Jump to content

E.C.'s garasjetråd - bremsenipler til besvær


E.C.
 Share

Recommended Posts

Kjekt! Jeg bruker enet-kabel til PC for diagnose med ISTA, og enet-kabel til RJ45/Lightning adapter til iPhone for koding med Bimmercode (og rask diagnose med Bimmerlink). Det går utrolig raskt, hvordan er farten på OBDII-adapteret du har der kontra hardwiring? Og hvordan er funksjonaliteten til Bimmergeeks Protool satt opp mot Bimmercode og Bimmerlink?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke si at det var noe treigere enn med kabel, appen er generelt veldig responsiv. Det er dog ikke store datamengder ved slikt arbeid, så vanskelig å bedømme. Wifi-adapter legger beslag på nettopp wifi og med anbefalingen om å ha telefonen i flymodus og kun wifi på for mest stabil tilkobling er dette noe å tenke på. Protool trenger også å synce lisensen din mot server ved oppstart her og der og da må den ha nett, så det kan bli litt fram og tilbake.

Funksjonsmessig mot Bimmerlink og Bimmercode så tror jeg at det er noe i samme gata. Protool reklamerer med at de skal greie å gjøre alt det INPA/NCS gjør og det tror ikke jeg er så langt unna sannheten.

Noe av mitt ønske er å logge og kunne dra ut data i csv for å kunne kjøre det i Excel og dette skal den greie, husker jeg fikk ut en fil i høst. Sist jeg prøvde å sette opp live gauges som noen med mobilen i en holder liker så var det noe kranglete, det har enkelte klaget på. Gutta på support skal ha litt skryt, den ene gangen jeg slet med å få til koding med appen så fikk jeg hjelp remote via PC og NCS, akkurat det er det nok ikke mange leverandører som tar bryet med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I "dagens episode" fikser jeg en ting som jeg burde ha gjort sist sommer - mens det var varmt og godt ute, men som jeg av en eller annen grunn har greid å utsette til det absolutt måtte gjøres. Den gode kleine følelsen av å stoppe ved pumpa og ikke få opp tanklokket har altså returnert! Jeg visste med en gang hva problemet var, men i mangel på noen andre varme gjenstander enn mine hender valgte jeg å dra hjem og fikse det i garasjen. Aktuatoren til tanklokket fryser nemlig i låst posisjon pga vann som samles inn i det hullet hvor låsepinnen går, så når det er -10 ute (som i dag) så sitter det bom fast. Hvis det er kun litt is der inne så greier man å massere lokket samtidig som man trykker på åpne-knappen i ny og ne, men i dag var ikke jeg i det heldige hjørnet, så etter 5 min ved pumpa på Shell måtte jeg gi opp.

God og kald bil bekreftet:

20220131_190855.thumb.jpg.2c6c9a16a3686655d7aa09fe2d9daa88.jpg

Hentet en pose med varmt vann og holdt den mot lokket i rundt 5 min. Husket ikke helt om den var øverst eller nederst, men etter litt massering og trykking så kom det seg:

20220131_191544.thumb.jpg.af7155c83a01d836c554cae1bca4b18b.jpg

20220131_191558.thumb.jpg.189466cf36545c50c5901a76c94621ee.jpg

20220131_191609.thumb.jpg.d9e4fe18c6f217709f179376df0fb94c.jpg

Var ikke så rart at det satt fast. For dere som tenker på å bruke den grønne nødåpneren fra innsiden av bilen så blir ikke det noe forskjell, da den er såpass tynn at den vil ryke lenge før du får ut den fastfrossne låsepinnen. Jeg har prøvd å dra i den ved begge andledningene det har vært skikkelig fryst, men det har ikke bidratt med noe.

