Jump to content

M57D30 og forskjell på dyser


Nesman
 Share

Recommended Posts

Hei, 

Noen som vet hva forskjellen er på dyser til m57 motorene? Er i gang med oppgradering av motor til x5’n, en 08 3.0d 235hk. Det er lite å velge i dyser til M57D30tü2 235hk. Har hatt kontakt med darkside men de kan ikke hjelpe til med dyser til 235hk m57…. 
 

Målet er pluss/minus 450hk og 1000nm å pr nå er det dysene det stopper i… 

 

Link to comment
Share on other sites

Mtp oppgradering. Turbo, ic, pumpe, railtrykksensor etc er jo å få kjøpt å faktisk til en overkommelig pris. 35d eller 50d dyser hadde vært å foretrukket  å flere tilbyr dette men ikke til 235hk utgaven. Så lurer på hvorfor, hva er forskjellen? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal illustrere når jeg er på pcen igjen. Men skal du trimme dette selv eller er det et firma som gjør dette for deg? 

Link to comment
Share on other sites

Monterer delene selv, men må jo til noen etterpå for software. 

planen er:

gtd2872 hybrid 

r90 pumpe 

2700+ bar railtrykksensor 

Større intercooler 

Oppgraderte ventilfjærer og kammer

også vurdert 335 ventildeksel uten luftfilterboks m. MAF delete men det blir i så fall senere. 

xhp med xdrive delete. 
 

Har kontakter i Polen som skaffer motor billig så planen er å ikke røre orginalmotoren. 
 

blir da nye lagre, kjede/strammer, bytte ut løpehjul fra plastikk til alu etc på den «nye» Motoren. 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Var det jeg fryktet. Dette er et klassisk tilfelle av å finne masse deler på nettet, uten kompetansen bak.

  • Er du forberedt på hvor masete bilen blir med en såpass stor turbo i en såpass tung bil?
  • Skal du kjøre 2500bar siden du skal ha 2700bars sensor?
  • Kammer... har du sjekket hva de tilbyr av økt VE (hint, det vet nemlig ikke de som har lagd de heller)
  • Hvorfor "MAF delete"? Det tjener ingen hensikt.

Årsaken til at det ikke finnes noe særlig av oppgraderte dyser til disse er det flere til. Som et av svært få firmaer som har gått gjennom å ta frem helt egne innsp komponenter før så kan jeg trygt si at dette er svært kostbart og ikke gir avkastningen det bør. Når du i tillegg har veldig store injektorer originalt (bla eksakt den typen du sier du vil bygge om til) så blir jo spørsmålet ditt... litt rart.

bilde.png.a1d58787863aa797cef838d4cba9d10e.png

 

Det lønner seg å komme seg av div "hypes" på internett, og gå til en leverandør du stoler på for å få et komplett oppsett. Å bare "få software" av noen, på komponenter du har plukket ut selv uten nødvendig kompetanse, fra et firma som aldri har kjørt noe reelt utviklingsprogram på hverken deler eller software er jo ikke en særlig god måte å gjøre ting på.

Link to comment
Share on other sites

Oppsettet har jeg fått av en med samme x5. Han klager ikke på at bilen er «Masete». Der er delene byttet som du sier og bil er tunet etter dette og benket til 436hk og 967nm dog med de org dysene. Men det påstås at da er org.dysene dratt helt til grensen. Så oppgradering av dyser er tiltenkt at det skal vare litt. 
 

R90 pumpa gir vel rundt 2200-2300 i railtrykk? 
 

oppsettet jeg har fått fra darkside er: 

R90 pumpe 

2700bar railtrykksensor 

Gtd2872 hybrid

downpipe

Interccoler

Men du har kanskje noen andre tanker på oppsett? 

 

Kammene koster ikke all verden å maskinere derfor moro å prøve (Siden man har ekstra kammer) 

 

Montere 335d ventildeksel (uten luftfilterboks) og da med settet jeg har sett på bortfaller også MAF sensor. Slik at man kan kjøre åpent luftfilter, dette pga barnsligheten: Lyd. 
 

Jepp, ny på BMW diesel da det bare har gått i bensin tidligere (328 m52, 530 m54, M3 s50 og M5 s38 og s62) Men, har fagbrev på både lette og tunge kjøretøy og 7 år har gått utelukkende på diesel m utallig med feilsøking og overhaling av motor, girkasse og differ på lastebil så er ikke helt blank heller. 

Link to comment
Share on other sites

Du bør ikke bruke darkside som en kilde for kunnskap om noe som helst... ingen av disse delene har darkside utviklet (eller laget), og de har en mildt sagt begrenset forståelse av de.

Effekten er fult mulig, og ja, man bør ikke dra org dyser veldig mye lengre enn det. Det spørs dog på hvor lenge du har tenkt å holde full belastning over tid. Men det er altså de samme dysene som i 35d hvor folk mener dysene er store nok til 500 ;) (hvilket de ikke er)

R90 "gir" ikke noe mer trykk enn R70. Og det er helt uinteressant hva man greier å "få de til å gi" av trykk, da R90 har med mengde å gjøre, ikke trykk. CP3 pumpa som dette er er _ikke_ designet for å gå på slike trykk, og det er heller ikke hensiktsmessig. Vi kjører ikke slike trykk i racing, ei heller gjør andre seriøse aktører (BMW Motorsport, Bosch Motorsport). Men hei, hvis darkside og noen polakker på det store internettet har sagt det så må det vel være sant ? ;)

Hva mener du med at oppgradering av dyser skal "vare litt"? Tenker du på holdbarhet på dysene?

