Gå til innhold

Hvordan liker du BMWen din?


 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte min første hobby BMW for drøye 3 år siden og planen var at denne skulle være orginal :)

Personlig er jeg der at det er det jeg i utgangspunktet liker best. Dog har disse årene med klassisk BMW og aktiv på forumet her lært meg å like ulike variasjoner av tilpassninger.

Endte selv om med moderat senk og 17" felger på en '95 model E34, som oprinnelig kom til landet med 15" :-D

Tenker at hverenkelt må få bygge sin bil slik de selv vil, det er faktisk de ulike løsningen som gir inspirrasjon for meg til å holde på med denne hobbyen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *MrB* skrev:

Det stemmer ikke spesielt bra med inntrykket jeg har fra dette forumet. De bilene som virker å få mest cred her (utover seriøse ombygginger), virker å være biler som er OEM eller OEM+. Altså moderat senket, hakket større hjul, visse typer styling osv. Og det er kanskje tydeligere jo eldre bilen er. Du fikk bra med cred for din E36 cab, gjorde du ikke? 

Altså jo, jeg har sett gjentatte ganger her når noen poster bilde av bilen sin her, om den feks ikke er senket, at noen skriver noe sånn som "Det hadde gjort seg med litt senk, er du ikke enig?". Jeg skrev i OP i E36-tråden min at jeg ikke er interessert i det så tenker det kan ha en sammenheng men jeg vet ikke.. Uansett, at noen foreslår senk og/ eller soting feks, det er ikke noe jeg direkte kritiserer, det er bare en observasjon

Jo jeg fikk veldig bra tilbakemeldinger på caben min, og det syntes jeg er kjempekult :)

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel blitt preget av folket her etter å ha hengt her i åresvis, så oem eller oem+. Endringer bør ha en funksjon og helst ikke synes. Best er det når man ser at det er «noe», men ikke ser det med en gang. 

Ellers så synes jeg folk som går all-in på eget bygg er tøft og da gjelder det bare å beholde merket eller modellens sjel 😏 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, GreenE36Cab skrev:

Hei, nå ble det to nye tråder.. men jeg skjønte på @Daniel. og @HalvorK at jeg tråkket nokså hardt i salaten når jeg siterte innlegget med den sorte E36en og skrev at camber og senk osv er så kuuuult.. Så jeg redigerte det og fjernet det for å slippe å hisse på meg flere enn nødvendig..

Nå er jo dette et diskusjonsforum og da er jo i teorien det meste lov så lenge det ikke blir usaklig. At jeg reagerte på kommentaren betyr jo ikke at jeg misliker deg som person (jeg aner jo forøvrig ikke hvem du er 😅). Personlig er jeg der at det er få biler som er akkurat sånn jeg vil ha de rett fra fabrikk og vil gjerne lage en litt egen vri, men det er klart jeg henter jo inspirasjon fra andre biler på det store internett, så noen unicorn vil det vel sjelden bli. Når det igjen er sagt, så er vel jeg der at jeg kommenterer på det jeg liker. Det som ikke er helt min stil hopper jeg som regel over, for jeg er vel kanskje litt der du er: Redd for å tråkke i salaten 😅 Samtidig er det jo ikke gøy om alle skulle kjørt rundt i dønn like biler heller. Om den svarte som ble referert til faktisk går for prisant er det vel en god sjans for at jeg får igjen en grei sum for min om jeg noen gang skal selge og 🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg stort sett som hovedregel at bilen skal se bra ut, og samtidig være brukbar til daglig kjøring. Enkelt og greit. Varierer jo også veldig fra bil til bil, og ikke minst bilens formål. Stance og skikkelig fitment kan være kult det, til sitt formål, men ikke noe jeg personlig orker å forholde meg til hver dag. Bruke 12 minutter over en fartsdump, skrape i fotgjengerfelt og subbe hull i hjulbuer blir man fort lei av. Har stort sett gjerne justert bilen litt høyere og hatt dekkene littegranne lenger inn i buen for å slippe slikt og heller bruke den bekymringsfritt, enn å prøve å få til det perfekte utseendet. Så både ja og nei til det. Absolutt kult med brukbar stance, fort litt mer dust med hjulene i 45 graders vinkel og gnister som flyr konstant fra bilens ramme. 

