Gå til innhold

1M (E82) som pendlerbil?


ogee1
 Share

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg har et helt annet syn på saken. Det å bruke en E82 1M som pendlerbil er økonomisk galskap og grenser etter min mening til bilentusiastisk blasfemi med tanke på hvor sjelden 1M er med kun 6309 stk. produsert. Dette er en av de helt sjeldne BMW modellene på nivå med f.eks E31 850 CSi og ikke minst E46 M3 CSL. Glem alt snakk om at bilen bare har en rekkesekser og at det kun er en 1-serie. Se på hvor E30 M3 er i dag og hvor E46 M3 er om noen få år. E82 1M kommer til å få en dramatisk økning i verdi - om ikke i Norge så helt sikkert internasjonalt. På den annen side bestemmer du selvfølgelig selv hva du gjør, men du spør hva du skal gjøre her inne og dette er mitt temmelig klare svar - Nei!      

Tenkte umiddelbart i samme retning. 1M er sjeldne og dyre og blir nok mer og mer verdt kontra en M2 f.eks. 
Hvis du vil ha en morsom daily, støtter jeg den ideen.
Men 1M ser jeg ikke som rett bil til oppgaven.

Det finnes andre morsomme biler som er mindre unike og som bør passe utmerket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig vil jeg si kjør på, det er bare en bil. Men så føler jeg også 1M er noe spesielt. Ikke på nivå med e46 M3 CSL riktignok, men likevel litt i samme gate. Jeg tror ikke helt jeg hadde hatt samvittighet til å brukt den så mye på meningsløs kjøring. Da vil jeg si M2 er et bedre valg som nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt til en plass de ikke salter, da kan du jo like gjerne kjøre e30 m3 hele året🤠

 

salt dreper, har vært bortskjemt her nå med fastsand istedenfor salt siden slutten av november! En ren fornøyelse å vær bileier i slike forhold, og tillater å kjøre hva som helst om vintern bare du har skvettlapper og litt avstand fra lastebiler du ligger bak.

 

pendlet selv en vinter med norsk solgt manuell e34 535i, kjørte nesten 14 mil vær dag å brukte bensin for 8-9000kr i måneden.. ren galskap men jeg har aldri kost meg så til og fra jobb!

var heldig siden vinteren 17-18 var veldig kald og jeg kjørte saltfritt på e6 nesten hele vinteren, derfor holdt bilen seg i meget bra stand!

47C02C02-311D-4BE4-8108-73953EB840DB.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM du velger en slik bil som pendlerbil ville eg vurdert PPF og understellsbehandling, gjerne fluidfilm som er litt grisete men kan vaskes av med høytrykk og kraftig avfetting den dagen du vil bruke den som sommerbil/selge, sjølv om det kan vere litt grisete vil det bevare verdien over tid når saltlaken har fått gjort sitt. kjedlig med 1M pepra med steinsprut og rust, sjølv om en bil er laget for å brukes :) 

Endret av BMWE39turbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at du gjør det du har lyst til, når det er sagt synes jeg ikke bakhjulstrekker med såpass effekt på vanlige vinterhjul har så mye for seg. Man får ikke utnyttet effekten og da synes jeg xdrive er langt mer underholdende. Det er min smak da, men samme hva vinterføre man er på med rwd så står det dårlig på. Kjørt mye xdrive på vinter med allt fra 190 hk og opp til 340, det er så gøy med den aksen på vinter og null problem å leke seg litt. Så konklusjonen min må være at en 1m på en måte ikke er "verdt" det da man ikke er i nærheten av å utnytte bilens potensiale på vinter. På sommeren derimot, da tror jeg alle turene til og fra jobb ville tatt allt for lang tid ettersom jeg alltid ville kjørt omveier😎

Uansett så støtter jeg fullt ut tanken om en morro hverdagsbil, why not liksom?😀 

Edit: mener ikke at all rwd biler er kjedelige på vinter, tvert i mot. Mener bare at en bil tilsvarende 1m ikke gjør seg som vinterbil mtp hva det er. 

