Gå til innhold

Bestilt iX40 - Valgets kvaler: iX40 - iX3 - i4 - E-tron


humpfy
 Share

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, *MrB* skrev:

Det ligger 2 stk på Finn, og de er begge priset langt over høyeste Nypris som er mulig å få til hos forhandler. All den tid bilen har lang leveringstid, så tror jeg dette vil vedvare. 
Som nevnt i tidligere innlegg hadde jeg aldri giddet å vente halvannet år på en ny i4, men å betale 800k til en spekulant for å slippe ventetiden er definitivt utelukket. 

Det er klart dei er høgt priset når det kun fins 16 biler i landet. Dette vil jo naturlig nok endre seg når alle som har bestilt begynner og få bilene sine. Min kommer vertfall ut til under 800k. Ikke er jeg spekulant heller, bare skeptisk til rekkevidde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, *MrB* skrev:

Som nevnt i tidligere innlegg hadde jeg aldri giddet å vente halvannet år på en ny i4, men å betale 800k til en spekulant for å slippe ventetiden er definitivt utelukket.

Her er vi enige. Bilen må kunne leveres i 2022 og jeg kjøper ikke kunstig priste biler for å slippe leveringstiden. Det er en forutsetning for mitt bilkjøp.

Til sommeren kan det forandre seg @Skulebollen, som du sier. Jeg er ikke fremmed for å vente, men sliter med prisdifferansen på «brukt nybil» kontra ny. Da vil jeg heller konfigurere den selv og få den slik jeg vil.

Konklusjon: i4 virker ikke å være realistisk for oss. Selv om den som biltype kunne vært det.

La til noe info om bruksmønster i åpningsinnlegget. Kort fortalt alt fra by til langtur innen et kvartal.

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke småbarn lenger, men to jenter på 9 og 12. Vi går for i4 som eneste bil, og er rimelig sikker på at den kommer til å være stor nok. Målene på bagasjerommet er faktisk temmelig like Volvo V60 (under bagasjetrekket) som vi har nå.

I sommer-/vinter-/påskeferien må vi nok supplere med takboks, men det må vi med Volvoen også... Brukte forøvrig takboks med XC70 tidligere, så man pakker i forhold til det man har plass til. Et annet alternativ er bagasjeboks til hengerfeste, Thule har en som ikke ser heeelt grusom ut. Det er tross alt ikke bestandig man trenger å fylle opp bilen, og jeg liker å kjøpe bil for 90% av bruken, og heller finne løsninger for de 10% der den ikke er perfekt enn omvendt…

Erfaringsmessig trenger man mindre og mindre plass etter som barna vokser, så blir det lettere etterhvert :)

Vi vurderte også e-Tron (litt stor), e-Tron Q4 (for dyr) og iX3 (ikke 4x4, liker egentlig ikke SUV) før i4 dukket opp og viste seg og være et perfekt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Skulebollen skrev:

Problemet med x5 45e om man pendler lenger enn 60km for dag er vel at det da går noe jævlig med bensin til 20+ kr literen og drifte. Jeg tror også det er bilen med desidert størst verditap av samtlige biler du nevner.. Men det er uten tvil den grommeste av bilene som er opp til vurdering. Rart med det.. Best bil er dyrest :P 

 

Men jeg forstår ikke helt i4 tankegangen din iforhold til leveringstid.

Allerede nå ligger det flere biler på Finn, tenk når alle som bestilte i juni og juli får sine. Jeg tipper det vil vere en grei sak og få kjøpt en "ny brukt" i4 til sommeren. ( Min kommer bl.a nesten garantert for salg ) Da får man bil til prisen av og bestille en ny, med lenger garanti ( 200 vs 100k km ) og absolutt null ventetid. 

ved bestilling av i4 nå er jeg sikker på at du ikke får bil i 2022. Jeg bestilte 20 juni, og har fått en estimert tid på fascinerende April - august... Mest sannsynlig før august :P

Jeg kjøre selv bensin bil som bruker over snittet til daglig, men når jeg ser at det koster opp mot 6-8 kroner på hurtiglader per kw time ,gjør Norge rett og slett skam på elektrofisering av norsk el bil park. 

