Gå til innhold

Bestilt iX40 - Valgets kvaler: iX40 - iX3 - i4 - E-tron


humpfy
 Share

Anbefalte innlegg

Ny bil

Ventepølsen (eldre Passat) produserer feilmeldinger på høygir. På tide å bytte.

Dessverre ett år før jeg hadde tenkt. Både med tanke på hva som er tilgjengelig av el-biler, men også på grunn av at den minste arvingen fremdeles er avhengig av vogn. Hun trenger dog ikke stor vogn, men vi har behov for en del bagasjeplass.

Kan jo nevne at bruken av bilen vil være meget allsidig. Både jevnlige langturer (Vestlandet-Østlandet T/R) og den klassiske start/stopp hverdagen i byen (Stavanger).

Derav rekkevidde og diesel-nekt.
Bensin er ok, men er lei av diesel nå så vi ønsker ikke det. Selv om jeg er klar over og selv har erfart at diesel motorene er meget gode om dagen. Trengs ikke diskuteres i denne tråden :)

Vi har hatt Q5, X5, 330d E46, 525 F11 og noe mer. Liker (mye) motor og mye utstyr. Spekket en ny E-tron (black edition) og kom på 180 000,-  ekstrautstyr. Liker å dra på med skinn dash og komfortseter etc, så det er nivået vi ønsker å ligge på. Dette må medregnes i nybil-pris.

Forutsetninger

  • God plass til familie på 4 med vogn
  • Må ha/kunne ettermontere hengerfeste
  • _Bør_ kunne trekke over 1200 henger
  • Kun BMW/Audi er aktuelt
  • Minimum 4 års gjenværende garanti helst mer
  • Over 400km WLTP
  • Maks 30 000 km. Helst under 15 000 km
  • Vi ser for oss el, men kan vurdere bensin/hybrid
  • Budsjett 700-850 (tenk 900 med rabatter)
  • Må kunne leveres før 2023 (mva spøkelset)

Kan godt kjøpe brukt så lenge kriteriene er som nevnt ovenfor.

Vurderte alternativer

  • E-tron pga hengerfeste, men vi liker også bilen. Usikkert kort ettersom det kommer ny e-tron sent -22. hva gjør det med prisen på de gamle? Den er følgelig også sent i livsløpet. På godt og vondt.
  • iX3 da vi liker utseendet og den får god omtale. Minus er kapasitet hengerfeste og mangel på 4x4
  • i4 vurderes i utgangspunktet som for liten for oss. Tar vi feil? Kapasitet hengerfeste også en utfordring. Den er dog bilen som vi har mest lyst på mtp alt annet…
  • iX40. 50 blir for dyr. Liker ikke bilen i det hele tatt. Hverken utvendig eller innvendig. Liker også dårlig å kjøpe minste utgave uansett hva det gjelder. Bil eller annet. Sett bort fra dette (om mulig) er den et godt alternativ.

Noen som har noen tanker og/eller er i samme situasjon? Kom gjerne med alternativer som ikke er EL, men unngå å diskuter EL/fossilt. Jeg liker og forstår begge. Kikket litt på X5/X3/X4 «M», men er skeptisk uten garanti. Jeg vet om motor/drivverksforsikring, men liker bedre fabrikkgaranti. Kunne dog inngått kompromisser med kravspec (alder/km) for å få tak i noe slikt gøy.

Det er ikke aktuelt å ha en bil nr to for å trekke henger - gidder ikke ha to bruksbiler. MC holder.

Kjør debatt, eller la tråden synke 😉

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal snart kvitte oss med iX3. ;-) Fordi jeg antakelig vet mer om produksjon på i4 til mandag. 
Samtidig: @Snagg30 har X3M fra 2020, griselekkerr bil med fantastisk motor. Og de er fire. ;) Men pr i dag bruker vel ingen av unga vogn. 
 

Vi har to kids på 3,5 år og 8 mnd. Venter på i4 og tror den blir helt super. Minsten er borte fra liggedel og med veldig kompakt vogn går det så fint det kan gå. Og det er en fullsize-vogn. iX3 kjører som en BMW skal, er effektiv og pen å se på. Vi kom fra eTron, sedat kjøreopplevelse. 

Endret av fupsaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er vognen så viktig? Finnes små kompakte vogner man kan kjøpe om den du har ikke passer i bilen du har lyst på.
Bedre å kjøpe vogn til bilen en bil til vogna ;)

Vi er en familie på 2 voksne og 2 barn på 2 og 6 år. Vår neste bil er i4 M50, kommer fra F11. Tror det skal gå helt fint faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hallgrim86 skrev:

må du ha hengerfeste og 4x4 er det den 500 000 gangen det skjer med denne bilen, norske kunder er vanskelige 😊

Det første er verre enn den andre for meg. Absolutt ikke nødvendig med 4x4 på Vestlandet, ei heller er vinterlading/kapasitet en stor bekymring av samme grunn (klima). Henger er jeg derimot meget aktiv bruker av - i snitt ukentlig og hengeren vår har tillatt totalvekt på 15/1600.

