Jump to content

Knekt fjær på E81 - hvordan fjær må jeg kjøpe?


Ole-Ivar Bjørkamo
 Share

Recommended Posts

Min datter har en 2010/11 BMW 116D E81 hvor fjæra har knekt, og jeg lurer da på om det er stor forskjell på fjærer? 

Bilen ser til synelatende ut å være senket, ikke M-Sport, og det står en lappe på fjære C3 , og dempere er BOGE 32-K80-A 

Hvordan fjær skal jeg da sette på, hvor får jeg kjøpt samme når jeg ikke vet hva som er satt på? 

Må jeg ta noe mål, eller hva gjør jeg?

Bor i Lillestrøm om noen tar på seg å ordne dette for meg :-)

 

Håper på svar:-) 

Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, Ole-Ivar Bjørkamo skrev:

Hei, takk, men hva ETK?

 

Det er BMWs delekatalog der finnes alle delene bilen er blitt satt sammen med.
Koed.no. GSbildeler.no osv.
Ellers hadde jeg aldri orket og leite etter gamle fjærer, sett på orginalt eller nye senkefjærer. Er bilen senket så skal det står et nr. i vognkortet, for og finne type.

Link to comment
Share on other sites

Man må faktisk ha en annen delekatalog for å finne helt rett delenummer på fjær. Tidligere så hadde bmw annet delenummer per 50kg endring i vekt på bilen.

Evt så kan man kjøpe uoriginale fjær, med de ulemper det medfører.

Link to comment
Share on other sites

Som allerede nevnt, bytt fjær på begge sider samtidig. Er det foran så er det en god ide å kjøpe topplager, stablenke osv samtidig.
 

7 timer siden, Otis skrev:

Evt så kan man kjøpe uoriginale fjær, med de ulemper det medfører.

Bytter både fjærer og dempere til uoriginalt ganske ofte uten å se noe ulemper ved det?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes endel uoriginale fjærer man må holde seg langt unna. 

Noen fjærer fra en lokal importør (Bema) holdt ikke formen når de ble komprimert, evt knakk etter kort tid.

Promeister knekker i mange tilfeller etter noen få tusen km/ få måneder.

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke så superdyrt for originale, Sachs bør vel være et ok valg om man vil ha det litt billigere, men fortsatt ha bra kvalitet.

Vedrørende vekt så sjekket jeg sist jeg bestilte til min E61 og det virket å være samme fjærer uansett utstyrtsnivå (inkl. ulik motor og automat/manuell). Jeg skal dog ikke vedde penger på at denne infoen er korrekt.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Kvasi skrev:

Som allerede nevnt, bytt fjær på begge sider samtidig. Er det foran så er det en god ide å kjøpe topplager, stablenke osv samtidig.
 

Bytter både fjærer og dempere til uoriginalt ganske ofte uten å se noe ulemper ved det?

Ulempen er at demper og fjær ikke passer supergodt sammen, når bilens vekt er feil mtp dimensjon på fjær. Så det er vel egentlig bare fjær feil.

En annen ting er senkefjær på original demper. Det kan også bli feil.

Link to comment
Share on other sites

Det selges som sagt endel fjærer av svært lav kvalitet så viktig å styre unna ihvertfall Promeister (en av merkene til Mekonomen).

På disse bilene går jo gjerne fjøra inn i dekket hvis de knekker i bunn og det er jo både dyrt og potensielt farlig...

Har ikke hørt om det rimeligste merket (ATC) som Thansen selger, men ser de selger KYB-fjærer til et par hundrelapper ekstra.

Det er det verdt. 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...