Endret av NA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring og motargument mot motargumentene mot 1M på vinteren :)

Kjører rwd med 500nm og den spinner jo på gassen i de fleste girene med vinterdekk hvis jeg vil, løses enkelt med å ikke gi så mye gass.
Jobber som mekaniker og ser under endel biler som kjører i saltsuppe ila uka, har til gode å finne slitasje og rust pga vinterbruk på noen med Mecasolbehandling.

Er delvis enig med de som sier at det er for galt å utsette en 1M for helårs pendlerbruk, men det er jo bare en ting så jeg sier kjør på.

Med understellsbehandling først såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er for galt at enkelte biler skal stige så mye i verdi at det ikke kan gå an å bruke dem. Med rett vedlikehold så forringer man jo ikke bilen ved å kjøre den om vinteren. De som ikke vasker bilen mellom November og Mars får en bil som etterhvert ser jævlig ut. 

Gi gjerne bilen en Mercasol behandling og PPF på front, panser og kanaler så er mye gjort for å beskytte bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen blir ikke ødelagt av 3 år med daglig bruk. Jeg digger også 1M, og er enig i at det er en spesiell bil. Men det høres jo ut på enkelte her som at han har tenkt å kjøre den i stykker. 3 år med moderat bruk = Ca 30k km. Med godt stell og en skikkelig vognbunnbehandling, så tåler den dette fint, uten å bli særlig forringet. 

Ville ikke gjort dette selv, men om dette er bilen trådstarter ønsker, og han er beredt på å ta driftsutgifter og muligens ekstra verditap, så tenker jeg: Hvorfor ikke?

Edit: ser nå at han legger opp til ca 20k km/år. Men det skal fortsatt være masse bil igjen etter 3 år. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange bra innspill!

En av grunnene til at jeg spør er akkurat det flere av dere er inne på. Det er en sjelden bil, og da bør den tas vare på for ettertida. Og akkurat her er vi inne på det jeg ikke blir enig med meg selv om. Hvorfor skal man ta vare på sjeldne biler? For at folk skal kunne se dem på treff eller i bilblader? Eller for at noen skal få gleden av den spesielle kjøreopplevelsen som er en av grunnene til at det er en sjelden bil? Når det gjelder 1M så er vel den med sine 6000 produserte enheter en av de minst sjeldne sjeldne bilene også, så det kan ikke helt sammenlignes med skikkelig sjeldne biler.

Er det ikke sånn at den viktigste grunnen til å ta godt vare på en 1M er å sikre seg en verdistigning? Utgjør det noen stor forskjell for ettertida om det er 6000 eller 600 1M igjen i strøken stand om ti år? Jeg blir ikke enig med meg selv. Det jeg er enig med meg selv om er at jeg generelt er mer glad i biler som man ser har vært brukt (men også vedlikeholdt) enn biler som stort sett har stått i garasjen og er gnukket på og stelt med så de ser bedre ut enn da de forlot samlebåndet.

Når det gjelder det praktiske, så er det ikke noe problem. Jeg hadde ingen problemer med det praktiske da jeg kjørte Cayman. Det var nok bagasjeplass, og bakhjulsdrift med 300 hester var heller aldri noe problem. Nå skal det nevnes at jeg regner med at 1M er noe mer krevende å kjøre på vinterføre enn Cayman, men det skal jeg fint klare å leve med. (Cayman var forresten mer lettkjørt på vinterføre enn E87 120d.)

Når det gjelder E82 mot F22/F87, så er det viktigste argumentet at jeg elsker utseendet på E82. I tillegg synes jeg E82 virker mer kompakt og gir litt mer gokartfølelse. Det er riktignok sammenlignet med F20 og ikke F87. Jeg har ikke prøvd F87. Dette er rett og slett synsing. Jeg velger etter hjertet, og 1M får hjertet mitt til å banke dobbelt så fort som M2.