Men, noterer meg at iX3 får meget gode skussmål her inne. Overrasker meg ikke at Etron er mindre. Lastekapasiteten i Q5 var håpløs å utnytte med den lave taklinja bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal komme med mine synspunkter på hvorfor du ikke skal velge noen av alternativene over her. Dette blir uten filter som vanlig så dere med de aktuelle bilene må belage dere på å bli fornærmet:

* Audi e-tron...allemanns eie. For kort rekkevidde og en høyst dodgy andrehåndsverdi med ny utgave rett rundt hjørnet. Mye penger for en elbil med smalt bruksområde

* BMW ix3...SUV uten firehjulstrekk og med hengervekt på 750 kg blir garantert en bil med usikker andrehåndsverdi. Hvem vil ha denne brukt om fire år med mindre den er veldig billig? Eneste grunnen til at denne selger bra er fordi den har var drittbillig som ny for å kompensere for manglende SUV egenskaper. Kommer også ny ny IX3 i 2025 da mest sannsynlig med firehjulstrekk på en kombinert plattform. 

* BMW i4 utgår pga leveringstid og at baksetet vil være for trangt for en småbarnsfamilie på fire med vogn. Ellers ett glimrende valg om man vurderer at dette holder :) 

* IX40 bør utgå av samme grunn som du selv lister opp over her. For meg høres det helt dust ut å betale over 800 000,- for en bil du ikke liker i det heletatt...verken utvendig eller innvendig.

Så med disse kravene her så høres det ut for meg at en BMW ladbar hybrid vil være en gylden middelvei. Da får du anledning til å kjøre elektrisk i hverdagen, ha bil med nybilgaranti og ha en tilhengervekt uten særlige begrensinger. Tenker da på følgende:

* G21 330e. Med ditt budsjett kan du velge og vrake enten i ny eller brukt. Du får firehjulstrekk, 1600 kg hengerverkt (dette har også i4) god plass og en brukbar el-rekkevidde. Også er jo bilen aldeles lekker å se på, men husk at LCI kommer til neste år :) 

* G01 X3 30e. Her kan du velge og vrake i 2020 eller 2021 modeller med ditt budsjett, du kan også kjøpe ny men med usikker andrehåndsverdi så ville jeg ikke gjort dette. Denne har 2000 kg hengervekt, firehjulstrekk, bra rekkevidde og all den plassen man egentlig trenger.

* G31 530e xDrive. En 2021 modell får man for rett under 700 000 kr, ellers så trenger jo ikke en 5-serie Touring noen videre introduksjon. 2000 kg hengervekt, masse plass og masse komfort. Jeg synes el rekkevidden er litt kort og som med e-tron over her så nærmer det seg slutten for dagens generasjon.

* G05 X5 45e...bilen jeg hadde valgt uten å blunke om jeg var deg. Da må du strekke budsjettet ditt med 50 000 kr, det kjøper deg i såfall en 2020 modell. Rett og slett all den bil man kan ønske seg i dag, veldig bra elrekkevidde, masse plass, komfort, fet design, nydelig rekkesekser, nær 400 hk og 2,7 tonn hengervekt. Her har du en velutstyrt X5 45e fra 2020 med 43 000 km på tellern og serviceavtale.

BMW X5 | FINN.no

Lykke til :)     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, humpfy skrev:

Den er ikke det. Jeg har bare ingen erfaring med vogn og sedan/GT. Velger derfor å fremheve at dette er et usikkerhetsmoment, men jeg liker hva du sier! 

Vi får faktisk prøvd oss skikkelig for tiden med plass da vi kun har en Mazda 2, F11 solgte vi i november og i4 kommer trolig rundt sommerferien.
Det går faktisk helt greit med en Baby Jogger city mini bak i Mazda med mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

G05 X5 45e...bilen jeg hadde valgt uten å blunke om jeg var deg. Da må du strekke budsjettet ditt med 50 000 kr, det kjøper deg i såfall en 2020 modell. Rett og slett all den bil man kan ønske seg i dag, veldig bra elrekkevidde, masse plass, komfort, fet design, nydelig rekkesekser, nær 400 hk og 2,7 tonn hengervekt. Her har du en velutstyrt X5 45e fra 2020 med 43 000 km på tellern og serviceavtale.

Dette er stort sett det eneste alternativet vi har vurdert, av nyere biler (minus «M») til EL. Budsjett er dog budsjett og jeg er usikker på annenhåndsverdi også her. Kjøper bil for å bruke den selv, men liker å tenke økonomi. Tror den vil holde seg greit, men er også skeptisk til holdbarheten på hybrid. Tror dette er bedre med disse nyere modellene og spesielt med en 6-cyl på siden…

Jeg følger argumentrekken din @Kjennern, man pakker til det ikke er plass…

Dere som er i dialog med forhandlere - vurderer dere det som helt urealistisk å få levert en i4 i 2022 med bestilling før påske?

