Gå til innhold

M47 / Gløder ikke, verkstedet har "gitt opp"..


Kolstad Jr.
 Share

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, kapteinh skrev:

Jeg hadde samme problem på min. Byttet plusskabelen til gløderele

Vi har jo målt at modulen fikk strøm fra denne kabelen..🤔

Hvordan fant du ut at denne måtte byttes ?

Fikk du opp feilkode på gløderele før bytta den kabelen? Etter bytte av plugger og rele?

Endret av Kolstad Jr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kolstad Jr. skrev:

Vi har jo målt at modulen fikk strøm fra denne kabelen..🤔

Hvordan fant du ut at denne måtte byttes ?

Fikk du opp feilkode på gløderele før bytta den kabelen? Etter bytte av plugger og rele?

Hvis jeg husker rett fikk jeg feil på gløderele og alle 6 pluggene. Var dårlig kontakt i kabelen, så den funket når den ikke glødet, men ikke når det skulle gå mere strøm gjennom kabelen.

Feilen lå her med meg.

image.thumb.png.35d89c2308cda2c8ba2e28e635b18fe9.png

Endret av kapteinh
Lagt ved bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, kapteinh skrev:

Hvis jeg husker rett fikk jeg feil på gløderele og alle 6 pluggene. Var dårlig kontakt i kabelen, så den funket når den ikke glødet, men ikke når det skulle gå mere strøm gjennom kabelen.

Feilen lå her med meg.

image.thumb.png.35d89c2308cda2c8ba2e28e635b18fe9.png

Okei, takk for tipset👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Otis said:

Om man hadde testet med stort strømtrekk på gløderele kabel, så kunne man kanskje unngått å famle i blinde.

Men jeg ser selvsagt problemet med å ha et produkt med stort nok strømtrekk for hånden.

Ellers kunne man jo bare målt hvor mye den trekker med tangamperemeter, slik som foreslått tidligere. Så måle aktivitet på bussen fra DDE til releet/modulen. Bør vel være billigere å få en som driver med bilelektronikk til å bruke 30 min på å sjekke sånt enn å bytte deler på måfå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, E.C. skrev:

Ellers kunne man jo bare målt hvor mye den trekker med tangamperemeter, slik som foreslått tidligere. Så måle aktivitet på bussen fra DDE til releet/modulen. Bør vel være billigere å få en som driver med bilelektronikk til å bruke 30 min på å sjekke sånt enn å bytte deler på måfå.

Kjenner ingen i nærområdet som er ekspert på bilektronikk eller driver med det.. Her bytter stort sett alle verkstedene deler til ting funker. 

Ser uansett ikke på bytte av glødemodul og plugger som unødvendig på en 17 år gammel bil med 228000km 😅👍 Koster ikke store summer heller, rundt 1300,- i deler så langt 👍

Glødemodulen var uansett gåen, åpnet opp den gamle modulen, der var alle pinnene avgådd fra kretskort til kontakt.

Setter pris på alle innspill her, vi skal måle og styre litt mere nå, så får vi satse på at svaret ligger i strømtilførsel. 

Oppdatering følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Er det noen kloke hoder som vet hvor mye spenning som skal gå til glødemodul gjennom plusskabel? 🤔 

Eventuelt hva jeg kan teste med som drar nok strøm?

55w lyspære funka som den skulle.

Endret av Kolstad Jr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plusskabel = batterispenning = 12V +/-

image.png.e09b1562bae59e8b0226131b91b025e0.png

Ta 15A per plugg da, for å gjøre matten enkel. 4 stk = 60 A. 

12V * 60 A = 720 W. 13 av dine lyspærer i parallell. Det er dog ikke slik at bilen kjører alle pluggene kontinuerlig, så her blir det vanskelig å si akkurat hva du skal teste med, jeg hadde ikke anbefalt 13 lyspærer av flere grunner. Posten et sted over her med et bilde og en rød sirkel referer til at det ofte er problem med selve kontakten inn på modul, så det kan hende du ikke oppdager dette ved å teste last på den måten du gjør. En annen ting: jeg har ikke funnet kobligsskjemaet nå, men hvis du har en sikring på plussiden som går til relé så vet du åpenbart hvor mye er max som kan trekkes. 

Så kommer vi til feilkoden din omtalt tidligere:

image.png.28eee0ad014315116168415ed5e116be.png

DDE har ikke kontakt med glødemodul, dermed fyrer den aldri pluggene. Rimelig logisk. Ettersom du ikke har noen bilelektrikere i nærheten eller noen med oscilloskop så må du finne kabelen som BSD-interface bruker mellom gløderelé og DDE og så må du biiiiiipe med multimeter for å sjekke at den er hel. Hvis den er det, alle kontaktene er bra i begge ender og du har byttet til et nytt relé som du er helt sikker på er i orden så er det DDE'en din som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Kan jo oppdatere her..

Verkstedet har byttet glødemodul på nytt, byttet strømkabel, byttet DDE styremodul, feilsøkt manuelt og sjekket for ledningsbrudd osv.

Ingen forbedring!

Bilen gløder ikke og verkstedet har gitt opp.. ☹️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kolstad Jr. changed the title to M47 / Gløder ikke, verkstedet har "gitt opp"..

Du må finne et verksted som kan måle bussen mellom DDE og gløderele for å se om det sendes et signal der. Dette gjøres med et oscilloskop. Ved tegn til kommunikasjon så vil det tyde på et problem på glødeplugg-siden, hvis det ikke sendes signal så tyder det på feil på DDE-siden, evt. at DDE får feil info inn på noen sensorer (temperatur for eksempel). 

Hva er det verkstedet har sjekket manuelt og hvordan har de sjekket for ledningsbrudd? Kontinuitetstest? Med last? På signalkabelen? 

Jeg håper at du finner ut av dette, men det er vondt å høre om det nærverkstedet ditt som bytter ting på måfå og ikke greier å gjennomføre en basis diagnose på moderne bilelektronikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...