall slik :)

Da så :P Kunne jo være du skulle levere den inn for flushing.

Jepp. Har hørt mest om 35d motorer med havari, men det kan jo like gjerne være tilfeldig, eller at det er størst sjanse for at disse har vært blodtrimmet og da gjerne også mishandlet.

Som Otis sier så er kjedet i front på disse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Daniel. skrev:

Stemmer. Ingen 25d 197hk M57N2 har swirlflaps. Vet ikke hvorfor, men er i hvertfall slik :)

Da så :P Kunne jo være du skulle levere den inn for flushing.

Jepp. Har hørt mest om 35d motorer med havari, men det kan jo like gjerne være tilfeldig, eller at det er størst sjanse for at disse har vært blodtrimmet og da gjerne også mishandlet.

Som Otis sier så er kjedet i front på disse. :)

Okay, får håpe jeg får tidlig varsel i form av rakling fra kjedet sånn at jeg kan sette bilen fra meg og skifte det før havari, hvis det kommer på det stadiet.

Er stor fan av M57 motoren. Den går silkemykt og har nok kraft til mitt bruk. Når jeg kjøpte bilen var jeg såklart litt skeptisk til den høye km standen på 299k, men bilen er langkjørt og har fått hyppige oljeskift. Tror at med de rette oppgraderinger og oljeskift hver 10k km så går motoren 100 tusen km til, om ikke mer.

Har aldri hatt en bil som er så god å kjøre som denna 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...