Ellers er jeg veldig glad i "OEM+" og har det litt som grunnlag når jeg bygger bilene mine. Holde det meste så originalt som mulig og ettermonterer gjerne kult originalt utstyr. Men visse mods liker jeg også å gjøre. Et bra coilover-sett gir ofte penere kjørehøyde og artige kjøreegenskaper. Kule felger gjør 80% av en bils utseende så der har jeg også ofte valgt uoriginale. Men har også hatt flere biler hvor jeg har anvendt enten originale felger til modellen, eller fra andre BMW modeller - dette ofte med god suksess. Varierer veldig fra bil til bil. Er glad i god lyd, så et stereobygg er alltid velkomment hos meg. Prøver dog å holde det så diskret montert som mulig og holde bagasjerom etc. så brukbart som det lar seg gjøre. Også er jeg selvsagt på lydkvalitet-siden, og ikke så interessert i maks rånebass så jeg kan dure løs alle klips i bilen. Alt i alt kan vel smaken min oppsummeres som; "alt med måte". Føler ikke jeg pleier å "ødelegge" bilene mine med slike mods, og er oftest fornøyd med totalpakken jeg ender opp med. 

 

Et par eksempler av prosjekter jeg har hatt:

E92 330D hvor jeg ettermonterte diverse gøy utstyr; M-sport, svart taktrekk, LCI baklykter, interiør fra M3 og diverse andre små detaljer innvendig og utvendig. Av mods var det KW coilovers, karbonfiber diffuser og spoiler, bygd til custom eksosstusser, annen grill, samt komplett (og diskret) oppgradering av stereo. Også ESR felger da.

B4F02C8A-04A7-4F4E-A9FE-02805C7628AB.thumb.jpeg.8d7c2ffc51eb6d13d31e74d4a14eb860.jpeg

 

Var tøff også med originale BMW X1 felger:

AD5C0A44-3AC9-492D-B18A-1F984EE74CF5.thumb.jpeg.6d6fcb05a15ed39de1a4722f555cef94.jpeg

 

Min kjære E39 jeg aldri skulle solgt. Ettermonterte masse utstyr her også; M-sport, soltak, skinninteriør med komfortstoler, svart taktrekk, shadowline, elektrisk rullegardin, M5 ratt osv. Mods ble det også, dog ikke så mye; Supersport coilovers, Rondell felger, eksosstusser, og diverse små detaljer. Stereo ble det her også, men diskret bygd slik som i E92en.

EB321306-9865-4642-9680-1B3D1443D7E3.thumb.jpeg.a0d6684f47fd494ef60740dfda9efd41.jpeg

 

Men så hadde jeg feks. også E61en hvor jeg var veldig happy med den slik som den var originalt, med M-sport både over og under. Skaffet en av de kuleste originale felgsettene jeg vet om til disse, og holdt den veldig original ellers. If it aint broke, dont fix it. 

62EBB68F-5466-4802-BE99-78B5AAD8ABC3.thumb.jpeg.8e2b905edbdb4c0296e78b563bac4c50.jpeg

 

Og når jeg føler for å kosekjøre med upraktisk dustebil, har jeg min gode, trofaste Mazda. Coilovers, halvbur, Lotus Elise stoler boltet i gulvet, catback eksos osv. Lav, stiv og bråkete. Bygd for å brukes fullt ut. Perfekt til sitt bruk når diskresjon, modenhet og alt praktisk kan kastes ut av vinduet og man bare skamløst skal nyte trange, svingete landeveier i sommersolen.

