Gå til innhold

M47 / Gløder ikke, verkstedet har "gitt opp"..


Kolstad Jr.
 Share

Anbefalte innlegg

Fruens X3 nektet plent å starte i morges, -18 grader over natta.

Vurderer å montere motorvarmer, men lurer på om det vil hjelpe noe? Virker som dieselen har frøset, men fryser den i -18 grader?

Har ikke vært noe problem å starte bilen frem til nå, selv i -10 grader.

Tips, forslag mottas! 

 

Endret av Kolstad Jr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ligger nok andre plasser ja. 

Bilen kinner som bare det, men tenner ikke. Forsøkte i 30 min til sammen, hostet et par ganger, men nada.. Koblet på en batteriladder da jeg holdt på, strøm var det plenty av.

Hadde bilen på verksted for et par mnd. Siden og byttet glødemodul, uten noe forskjell.

(Problemet da var at motoren stoppet rett etter oppstart ved kald motor, måtte så starte på nytt for å få den til å gå. Dette problemet eksisterer ikke når man lar tenninga stå på til lysene i dashbordet forsvinner, før man starter)

Fikk jo opp feilkoder på alle 4 glødepluggene da husker jeg, er vel mest sannsynlig dem som er synderen da? 🤔

Endret av Kolstad Jr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde målt retur på dysene. Min var ganske lei på kaldmotor og for så vidt varm også, men ikke veldig merkbart sammenlignet med kald. M47 er jo en gammel motor, så bilen har vel km stand på sikkert 200 +? Jeg hadde to dyser som begynte å bli ganske dårlige rundt 220. Men er jo ingen fasit på hvor lenge dem holder. Hvor langt er ett tau? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tennbrikket skrev:

Jeg hadde målt retur på dysene. Min var ganske lei på kaldmotor og for så vidt varm også, men ikke veldig merkbart sammenlignet med kald. M47 er jo en gammel motor, så bilen har vel km stand på sikkert 200 +? Jeg hadde to dyser som begynte å bli ganske dårlige rundt 220. Men er jo ingen fasit på hvor lenge dem holder. Hvor langt er ett tau? 

Har tenkt drivstofftilførsel ja, må få målt opp dette.

Burde ikke bilen starte da, selv om dysene er lekk? Fikk dytta bilen inn i garasjen på tining, starta da omsider etter en times tid i plussgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det lekker i retur så blir nok railtrykket for lavt, bør være mulig å se på livedata. 

Jeg hadde tilsvarende problem forrige vinter fra -10 og nedover. Startet, gikk i 3 sekunder og stoppa. Den greide seg som regel på 2. forsøk, men på noen av de verste dagene med -20 ville den ikke i det hele tatt. Jeg har byttet filter med varmeelement, lå for øvrig en kode på det. Koden legges inn når trykket blir for høyt, ergo for mye motstand i filter.

Nå venter jeg på de skikkelige minusgradene for å teste, men poenget er vel uansett at filter (og varmer om man har) bør sjekkes/byttes. Vinterdiesel på tanken må man også ha selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Kolstad Jr. skrev:

Har tenkt drivstofftilførsel ja, må få målt opp dette.

Burde ikke bilen starte da, selv om dysene er lekk? Fikk dytta bilen inn i garasjen på tining, starta da omsider etter en times tid i plussgrader.

Jeg fikk selv alltid start, men den ble verre og verre å ha med å gjøre. Gikk fra å kunne kinne i 1 sek til å måtte kinne i 4/5 sek. Plutselig en dag den hadde stått lenge i -10 så kinna jeg tomt batteriet før jeg fikk start. Koblet på startkabler og styra litt til, og da fikk jeg fyr. Hadde den dagen time på bilia for bytte av airbag på garanti. Fikk fortalt at det mest trolig hørtes ut som høy lekkasje på dyser. Gikk på skole da så brukte ikke så mye tid på det. Satte så bilen bort hos TRF forhandler og fikk da målt dysene og trimmet, fikk da dommen om at to må byttes. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Otis skrev:

Om du fikk feilkoder på alle glødeplugger, så er dette 100% problemet ditt. Ikke sjekk retur, for dette gjelder ikke på M47 uten t. En gammel M47 har ikke common rail.

Det er en TU, 2006 modell. Men tipper problemet er plugger, ihvertfall i hovedsak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tennbrikket Ja, du og jeg har begge to rett. Men jeg brukte info i feil situasjon. Så du har mest rett.  Jeg tenkte ikke over at den kun kom med CR i X3.

@Kolstad Jr. Når du har aktiv feil på glødeplugger er det liten vits å sjekke andre ting, når du opplever problemer med kaldstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Otis skrev:

@tennbrikket Ja, du og jeg har begge to rett. Men jeg brukte info i feil situasjon. Så du har mest rett.  Jeg tenkte ikke over at den kun kom med CR i X3.

@Kolstad Jr. Når du har aktiv feil på glødeplugger er det liten vits å sjekke andre ting, når du opplever problemer med kaldstart.

Takker! Blir å koble på diagnose ikveld for å sjekke en gang til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en kjapp diagnose med carly. Fikk selvfølgelig opp feilkode på alle 4 glødeplugger.

Fikk dog en annen feilkode også, som er relatert til et annet problem som har oppstått over tid.

Mister effekt (føles som turbotrykk) og nøkker litt av og til. Har sjekket og byttet pakning på trykkslangen som går til innsuget, her så det ut som det var lekasje (oljesvetting i området rundt slangen). 

Ved siste kjøretur virket det ikke som det var noe turbotrykk i det hele tatt.. Hører ingen ulyder, plystrelyder eller lekasjer, men får jo opp denne feilkoden:

 

Screenshot_20211126_215720_com.facebook_orca.thumb.jpg.d1ed54f1c8e50e6072eb80dd8d95dc5e.jpg

 

Har lest litt om dette, flere har opplevd at staget til WG har stått fast, ergo klarer ikke boost kontrolleren å styre det. Eventuelt kan det jo være selve kontrolleren som er fallitt..? Evt. Ledningsbrudd.. 

Noen tanker om dette?

@Otis 

@tennbrikket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kolstad Jr. changed the title to M47 / Gløder ikke, verkstedet har "gitt opp"..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...