Gå til innhold

G11 750i / E46 M3


Snagg30
 Share

Anbefalte innlegg

Takluke vil jeg tro du merker godt. Jeg hadde ute luka på e36n, den var vell 28kg... Har selv tenkt å fjerne både på e36n og 320n som skal få m3 bredding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kjøp et startbatteri med færre Ah. Du har en bil som kjøres sommertid og som har lite utstyr, trenger ikke like mye som originalt som skal funke i -20 med setevatmer og bakrutevarmer på ++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snagg30 skrev:

@///M-ini95 Ja det var kostbart. Blir hvert fall ikke prioritert å bruke så mye på det nå, får se med tiden. Mange takk for hjelp, skriver dette og på listen :) 

 

@Ingvaldsen Artig at du nevner det, er allerede på saken og har sendt forspørsel til verksted for å bytte. Veldig spent på prisen her, krysser fingrene for at det ikke blir alt for ille. Tenkte å kjøpe tak fra Karbonius, koster ikke så mye. 

originalt tak fra bmw er billigere en karbonius sitt av en merkelig grunn, min pris på gs for tak er 9300kr imotsetning for 1600 euro for karbonius sitt :P


.. men innsug derimot bør du kjøpe fra karbonius, det er skikkelig saker. her har du kit for å montere map sensor siden du må kjøre uten lmm med karboninnsug : https://www.kasselperformance.com/product/bmw-e46-m3-s54-csl-map-sensor-conversion-kit/
originale opplegget for å montere mapsensor er utgått vare så derfor er det kittet der genialt

 

det store spjellet som sitt på innsug originalt på csl trenger du ikke da det kun er montert for å dempe innsugslyd når bilen ikke står i sport og åpner derfor på høyere turtall når den ikke står i sport, derfor passer det perfekt med karbonius sin fremre del

her har du detaljrik film av karbonius sitt innsug, meget flotte greier: 

her ser det ut for å være komplett liste over deler som er unikt på csl, mange deler for å minske vekta. som feks tynnere glass
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Snagg30 skrev:

@///M-ini95 Ja det var kostbart. Blir hvert fall ikke prioritert å bruke så mye på det nå, får se med tiden. Mange takk for hjelp, skriver dette og på listen :) 

 

@Ingvaldsen Artig at du nevner det, er allerede på saken og har sendt forspørsel til verksted for å bytte. Veldig spent på prisen her, krysser fingrene for at det ikke blir alt for ille. Tenkte å kjøpe tak fra Karbonius, koster ikke så mye. 

Må få høre hvor dyrt det er og bytte tak da😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ingvaldsen skrev:

originalt tak fra bmw er billigere en karbonius sitt av en merkelig grunn, min pris på gs for tak er 9300kr imotsetning for 1600 euro for karbonius sitt :P


.. men innsug derimot bør du kjøpe fra karbonius, det er skikkelig saker. her har du kit for å montere map sensor siden du må kjøre uten lmm med karboninnsug : https://www.kasselperformance.com/product/bmw-e46-m3-s54-csl-map-sensor-conversion-kit/
originale opplegget for å montere mapsensor er utgått vare så derfor er det kittet der genialt

 

det store spjellet som sitt på innsug originalt på csl trenger du ikke da det kun er montert for å dempe innsugslyd når bilen ikke står i sport og åpner derfor på høyere turtall når den ikke står i sport, derfor passer det perfekt med karbonius sin fremre del

her har du detaljrik film av karbonius sitt innsug, meget flotte greier: 

her ser det ut for å være komplett liste over deler som er unikt på csl, mange deler for å minske vekta. som feks tynnere glass
 

Tak har jeg tenk ofte på og koster det ikke mere enn 9300 .-? Carbon taket er jeg straks startet på demonter mitt:) hehe det var ikke ille pris i det hele tatt. 
Jeg har ikke soltak , så da er det meste på plass:) jeg er ikke spes ute etter kilo besparelse , men digger looken med Carbon tak og siden min bare er en 320 så det ikke så nøye om jeg skifter takplate som for disse med ekte m3:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ingvaldsen Har snakket med karosseri verkstedet nå, han jeg snakket med hadde tidligere jobbet 16år på GS på salg/delelager og han tror prisen vi har fått på 9300kr er vanlig stål tak, jeg skulle helst hatt et VIN nr til en CSL og skrevet inn sa han. Han tippet prisen var mye høyere. Fikk dette til svar nå fra GS

