Gå til innhold

Min 1996 Boston Green BMW E36 320i Cabriolet


Bruspulvergutt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg fant ut når jeg kjøpte Z4en for 10 år siden at det greieste oppbevaringen av hardtoppen var oppunder taket. Man får mange spesialløsninger til det men det koster som regel en god del. Jeg gjorde det på den enkle måten å kjøpte to stykk av de her. https://www.biltema.no/sykkel-elsykkel/sykkelutstyr/sykkelstativ/sykkelopphenger-2000017450 fungerer utmerket, jeg bruker ca. 15 minutter på og montere den når jeg er alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Rune-K skrev:

Det der er jo et gullbra tips, men de ser ikke særlig solide ut? Hardtopen veier da litt mer enn en (eller to) sykler..

Ser det også finnes et veldig spesifikt stativ man kan støtte hardtopen mot og spenne den fast.. Det greieste hadde egentlig vært en stor koffert (noe á la jeg tror det var Ferrari F50 har) til den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt er ikke noe problem, det er tross alt kun 30 kg det er snakk om. Det er solide kroker og kraftig tau.

Det eneste som er litt tungvindt er at siden det er to stk. så kan jeg ikke heise ned alt på en gang, må ta foran og bak annenvær gang. Man får mye rart for å lagre hardtopper men det koster som regel mye mer enn jeg er villig til å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bli artig å følge med her inne på tråden. Liker det du skriver om å beholde orginal preget på bilen, det kler denne :)

Min var også 320i før jeg bygget den om, og disse B20 motorene er igrunnen fine motorer som går greit, og varer viss en vedlikeholder de 👍

 

Angående BMWCCN medlemskap får du gode rabatter hos fks. Koed og GS noe som gjør du sparer fort inn ett årsmedlemskap. Forsikringsmessig får en gunstig pris gjennom IF hos de, da denne går som "kommende klassiker" (15-30år), og jeg mener da årsprisen er rundt 1800,- for kaskodekning + veiavgiften 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2021 den 8.13, GreenE36Cab skrev:

Ja E36 med hardtop ser jo egentlig veldig greit ut, men sammenliknet med E36 coupe ser det nesten litt kunstig ut, synes jeg.. Men den passer jo fint til bilen utseendemessig og det fungerer jo bra. Så er enig med deg at det er en bra design

E31 ja, det er også en BMW-modell jeg gjerne kunne hatt.. Er veldig fan av vippelykter, så det er jo et stort pluss med dem. Om jeg en gang skal ha E31 har jeg veldig lyst på en 850CSi, tror det er 1510 laget eller noe. Veldig flotte biler. Har sett en Lila Metallic og en Dakar Yellow på Mobile, veldig kult. Liker farger på bilene som skiller seg ut litt, og feks Lila Metallic gjør jo absolutt det. Bare litt synd det er så få laget da de nesten er umulig å finne, men kanskje en dag..

Den Boston Green sedanen du hadde, startet "fargekoden" på interiøret på den med C4? Driver å prøver å kartlegge/ lære litt mer om fargekoder på interiør da det er litt artig synes jeg. Veldig artig kombinasjon det også da, Boston Green med sort velour.. Min bil har ikke M-tech understell men er det mye forskjell på det vs ikke M-tech bortsett fra høyden på bilen?

Bilen min har altså M52B20 motoren med 150hk, men lyden fra denne er også rimelig artig.. Høres jo mye sprekere ut enn den er egentlig, men det er jo bare gøy. Hadde før jeg kjøpte bilen bestemt at jeg skulle ikke ha firer, så da ble det heldigvis rekkesekser. Har ikke abgret ett sekund på kjøpet av bilen, det er helt utrolig hvor mye glede en bil kan gi

Ang design, jeg har egentlig aldri like E46, så for meg var det et lett valg. Men igjen, jeg skjønner noen (de fleste?) liker E46 og det respekterer jeg. Men for meg er liksom E36 noe av det flotteste av gammel BMW.. I tillegg da er E31, E32, E34 og litt også E38 biler som jeg liker godt. Men de må være riktig farge og ha manuelt gir ellers er det ikke helt det samme med dem.. Men eldre BMW er gøy og jeg har brukt utallige timer på å lese om disse

Jeg har alltid likt E36, men spesielt cabriolet varianten er et lekkert stykke bildesign. Den store forskjellen fra sedan og coupé varantene er hvordan karosseriet går helt rett bakover fra der hvor c-stolpen normalt er. Dette får bakenden av bilen til å virke litt lenger og ikke minst lavere. Modellen virker ikke så avkortet bak som sedan og coupé varantene. Selv med hardtop virker derfor cabriolet varianten lavere enn coupé varianten.