Da var det bare å pirke ut isen fra hullet og tørke opp:

20220131_192144.thumb.jpg.15c9d2ea0ee7feb64fd651712aae7680.jpg

Demontere på aktuatorsiden og tørke opp der også, begge bitene ligger under:

20220131_191941.thumb.jpg.475f92f01281672eb33ff7a12f124849.jpg

Så er det bare å finne noe som avstøter vann, tar litt plass og ikke tørker ut eller fryser. For eksempel dette:

20220131_192253.thumb.jpg.ab02a49ba896ea1d1d9eb400e0cd4435.jpg

Smurte inn på begge sidene som går til aktuatoren. Enklest å montere når den er i låst posisjon, bare dytte på plass og vri de små tappene noen grader:

20220131_192457.thumb.jpg.04bdf1a967a2c86d71823bdcca9baebb.jpg

Sirkulere mellom åpent og låst et par ganger og fjerne overflødig fett, så er man i mål:

20220131_193603.thumb.jpg.b313da95f35d9aabb8e2401bf7331c75.jpg

20220131_193554.thumb.jpg.812fe89fa0ad11ea657d0dff9dc38816.jpg

Da kan bilen få seg en velfortjent halvliter med olje:

20220131_193441.thumb.jpg.2a0b2e43ef6d1c465b1b2a94063bece1.jpg

E61'n er ikke en stordrikker, men det går kanskje rundt 1L per 10 000km +/-. Enda godt at den har peilepinne. 325'en er heldigital og her om dagen maste den om at det var lite olje. Jeg var litt skeptisk til påstanden ettersom det rett i forkant var målt "midt på" ved flere anledninger. Fylte derfor på kun 0,5L og da havnet markøren på max. Så den masinga var altså ikke reell. Det er jo litt leit at den kan feiltolke slik, for om noen kan lite om bil, er litt paniske og "aldri sjekker" oljenivået så kan de hive på en hel liter og da er man fort over max, særlig om det var på max til å begynne med. Jeg vet nå i alle fall for meg selv at om jeg har sjekket jevnlig og det har vært på samme nivå og det plutselig er "lite olje" i følge bilen, men samtidig ingen oljeflekk på bakken ute så skal jeg la den få måle noen runder til før den får seg noe påfyll.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min E61-saga med å få fikset stereoen har endelig kommet til sin slutt. For å starte fra start: Bilen er en pre-face og har HiFi 676 (analog forsterker). Da jeg kjøpte bilen hadde den en trollete M-ASK. Enheten ville lage ulyder som ligner mye på de du får om du drar ut en elgitar fra en forsterker som er på. En slags pop og summing. Dette skjedde kun når bilen ble vekket eller før den skulle gå i sleep. Ellers fungerte alt ok når motoren gikk. AUX var ikke montert, så den eneste måten å få spilt noe fra mobilen var via FM-sender. I tillegg hadde enheten noe feilmelding om at den var kodet/programmert feil, så her var det nok å ta tak i. Heldigvis ingen strømtrekk. 

Ettersom det var flere ting å fikse på bilen på det tidspunktet så prøvde jeg den enkleste og billigste løsningen først: en brukt M-ASK. Trålet finn en stund, mye rart der ute. Mange blander hva som er skjerm og enhet, hva som er M-ASK og CCC og prisene varierer en hel del. De fleste høggere hadde noe stiv pris. Endelig snublet jeg over en til rundt en 500-lapp og enheten ble bestilt. Det første jeg observerte var at ulydene var borte, det var nice. Det andre var at alt var kodet feil, fikk opp digital peilepinne og andre ting jeg ikke hadde, men dette var som forventet. Etter et par runder der enheten "glemte" kodingen etter at bilen hadde vært avskrudd eller ikke ville kodes så hadde jeg fått alt riktig. Dessverre falt enkelte lydkanaler ut og inn, samt at subbene sluttet å fungere. I tillegg kom det litt pop-pop-lyder under lydavspilling når det var veldig kaldt. Utur. Spore opp flere M-ASKs til en god pris og satse på at de fungerer virket ikke helt lovende. Ingen gidder å reparere disse heller, så da måtte jeg på sikt over på CCC. Med hjemmekontor så ble det ikke så mye kjøring, så da fikk det bare være sånn.

I løpet av våren (2021) kjøpte jeg en original AUX-kabel på finn og koblet den opp. Var lur og testet før alt ble skrudd sammen. Selvfølgelig ingen lyd, selv med AUX kodet inn. Viste seg at kabelen var pinned til en E39 og at det er annerledes pinout enn på E6x. En rask re-pin og lyden var på plass. Trakk bare til hanskerommet, da kunne jeg ha en flat kabel med minijack ut derifra. 