«Jeg tror kanskje Original CSL Carbon takplaten ble erstattet med alu i senere tid.For den som er merket «Carbon outer skin» er dessverre utgått.. (kan sjekke opp med BMW om dette)

Ellers må jeg si tusen takk igjen for den linken du la ved, jeg er litt «stresset» med CSL boksen da for meg uten mekanisk innsikt virker til å være veldig innvikla å få på plass. Men denne du sendte fjerner ene dilemmaet jeg hadde :)
 

@turbojugen Prisen var veldig oppløftende, fjerner jeg innertaket selv skulle de få gjort alt for 10.000kr! Eneste ulempen med dette er at vinduet foran kan få skader når de tar det, potensielt så viser ikke «skaden» før man pusher bilen og karosseriet flekser litt og ruta sprekker. Optimalt så burde man komme inn med et lite steinsprang sa han så man fikk ny rute på egenandelen. 
 

@skoglund Tar den prisen med en klype salt ja, skal si ifra når jeg får bekreftet hva prisen er. Ellers enig at Carbon tak ser meget tøft ut

 

@Orjan Bakfelgene veier 8.6kg og de originale er 12.4kg som gir nesten 8kg totalt bak. Foran er de 8.2kg hvor de originale er 11.8kg. Takk for listen! :) 

 

Begynner å påløpe seg greie summer allerede nå, det ser ikke lovende ut for lommeboka fremover. Spørs hvor lenge X3M’n står her :P Var inne på Finn i går og kiket litt på G31 530/540d men her hadde alle gått jorden rundt. Men der var noen pene 540i samt en M550i, kanskje 7-serie kunne være noe og. Positive er at når den skal byttes ut kan det bli hva som helst komfort retta bil
 

Men tror oppriktig at med tiden nå så forsvinner F97’n. Om M3’n blir en suksess noe jeg tror, var på en ordentlig inspirerende kjøre tur i går som ga mersmak. Og da har jeg ingen gode argument for å beholde X3M’n, den kommer ikke til å bli brukt noe mer på banekjøring, på finværs dager og kose turer gir det mer mening å bruke M3. Og da blir det en veldig flott bil å ha stående

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Snagg30 skrev:

@Ingvaldsen Har snakket med karosseri verkstedet nå, han jeg snakket med hadde tidligere jobbet 16år på GS på salg/delelager og han tror prisen vi har fått på 9300kr er vanlig stål tak, jeg skulle helst hatt et VIN nr til en CSL og skrevet inn sa han. Han tippet prisen var mye høyere. Fikk dette til svar nå fra GS

På koed står  det egendel spesifisert som carbon med omtrent samme pris, men det hjelper jo ingenting når det er utgått vare😂

innsug fra karbonius blir prikken over i’en 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri søndag for å legge om til 12 timers dag jobbing i 7 dager, benyttet anledningen til å ta en liten dags tur med M3’n. Tok turen over Trollstigen litt sent på dagen for å være sikker på det var lite trafikk, her var jeg heldig og traff perfekt. Fikk hele veien for meg selv og fikk samtidig brukt hele bilens registerC266E107-1FCB-44ED-89D0-1CBEFD70720D.thumb.jpeg.fad9b2e10299b1ee47dd0fe33da575cd.jpeg
 

Har straks kjørt 1600km siden jeg kjøpte den, har kjørt nesten halvparten av hva forrige eier gjorde på 2 år, skjønner ikke hvordan folk generelt klarer å eie slike biler men ikke bruke de mer en knappe 1000km i året. Hva er poenget? 
 

Jeg begynner å bli mer og mer sikker på at valget på en E46 M3 var riktig, manuell og bakhjulsdrift er en perfekt kombinasjon. Var en helt nydelig tur i dag, fikk kjørt seg varm på vei opp :) 12C607A1-A920-456C-9AA1-F8A83402ECB6.thumb.jpeg.b4b3fc557288cc4764921656f0a8a450.jpeg8E1598B3-3CDE-4580-85BE-0E8D4A0B4062.thumb.jpeg.cd966aa2603764313c8c0ecd01c7b116.jpeg

Men veien ned er ofte like artig om ikke gøyere, er noen flotte veier med mye svinger. Samtidig har man god sikt forover så man kan pushe litt. Og de 520kg og lavere tyngdepunkt merkes godt, med riktige mods blir det her en rå maskin.