Understellbehandling er nok en selvfølge for min del.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer av bakgrunnen for 1M i stedet for M2.

Da 1M kom, kjørte jeg E87 og var glad i den bilen. Kjøreegenskapene var gode. Førerplassen var midt i blinken for meg med enkle instrumenter riktig plassert, gode sportseter og den røde interiørbelysningen som var prikken over i'en. Jeg (var en av de få som) likte utseendet på E87 også. Jeg siklet på en E82 fordi den var enda finere å se på, men det passet ikke på den tida.

Jeg fulgte med på alt stoff om 1M fra de første ryktene kom og til bilen ble lansert. Da jeg så de første bildene syntes jeg den var helt fantastisk. Og for meg gjorde det ingenting at understellet var en miks av deler fra forskjellige BMW-modeller eller at motoren ikke var en ordentlig M-motor. Jeg skjønte alle valgene og kompromissene BMW hadde gjort og likte totalpakka de hadde satt sammen. Da testene begynte å komme var journalistene delt i to. Den ene delen syntes bilen var passe døll, ikke en ordentlig M-bil osv., mens den andre delen snakket om at det var den morsomste bilen BMW hadde laget på mange år.

For min del toppet 1M-syken seg da den ble presentert på Rudskogen. Som 1M-fanboy var det ikke mye av kritikken som hadde festet seg, men en ting jeg var skeptisk til var det at mange journalister klagde på motorlyden. Mange mente at 1M skulle hatt en V8 fra E90 og at det å putte inn en stakkars sekser aldri kunne bli bra. På Rudskogen sto det en svart 1M ved en BMW-stand i depotområdet. Det var mye folk ved bilen, men det tok en evighet før en av selgerne endelig satt seg inn i bilen og startet opp. Og for en lyd det var! Hårene på armene reiste seg! For meg var det den grommeste motorlyden jeg hadde hørt på lenge. Noe helt annet enn det jeg hadde forventet av en turbomatet sekser. Og ikke lik noen annen BMW jeg hadde hørt før heller. Fra det øyeblikket var jeg i alle fall solgt.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne drømmen må du bare gå videre med, uavhengig av hva vi andre synes og mener 😀 Det er nettopp derfor jeg synes det er så fint å ha oppnåelige drømmebiler, da kan man selv befinne seg bak rattet på en slik bil en vakker dag 👍 Den følelsen av å skaffe seg en bil man har hatt lyst på i mange år er helt fantastisk…det overgår alle andre typer bilkjøp 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også dette bare er å gå videre med. Hva er ikke bedre enn drømmebiler som faktisk brukes! Tviler uansett på at det er slik at bilen må kastes etter 3 år på veien.

Husker selv hvor glad jeg ble før i tiden når jeg så folk brukte 911`er og lignende som hverdags- og vinterbil.

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en video jeg ikke hadde sett før. Selv har jeg et litt ambivalent forhold til Doug DeMuro. Han er dyktig, men innimellom kommer han med noen veldig rare argumenter som irriterer meg. I tillegg blir jeg litt sliten av tempoet hans, så det blir sjelden mer en én av hans videoer av gangen. Men litt morsomt at jeg kom over akkurat denne videoen nå fordi han forklarer hva jeg liker med 1M på en fin måte. Så kan man jo mene hva man vil om hva som er den beste BMW'en gjennom tidene. Den diskusjonen kan vi ta i en egen tråd.

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev på forrige side og du har bekrefter i de siste innleggene så kjør på. Du vet hvilken bil det er, du vet hva som kreves å drifte en slik og med erfaring fra Cayman så kan du kjøre en også, slik jeg kjenner deg herifra er du en fornuftig kar også :) Jeg forstår godt at M240i og M2 ikke er aktuelt for deg, og det er så godt å se at en har gjort research og lagt seg noen tanker før en spør! :) 1M er konge og den blender akkurat passe inn for de som ikke vet noe om bil og skiller seg akkurat passe ut for de som har peiling :D Ref. den ene på finn.no, så får du jo både i8 og 650iX, som ihvertfall sistnevnte er mer bil for pengene, men det fine er at M-biler handler ikke om mest bil for pengene eller å skille seg ut. Det er pur kjøreglede som er i fokus og det er så herlig :D go go!