I juni i fjor snublet jeg over en delebil med CCC. Enheten skulle fungere, men Navi var visst "kukete" og hadde et diskdrev som ikke alltid funka, men resten skulle være tip-topp. Vel, jeg fikk prisen litt ned og slo til. Skal man ha en overhalt CCC så må man sende inn sin egen som pant, så med noe enhet måtte jeg jo starte. Ofte selges ødelagte enheter for rundt en 1000-lapp og det er jo kjedelig å starte der. Fikk både skjerm og kabelen mellom disse med på kjøpet. Ingen GPS-antenne i haifinna på taket hos meg, så da var det å kjøpe en fra Ebay. Kjøpte faktisk to, just in case. Har sett noen kutte de opp for å modifisere litt før montering. I tillegg ble ledningsnett til vifta bak på CCC bestilt. M-ASK har innebygd vifte, mens CCC har en vifte påmontert bak. Denne må pinnes inn i hovedkontakten bak. Enkel jobb når man vet hva som skal hvor. I tillegg måtte jeg ha en ny deksel til midtkonsollen. M-ASK har et lite oppbevaringsrom, mens CCC er flat, ettersom selve enheten er betydelig større.

Vifta med det tilhørende ledningsnettet ble testet med 9V før montering: 

20210809_135951.thumb.jpg.95e368123972ffd02515676769504853.jpg

20210809_140117.thumb.jpg.ebafebc0a86877e12343b4db055e0053.jpg

20210809_140328.thumb.jpg.86902d24a1cc838f82ff1c2bc569d377.jpg

20210809_140334.thumb.jpg.fdf3584719efde129a1b0541533af33b.jpg

20210809_155142.thumb.jpg.21651a8e40b8ce91b99a8c79b6dbd339.jpg

Når man ikke har Logic-7 eller Individual Hi-Fi TOP så kan man bruke plassen til sentralhøyttaler for GPS-antenna. Trekker kabel gjennom først:

20210809_163605.thumb.jpg.36981a5e4595449e9ab8bac4f8bdde6a.jpg

20210809_163614.thumb.jpg.5c39e9fd31a8b0d782b17d609b0b7f40.jpg

Lage en "sandwich" av isolasjonen som er der og man er klar:

20210809_164600.thumb.jpg.bbb24bc08101e29be3edda1fdf8f7d09.jpg

20210809_164602.thumb.jpg.855da5e4f7e00ae2263af60828cda1b7.jpg

Slik ser det ut fra toppen:

20210809_164650.thumb.jpg.da1ee6bfd144894e158cdef23dfd411e.jpg

Jeg trakk videokabelen til CCC langs M-ASK-kabelen. De er like når det gjelder pinout, men BMW har flyttet på en plast-hake på siden slik at de ikke passer om hverandre. Mener å ha lest at flere har filt av denne og brukt kablene om hverandre. Kabelen er over én meter lang for BMW har greid å få den til å gå rundt hele greia:

20210809_165753.thumb.jpg.bff2ac3383e25e34b28ba46d10e0d39b.jpg

20210809_205502.thumb.jpg.df669935219a334c627604e887416b8b.jpg

Ferdig montert og rett på reboot-loop 🥴

Fikk kontakt med Jacek som fikser disse og han kom jammen meg innom med en enhet etter et par dager. Plugget den inn og den boota rett opp, måtte bare kode inn hjulet i senterkonsoll for at den skulle funke med CCC:

1stCCC.thumb.jpg.1507d62a80d1f52247b2f1fe377ebea0.jpg

Rett på nytt problem: ingen lyd fra subber. Ble enig med Jacek at jeg sjekker ut videre og hvis det fortsatt er et problem så skal vi finne på noe. Systemet er heldigvis analogt, så var raskt å få testet alt sammen. Dessuten visste jeg at subbene virket før. 