Anbefaler virkelig folk her inne og ta denne turen, samt å stoppe i Valldalen å kjøpe de berømte jordbærene. Skal man unngå mye trafikk på denne turen på midtsommeren må man kjøre veldig sent eller tidlig, uansett en tur verdt å ta. B0D24E5E-4EB2-47C3-AB01-B80EA30C90C8.thumb.jpeg.2e3e5b6e073080cf400bae5db53dcc2b.jpeg

Over fjellet ble det brått en del penere, nå skal bilen parkeres frem til jeg tar turen til Netlandet. Blir deilig å få alt i orden nå, så er både jeg og bil klar for BMW dagene på Rudskogen i juli samt annen bane kjøring i sommer. 75D4D24A-0D1E-4BB8-AC0B-1BD86E422980.thumb.jpeg.9bd8339cf53adb82d45f4c7076c02442.jpegCA122A82-1031-4D3B-A42C-8D5AA661BE21.thumb.jpeg.9abf3726f107160f5424a7687d5932d4.jpeg6884E489-F8D5-4713-B767-10AB8C8A77A6.thumb.jpeg.ece93a78723474903597281da019edba.jpeg4F7529B9-5342-4551-85E8-32C2AC87292B.thumb.jpeg.02024aa6cb7ac0e279fe111b205fbfcd.jpeg


Har blitt «litt» klokere på NA tuning, jeg fikk en ide om å få inn 280/272 kammer hos Netlandet når bilen først var inne. Tenkte dette kunne være greit for effekten sin del, jeg kontakten @TRF for litt spørsmål rundt dette, samt om han kunne ta på seg tuninga. Og ikke minst stor takk til deg som virkelig forklarer godt og kommer med gode råd. Alltid takknemlig for folk som går så langt for å hjelpe. 

TRF hadde dessverre ikke tid til å hjelpe, ba meg og være selektiv på valg av tuner. Han selv hadde kun en person han anbefalte, en som heter Randy Mueller i USA som driver Epic motorsports. Jeg sendte han en mail og fikk svar innen en halv time, et ganske så identisk svar som TRF. Langt og veldig forklarende, tillit på sekundet fra min side. 
 

Så nå er planene snudd litt opp ned, kammer er noe som burde komme sist. Etter eksos og innsug er på plass, og selv da er det ikke så fryktelig mye å hente 10-15HK. Den klare anbefalingen fra Randy var klart å tydelig Supersprint stepped headers V1, Turner motorsport innsug og Alpha N tune. I følge han så har en E46 M3 280-290rwhp og med de nevnte oppgraderingene yter de 340-350rwhp. Ganske imponerende tall! 
 

Randy frarådet meg alt som het Eventuri og Karbonius, litt overrasket over hva han hadde om si om Karbonius sitt system. Men Karbonius har vist seg å gå i stykker innvendig. Samt at han anbefalte Alpha N tune i stedet for å få MAP sensor, for min del er det helt i orden for jeg skjønner ikke en dritt av det, tross utallige YouTube filmer :) Men jeg stoler på han, et kjapt Google søk var nok. 

litt inspirasjon, blir ganske gira når jeg ser (hører) dette. 


Bremsene kom i posten i helga, de var mye større en hva jeg hadde sett for meg. Bly tunge saker, blir hardt for lommeboka når jeg skal ut med nye klosser. Bremsene som står på nå er i mine øyne ikke så alt for gale, men med de her blir det nok veldig bra. 9BCC3CA5-C26C-49E5-A733-DBFB9A422A5A.thumb.jpeg.17f582eb829049fbdfcd70787da2ea7d.jpeg60C0507D-B040-4665-A150-7E28414CC40C.thumb.jpeg.43bdadccc38fb78859e15b9a355b48d1.jpeg796C1C0C-B1EA-41E2-95BE-3A3CB8041EDC.thumb.jpeg.99b45fd3198563fd67e2e97a9d29fa8a.jpeg1FDBC96D-9143-411B-8E43-E4D63E8F0579.thumb.jpeg.16d8d2dbc2e674f5270f33a0a46883c4.jpeg
 

 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Snagg30 changed the title to BMW X3M F97 / E46 M3 / i3S.

Tipper Randy har sett noen av de eldre Karbonius boksene. I dag er Karboniuse noe helt annet enn det det var før (ganske nylig). Ang MAP sensor tipper jeg dette bare er for å spare på kompleksitet, og at han mapper på den måten. Uansett, du er nok i gode hender :)

Lykke til med prosjektet! Hvilke skiver skal du bruke med de nye kalipperne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Snagg30 changed the title to G11 750i / E46 M3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...