Jump to content

Får ikke vekk varsel om bytte av bremser


HåvardSH
 Share

Recommended Posts

Hei

Har en bmw e92 m3 2008 modell der eg fikk gul bremselampe på frambremsene når computeren meinte det var påtide å bytte bremser. Bytta bremser, og tenkte ikkje over at det går an og resette telleren internt i bilen.

Eg fikk derfor en kompis til å koble seg til med bosch software å resette telleren. Da klikka det heilt og eg fikk rødt varsel både på framme og bak bremsene, og det får eg ikkje reset igjen nå. Det står at bremser skulle vært byttet for fleire millioner dager siden. Har hatt bilen inne på verksted 2 ganger, uten at di har funnet ut av problemet. Er det noen som har vært borti samme greiene før? På forhånd takk :)

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, slitasjevarselsystemet kan være ekstremt sårbart for tukling. Har du tuklet, Håvard?  :) Når du har vært på verksted så må man nesten forutsette at sensoren er byttet (som mossing 92 tar opp), og at det er brukt original vare på en M3, men sjekk dette for sikkerhets skyld. Dog tilsier at du nå også får feil bak, ikke bare fremme som du byttet, at det er tuklingen som er årsaken.

Hvis du ikke får opp varsel i displayet, bare når du sjekker manuelt, så er det ikke stort å bry seg om. Det vil korrigere seg med tiden, men kan jo ta noen år (mener det gikk over 20k km før det ble korrigert hos meg). Gled deg over at systemet mener du får mindre slitasje jo mer du kjører. ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Ja alle slitasje varslerene ble byttet, men usikker om det var original bmw. Så kan evt sjekke det å bestille nye.

Jo det piper og lyser opp i dashen kver gang eg starter bilen, og håndbrekklampa er på konstant.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problem med e61. Jeg fant en guide på YouTube, fikla i dashen og klarte å fjerne feilmeldinga. Dette er ca 4 år siden så husker ikke nøyaktig hvordan jeg gjorde det. 

Link to comment
Share on other sites

Er en kompis med Bosch software en kar som har lastet ned en fil med logoen deres på elns, eller en som har oppdatert og lisensiert ESI(tronic) ?
Sistnevnte burdte fikse dette lett hvis han kan bruke utstyret.

Bortsett fra det er rødt varsel egentlig dårlig nytt men du bør kunne fikse det selv via BC hvis du gidder å google det.

Edited by Kvasi
Link to comment
Share on other sites

Dette fungerer omtrent slik, slik jeg husker det: Hvis systemet oppdager at slitasjevarsleren resettes gjentatte ganger, med lite antall km mellom, og uten at sensoren byttes, så låses systemet og du får ikke resatt igjen før bilen har kjørt et visst antall km. Hvis dette er tilfellet, så vil du se at opsjonen for å resette er borte fra BC (kjørecomputeren).

Det kan også bli kluss om systemet resettes uten slitasjevarsler koblet til.

Du kan prøve dette: Ta en gammel slitasjevarsler, klipp av sensoren og tvinn kablene sammen. (Dette trikset brukes også for å koble ut slitasjevarsleren permanent, da lar du bare dette stå i. Alternativ: kortslutt den nye uten å ødelegge, eller lag noe tilsvarende.) Plugg denne i foran. Da vil systemet tro at du har byttet slitasjevarsler. Start bilen med denne koblet til. Hvis du nå har mulighet til å resette i BC, og ikke hadde opsjonen før bytte, så ville jeg deretter forsøkt å sette tilbake den nye varsleren, start bilen på nytt (usikker på om tenning er nok), og hvis du nå fremdeles kan resette i BC, gjør det. Hvis ikke, sett inn den kortsluttede slitasjevarsleren og resett, sett til slutt inn den nye og resett.

Hvis opsjonen om å resette i BC ikke kommer frem, forsøk via software.

Behandle foran og bak for seg. Altså ikke resett begge samtidig. Gjør det samme bak hvis problemet fortsatt består der etter fiks foran.

Link to comment
Share on other sites

Du kan resette service teller selv ved å holde inne km reset i ca 10 sec. Du vil se det kommer opp en gul trekant, når denne forsvinner vil du komme inn i service menyen. Scroll med vippehjul og hold inne BC knapp for resett.

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti to ganger (E61 og F15) at ikke stikkeren til sensoren har sitti godt nok og dermed ikke fått nullstilt. Begge tilfellene var med samme typen slitasjevarsler (TRW), og endte opp med at jeg måtte bøye litt på "pins" til sensoren for at de skulle treffe korrekt i stikkeren fra bilen sitt ledningsnett.

Verdt å ta en titt kanskje? :)

Begge bilene har blitt nullstilt via instrumentpanel, og ikke noen form for diagnoseprogram. 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...