20210816_160040.thumb.jpg.327b674414fbee49521aad5cf8d613bd.jpg

+/- for høyre og venstre side, samt en RAD_ON fra CCC til forsterker bak. Litt mange kabler, men ikke så avansert egentlig:

20210812_223445.thumb.jpg.1e65df3f4b32b0c92d5deeb5cce7f389.jpg

Gjorde følgende:

  • Sjekket forsyning av strøm til forster: OK, både med multimeter og testlampe. Fortsatt OK når CCC sender RAD_ON. Strømmen her er alltid tilført forsterkeren.
  • RAD_ON: fungerer. Batterispenning = betyr at AMP skal på. 0V betyr AMP skal av. Dette er også grunnen til at strømmen alltid er tilført.
  • Ohmet begge subbene, var vel ca. 2 ohm hver. Skal være ok da.
  • Beepa alle signalkablene mellom AMP og CCC: ok.
  • Volumet her styres analogt via signalet som kommer inn. Ved å skru på CCC og mute den har jeg forsterkeren på (RAD_ON) og kan spille fra andre kilder om jeg kobler meg inn. Gjorde dette rett fra en mobil ved å modde en AUX-kabel:

 

20211125_204410.thumb.jpg.0244253255cd054ae9f0dcedabfd593c.jpg

Subber fungerer, sjekket begge sider. Sjekket også å spille rett på sub fra mobil/AUX (RAD_ON av og kobler mobilen på kabelen som går direkte til sub og ikke på signal inn). Det spilte også, men uten noe trøkk (åpenbart). Konklusjon? Sub ok, kabler ok, forsterker ok, må være CCC. Fikk etter en del ventetid en ny CCC, men samme problem! Jacek sendte meg også en ekstra forsterker, men det endret ingenting. Nå på torsdag fikk jeg min tredje CCC fra Jacek, denne skulle funke og det gjorde den! Endelig lyd i subber!

20220212_162752.thumb.jpg.5f1ff4546e2bd3a829a6ba769a4d3367.jpg

Viktig å clippe panelet til setevarme inn riktig for at det ikke skal være gap innover, da må man dra det ut først. Dette har jo jeg gjort et par ganger nå:

20220212_163848.thumb.jpg.37ea2a1fd9edb4e8f2d755bb4aada31d.jpg

20220212_164020.thumb.jpg.d2d01517ce7ae64bfdcc5ce9b7445578.jpg

Disse kan gå i retur:

20220212_163311.thumb.jpg.03c412787a747e4f722b1dd128829013.jpg

Hva har man lært? CCC er en kompleks enhet og var tidlig ute med litt av hvert. Nyprisen i dag er helt ekstrem (teknologimessig), men dette styres av supply & demand, varen er jo for lengst utdatert og produseres ikke lengre. Mener å huske at de som selges som nye av BMW også er overhalt i sin tid. CCC består av flere enheter og at én del fungerer så betyr ikke det at alle fungerer. Først etter å ha vært innom én M-ASK og ikke mindre enn 4 CCC-er er jeg i mål. Har tenkt litt på CIC, men jeg synes egentlig at CCC er greit. Jeg pleier ikke å trykke så mye i menyene uansett. Jeg må dog innrømme at jeg liker CCC mye bedre enn M-ASK, selv om jeg ikke brydde meg så mye først. Når man har all den plassen i dash så ser det mye finere ut med en stor skjerm. Jacek skal få tommel opp for å rydde opp til slutt, men han kunne begynne å teste enhetene i forkant. Det vil jeg faktisk tro at han begynner med etter dette, det er tross alt veldig kjedelig for begge parter å havne der vi havnet. I tillegg ser man at om man har feilsøkt skikkelig og er sikker i sin sak så kan det faktisk være slik at "nye" ting man får ikke fungerer, både én og to ganger.

Når garasjen forhåpentligvis blir oppvarmet en dag så tenker jeg å få fikset inn Logic-7 eller Hifi TOP (individual). Sistnevnte er det få av og de koster en del. Kablinga er som L7 og enkelte individual høyttalerelementer deles mellom ulike modeller, så mulig man kan få skrapa sammen et sett over tid, spørs dog om det blir noe særlig billigere. Det innebærer uansett en del kabeltrekking og nye dørpaneler bak, så jeg ser ikke for meg at dette blir noe jeg finner på i år.

Til de som har samme oppsett og ikke lyd i sub så anbefaler jeg å teste på samme måte som meg og hvis man ikke er som meg og kan be om en ny enhet på garanti så hadde jeg bare koblet inn sub i parallell med bakhøyttalerne, jeg vil tro at det blir relativt likt lydmessig.

Link to comment
Share on other sites

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd - E61: retrofit CCC

Litt av et styr du har hatt, og uansett hva man ønsker å gjøre senere (Android, uoriginal spiller etc.) er man likevel avhengig av en fungerende CCC.