691EA817-4938-4B32-9AC5-034DD0C29C9E.thumb.jpeg.8c13d3c374696e340e1cb3aae0b739ba.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, HalvorK skrev:

Nå er jo dette et diskusjonsforum og da er jo i teorien det meste lov så lenge det ikke blir usaklig. At jeg reagerte på kommentaren betyr jo ikke at jeg misliker deg som person (jeg aner jo forøvrig ikke hvem du er 😅). 

Ja det er et diskusjonsforum der man kan.. diskutere. Men noen ganger går diskusjonen over i feks hets eller flaming.. Og det er lite trivelig. En ting jeg har lært etter noen år som aktiv på div forumer, er at hver persons definisjon av hvor denne grensen går, er ulik. Det er også en av grunnene til at iallfall jeg ofte er veldig usikker når jeg har skrevet noe, altså "var ikke egentlig det litt ufint?", selvom jeg samtidig tenker at det er min mening.. Så det er ikke alltid lett å skulle konversere via nettet - iallfall ikke før man lærer hverandres skrivemåte, men det kan ta litt tid tenker jeg

Nei altså jeg skjønner at du ikke nødvendigvis misliker meg som person, men jeg begynte jo å tenke på hva var det jeg skrev der som var feil da.. Ok, jeg skrev det var "kuuult" også skrev jeg at "originalt er best".. Og av de to to tingene, hva var det som var minst populært, jo antakeligvis å "gjøre narr av" at det var "kult" da.. Og det ser jeg jo, at det kom litt rart ut. Ikke alltid like lett å formulere seg via nettet. Også tenker jeg at selvom man ikke aner hvem den andre personen i en diskusjon via nettet er, så får man jo etterhvert (nokså fort) en oppfatning av hvordan denne personen er, da jeg også har skjønt at hva man skriver, sier mye om en person

10 timer siden, HalvorK skrev:

Når det igjen er sagt, så er vel jeg der at jeg kommenterer på det jeg liker. Det som ikke er helt min stil hopper jeg som regel over, for jeg er vel kanskje litt der du er: Redd for å tråkke i salaten 😅

Ja men det er jo akkurat det, skal man kun kommentere på det man liker og aldri kritisere noe man ikke liker, så blir det jo ikke mye diskusjoner og samtaler ut av det. Da blir det jo bare endeløse lovord og positive tilbakemeldinger. Slik som i E36-tråden min, så var jeg klar for negative tilbakemeldinger også, men skjønte at kjøreegenskapene på den tydeligvis er helt på bunn og at motoren er klein. Og det er greit, for det er vel ikke bare en mening, men det er vel egentlig fakta. Men samtidig så nyter jeg å kjøre den, med sine 150hk og myke karosseri

Men så tenker jeg jo samtidig at når noen poster bilder av bilen sin, og den feks er veldig lav, eller breddet eller sotet, så er det eierens smak. Og det respekterer jeg. Men samtidig er jeg ikke særlig fan av det, så skal jeg si min mening eller skal jeg bare la være å poste? Det er en vurdering man må gjøre, noen ganger ender jeg opp med å poste. Og får litt delte reaksjoner på det. Og igjen jeg skjønner det, folk har forskjellig smak. Hadde som du sier vært noe kipt om alle hadde kjørt rundt i like biler

10 timer siden, HalvorK skrev:

Om den svarte som ble referert til faktisk går for prisant er det vel en god sjans for at jeg får igjen en grei sum for min om jeg noen gang skal selge og 🤓

Nå får vi vel ikke vite om den blir solgt til prisantydning, bare om den blir solgt? Prisen kan jo bli stående og den blir merket som solgt men den kan jo bli prutet godt ned før evt salg? Men bilen din er jo flott da, og er nok verdt litt om du en gang finner ut du skal selge den.. Men den er liksom deg, ikke sant. Bilen blir jo en del av ens identitet, slik som feks @BjornarHS røde E36 eller @sveigis grønne E34. Og det er noe jeg synes er veldig kult