Har du en E-tron med snitt på 3kw per mil, så koster den 24 kroner på mil.(vist du ikke lader hjemme) Det gjør min E63 billgere å drifte til 20krone liter. Sykt ja.

For ikke å snakke om de som kjøre biler som klare seg fra 0.5-0.8 per mil. 

For å si det sånn kommer vi til å gå på en kjempe smell i norge, det kommer til å bli så dyrt å kjøre bil som det aldri har vert når alt går på EL.

Vi har ikke fått inn alle avgifter som trengs for dette skal gå rundt for staten på lang sikt.  Det er mye avgift til staten på en liter bensin/olje osv. 

Når det nye takst systemet for vei prising kommer i drift er det i alle fall duket for fest for staten, gps logging der vi betaler for mengde km i forskjellige soner ,da får de inn sine avgifter uansett hva vi kjørere på slags drivstoff og hvor vi fyller/lader.

Beklager det ble en avsporing som sikkert kan fjernes vist man føler at det ikke har noe her å gjøre. 

Jeg ville gått på x5, kjøre EL Der det er behov / evnt mulighet for det og man kan kjøre så langt og hvordan man gidder vet å tanke i fem min når det er tomt på tanken.

Det er jo også behovs prøvd i forhold til hva man bruker bilen til, kjøre man mye bil med tung henger osv. Camping vogn. Og hvordan mulighet for ladning er der man kjører til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, skoglund skrev:

Jeg ville gått på x5, kjøre EL Der det er behov / evnt mulighet for det og man kan kjøre så langt og hvordan man gidder vet å tanke i fem min når det er tomt på tanken.

X5 ligger mitt hjerte nært. Ville sterkt vurdert en hel-elektrifisert X5. Mye på grunn av utstyrspakkene (komfortseter etc). I tillegg synes G05 virker som en solid konstruksjon og jeg liker uttrykket.

Hovedutfordringen er at de er utenfor budsjettet med 4/5-års garanti. I tillegg til usikkerheten drivlinjen (hybrid) drar med seg i forhold til holdbarhet, og til slutt annenhåndsverdien. 

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Skulebollen skrev:

Problemet med x5 45e om man pendler lenger enn 60km for dag er vel at det da går noe jævlig med bensin til 20+ kr literen og drifte. Jeg tror også det er bilen med desidert størst verditap av samtlige biler du nevner.. 

Men pendler man under 60 km daglig så har man jo en drittlekker bil som atpåtil går gunstig på strøm. Jeg kunne gjort unna 80% av min kjøring i løpet av en uke på ren strøm med en X5 45e. Slik jeg ser det så er dette en utrolig attraktiv totalpakke

Andrehåndsverdien på X5 45e er nok ikke så dårlig, prognosene på restverdi som leasings selskapene opererer med er veldig bra for X5 45e kontra andre store ladbare hybrider.  

@fupsaker

Mulig jeg var litt for negativ ang plass i i4, alt går jo bare man pakker etter hvordan bilen er. Dessuten så drar ikke alle på biltur nedover i Europa slik vi gjør, så bagasjebehovet for folk flest er nok mindre enn vårt. Men husk, takboks er juks ;)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg kunne gjort unna 80% av min kjøring i løpet av en uke på ren strøm med en X5 45e.

Det gjelder for oss også.