Godt du fikk skikk på det til slutt, men synd med «unødvendig» feilsøking.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er på en måte ikke så mye annet å gjøre enn å bytte hovedenheten om alle kanalene ikke fungerer. Det enkleste alternativet ville kanskje ha vært å få på plass Logic-7 faktisk. Nå håper jeg at det holder en stund, lyden på Hi-Fi 676 er faktisk helt kurant. Jeg er litt vant til at billyd har litt tvilsom kvalite, selv om det ikke må nødvendigvis være sånn. 

Link to comment
Share on other sites

Etter en såpass vellykket montering på lørdag måtte jo noe inntreffe, det gikk på en måte litt for smooth. Skulle ut av garasjen og skru av antispinn, men det skjedde fint lite:

20220214_121047.thumb.jpg.a386363da96c40a6bbf50934cac12ff6.jpg

Setevarmere også døde. Det var så vidt jeg kom fram dit jeg skulle:

20220214_121043.thumb.jpg.eed99bb6557dc3b33777afdabbb027ab.jpg

Rygge på det føret der med antispinn på fra stillestående var bare å glemme. Mistenkte raskt at jeg må ha greid å dra ut en kabel fra panelet til DSC/P-sensor og setevarmere. Tilbake i garasjen er mistanken bekreftet:

20220214_122840.thumb.jpg.4c174a41580df0f089bcfbbb0989ac5d.jpg

Da var det bare å montere sammen igjen OG sjekke at alt funker før man avslutter:

20220214_123011.thumb.jpg.1ecccc05d3bbab30ff6c12bc7791c5de.jpg

Heldigvis en easyfix, men kjipt å stucke seg fast på snøføre fordi man har dratt ut modulen som skrur av antispinn 🤦‍♂️

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Med enn så lenge uoppvarmet garasje så blir arbeidet på innsiden forbeholdt spesielle anledninger. Frister lite å skru noe utover det som er nødvendig når det er minusgrader. Kan heldigvis planlegge arbeid som skal utføres til sommeren og sanke deler når man kommer over bra deals. I løpet av de neste 6 månedene så skal samtlige 3 biler inn på PKK og det kan jo alltid bli spennende om det dukker opp noe uforutsett. Det er dessuten et par småfiks og service som avventer finere vær som jeg skal få unnagjort, så det blir nok å ta tak i. Begge 525-ene skal inn ved månedsskifte juni/juli, mens 325-en skal inn i starten av høsten.

20211212_135603.thumb.jpg.4d75957ed35ca90f2d68e0f988459c7b.jpg

Største problemet med E39en er nok krokan som dukker opp her og der. Den har (selvfølgelig) rust i kanaler og ved jekkfester. Ingen kollaps av noen jekkfester, men dette skyldes primært det faktumet at jeg har sluttet helt å jekke på disse og har parkert bilen inne (med skilter av) om vinteren de siste 5 sensongene. Har ikke blitt så mye verre på den tiden. Er litt overflaterust på bremserør også, så får se hvordan det hele blir bedømt i år. Bilen er relativt bra teknisk og er nok i over snittet stand for E39 om dagen, men det skal vel ikke så mye til. Tenker å kjøre den litt før PKK og levere inn for å se hva som dukker opp. Den blir nå uansett beholdt, tenker at det på sikt kan være aktuelt å lære å sveise litt og kan sånn sett være et bra tidsfordriv i vinterhalvåret.

E61en bør det ikke være så mye på. Av ting som jeg tenker å fikse i år er: PDC, Webasto, bytte bremser bak, kyllingbein foran, oljeskift på motor og kasse, samt termostat når man først skal ta i Webasto og søle ut kjølevæske. Blir litt når man lister opp, men en del er allerede kjøpt inn. Bremser bak skal oppgraderes og kyllingbein byttes fordi gummien rundt kulene har revnet. Greit å ligge litt i forkant og bytte ting før de har feilet og man absolutt må. Skal også få levert den inn til proff polering, så satser på at det blir bra. 

E61en skal etter alle tegn beholdes i en del år framover så jeg sikler selvfølgelig på diverse (u)nødvendige oppgraderinger. LCI-lykter rundt om (noe som i tillegg vil innebære ombygging fra halogen til xenon), Logic-7 eller individual og en LSD. Dette kan fort bli så ille som 60-70k, så det blir garantert kun med planer i år, men mulig jeg begynner å sanke litt flere deler som behøves om ting dukker opp til kurante priser.