E46 ser vesentlig bredere ut enn E36 og er også dette med 41 mm. Formen på karosseriet er rundere og klart mindre kantet enn E36. E46 lener seg mindre forover og er mindre pilformet. Spesielt E36 sedan og touring kan derfor virke for høye i forhold til bredden av bilen. E36 cabriolet virker betydelig lavere og en viktig årsak til dette er nettopp den manglende c-stolpen og at bakenden av bilen derfor går rett frem bakover og ultimativt virker bilen lenger samt har en bedre designmessig balanse i forhold til panserets lengde. Det er det samme fenomenet med E31 og derfor nevnte jeg spesielt denne modellen.

Vedr. fargekode på sort velour tror jeg denne er D6AT ANTHRAZIT, men sikker er jeg ikke. Det er klart at M-Tech understelet også er litt hardere enn standard, men ikke mye. Man føler at bilen er litt mer plantet på veien, men det originale M-Tech understelet var kjent for ikke å påvirke komfortnivået mye. Alt i alt et fint kompromiss.

Jeg liker faktisk best de små M52 motorene (M52B20 og M52B25) iom at de er mer villige til hurtige turtallsendringer enn M52B28 motoren som har en betydelig lengere slaglengde. Det beste kompromisset i denne sammenhengen er M54B22 motoren, men den fantes ikke til E36 modellen.

Det ser ut som om vi har den samme smaken når det gjelder klassiske BMW modeller :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BjornarHS skrev:

Skal bli artig å følge med her inne på tråden. Liker det du skriver om å beholde orginal preget på bilen, det kler denne :)

Min var også 320i før jeg bygget den om, og disse B20 motorene er igrunnen fine motorer som går greit, og varer viss en vedlikeholder de 👍

Ja er nå litt stas at flere vil følge med da.. Er vel med en slags forventning, så må jo prøve å innfri dette etterhvert. Når jeg først har min første E36 cab :)

Kan ikke helt huske, men må spørre.. Var grunnen til at du bygget om din at motoren raste eller noe slikt? Eller var det mer det at 2.8 fristet mer enn 2.0?

1 time siden, BjornarHS skrev:

Angående BMWCCN medlemskap får du gode rabatter hos fks. Koed og GS noe som gjør du sparer fort inn ett årsmedlemskap. Forsikringsmessig får en gunstig pris gjennom IF hos de, da denne går som "kommende klassiker" (15-30år), og jeg mener da årsprisen er rundt 1800,- for kaskodekning + veiavgiften 😊

Det virker egentlig veldig flott, rabatter på deler er aldri feil.. Ang forsikring har jeg nettopp byttet og kommer nok ikke til å bytte igjen men det er nå ikke dårlige fordeler man får der :)

Så nevnte jeg tidligere (tror jeg) at bilen min ble definert som "risikobil".. Kan noen forklare det?

Om ungdommer/ de med førstebil kjører rundt i E36 cab er det som regel 318i med automatgir har jeg stort sett inntrykk av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Vedr. fargekode på sort velour tror jeg denne er D6AT ANTHRAZIT, men sikker er jeg ikke. Det er klart at M-Tech understelet også er litt hardere enn standard, men ikke mye. Man føler at bilen er litt mer plantet på veien, men det originale M-Tech understelet var kjent for ikke å påvirke komfortnivået mye. Alt i alt et fint kompromiss.

Jeg liker faktisk best de små M52 motorene (M52B20 og M52B25) iom at de er mer villige til hurtige turtallsendringer enn M52B28 motoren som har en betydelig lengere slaglengde. Det beste kompromisset i denne sammenhengen er M54B22 motoren, men den fantes ikke til E36 modellen.