Takboks vil vel påvirke effektiv rekkevidde ganske betraktelig på en el-bil. Ikke optimalt på noen måter og ikke aktuelt for oss. Alt må pakkes innvendig og trafikksikkert.

edit: Forbruket økte med 19%, men dette er en gammel test (2019) og med en el-golf. Er nok mindre med dagens større kraftpakker.

https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-takbokser-til-bil-2019/forbrukstest-med-takboks/

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for X5 45E som er en kjempebil som dekker alle behov, masse plass, går godt, fin motor, ingen rekkeviddeangst, trekker stor henger og oser luksus.

vet ikke om du har noen rabattavtale, men ville undersøkt hva Forhandlere har stående av utstillingsbiler. Jeg kjøpte min M3 sånn og fikk veld bra avslag på helt ny bil, mye billigere enn de brukte som ligger på Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vurdert de etablerte sannheter rundt dine behov og prioritert deretter. Samtidig er det en tricky tid, neue klasse kommer 2025, da kommer ny 3 serie og X3 med faststoffbatterier.
Hybrid X5 taper seg fort en halv million på 3-4 år, fantastisk bil, men hybrid er og blir en mellomløsning.

Trenger du bil nå ville jeg sagt G01 med bensin eller hybrid, evt en iX3.

De fleste biler kommer med kompromisser, så får man vurdere pris mot nytte og behov.
Selv gav jeg 580’ for vår nye iX3 med «alt», det fungerer bra innen nye batteriløsning kommer.

Dette er selvsagt en bil med sine ulemper som det meste annet der ute, men overraskende bra fremkommelighet uten X-drive, så orker heller ikke hengeren min mer enn 750kg…

Ville sett meg ut 3 biler, testet disse, deretter tatt et valg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjelder leveringstiden på i4, antar jeg man nå i ukene og månedene som kommer mot produksjonsstart får litt mer oversikt over hva man kan forvente seg. BMW har/skal ansette et betydelig antall ekstra produksjonsmedarbeidere, samt kjøre ekstraskift på i4. Det bør ha sitt å si på leveringstiden. Personlig antar jeg forhandlerne er forsiktige i sine leveringsestimater for ikke å havne i et potensielt erstatningsansvar grunnet forsinket levering.

Jeg bestilte for et par år siden en X5 45e, men fant ut (i kombinasjon med usikkerheten om det økonomiske fremtidsbilde som følge av covid-19 i 2020) at hybrid ikke var noe for meg. Det gikk heller ikke i 45es favør etter prøvekjøring av en 30d. I mine øyne blir det alt for irriterende at man til enhver tid må jobbe mot bilen for å få den til å gjøre det en vil. Bilen starter og stopper ICE-motoren etter eget ønske, skal en ha motoren i gang ved lyskryss må man enten vippe girspaken i sportmodus og/eller holde inne gass og brems for at motoren ikke skal slås av. Skal en rygge må en være kjapp med girspaken, eller så slår motoren seg av og på. En hybrid hadde vært ideell for mitt vedkommende om jeg utelukkende kunne bestemt om bilen skulle kjørt på ren bensin (med valg om å slå av auto start/stopp, ren elektrisitet, eller i hybridmodus. Alt annet er egentlig tull i mine øyne. Når sant skal sies er det heller ikke få biler - 45e som 30e, som har motorhavarier inne på garantisaker. Jeg er enig med @Ron Jeremy at hybrid er en mellomløsning. Det digge med hybrid er riktignok at man får elbilens fordel med fjernstyrt varme og kjøling.

At folk er så bekymret for verditapet på en elbil skjønner jeg heller ikke. Man kjøper en 530d ukritisk for en million kroner og som er verdt snaue 500 000 etter to-tre år, men det er galskap å kjøpe en elbil til 700 000 som er verdt rundt 500 000 etter samme antall år (ref. billigste bruktbilpris for Audi e-tron 50 og nybilpris på 700 000 - ser den starter på rundt 550 000, så det kan være at tallene er enda mer i elbilens favør). Ser jeg på min i3S 120Ah, så har jeg aldri hatt et billigere bilhold - det være seg driftskostnader og verditap.

