Jump to content

M47 oppnår ikke driftstemperatur


BMW_individual
 Share

Recommended Posts

Har en m47 e91 som ikke oppnår driftstemperatur. Før jeg byttet hovedtermostat ble kjølevæske temperaturen ikke noe varmere enn 50 grader. Byttet den nå nylig og får ikke noe mer enn 55, men noen ganger når jeg prøver å lufte systemet gjennom de skruene stiger den opp til 65 men faller igjen ikke lenger etter. Betyr dette at det er fortsatt luft i systemet? Tett radiator? Har ikke byttet egr termostat men den burde bare regulere hvor fort jeg oppnår driftstemperatur vel ?

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering 

Det hjalp å bytte egr termostat, men i mitt tilfellet fjernet jeg hele egr systemet. Kjølevæske temperaturen går nå så vidt opp til 88 grader ca hvis jeg kjører 2 tusen omregninger på motorvei. Men når jeg kjører i 60 under 2 tusen omregninger faller gradene ned på 70-75. Synes bilen bruker lang tid å bli varm, men kupevifta blåser varmt relativt fort. Er det mulig at den nye hovedtermostaten (gates) slipper litt vann forbi? Jeg bruker forresten ISTA. Bilen er også manuell . Takk for svar 

Link to comment
Share on other sites

Høres litt feil ut ja. Det er jo gjerne på lavt turtall man får høyest temperatur.

Dog så har jeg ikke en perfekt sammenligning, da min e39 hadde webasto.

Hvor kaldt var det da du registrerte dette? Og hvor lenge hadde du kjørt? Og hva stod klima på slags innstilling?

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Otis said:

Høres litt feil ut ja. Det er jo gjerne på lavt turtall man får høyest temperatur.

Det er heller kombinasjonen av last og turtall som genererer varme. Har man ikke last så brenner man ikke drivstoff og da får man ikke ut overskuddsvarmen. Hvor mye varme (biprodukt av rotasjonsenergien) man maksimalt kan generere styres da av turtallet og effektkurven til en motor. Denne er da oppgitt for full last, eller bånn gass. Kw eller hk om man vil.

For hvermannsen er det kanskje like indikativt å se på forbruksmåleren i bilen for å estimere last. Jo mer du brenner jo mer varme får du.

Ellers er jeg enig ang bemerkningen vedr. klima og utetemperatur. Dette er en ekstra radiator som kan stjele mye varme som ikke alle tenker på.

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Otis said:

Høres litt feil ut ja. Det er jo gjerne på lavt turtall man får høyest temperatur.

Dog så har jeg ikke en perfekt sammenligning, da min e39 hadde webasto.

Hvor kaldt var det da du registrerte dette? Og hvor lenge hadde du kjørt? Og hva stod klima på slags innstilling?

Ca -4 grader ute. Har på varmeste klima innstillingen fordi jeg tror motstanden til vifta er dårlig ( kjent problem?). I dag kjørte jeg til sammen 22 min ca. Både motorvei og 50 soner. Når jeg kom fram til destinasjonen hadde kjøleveske temp gått ned til 76 ish. Den holdt seg i 80 gradene på motorvei men ikke på andre veiene.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, E.C. said:

Det er heller kombinasjonen av last og turtall som genererer varme. Har man ikke last så brenner man ikke drivstoff og da får man ikke ut overskuddsvarmen. Hvor mye varme (biprodukt av rotasjonsenergien) man maksimalt kan generere styres da av turtallet og effektkurven til en motor. Denne er da oppgitt for full last, eller bånn gass. Kw eller hk om man vil.

For hvermannsen er det kanskje like indikativt å se på forbruksmåleren i bilen for å estimere last. Jo mer du brenner jo mer varme får du.

Ellers er jeg enig ang bemerkningen vedr. klima og utetemperatur. Dette er en ekstra radiator som kan stjele mye varme som ikke alle tenker på.

Det gir mening da jeg har full guffe på varmen. Verdt å nevne at diesel forbruket ligger på 8.3 l/100. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...