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betrakter meg selv som en original aficionados. Jeg foretrekker at bilene er originale, men folk får selvfølgelig gjøre hva de vil. Jeg er en sånn type som i 10 år kjørte rundt i en E46 Touring på 15" felger og med skvettlapper da modellen stadig var på markedet og moten predikerte råsenk inkl. 19" felger. Sånn har jeg alltid vært og jeg går stort sett mine egne veier. Jeg velger ofte litt sære biler som ikke så mange andre har (f.eks Citroën C4 Cactus) og trives med dette. Det var forøvrig også på den måten at jeg kjøpte min første BMW i 1988. På den tiden ville de fleste unge ha en hatchback (f.eks Golf GTI), men jeg ville heller ha en liten sedan med rekkesekser (E30 320i) som selvfølgelig var original i formen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en fin tråd!

Hvordan jeg liker BMWen(e) min(e)? 
OEM+: Original, men med en tvist.

Nå er ikke jeg noe særlig på retrofits, andre her inne er jo helt rå på dette, men jeg synes det er viktig at det estetiske er riktig og at bilen er «brukende». Generelt synes jeg alle nye BMWer, våre inkludert, har hakket for høy bakkeklaring, hakket for stor avstand mellom hjul og hjulbue, når de kommer fra fabrikk. Så derfor har jeg hatt senkesett på de to siste BMW-familiebilene våre, og der er jeg opptatt av at senk skal være moderat, av god kvalitet og at resultatet både på utseende og kjøreegenskaper skal være som om det kunne kommet rett fra fabrikk - slik jeg helst ville hatt den fra fabrikk. Felgene må stå i stil til bilen, og også her har nyere BMWer en tendens til å ha hjul med for høyt innpress som ødelegger uttrykket til bilen helt og gir bilen en «stance» den ikke fortjener. I stedet for å bruke spacere, som jeg ville brukt dersom felgdesignet var helt innertier, liker jeg å finne felger fra andre BMW-modeller som passer med linjene, men som også har et noe lavere innpress som fyller mer ut i hjulbuen, men ikke mer enn at det er lovlig, og igjen: at det ser ut som det kunne stått på fra fabrikk. 

Derfor hadde vår forrige E91 xdrive Hartge senkefjører (heldigvis montert på lenge før vi kjøpte den), i kombinasjon med originale BMW BBS Style 230 felger fra E92 coupe: 

E54D8B9E-4507-4FA4-8AE6-DCD2B4F055BF.thumb.jpeg.25d7318932c80035fc1f90fa9975508d.jpeg

…og derfor har vår F36 xdrive AC Schnitzer senkefjører i kombinasjon med originale BMW Ronal Style 598M felger fra F34 3-serie GT: 

583C919A-1261-40DA-A141-1878FD34F7F3.thumb.jpeg.527fc29c71cfb874b0c4c89f5e26b012.jpeg

Ser for meg at det på sikt kommer et sett 8x18" felger fra F11 med innpress ET30 til sistnevnte som vinterhjul. Disse har ca samme innpress som de fra F34 og skal fylle ut i hjulbuen mye bedre enn de originale Style 400 som står på nå. 

 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, papertiger skrev:

Dette var en fin tråd!

Jo takk du, det virket som om de meningene jeg hadde om div biler ikke alltid var like populære, så jeg tenkte hvorfor ikke starte en tråd der folk kan dele meningene sine hva de selv mener er greit. På den måten kan man diskutere det uten å gå OT feks i Finn.no-tråden :)

Også var det en mulighet for meg å heve meg over å virke som et "troll" da, siden noen av meningene mine sikkert kan provosere litt.. som sagt, jeg mener aldri å såre eller irritere noen. Men, jeg kan like en god "diskusjon" der begge parter (eller iallfall jeg) lærer noe nytt etterpå

Også er det veldig interessant å se hva andre mener, så jeg er glad denne tråden er såpass aktiv nå 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...