E91en har rullet kun litt over 130k km og er generelt i ok stand, men har begynt å få litt krokan den også. Tenker å få levert den inn til noen som kan sandblåse og omlakkere hjulbuer, greit å ta det tidlig. Mulig den har vært omlakkert tidligere. La merke til dette på selvvasken:

20220129_192506.thumb.jpg.5c3074d42d1d507fbbf2e82091e95444.jpg

Skrapa litt med neglen og da ble den sånn:

20220129_192551.thumb.jpg.da4a007a224ad682cff0b2714724699c.jpg

Den andre bua har noe lakk som har så vidt begynt å flasse av på innsiden, men dette er vel så tidlig som man får oppdaget dette, så satser på at de som får jobben greier å få sandblåst og reddet de greit uten at det koster en formue. Kjedelig når det ruster gjennom på deler som må sveises inn, blir betydelig dyrere og mer komplisert å bytte når man ikke har utstyr selv, i alle fall for øyeblikket. Dører og bakluke skal jeg prøve på en runde selv, mulig det er enklere og billigere å bare kjøpe disse brukt og flytte over, får følge med på finn.

Ellers behøver også den litt andre småfiks og en god runde med service til sommeren, så det er nok ikke lenge til det begynner å bli skruing enten man vil det eller ikke og jeg skal selvfølgelig prøve å få med mest mulig i tråden. Får avslutte med litt godbilder av bilparken, E91en er fra salgsannonsen da jeg kjøpte den.

e91.thumb.jpg.a59867396b5a057000429fa7818ddd49.jpg

 

e39.thumb.jpg.a0e3015d011591b339f0ba21269ba79a.jpg

 

received_394775235095330.thumb.jpeg.41e3b0bbb09958158c2669afc7b043d4.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye bra å lese. Du fører pennen svært bra 👌

Hvordan synes du Thor-adapterte fungerer med wifi nå en stund etterpå? Har selv mhd-wifi og den har en tendens til å falle ut, spesielt om jeg ikke setter på flymodus. Det vurderes å anskaffe ny eller bare kabel 🙈

Edited by smashy
Link to comment
Share on other sites

Ja dette er en fin tråd med flotte biler .

Men den e39en er jeg nysgjerrig på EC..

Så fin ut ,du må gjerne legge ut litt mer bilder av den .

Sånne eksemplarer som du har her ,liker jeg .

Misunner deg e91 😊😊

Link to comment
Share on other sites

@smashy: Takk for det. Jeg har ikke lagt merke til noen spesielle problemer med Thor-adapteren, men jeg mener at den falt ut én gang. Dette var faktisk i flymodus. Alle disse adapterne er nok uansett ikke 100% proffe, selv om enkelte fungerer bedre enn andre. Jeg har også hatt kabel falle ut pga. OTG-overgang, så det er vanskelig å helgardere seg ved mobilbruk. Med Wifi så får jeg spilt av musikk over BT om jeg skal kjøre rundt og logge data, så sånn sett er jeg fornøyd med å ha en adapter med Wifi. Ved koding så vil jeg nok sette den i flymodus, men disse operasjonene tar som regel ikke så lang tid. Den kobler seg opp relativt raskt også, dette setter jeg pris på. Garasjen er sånn sett perfekt til trådløs koding, ikke mange signaler utenfra som sniker seg inn gjennom betongen og forstyrrer 😉

@sveigis: Skal se om jeg får leitet opp noen flere bilder av den. Jeg er ikke den store bildeknipseren, annet enn et og annet bilde etter vask. Har dog hatt den i snart 6 år, så ligger vel noe på telefonen :) 

Link to comment
Share on other sites

@sveigis var ikke mange bilder å oppdrive av E39en, så det skal jeg få jobbet med i sommer ;)

Har ett fra den gangen da jeg polerte den for hånd og skulle ut og ta på Sonax Spray and Seal og det gikk bokstavelig talt fra ok vær til styrtregn på 3 minutter:

20200620_153617.thumb.jpg.1f7801611324719597bd4fe3e3ae32dd.jpg

Ble faktisk bedre enn før, selv med håndpolering. Tenker å ta det opp på et litt høyere nivå på sikt, men ikke i år dette heller. Spray and Seal har jeg blitt veldig glad i, perler fint når man bruker den:

20200630_183703.thumb.jpg.c6e634ca1d009d6319510ba3a91ae899.jpg

Ellers kan neste bilde avsløre litt av utstyret: det er en kassettspiller som fortsatt sitter i bilen og fungerer! Har også fungerende telefon i midtkonsoll, men der har jeg tatt ut tvillingsimkortet ettersom jeg har innsett at ingen ringer meg 😆:

20200523_215420.thumb.jpg.98eb622068510b94068c1dfb6818ec62.jpg

Full M-sport utvendig/innvendig. Interiør med alcantara. Skal prøve å få tatt noen gode bilder i år, måtte drivstoffprisene bli mer som i fjor:

Snapchat-881071067.thumb.jpg.5ab631ae8410fb7c4af93637a9c8cafc.jpg

Ellers fikk jeg byttet sidespeil på E91en i dag. Disse har sett bedre dager. Jeg kjøper stort sett originaldeler eller de litt mer kjente merkene som Meyle og Lemforder, samt f.eks. Bosch på komponenter som uansett er laget av Bosch, Hella og etc. går også under her. Stort sett fra GS/Koed. Denne gangen "kjipa" jeg godt ut og kjøpte TYC fra Autodoc. Det som ikke er vitale komponenter kan fint være uoriginale for min del. Ett originalt glass koster over en tusenlapp og her fikk jeg glass til begge sider, samt et kupefilter og et luft-motorfilter fra Meyle ferdig fraktet til en tusenlapp. Speilene ser like fine ut de. Her er pakken:

20220324_165112.thumb.jpg.22646ceb10b606b30cdfa9ac30790d2b.jpg

Gamle var ikke så fine lengre:

20220324_165618.thumb.jpg.7bfc132b1bcf8921c56431d78f82980c.jpg

20220324_165643.thumb.jpg.5f6f34d741355fb8f539643fbaba8d75.jpg

Bare å poppe ut med en plastspak:

20220324_165801.thumb.jpg.c87d901e9bd1ba45f0d36121396090eb.jpg

Nye på plass:

20220324_170634.thumb.jpg.8dbd9ac9fd2f6046540592252a0be6e9.jpg

20220324_170654.thumb.jpg.432d4d779720bc9fdaf4a8993ce45fc6.jpg

Små detaljer som løfter bilen. Hadde ikke hatt mulighet til å spotte at disse var uoriginale. Jeg målte dog motstanden på de nye og de gamle:

20220324_165302.thumb.jpg.299d41846b61e24a619b2c149c8a9597.jpg

20220324_170135.thumb.jpg.7ca6ed9eb90886bdac4a2e9c217aee61.jpg

Ser ut som at det blir halvert varmeeffekt på de nye, men satser på at de passerer motstandssjekken ved oppstart, slik at bilen ikke tror at disse har gått. Ser også at trådene ligger litt annerledes på de nye, men det har nok ikke så mye å si. Jeg kan uansett ikke huske at jeg har hatt noen problemer med is på speil, så jeg tror nok at det skal gå fint. 

Link to comment
Share on other sites

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd

Fikk endelig testet min Ava P60-spyler i dag. Har faktisk ikke hatt egen spyler før, men hatt tilgang på noen halvtriste greier. Den jeg hadde tilgang til var bedre enn ingenting, men ikke optimalt - kunne f.eks. ikke ha skumkanon på den. Var dermed på utkikk etter noe bra som jeg kunne ha i noen år fremover. Bilpleiekongen kjørte noe høstsalg med Black Week og jeg hadde et håp om at den skulle ankomme tidsnok til å få vasket E39en før den ble lagret for vinteren. Dette gjorde den selvfølgelig ikke og når den først ankom så viste det seg at inntaksventilen var knekt av, så noe vask i 2021 ble det altså ikke. Bilpleiekongen og Ava skal ha for at de ordnet dette relativt smertefritt og sendte meg en ny maskin.