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ogee1 skrev:

Takk for mange bra innspill!

En av grunnene til at jeg spør er akkurat det flere av dere er inne på. Det er en sjelden bil, og da bør den tas vare på for ettertida. Og akkurat her er vi inne på det jeg ikke blir enig med meg selv om. Hvorfor skal man ta vare på sjeldne biler? For at folk skal kunne se dem på treff eller i bilblader? Eller for at noen skal få gleden av den spesielle kjøreopplevelsen som er en av grunnene til at det er en sjelden bil? Når det gjelder 1M så er vel den med sine 6000 produserte enheter en av de minst sjeldne sjeldne bilene også, så det kan ikke helt sammenlignes med skikkelig sjeldne biler.

Er det ikke sånn at den viktigste grunnen til å ta godt vare på en 1M er å sikre seg en verdistigning? Utgjør det noen stor forskjell for ettertida om det er 6000 eller 600 1M igjen i strøken stand om ti år? Jeg blir ikke enig med meg selv. Det jeg er enig med meg selv om er at jeg generelt er mer glad i biler som man ser har vært brukt (men også vedlikeholdt) enn biler som stort sett har stått i garasjen og er gnukket på og stelt med så de ser bedre ut enn da de forlot samlebåndet.

Jeg deler din frustrasjon. Mitt poeng var selvfølgelig ikke at du ikke aktivt skal bruke en slik bil. Biler er til for å kjøres og det gir generelt liten mening å gjemme biler bort i en garasje med mindre hovedpoenget med å ha bilen er å spekulere i en fremtidig verdistigning (hvilket i seg selv er litt trist etter min mening). Mitt poeng er at pendling for de aller fleste neppe kan kalles entusiastisk kjøring. Muligens i noen uker, men etterhvert blir det en vane å kjøre en 1M også og slik bør det ikke være/bli etter min mening. Et stort poeng med bilen er selve sensasjonen/opplevelsen man får når man kjører den. Det lille ekstra adrenalin rushet når bilen får skinne på de rette veiene og man ikke skal nå noe som forstyrrer opplevelsen. I tillegg kommer selvfølgelig ekstra slitasje på bilen som med pendling gir lite igjen i form av entusiastisk kjøring.

Så til din mest interessante betraktning. Hvorfor skal vi ta vare på biler for ettertiden? Dette er egentlig et veldig vanskelig spørsmål. Vi hører jo stadig om folk som legger mye ekstra pleie i gamle klassikere og det behøver ikke engang å være verdifulle biler. Så kommer den dagen da bilen skal selges og vi håper alle at den får et godt nytt hjem fordi den er så fin. I utgangspunktet spiller dette ingen rolle så lenge selgeren har hatt en fin tid med bilen, men allikevel tenker vi litt på hva som kommer til å skje med bilen. 

Jeg tror at dette bildet forteller ganske mye om hvordan bilentusiaster tenker. Vi bryr oss om bilene ganske enkelt fordi de er her (gamle som nye). Det er nesten følelsesmessig selv om bilene eies av for oss helt ukjente personer. Bilene er ikke bare en "ting", men noe som påvirker oss emosjonelt enten vi kjører bilene eller bare leser om dem (eller ser på Youtube). Vi har et forhold til bilene ved at vi f.eks vet nesten alt teknisk om dem og diskuterer design, farger og felger i innlegg etter innlegg bl.a her inne. Som eier av en fin bil har man selvfølgelig intet ansvar i denne sammenhengen, men de aller fleste forstår allikevel som bilentusiaster hva dette handler om og hvor berikende det kan være.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...