Mine tanker blir derfor; enten kjøper du deg elbilen du vil ha (og tar sjanse på ventetiden) eller så kjører du på med en skikkelig ICE og gjerne noe med M i modellbetegnelsen. G21 M340i må vel være et ypperlig utgangspunkt når vi snakker om et budsjett på +/- 800 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leaser en X3 30e så får du oppfylt kravene du lister opp og slipper teknologi-risikoen ved at en eller flere av dagens løsninger er vanskelige å få solgt om 3-4 år. Samme gjelder for 330/530e Touring, og X5 45e.

Fruens X3 30e har kjørt 6000km hvorav 4800 på strøm fordi hun kjører mye lokalt, resten er (lang)turer til hytte, bortekamper, hundeutstillinger,...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det egentlig så stor risiko å kjøpe en iX3 til 500-550 000? Når du leaser vil du 1) kaste bort bort et høvelig innskudd, 2) binde deg til en månedssum det kan være vanskelig å komme seg ut av og 3) betale blodpris for eventuelle skader og skavanker. Ikke kan man gjøre noe med bilen heller, så for den som har en viss bilinteresse utover det å bli fraktet komfortabelt fra A-B, kan jeg ikke se for meg at dette er noen attraktiv form for å ha bil. Leasingselskapet har naturligvis også satt restverdien langt lavere enn reell markedsverdi.

Bilen vil helt garantert ikke være vanskelig å selge eller være uomsettelig om fire-fem år. Det finnes fortsatt folk som verken har et snev av bilinteresse eller økonomi til å kjøpe dyrt og nytt, slik at det alltid vil være et marked. En i3 60Ah omsettes fortsatt i dag for rundt 100 000 - en bil som kostet 250 000 ny for åtte (!) år siden. Bilen er utdatert, elendig rekkevidde m.v., men den er likevel salgbar. Det vil også en iX3 være om fire-fem år.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, humpfy skrev:

Den er ikke det. Jeg har bare ingen erfaring med vogn og sedan/GT. Velger derfor å fremheve at dette er et usikkerhetsmoment, men jeg liker hva du sier! 

Vi har hatt X4 i snart fem år nå, denne har nok sammenlignbart bagasjerom med i4.

Hadde to barn når den ble kjøpt. Har nå tre, og det har gått helt fint. Dette handler mer om innstilling enn mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk fra f15 X5 til E-tron 55 og er kjempe fornøyd. Som beboer i Osloområdet med svigers i Hamar området er det sjeldent langturer som krever stopp og lading på veien. Så hvor lang rekkevidde man trenger er veldig individuelt, men skal klare å komme meg til de fleste skidestinasjoner som er aktuelt for Oslo beboere uten lading. Kjørte Oslo - Gol på 50% i høst f.eks. 
Angående plass, bagasjerommet i Audien oppleves som mindre en i X5n pga enda mer skrående bakluke. Xc70 vår er betraktelig enklere å utnytte plassen i, men Audien er stor nok til familie på fire med barn i alder fem til åtte. Med barnevogn så går det nok mer på viljen og tilpasningsdyktigheten. 
Litt avhengig av budsjett så mener jeg både, Audi, Bmw IX og MB Eqc burde dekke kravene dine. IX er den nyeste og kanskje den beste bilen akkurat nå, men de to andre er ikke langt bak. 
Ser man rent på pris burde man sjekke om EQC dekker behovet. Virker som en veldig fin bil, selv om den egentlig er i klassen under. (C i navnet). Audi ser ut til at e-tron skal erstattes med q8, som er en mellomting i dag mellom q5 og q7 i størrelse. X5 er vel mer q7 konkurrent. 
utfordringen med ix, er vel leveringstid og høyt priset på bruktmarkedet. Man får jo neste e-tron s for prisen av en ix40, og da vet jeg lett hva jeg hadde valgt.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • humpfy changed the title to Bestilt iX40 - Valgets kvaler: iX40 - iX3 - i4 - E-tron

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...