Gå til innhold

E39 downpipe


Lucassj
 Share

Anbefalte innlegg

1 hour ago, tennbrikket said:

Kjenner ingen som har hatt problemer med å eu godkjenne biler uten kat eller dpf. Alle bare sender bilene på verksted som vanlig. Rettere evt feil som er. Jeg var til og med så heldig at jeg ble dratt inn på teknisk for senkesett og eksos. Lot downpipe stå på, men satt på original lyddemper. Sammen med papirer på hjulkontroll, så gikk dette helt fint. Eldre kar som tok seg av kontrollen og han brukte flere timer, og titta nøye. Han endte også opp med å prøvekjøre bilen. For noen som vet hvordan en e46 320d med 150hk skal gå, så kanskje merker man at det var litt ekstra futt, men for en som er borti alt mulig biler, og ikke har nødvendigvis har noe mer kunnskap om bmw enn Mazda klarer ikke å skille på dette. 

Høres ut som han sjekket det han skulle. Jeg tviler på at kontrollører; enten ved pkk eller hos SVV går å mistenker alle for å ha et eller annet ulovlig på kjøretøyet sitt. Unntak finnes selvfølgelig og det er mange nyanser mellom gammalt vrak og ny bil, anonym eller rånete. 
 

Det var et iboende hat fra min side mot SVV når jeg kjørte moped og blei stoppa flere ganger. Ser jo nå i etterkant at den moppa var en magnet for oppmerksomhet med full trim og eksos. I voksen alder tenker jeg mer på «hide in plain sight» og at man automatisk sklir under radaren når ting ser ordentlig ut og ikke bråker så bestemor på 90 tror det er andre verdenskrig igjen. 

Arrester meg gjerne, for nå snakker jeg om ting jeg ikke hr peiling på 😅
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2021 den 17.38, TRF skrev:

Kontrolløren bør ikke overse noe som helst. Kontrolløren bør gjennomføre kontrollen ihht til føringer og de inngangsverdier som er avkrevd han. Han bør derimot ikke "mene litt ekstra" / "bruke sin eller tilegnede kunnskap". Da finner de fleste seg bare et annet verksted.

Blir litt bortkastet å bruke bilmekanikere som jobber med bil og vanligvis har det som interresse  til PKK da syns du ikke? 

 

 

På 9.12.2021 den 17.38, TRF skrev:

Den digre turboen er jo relativt enkelt. Dårlige bremser skal ikke bestå en kontroll.

For de som har kjennskap til 316i ja hvis den er toppmontert, men sitter den i underkant av eksosmanifoilen er jo dette en plass det nå er etablert at kontrollører ikke skal se, så da ser de jo ikke turboen.
Dårlige bremser ble nevnt pga at det, i sammenhengen, sier mye om hvor pengene til eier av denne bilen blir prioritert..

 

 

På 9.12.2021 den 17.38, TRF skrev:

Det finnes en riktig måte å kontrollere eksosanlegg på, hvor du i mange tilfeller ville kunnet anmerke manglende DPF helt uten å bruke den nøye kalibrerte nesa. Jeg vet dog ikke på om jeg er veldig motivert til å legge slikt ut.

Det trenger du ikke å legge ut for min del, har skrudd bil i over 30 år og føler at jeg har en viss peiling.

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2021 den 18.17, tennbrikket skrev:

Kjenner ingen som har hatt problemer med å eu godkjenne biler uten kat eller dpf. Alle bare sender bilene på verksted som vanlig. Rettere evt feil som er. Jeg var til og med så heldig at jeg ble dratt inn på teknisk for senkesett og eksos. Lot downpipe stå på, men satt på original lyddemper. Sammen med papirer på hjulkontroll, så gikk dette helt fint. Eldre kar som tok seg av kontrollen og han brukte flere timer, og titta nøye. Han endte også opp med å prøvekjøre bilen. For noen som vet hvordan en e46 320d med 150hk skal gå, så kanskje merker man at det var litt ekstra futt, men for en som er borti alt mulig biler, og ikke har nødvendigvis har noe mer kunnskap om bmw enn Mazda klarer ikke å skille på dette. 