 

Når det gjelder å slipe om originale kammer så vil jeg fraråde det. Vi har brukt mye tid og energi på dette og resultatet er klart; det er ukomfortabelt lite å gå på hvis man reduserer radius (som man gjør ved å slipe om). Hvem støtter vi oss på når vi gjør slikt arbeid og er usikre? Schrick. Det er de som har kontrollmålt topper og kammer for oss og jobbet gjennom mulighetsrom. De som likevel sliper om kammer har jo fortsatt ikke greid å vise til et fnugg av hverken tallgrunnlag eller intensjon med valgte løsninger. Lobene er også et stykke fra hva vi mener de burde være (men igjen, vi har jo bare fått info til å støtte oss på fra BMW Motorsport, ikke det store internettet).

Dersom du ønsker et annet luftfilter er dette uproblematisk.

Når det gjelder hvor "masete" den er ville iallefall ikke jeg satt veldig pris på å ha mindre enn original effekt under ca 1900rpm i en så tung bil som e70. Men det er klart bruksmønster og personlige preferanser spiller inn, jeg ville bare gjøre deg obs på at du vil miste en del der nede.

 

Så til slutt, kostnaden på det hele? Betydelig. Du bygger nok om til 30sd / 35d like billig/billigere. Det gir ikke fult like mye toppeffekt, men mye bredere register og ikke minst også her potensiale for høyere effekt ved ombygging av turboer.

 

Jeg digger at folk vil trimme, og trimme mye. Tross alt har jeg utviklet relativt "grensesprengende" produktert til BMW diesel i flere år, og en del av de lenge før andre aktører. Likevel liker jeg å anbefale alle kundene våre å tenke godt om hva de egentlig søker å oppnå. Glem produktnavn og ting man måtte ha lest ei lita stund, og definer ønsker effekt, ønsket register og bruksmønster. Deretter budsjett. Se om dette i det hele tatt er mulig, og ikke minst hensiktsmessig. Så bør man jo gå til en leverandør som kan levere alle delene samt software, og som har reell utvikling å vise til.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Tenker på holdbarhet ja.
 

Nå er jo dette en x5 så noen banekjøring eller jakt på rundetider er det ikke snakk om her og derfor vil den heller ikke bli presset over noe særlig med tid på den måten. 
 

Det er enkelt og greit slik at det ble behov for 7 seter. Synonymt med 7 seter er som regel kjedelig. Den skal kunne hente unger i barnehagen og kjøres til trening og kamper ved behov men når far er alene eller når guttegjengen som begynner å få en spennende bilpark samler seg å farter på tur rundt i Norge eller utenlands skal den kunne sparke fra seg å få frem smilet og adrenalinet. Uten å måtte ende hengende i brilla på en vikingbil. 
 

det er 3500 hengervekt men den kommer ikke til å hverken gå med vogn da jeg ikke er noen campingmenneske eller henger, det har jeg firmabil til. 

X5 er jo en overraskende artig bil om man tar størrelse og vekt i betraktning. Men det er jo tross alt en BMW😉 

Det er gøy å skille seg ut med en sinna diesel blant alle bensinbilene. Elsker M bilene men er også gøy å ha en hissig «non M» også. Samt hobbyen med å bygge noe artig. Den skal få frem smilet på akselerasjonsfeltet på e6, ut av rundkjøringer osv. 

 

budsjett: 100-120 000,-

 

Edit: Har også vært inne på tanken om å bygge om til SD å sprite opp denne litt, men har ikke satt meg inn i hva som skal til for dette. Som du nevner er det helt klart et bredere register å bra potensiale for effekt. 

Edited by Nesman
Link to comment
Share on other sites

Det beste valget ditt er å kontakte TRF og se på det han tilbyr, vet ikke om noen som sitter på mer kompetanse eller bedre hardware/software enn han.

Når det gjelder bilen din så er det letteste valget å sette inn 30sd/35d motor eller kjøpe en 3.0sd som utgangspunkt(som nevnt tidligere), men det er ikke umulig å oppnå greit med effekt i motoren du har(Se tabellen under fra quickfix.no/en forhandler av TRF). Han har selv bygd om en x5 til 3.0sd så han vet hva som skal til ;)

Skjermbilde 2021-12-08 210213.png

Edited by Flataas
Link to comment
Share on other sites

@Nesman - da skjønner jeg litt bedre. Det første jeg vil si er at jeg er imponert over budsjettet, de fleste vil forsøke å gjøre dette for en snickers og cola. Men med ditt beksrevne bruksområde vil jeg faktisk enda sterkere anbefale å bygge om til enten SD, eller m50d, eller sist selge og kjøpe en SD/m50d. M50d har også fordelen av 8hp kasse same betydelig høyere annenhåndsverdi. Husk også at jeg typisk tjener penger på at folk trimmer, ikke på at de bygger om, så rådet er ment med best mening.

M50d eksempel: TRF Steg 2 : 490hk og ev meget bredt register og originale holdbare deler.

SD: 375hk med bredt og fint register på original deler. Enda mer med modifiseringer.

@Flataas - takker. Det er ikke alt som står på oversikten til Quickfix av de mer omfattende oppsettene vi har, men det gir jo en god pekepinne :)

Link to comment
Share on other sites

Har du slike planer om en x5 så sørg for å starte med en som har adaptive drive!

 

kjører selv 30sd med trf steg 2 og m550d steg 2, x5’n er hysterisk morsom ! Den har til og med vært på rudskogen, meget sportslig med adaptiv drive.

 

Snakker vi mest effekt og moro per krone så trumfer x5’n langt over 550’n, selv om 550’n er uten tvil råest men til en langt høyere pris.

Blir det ikke 30sd så har trf bra produkter til 30d også, men å bytte bil kan være like lurt om man har høyt effektmål

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...