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vogn må ha plass, men utrolig hva som går. Mitt søskenbarn og fruen hadde en Polo når første ungen kom og hadde den helt til nr. 2 og nå ratter de dessverre en TM3. Vogn kan man også kvitte seg med når ungen begynner å gå, ja alt tar lengre tid og ofte er vogn lettvint, men en har igjen for det. Det som trenger plass er utstyr(sykler, skateboard, sup og annet alt etter hva en skal). Takboks(lasteboks, ikke nødvendigvis skiboks) er en fin ting her, selv om det ikke ser ut. Jeg stemmer i4. Så kan du dra henger, du kan ha takstativ med boks når du trenger på tur. Sykkelstativ kan du hive bakpå. :) Alternativt iX3 eller iX om du liker å sitte høyere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kommentar til deg @Fredrik 90: Blir ikke fornærmet over hva du skriver, men at du mener en småbarnsfamilie på 4 ikke får plass i en i4, da har du bommet. Det er bedre innlasting og enklere stabling av ting bak der enn i 540'n din. ;-) Vi skal ha med vogn, alt annet pakker vi kompakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er et bevis på at en småbarnsfamilie på 4 får plass i en i4. Ikke fordi vi har en, men fordi vi hadde E87 da vi var på barnevognstadiet, og den er mindre. Det var ikke overflod av plass, men det fikk helt fint. 
 

Hadde nok sterkt vurdert IX3 for din del. Det er mye bil for pengene. Å vente halvannet år på en iX eller i4 hadde jeg aldri giddet, samme hvor god bilene er, men det er nå meg. 
 

Hybrid er bra, men jeg tror «nesten nytt»-markedet kommer til å flomme over av disse etterhvert som man klarer å levere elbiler. (Tror mange har hybrid som ventepølse mens de venter på f.eks. I4 eller IX). Med andre ord tror jeg nesten nye hybrider blir gunstigere om 1-2 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, *MrB* skrev:

Vi er et bevis på at en småbarnsfamilie på 4 får plass i en i4. Ikke fordi vi har en, men fordi vi hadde E87 da vi var på barnevognstadiet, og den er mindre. Det var ikke overflod av plass, men det fikk helt fint. 
 

Hadde nok sterkt vurdert IX3 for din del. Det er mye bil for pengene. Å vente halvannet år på en iX eller i4 hadde jeg aldri giddet, samme hvor god bilene er, men det er nå meg. 
 

Hybrid er bra, men jeg tror «nesten nytt»-markedet kommer til å flomme over av disse etterhvert som man klarer å levere elbiler. (Tror mange har hybrid som ventepølse mens de venter på f.eks. I4 eller IX). Med andre ord tror jeg nesten nye hybrider blir gunstigere om 1-2 år. 

Helt enig. Stemmer med vår erfaring. Vi var fire stk med vogn med liggedel i en i3 mens vi ventet på iX3. ;) Så alt går! iX3 kjører som en 3-serie med litt stivt understell. Hadde en 330ix med ACS-fjærer. Ikke helt det samme. Men nesten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med x5 45e om man pendler lenger enn 60km for dag er vel at det da går noe jævlig med bensin til 20+ kr literen og drifte. Jeg tror også det er bilen med desidert størst verditap av samtlige biler du nevner.. Men det er uten tvil den grommeste av bilene som er opp til vurdering. Rart med det.. Best bil er dyrest :P 

 

Men jeg forstår ikke helt i4 tankegangen din iforhold til leveringstid.

Allerede nå ligger det flere biler på Finn, tenk når alle som bestilte i juni og juli får sine. Jeg tipper det vil vere en grei sak og få kjøpt en "ny brukt" i4 til sommeren. ( Min kommer bl.a nesten garantert for salg ) Da får man bil til prisen av og bestille en ny, med lenger garanti ( 200 vs 100k km ) og absolutt null ventetid. 

ved bestilling av i4 nå er jeg sikker på at du ikke får bil i 2022. Jeg bestilte 20 juni, og har fått en estimert tid på fascinerende April - august... Mest sannsynlig før august :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Skulebollen said:

Men jeg forstår ikke helt i4 tankegangen din iforhold til leveringstid.

Allerede nå ligger det flere biler på Finn, tenk når alle som bestilte i juni og juli får sine.

Det ligger 2 stk på Finn, og de er begge priset langt over høyeste Nypris som er mulig å få til hos forhandler. All den tid bilen har lang leveringstid, så tror jeg dette vil vedvare. 
Som nevnt i tidligere innlegg hadde jeg aldri giddet å vente halvannet år på en ny i4, men å betale 800k til en spekulant for å slippe ventetiden er definitivt utelukket. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • humpfy changed the title to Bestilt iX40 - Valgets kvaler: iX40 - iX3 - i4 - E-tron

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...