Jeg var å godkjente senkesett på min 2011 E90 325d med TRF Steg 2 hos BT i sommer. Var litt "smart" så jeg satte på DPF for sikkerhetskyld. Det første kontroløren hos BT gjorde når bilen kom inn i hallen var å åpne panser, sjekket VIN nr og se at DPF var på plass. Han tok bilder av begge deler. Så begynte han å se på senkesettet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Øyvind L. skrev:

Jeg var å godkjente senkesett på min 2011 E90 325d med TRF Steg 2 hos BT i sommer. Var litt "smart" så jeg satte på DPF for sikkerhetskyld. Det første kontroløren hos BT gjorde når bilen kom inn i hallen var å åpne panser, sjekket VIN nr og se at DPF var på plass. Han tok bilder av begge deler. Så begynte han å se på senkesettet. :) 

For en Quisling! Håper du informerte om at han står på hatlista til TRF, han liker ikke folk som gjør jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kvasi skrev:

For en Quisling! Håper du informerte om at han står på hatlista til TRF, han liker ikke folk som gjør jobben sin.

Det gjør ikke jeg heller når det kommer til kverulerende kontrolører hos BT, men det er enkelte ting man bare må leve med.. Han visste ikke hvem TRF var så han ble ikke skremt.

 

 

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Øyvind L. skrev:

Det gjør ikke jeg heller når det kommer til kverulerende kontrolører hos BT, men det er enkelte ting man bare må leve med.. Han visste ikke hvem TRF var så han ble ikke skremt.

 

 

What.. Ny i jobben sikkert, det er jo tross alt TRF som dikterer hva som skal skje når en bil er på kontroll.. :P

Er helt enig i at kverulering ikke er riktig verktøy, men de som kontrollører på PKK må stå inne for ting de har godkjent hvis det skjer noe i ettertid.
Kjipt for meg hvis jeg godkjenner bilen din med ratt uten airbag og du dør i en kollisjon etterpå feks, for å sette det på spissen ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kvasi skrev:

har skrudd bil i over 30 år og føler at jeg har en viss peiling.

Jeg vet at du har peiling på å skru bil. Det går altså fint an for to voksne mennesker å være uenig om noe uten forsøk på "karakterdrap" og fjas.

Etter alle krumspring du har gjort i denne diskusjonen vil jeg forsøke å oppsummere:

  • Kontrollør skal gjennomføre kontrollen ihht føringer. Ikke mindre og ikke mer (sistnevnte står også i veilederen)
  • Ikke på noe sted står det at du skal bruke hverken nese eller ører for å "mene noe" om dpf
  • Du skal derimot måle og kontrollere
  • Du tilfører kontrollen, som kunden betaler deg for, et element den ikke har med din argumentasjon her

 

Det er imponerende hvor usaklig du har valgt å være i denne diskusjonen. "BMW interessert" "God luktensans" er altså ikke krav til PKK kontrollører. Du får heller ingen bonus for dette, og kan ikke straffes for fraværet av dette. Du har heller ikke hverken samme stilling, krav eller myndighet som en ansatt (teknisk) hos BT (SVV) har. Til info.

 

Jeg elsker folk som gjør jobben sin. Spesielt når de vet hva den er. Enda mer når de gir kunden det han betaler for, og ikke generer et problem i sin iver.

 

Edit, la oss nå ikke glemme hva denne tråden startet med, en bruker som spør om å fjerne kat i downpipe på sin e39 530d, hvorpå jeg svarte:

Nei, manglende kat i downpipe på e39 530d lar seg ikke måle på avgass under pkk. Det betyr ikke at du er garantert uten anmerkning, kontrolleren kan velge å være ekstra flink, utover det som er krevd av han, og vite at det skal være kat der, da vil det bli anmerkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, TRF skrev:

Det er imponerende hvor usaklig du har valgt å være i denne diskusjonen. "BMW interessert" "God luktensans" er altså ikke krav til PKK kontrollører. Du får heller ingen bonus for dette, og kan ikke straffes for fraværet av dette. Du har heller ikke hverken samme stilling, krav eller myndighet som en ansatt (teknisk) hos BT (SVV) har. Til info.