Valget på P60 framfor noen av de større maskinene falt pga. krav om 10A-sikring. Jeg har riktignok 16A i garasjen, men det er kjedelig å finne ut på den harde måten eller ikke få brukt den i andre stikk rundt huset. Pakken jeg kjøpte hadde dessuten 20m HT-slange og en skumkanon, noe som passer perfekt til bilvask. Har prøvd å hakke vekk is i oppkjørselen de siste par ukene for å få til en plass der jeg kunne vaske og nå var det endelig på tide å få testet den ut:

20220326_122812.thumb.jpg.5f800821457870337d1cc6c3679bbeda.jpg

Bilen hadde fått opparbeidet et fint lag med skitt:

20220326_122825.thumb.jpg.291d76175d4fd090bd5c9c0089eef274.jpg

Testet litt ulike innstillinger på skumkanon som fungerte meget bra:

20220326_123414.thumb.jpg.6cc55494adf6566048b1e2c5981f9f14.jpg

20220326_123700.thumb.jpg.e50101a110fca7f474abb5359810dcd5.jpg

Fikk bort ganske mye med bare spyling. Tok ikke berøringsvask i dag. Veldig greit å kunne bevege seg såpass langt unna spyleren og fortsatt ha en del slange til gode. Til dere som har merket den skeive skiltplata så skal jeg få justert den mer i vater ;)

20220326_125251.thumb.jpg.1e25e95fc55f6ecdef22eef948155b08.jpg

20220326_125233.thumb.jpg.a1c3c6bc4b9cb4eb2ef65a8a4d6022ef.jpg

Spyler riktignok ikke like kraftig som i en vaskehall, så man må litt nærme noen ganger, 15-20cm (brukte 40 graders dyse). I vaskehall pleier det å holde med 30-40 cm. Bilen er dog litt sliten i lakk og ekstra møkkete, så ting sitter meget godt fast, man ser det på måten vannet renner av på siden - legger seg som skjolder i stedet for å perle ned. Ellers godt fornøyd egentlig. 

Pluss:

  • Vasker bra
  • Adapter for å kunne rotere dyser/tilbehør som man vil
  • Laaang slange
  • Smarte løsninger
  • Gode garantivilkår, fikk bra inntrykk av måten de rettet opp feilen jeg hadde på
  • Passer 10 A
  • Står stødig
  • Mulighet for mye bra tilbehør
  • Ser bra ut

Minus:

  • Låsing av trommel funker ikke helt, den er bare ikke kraftig nok
  • Veier 20+ kg, ikke det morsomste å bære inn på vaskerommet når man skal unngå nattefrost
  • HT-slangen tiltrekker seg enormt med dritt, kjedelig å rulle sammen. Mulig dette blir bedre om man kan la den tørke før sammenrulling

Alt i alt gode greier. Blir forhåpentligvis langt færre vaskeriper framover når man får tatt en god runde med skum og spyling før mer skum og hanskevask :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd - testet AVA Evo P60

Morsomt å lese litt erfaring med AVA. Skal selv bytte ut en 15 år gammel nilfisk spyler. Fungerer "fint" enda, men lekker i alle ledd. Koster like mye å fikse som å kjøpe en AVA spyler omtrent. Har vært litt skeptisk til AVA, det er jo faktisk kina tvers gjennom. Har lenge hatt tanken om at hvis man kjører tysk, så skal spyleren være Tysk. Har siklet noe veldig på kranzle, men må fort opp på 10.-12k for de spylerne som er interessante. Kvaliteten er jo selvfølgelig deretter, men. Man får jo trossalt AVA p90x til litt over 5k som leverer over 700l i timen. 

Link to comment
Share on other sites

AVA er helt greit, men om du er medlem av Ava Norway gruppa på Facebook så ser man jo at det er et firma som ikke har lagd høytrykk rekvisitta veldig lenge.

Jeg har brukt mye P80 og P90, men det er jo helt åpenbart totalt søppel om man sammenligner med Karcher proff serie eller Kranzle. 

Får det man betaler for.

Anbefaler https://www.garasjetid.no/kärcher/15209350/kärcher-kaldtvannsvasker-hd-5-15-cx-proff-kärcher-høytrykkspyler eller https://detailshop.no/produkt/kranzle-k-2160-tst/

Om man skal ha kvalitet som varer i mange mange år uten at du må bytte deler hele tiden og kan behandle maskinen som søppel uten konsekvenser.  

Link to comment
Share on other sites

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd - bremsenipler til besvær

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...