Gå til innhold

Vegard's Biarritz Blå E39 523i - vinterprepp


Vegard_
 Share

Anbefalte innlegg

Da var det på tide å lage egen tråd over min 1998 E39 523i! I tråden legger jeg bare ut oppgraderinger, retrofit og glansbilder, vanlig vedlikehold er litt kjedelig 😛

Bilen hadde vært i samme familie siden den ble importert fra Tyskland i 1999 etter å ha vært utstillingsbil hos BMW.  Nå er den min og det forblir den til jeg stryker med 😁 bilen er greit utstyrt når det gjelder sportlighet, men veldig kort liste generelt. Verdt å nevne at den kom med S704 msport, manuell girkasse og sportsseter. Nå er det min jobb å ettermontere drømmeutstyret! Det meste jeg monterer skal være OEM så klart 👌

 

Drømmeutstyr

Gul = Har delene/påbegynt

Strek = ferdig

 

Facelift xenon lykter 

Full shadowline

Svart taktrekk

Full m sport

Multifunksjonsratt

OEM Nokia basskasse

Elektriske seter

E38 opplyste indre dørhåndtak

Takluke med tilt

Solskjerm i bakrute

Individual Anthrazit birch interiør lister

Gardiner i bakdører

BU9NWJs.jpg

SzqD23M.jpg

Flere og bedre bilder kommer!

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facelift lykter og nyrer

Xenon kommer når jeg finner delebil i nærheten eller et fullt sett med alt inkludert til brukbar pris. Nå er det i hvertfall lagt opp til riktige kontakter for parklys og blinklys. Euro spec biler er bare å matche farge til farge, heldigvis. 

Skulle gjerne ha gjort en grundig vask her, men det får vente til våren. Garasjen er ikke 100% ferdig enda, vil ha avløpsrenne før jeg vasker biler her inne 😅

jRPIztj.jpg

7FrjhJe.jpg

Facelift brakett.

CaaMdte.jpg

Har jeg nevnt hvor mye jeg hater å lodde i trange plasser? Park kontakten var ikke så ille, men blinklyset derimot... Å fy

2V58tb7.jpg

O2HpuAP.jpg

xGGBtE5.jpg

Tesa teip er fantastisk. Skal røske fra hverandre alt her til sommeren og pakke det inn ordentlig i stoffteip bare for at det skal bli seende likt ut på alle ledningene. Da får jeg også gått over eventuelle brudd i isolasjonen på ledningene. Har visst vært noen her og ødelagt før jeg hadde sjansen til å ødelegge selv...

EVsYPBf.jpg

Ferdig for nå, tåkelys kommer.

lrr6pr6.jpg

XMvhcJu.jpg

 

Fikk også tak i slepering for multifunksjonsratt, subwoofer og et m-ratt skjitbillig. Mangler selvfølgelig læret på det?(!) og rattet stinker noe grusomt, ikke en gang 2 wunderbaum drukner ut lukta.

dhGe9eW.jpg

Btso8uW.jpg

qwIjN88.jpg

Hvis bildene blir for mange eller for dårlige, bare si ifra! 

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk gjort litt i dag også. Vet ikke om det legger til noe for tråden eller ikke, men det her blir åpenbart ikke et prosjekt med veldig høyt budsjett. Hovedsaklig pga dårlig helse og "lønn" deretter... Godt å si ifra føler jeg, så kanskje det forklarer noen av valgene jeg tar.

Gjort klar basskasse og bilen til lydutstyret blir bestilt. Prøver å finne ut av hvilken liten/ kompakt forsterker og hvilke 6,5" elementer jeg burde gå for nå.

aSxzKh9.jpg

For å gjøre livet lettere så skal jeg lage en kontakt av plata til det gamle systemet. Bare så det blir et punkt i mellom forsterker og elementer som lett kan frakobles uten å rive fra hverandre halve baggasjerommet hvis noe av det må ut. 

Lg29F96.jpg

BMW kvalitet.

wGJb9Bx.jpg

Ny kabel inn med strømpe og isolering. Det ble laget som lukket system så da beholder jeg det lukket.

o4l0U04.jpg

qaFk01C.jpg

Hullene var her allerede, bare ikke helt hull.

AZKvq7e.jpg

2EHm8F7.jpg

Pac3uFn.jpg

Måtte også ta bilde av delehaugen, nye fremre støtdempere, fjærtårnlagere, fjærer, mansjetter, støtstoppere, swaybar bushings, vannpumpe og register kjedestrammer.

YaivgRG.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig prosjekt! E39-frelst selv så veldig moro med flere E39-tråder her! :) 

4 timer siden, Vegard_ skrev:

Fikk gjort litt i dag også. Vet ikke om det legger til noe for tråden eller ikke, men det her blir åpenbart ikke et prosjekt med veldig høyt budsjett. Hovedsaklig pga dårlig helse og "lønn" deretter... Godt å si ifra føler jeg, så kanskje det forklarer noen av valgene jeg tar.