Har jeg vært usaklig?  Har presentert fakta en kontrollør har som oppskrift han/hun skal følge og tenker at mer saklig blir det ikke.
Tenk om jeg jobber hos SVV nå, hva da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ganske mye usaklighet, du kan bare lese gjennom dine innlegg på denne siden.

Nei, du har presentert din mening og tolkning. Dokumentasjonen ligger åpent ute, og du har ikke greid å argumentere mot noen av påstandene, dette fordi det jeg argumenterer for er nettopp det dokumenatasjonen sier du skal gjøre, ikke hva du mener du _bør_ gjøre. Du kommer alltid med et søkt eksempel, "dårlige bremser" "hvor mye skal overses". Ingenting skal overses. Kontrollen skal gjøre ihht.

Du kan jobbe akkurat hvor du vil for min del @Kvasi, det påvirker ikke diskusjonen eller agrumentene i noen grad. (som handler om PKK kontrollen, og kontrollørs rolle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, TRF skrev:

Ja, ganske mye usaklighet, du kan bare lese gjennom dine innlegg på denne siden.

Nei, du har presentert din mening og tolkning. Dokumentasjonen ligger åpent ute, og du har ikke greid å argumentere mot noen av påstandene, dette fordi det jeg argumenterer for er nettopp det dokumenatasjonen sier du skal gjøre, ikke hva du mener du _bør_ gjøre. Du kommer alltid med et søkt eksempel, "dårlige bremser" "hvor mye skal overses". Ingenting skal overses. Kontrollen skal gjøre ihht.

Du kan jobbe akkurat hvor du vil for min del @Kvasi, det påvirker ikke diskusjonen eller agrumentene i noen grad. (som handler om PKK kontrollen, og kontrollørs rolle).

What.. mener du det du sier nå? really? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pussig debatt. ;) Klart en mekanikker med erfaring vil bruke denne erfaringen, bevisst eller ubevisst. Spørsmålet om i hvor stor grad han bør eller vil gjøre det, er også et økonomisk spørsmål. For en PKK er ikke timesbetalt. Hvis han demonterer halve bilen fordi her lukter det, og går langt utover den korte tiden som er fastsatt for PKK, så vil nok ledelsen sørge for å gi ham andre oppgaver i fremtiden (der bedriften får betalt for hans erfaring).

Vi har forskrifter og veiledere som skal sikre at kontrollen blir gjort godt nok. Men det er hverken nødvendig eller økonomisk forsvarlig, å gjøre jobben bedre enn det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er svært begrensa hva man skal demontere under en PKK.

Begrenser seg til hjulkapsler og div deksler over batteri, bremsevæske og understellsnummer.

Blir jo potensielt en del feil som man da ikke fanger opp f.eks bremserør, rust i gulv osv.

Eksos kan jo også være vanskelig å inspisere hvis det er masse deksler under. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Lysken said:

Litt pussig debatt. ;) Klart en mekanikker med erfaring vil bruke denne erfaringen, bevisst eller ubevisst. Spørsmålet om i hvor stor grad han bør eller vil gjøre det, er også et økonomisk spørsmål. For en PKK er ikke timesbetalt. Hvis han demonterer halve bilen fordi her lukter det, og går langt utover den korte tiden som er fastsatt for PKK, så vil nok ledelsen sørge for å gi ham andre oppgaver i fremtiden (der bedriften får betalt for hans erfaring).

Vi har forskrifter og veiledere som skal sikre at kontrollen blir gjort godt nok. Men det er hverken nødvendig eller økonomisk forsvarlig, å gjøre jobben bedre enn det.

 

Jeg er faktisk villig til å gå så langt til at det er ett insentiv for ett verksted å finne feil på en PKK. 

Greit nok at kontrollen i seg selv gjerne ikke er det man får betalt store summer for, men det ligger vell litt i kortene at de feilene som avdekkes må utbedres også. Det er jo her butikken er også oppi det hele.

Men så klart er man urimelig i vurderingene som blir tatt står kunde fritt til å velge ett annet verksted til å utbedre feilene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...