Det ser ut som om vi har den samme smaken når det gjelder klassiske BMW modeller :)

 

Ang form på bilene, har ikke satt meg like mye teknisk inn i det som deg.. Vet bare de ser ulike ut og at jeg foretrekker E36 over E46 hvilkensomhelst dag i uka

D6AT ja, stemmer. Mulig velour har flere slike "prefiks" eller hva det heter da, slik som skinnseter ofte har P7 (sport?) og P8 (vanlig?).. Jeg synes dette er rimelig interessant og leser egentlig det jeg finner om det.. Samme som hvilke farger på E36 som ble levert med hvilke interiørfarger (når man ser bort fra individual)

Nå har jeg hatt bilen litt over to uker, og jeg synes M52B20en trekker veldig bra. Det eneste er at den er litt daff om man skal opp en bratt bakke med sving.. Men totalt sett er jeg veldig fornøyd med den :D

Det er jo kult da, jeg innså tidlig i min gryende kjærlighet for BMW hvilke modeller av dem jeg liker bedre enn andre. Feks E28 og E30 føler jeg ikke det samme for, men de er sikkert greie de også da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

Så nevnte jeg tidligere (tror jeg) at bilen min ble definert som "risikobil".. Kan noen forklare det?

Det med forsikring blir jeg aldri klok på.

Da jeg kjøpte Syvern i 1999 så ble jeg forbauset over hvorfor tyveriforsikringen var så dyr på den så da ringte jeg forsikringsselskapet. Fikk klar beskjed at denne bilen var populær og stjele for å gjøre innbrudd så sånn var det bare. Det hjalp ingenting at jeg prøvde og argumentere om at det var 20 år siden det var aktuelt, statistikken sa at sånn var det så fornuftige argumenter hjalp ikke. Jeg byttet selskap ikke lenge etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

Nå har jeg hatt bilen litt over to uker, og jeg synes M52B20en trekker veldig bra. Det eneste er at den er litt daff om man skal opp en bratt bakke med sving.. Men totalt sett er jeg veldig fornøyd med den :D

Er det ikke derfor man har en girspak da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rune-K skrev:

Er det ikke derfor man har en girspak da?

Jo du kan så si :P

Litt av problemet ligger vel i at det blir lavt gir og høyt turtall (liker ikke det pga slitasje), og høyt gir og lavt turtall (så bilen nesten dævver).. Er liksom ikke noen mellomting der

Ang forsikring, må vel bare godta det som det er egentlig, man må jo ha det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

Litt av problemet ligger vel i at det blir lavt gir og høyt turtall (liker ikke det pga slitasje)

Disse motorene er bygd for mange timer med høyt turtall på autobahn så det behøver du ikke tenke på, det er bare sunt for motoren.

En av gamlekara i klubben som vi kalte varvtalsmatadoren hadde en grei filosofi på det der. Han kjørte E12 med diverse M10 motorer. Hvis du så på turtelleren på E12 så var det et rødt felt men bare man passerte det så var det hvitt igjen. Altså bare å fjerne turtallsperra og gasse på. Tyskerne trodde han var gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Disse motorene er bygd for mange timer med høyt turtall på autobahn så det behøver du ikke tenke på, det er bare sunt for motoren.

En av gamlekara i klubben som vi kalte varvtalsmatadoren hadde en grei filosofi på det der. Han kjørte E12 med diverse M10 motorer. Hvis du så på turtelleren på E12 så var det et rødt felt men bare man passerte det så var det hvitt igjen. Altså bare å fjerne turtallsperra og gasse på. Tyskerne trodde han var gal.

Altså når jeg girer ned og kjører forbi noen, så lukter det brent veldig fort.. Når motoren er vel driftstemperatur. Den lukta pleier for meg å varsle et kommende motorproblem, og det er ikke særlig bra..

Motoren er overhalt av en anerkjent person visstnok, og den skal ha greit med olje so jeg kan umulig tenke meg at noe skal kunne gå galt.. Men likevel lurer denne tanken i bakhodet fra tidligere biler jeg har hatt..

Ok så han med E12 hadde ikke mye respekt for redline da? Uansett, jeg tror at det kan være en ide å kjøre disse bilene litt rolig, de begynner vel å bli litt uvanlige.. Jeg synes det er gøy å få litt turtall uansett da, rekkesekseren høres jo veldig bra ut, høres bedre ut med høyere turtall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Orjan skrev:

Gratulerer så mye med flott E36! Er langt mellom pene eksemplarer, så denne må du ta godt vare på! 👍
 

Takk for det, jeg er veldig fornøyd med denne :D

Ja har egentlig fått forståelsen av at E36 med mer enn 1.8 er rimelig uvanlig, særlig i god stand. Så jeg er utrolig glad for at denne dukket opp (og ikke ble solgt før jeg ble den som kjøpte den)

Det blir å ta vare på denne ja, gjøre det jeg kan for at den skal vare en stund.. Så jeg ser frem til å poste worklogs her, samt detailing. Dette blir bra, tenker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...