Vi har alle her inne vært der på et eller annet tidspunkt. Da jeg for en del år siden hadde min første bil (en E39 520i) hadde jeg vel utbetalt rundt 5000 i mnd fra deltidsjobben min, så ting gikk ikke så radig framover for meg da heller. Men det kommer litt og litt, du sørger jo for bildetunge poster og oppdaterer på artige småprosjekter rundt om bilen, det er sånne type tråder jeg digger, og det gjør det alltid gøy å lese. Planene ser også veldig bra ut. Litt ansiktsløft, M-sport og ettermontering av litt OEM utstyr så blir nok dette veldig bra! Stå på, følger spent med videre her :D

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Gabz said:

Artig prosjekt! E39-frelst selv så veldig moro med flere E39-tråder her! :) 

Vi har alle her inne vært der på et eller annet tidspunkt. Da jeg for en del år siden hadde min første bil (en E39 520i) hadde jeg vel utbetalt rundt 5000 i mnd fra deltidsjobben min, så ting gikk ikke så radig framover for meg da heller. Men det kommer litt og litt, du sørger jo for bildetunge poster og oppdaterer på artige småprosjekter rundt om bilen, det er sånne type tråder jeg digger, og det gjør det alltid gøy å lese. Planene ser også veldig bra ut. Litt ansiktsløft, M-sport og ettermontering av litt OEM utstyr så blir nok dette veldig bra! Stå på, følger spent med videre her :D

Takk! Bilen din (VF registrert diesel) var en av grunnene til at jeg startet søket etter E39 😃 den videoen på youtube ga en del inspirasjon faktisk, med retrofit av div elektrisk som solskjermingen og el-seter samt bytte av mye interiør. Jeg elsker sånn type arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig å høre! Koste meg mye med den bilen, og angrer bittert på salg, så satser på du får samme gleden med din :D E39 er en av de bilene i perfekt alder også, hvor du får ganske moderne luksus og komfort uten at det er masse hodebry med ettermontering etc. Som regel ganske rett fram. Helt fantastiske helhetspakker disse bilene, og uten tvil et av de mest tidløse karosseriene jeg kan tenke meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Gabz said:

Så artig å høre! Koste meg mye med den bilen, og angrer bittert på salg, så satser på du får samme gleden med din :D E39 er en av de bilene i perfekt alder også, hvor du får ganske moderne luksus og komfort uten at det er masse hodebry med ettermontering etc. Som regel ganske rett fram. Helt fantastiske helhetspakker disse bilene, og uten tvil et av de mest tidløse karosseriene jeg kan tenke meg. 

Ja, garantert 😁

Er helt enig! E39 er nok en av bilene som holder seg pene og gode i mange mange år framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 er gull. Har selv vært i den klubben, hatt 3 stykk touring, da jeg synes de er mest badass. Men kunne tenkt meg e39 igjen hvis det ble sånn. Den siste jeg hadde ble spiker til fordel for e61, som jeg ikke koste meg i nærheten av like mye med. 

Facelift gjør mye på disse! Planer om fangere også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Bimmerlorris said:

Gratris med E39 😃🤘 Hadde en 98-523 for en stund siden selv. Veldig digg bil å kjøre 😄👍 Skal følge med her ☺️

Takk! Jeg falt pladask for den ved første prøvetur 😁 Har bare kjørt kjedelige rusthauger før denne, stor forskjell på kjøreglede for å si det mildt. Tror jeg har smilt mer med denne på 3 måneder eierskap enn 7 år til sammen med hverdagsbiler, alt fra Renault 7-seter til Opel Astra 1.2l haha

 

8 minutes ago, Shattered said:

E39 er gull. Har selv vært i den klubben, hatt 3 stykk touring, da jeg synes de er mest badass. Men kunne tenkt meg e39 igjen hvis det ble sånn. Den siste jeg hadde ble spiker til fordel for e61, som jeg ikke koste meg i nærheten av like mye med. 

Facelift gjør mye på disse! Planer om fangere også? 

Ja, kunne godt tenkt meg en stasjonsvogn en gang, men nå så ville jeg prøve sedan 😛

Er faktisk litt usikker på fangere, heller mot M fanger eller facelift tåkelys og en alpina leppe framme. Det blir i hvertfall M fanger bak en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny register strammer, dumt av meg å ikke ta bilde av forskjellen på fjærene, ca 1,5 cm! Hadde en del raklelyder fra når jeg kjøpte bilen. Først var det ny viskosekobling, nå strammeren og begge to har utgjort en forskjell. Jakten på ulydene fortsetter.

bLn8iad.jpg

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Fint prosjekt!

Fin farge på bilen og 523 går nå godt med manuelt gir. 

Er det originale sportsseter i stoff i bilen ? Er det  org.basskasse  til å ha under hatthylla du har fått tak i ?

Jeg har nå 3 stk E39 sedan i fargene oxford grønn, orient blå og avus blå. ( 2 med skilt). Veldig forseggjorte biler som er mer komfortable og bedre å kjøre enn mange nyere biler.

Lykke til videre!

 

Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Sverre 2468 said:

Hei!

Fint prosjekt!

Fin farge på bilen og 523 går nå godt med manuelt gir. 

Er det originale sportsseter i stoff i bilen ? Er det  org.basskasse  til å ha under hatthylla du har fått tak i ?

Jeg har nå 3 stk E39 sedan i fargene oxford grønn, orient blå og avus blå. ( 2 med skilt). Veldig forseggjorte biler som er mer komfortable og bedre å kjøre enn mange nyere biler.

Lykke til videre!

 

Sverre

Takk!

Originale seter ja! Nokia kassen kom fra en E39 M5 som hadde DSP system, BMW klistermerker på denne 😃 den skrus bare på plass under hattehyllen, til og med mulig å skaffe helt ny OEM innkledning fra Koed også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Vegard_ changed the title to Vegard's Biarritz Blå E39 523i - vinterprepp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...